Kihomatoja, raskaus, itkua..

Raskausviikkoja takana 33, saikulla olen ollut nyt kolmisen viikoa väsymyksen ja selkäsärkyjen takia. ja vajaa viikko sitten huomasin leikki-ikäisellä tyttärelläni kihomatoja, itsellänikin on ollut oireita.. Lääkittiin heti koko perhe Pyrvinillä. Sen jälkeen olen siivonnut kuin mielipuoli, jatkuvasti. lattiat, ovenkahvat, valokatkaisijat, pinnat, tuulettanut, pessyt pyykkiä.. Vaihdan joka päivä meidän koko perheen lakanat ja pyyhkeet. joten pyykkiä tulee ihan tajuttomasti!! Käsipyyhkeitä emme sentään käytä, ainoastaan talouspaperia! aina kun hetkeksikin pysähdyn, niin itku tulee. Mä olen vaan niin väsynyt! kukaan ei tunnu tajuavan millainen homma mulla tässä on! En tiedä ylireagoinko, mutta mitä olen näitä palstoja lukenut, niin kaikki vaan valittavat sitä, kun niistä matosista EI pääse eroon yms. Onko kenelläkään HYVÄÄ sanottavaa/selviytymistarinaa? mä alan olla jo niiin puhki, etten osaa nukkuakkaa enää yöllä ja syödäkkään en enää muista! Neuvolan tätikin muistutti asiasta, ku paino ei nouse.. sekä Hb:t on 100 luokkaa enää.
tämän pitäisi olla onnellista aikaa, jolloin nuuhkitaan vauvan vaatteita ja laitetaan paikkoja PIKKUHILJAA kuntoon. Mulla ei ole sellaiseen aikaa, Välillä huomaan unohtaneeni vauvan kokonaan ja pitääihan pysähtyä kuullostelemman, että liikkuuko siellä kukaan (vauva on ollut kyllä koko raskauden kova liikkumaan, mutta nyt en jaksa huomata sitä). Enkä edes halua tuoda vauvan vaatteita/sänkyä tänne ennekuin madot/munat ovat hävinneet.
Mä olen kyllä ihan onnellinen, mulla on ihana mies ja tytär. Mieheltä saan siivouksessa apua kun pääsee töistä, mutta tuntuu vaan niin kohtuutomalta, kun hän tekee kuitenkin töissäkin ruummiilista työtä ja kotona senku jatkuu! Olen iltaisin tosi kipeä selästäni ja itkettää vaan. Kaikki ylimääräinen tuntuu tosi raskaalta. Kukaan ei tunnu ottavan minua tosisaan, kun sanon kuinka väsynyt olen.
Tyttärelläni on parin vkon päästä synttärit. en tiedä riittääkö voimavarani järjestää niiitä. Ja voinko pyytää ketään edes juhliin, etteivät saa tartuntaa. Tää on ihan kamalaa..
Olisi ihana viettää edes hetki ns. normaalia aikaa, vaikka lukea päivän lehti, tai käydä vähän kaupoilla, mutta ei pysty.. pyykit ja siivous odottavat.
Ehkä joku ajattelee, että anna olla nuyt edes yhdeksi päiväksi, mutten voi! Tiedän etten jaksa tätä rubaa kun vauva syntyy, mun pakko saada ne madot/munat pois ennen sitä! en halua saastuttaa vauvaani. Tämä kaikki olisi niin paljon helpompaa, jos en olisi raskaana, ei tarvitsisi ajatella niin monesta eri vinkkelistä näitä asioita.. Pelottaa, että synnytys käynnistyy liian aikaisin tämän työn ja stressin takia, kun mitään ei ole vielä valmiina! enkä jaksa/ehdi laittaakkaan mitään vauvan juttuja.
Äitini lupailee tulla avuksi, mutta sitten valittelee vaan, kun on niiiin pitkä työputki takana, kun ei nyt millään jaksaisi.. Isäni mielestä kuvittelen koko madot, kun eihän semmoisista missään mitään puhutakkaan, ja että "eihän nyt meiän lapsen lapsella sellaisa voi olla"..
Mä en ihan oikeesta jaksa tätä enää.. Nyt tarvisin jotain positiivista!! kertokjaa omia HYVIÄ tarinoitanne.. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?? Jotain hyvää näihin päiviin...

