Hei! Kun menen tietojenkäsittelytiedettä opiskelemaan yliopistossa, niin nuo ELSO joukot kuulostavat aika houkuttelevalta. Haluaisin siis kysyä pari kysymystä:
Ensinnäkin, voiko sinne hakea, jos käyttää silmälaseja? Kun minulle sanottiin, että jos on silmälasit, niin ei pääse mihinkään erikoisjoukkoihin, ja kun ELSO luokitellaan erikoisjoukoksi, niin en tiedä pystynkö hakemaan sinne.
Toisennakin, mitä siellä niinku yleensä tehdään, ja onko sinne syytä mennä?
Kysymyksiä ELSO joukoista
7
1759
Vastaukset
- Old boy
Tällaiset joukot löytyvät Riihimäeltä. Sinne on haettava 31.1. mennessä. Jos
tiedät meneväsi yliopistoon olet jo käynyt kutsunnoissa ja sinulle on määrätty
joku muu palveluspaikka. Jos tulet hyväksytyksi palveluspaikaksi muutetaan
tämä Riihimäki.
Silmälasit sinänsä ei haittaa; ratkaisevaa on saadaanko näkö niillä korjattua.
Ensimmäiset 2 kk samanlaista kuin kaikkialla sen jälkeen erilaista koulutusta
pääasiassa näyttöruurua tuijottaen.
ELSO on sähkömagneettisen säteilyn käyttöä vihollisen viestiyhteyksien tai
muun toiminnan häiritsemiseen tai suojautumista tällaiselta toiminalta. Ko-
vasti teknistä ja varsin salaista, joten tarkkoja tietoja on ehkä hankala saada.
Hakemisesta ja edellytyksistä katso www.mil.fi tai vaikka soita Viestirykment-
tiin ja kysy itse. Aluetoimistot vähän huonoja neuvomaan, vaikka pitäisi: tiskin
takana usein mistään tietämätön naisihminen. - Mikä ELSO?
En ole vielä käynnyt kutsunnoissa (18.10 on minulla), ja täällä kyllä lukee, että vaaditaan palvelukelpoisuus A, eli ei saa olla silmälaseja, mikä harmittaa:
http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/vZHLjoJAFES_xQ_QbkCBXiI0DSjv57AhIoioIIyODXz9TDK7ScaV8dayUvckVSAFP2p3j7ra3etru7uABKR8Rlhe1AzIIHtjrqFub2EkbB1GdlkQgwQuM_80dvp0nrzT5A4BhvAmuNRUVN2cVMtS1kagRBsfQsaCX4OJ6WCF4sDsEROpLpbsrMyd8-znV_qMRuBzHzK_Ps_hDbbIkiGOvIS6r4QoCAWOhPzTvO0Jvz785yQIPkAq_JdnNywIXtjGcxbzPpYM38h6Y4fyOzvkXs9au1FAMGdDso0Q1LGsKQgHK517417-a1kGSOu8WdB9s4ALfol4yItQFDgOLVcrEOcfFOWiIWEcZPWFuZEii9HaxViq2uhcc1RXHSSQuBjn5LASA1WqjfwuXKe0Ruyh7Cml7t7om-HI1Pu5q5c6PMqlRMWqpR7ueDJO1Tl1dp2dc1q_6g-Vkgtsn9tx4G217KY3l6m4Ko-vU-JVVMrs5OFoIz2P11BIYVKUjj1k5D7YQz8NlsFPNUnaeafufSPszFjMos9b_2h6zh8PO92iTGpzqVcUt6p1j_heZNT0UfFJgaVdmxJ0zaPDnjYlf1RKs9k3h9Ptkg!!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=41ea698040f45a04ae2fee76d81d57d5
Mutta jos kuitenkin tapahtuu jonkinlainen ihme ja minulle sallitaan sinne hakea, niin onko toi 31.1 mille vuodelle? Siis olisko sinne pitänyt hakea jo 10 kuukautta ennen, vai onko se vasta vuonna 2013?- Old boy
Ainahan hakea voi, eri juttu jos ei tule valituksi...
A-luokka jakautui ainakin ennen A1 =kaikin puolin OK ja A2=sama, mutta lasit.
Käytännössä tosin muutoinkin vaikea päästä ELSO-sotijaksi, joten lasit voi olla
liikaa tasoitusta. Yliopisto on sulla vielä (vaikka hyvinkin perusteltu) toive, joten
ei vaikuta valintoihin. Parin vuoden lykkäys ja ATK-opiskelu sinä aikana taas parantaisi mahkuja kovasti. Tätä tosin ei vielä tarvi miettiä, kun ensin pitäisi
olla se opiskelupaikka.
Joka tapauksessa hakea kannattaa ja 31.1.2013 tarkoittaa palveluksen alka-mista heinäkuussa 2013.
Noilla itsestäsi antamillasi tiedoilla voisi kuvitella myös Ilmavoimien johtamis-
järjestelmakoulutuksen tai Teknillisen koulun olevan kiinnostava paikka. Vielä
tarkeä huomioitava seikka on, että nämä mielenkiintoiset ja varmaan kehittä-
vätkin palveluspaikat tarkoittavat, että viihdyt kassuilla vuoden.
- Mikä ELSO?
Kiitos tiedosta, mutta nyt keksinkin lisää kysymyksiä :).
Kuinka kauan se ELSO siis kestää? Kun luulin että se kestää 9kk, mutta olen kuullut huhuja siitä, että se onkin vuoden pituinen, mikä on siis totta? Koska en voi siellä yli 9kk olla, koska se sekoittaisin minun yliopistosuunnitelmat.
Milloin ELSO palvelus alkaa? Kun olen kuullut, että sen voi aloittaa vain kesällä, mutta minä toivon mennä armeijaan v. 2014 tammikuussa, jotta voisin pitää "välipuolivuoden", hakea yliopistoon (haen Englantiin ja sinne haetaan vuotta ennen lukuvuoden alkua) ja käydä armeijan samalla. - ei sun kannata....
tietojenkäsittelyä mennä opettelemaan kun et noita saa selville puolustusvoimat sivulta.Palvelus kestää 362 vrk ja sinne on 2 aloitusaikaa ja sinne pitää hakea kirjallisesti.
- Mikä ELSO?
No joo mutta kun silloin joutuisin tekemään töitä :D.
Mutta kiitti tiedosta! - töhömosa
Seuraavat elsot aloittavat II/13 ja palvelus kestää 347 vrk.
Tietojenkäsittely opinnoilla et tee palveluksessa yhtään mitään. Pelkästään se, että sinulla on yliopistossa opiskelupaikka, lisää pisteitä haussa koska sinne tarvitaan ns. "fiksumpia" tyyppejä jotka pystyvät lyhyessä ajassa sisäistämään paljon asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983