6

4274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx äiti

      Nyt sun pitää rauhoittua. Minäkin olen 30 viikolla raskaana ja muutama viikko sitten meillä oli sama rumba. Jos olette ottaneet lääkkeet ja seuraavana päivänä vaihtaneet petivaatteet, pyyheliinat, käyneet suihkussa ja vaihtaneet pikkarit (hyvä vaihtaa päivittäin), niin olet jo voiton puolella. Viikkosiivous, joka sisältää luonnollisesti huolellisen vessan pesun, kaikki ovankahvat, katkaisijat, vuoteen laidat, ym tasot joita kosketellaan - sitten siivouskin on ok. Lasten lelujen suhteen voit toimia siten, että laitat muovipussiin tai jätesäkkiin ja viet varastoon 4viikoksi. Ne mitä jätät lasten leikittäväksi peset. Muuta sinun ei tarvitse tehdä. Kahden viikon päästä otatte koko perhe toisen lääkeannoksen viikkosiivous, ja se on siinä. Erota nyt hyvä ihminen pesänrakennusvietti, joka voi ilmetä siivousvimmana tästä rumbasta. Turhalla hysterialla saat itsesi vain väsyneeksi ja sitä myöten vihaiseksi. Äläkä ihmeessä joka päivä niitä lakanoita vaihda. Kun lääkkeet on otettu, madot kuolee. Ne ei siis tule enää munimaan peräaukon suulle, joten sun päivittäinen pyykinpesurumba on turhaa. Käsienpesu vessassakäynnin jälkeen on se mistä sun pitää huolehtia jälkikasvun suhteen että tulee tehtyä. Lakanat voit vaihtaa kerran viikossa ja sen seuraavan lääkekuurin jälkeen. Ja jos niin huonosti kävisi ettei lääkkeet auta, niin pyydät lääkäriltä Vermox-reseptin - on tehokas lääke. Nyt siis levähdät ja rauhoitut, keräät voimia ja käännät päättäväisesti ajatukset johonkin muuhun. Jos et saa ajatuksiasi pois siivousvimmasta, suosittelen juttelemaan neuvolan terveydenhoitajan kanssa. Anteeksi, jos mielestäsi kirjoitan tiukkaan sävyyn, mutta vähän huolettaa tuo sun kauhea siivousvimma, kun ei se niin järeitä toimenpiteitä vaadi. Sen verran kokemusta on kun olen saman rumban joutunut ennenkin käymään läpi. Voimia sinulle ja muista huolehtia itsestäsi!

    • Kiitos :) Kyllä tuo vähän helpotti oloa. Eniten mua vaan tässä rassaa se, kun tiedän, että munat kulkeutuvat huonepölyn mukana, niin aina on sellainen tunne, että josatin sitä "uutta-vanhaa-pölyä" pöllähtää, ja sitä mukaa myös munia..
      Saitteko te kuinka nopeasti matoset häädettyä? olivatko hävinneet kun uusitte pyrvinin parin vkon kuluttua? Kun mietin tässä, että pitäisikö kuuri uusia jo viikon kuluttua ensimmäsestä kerrasta..? lääkäri sanoi, ettei siitä mitään haittaa ole, muttei välttämättä hyötyäkään..
      Kun vain saisin ne pois ja rauhassa järkätä lapset juhlat ja saisin vain keskittyä uuden vauvan tuloon, rauhassa...

    • YÖKKKKKKKKKKKKK

      Hyi hitto, kakarat on siivottomampia kuin eläimet ikänä. Ei tollasia tautipesiä kannata kotiinsa hankkia. Pysykää ainakin erossa tartuttamasta meitä siistejä lapsettomia ihmisiä!!

      • eräs vaan

        Kihomadot leviävät todella helposti ja niitä voi olla kenen lapsella tahansa. Keneltä ne on lähtöisin, niin sitä on mahdotonta jäljittää. Kihomadot ovat vaarattomia, vaikkakin kiusallisia.

        Olin päiväkodissa vuosia, enkä niitä koskaan saanut. Mutta kun aloin seurustelemaan mieheni kanssa, niin sain mahdot hänen 6 vuotiaalta tyttäreltään. Otin pyrvin kuurin ja tein kaiken tarvittavan siivouksen, mutta madot tulivat uudelleen noin parin kuukauden päästä. MInulla oli matoja ainakin 4 kertaa 2 vuoden aikana, kunnes se lopulta loppui. Jotkut pääsevät kerralla eroon ja jotkut joutuvat kierteesen asian kanssa.

        Näin jälkeen päin ajatellen, uskon, että elimistön puolustukyvyllä on merkittävä tekijä siinä, että kuka saa matoja ja kuka ei. MInulla oli tuohon aikaan pahat unihäiriöt ja pientä häikkää kehossa. Luulen, että suolistoni oli altis tälle tartunnalle. Jos ihminen on terve ja hyväkuntoinen, niin madot eivät välttämättä tartu, vaikka munia kaataisi suoraan suuhun.

        Ekan kerran kun niitä matoja oli, niin olin ihan paniikissa, kuten sinäkin. Mutta sitten kun kierre toistui, niin en jaksanut enää suhtautua niin vakavasti.. en ne kihomadot ketään tapa, vaikka kiusallisia ovatkin.


    • vatsa kuralla

      Hei.
      Asiaton toi vimppa viesti. Olen aikuinen nainen ja perheetön joten herra tietää mistä olen loiset saanut. Olen hoitoalalla joten...
      nykyisin elävät kissat ja koirat ihmisten keskellä ja tämä valtava kiire. Ei ole enää aikaa siivota kunnolla ja keho ei kestä tätä kiirettä. Keho ei jaksa enää taistella tauteja ja loisia vastaan. Kehon puolustus putoaa ja tulee puutostaudit. Itselläni taitaa olla kalkinpuutos, ja madot ovat saaneet vallan kehostani. Kyllä varmaan kannattaisi panostaa ensiksi omaan hyvinvointiin lisäravinteilla ja ottaa sitä valkosipulia. Jostain pitäisi löytää papaijatuotetta, mutta senkin valmistus on lopetettu. Ei se siivous auta koska näitä riiviäisiä on jo nurkan takana odottamassa. Tsemppiä.

    • vakavampaakin on

      Minulla on ollut kaksi kertaa kihomatoja. En syönyt edes lääkekuuria. Huolehdin vain hyvin käsi- ja WC.hygieniasta ja madot hävisivät. Ei kihomadoista kannata niin suurta stressiä ottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3305
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      151
      1320
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1045
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe