Kysymyksiä ELSO joukoista

Mikä ELSO?

Hei! Kun menen tietojenkäsittelytiedettä opiskelemaan yliopistossa, niin nuo ELSO joukot kuulostavat aika houkuttelevalta. Haluaisin siis kysyä pari kysymystä:

Ensinnäkin, voiko sinne hakea, jos käyttää silmälaseja? Kun minulle sanottiin, että jos on silmälasit, niin ei pääse mihinkään erikoisjoukkoihin, ja kun ELSO luokitellaan erikoisjoukoksi, niin en tiedä pystynkö hakemaan sinne.

Toisennakin, mitä siellä niinku yleensä tehdään, ja onko sinne syytä mennä?

7

1560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Old boy

      Tällaiset joukot löytyvät Riihimäeltä. Sinne on haettava 31.1. mennessä. Jos
      tiedät meneväsi yliopistoon olet jo käynyt kutsunnoissa ja sinulle on määrätty
      joku muu palveluspaikka. Jos tulet hyväksytyksi palveluspaikaksi muutetaan
      tämä Riihimäki.

      Silmälasit sinänsä ei haittaa; ratkaisevaa on saadaanko näkö niillä korjattua.
      Ensimmäiset 2 kk samanlaista kuin kaikkialla sen jälkeen erilaista koulutusta
      pääasiassa näyttöruurua tuijottaen.

      ELSO on sähkömagneettisen säteilyn käyttöä vihollisen viestiyhteyksien tai
      muun toiminnan häiritsemiseen tai suojautumista tällaiselta toiminalta. Ko-
      vasti teknistä ja varsin salaista, joten tarkkoja tietoja on ehkä hankala saada.

      Hakemisesta ja edellytyksistä katso www.mil.fi tai vaikka soita Viestirykment-
      tiin ja kysy itse. Aluetoimistot vähän huonoja neuvomaan, vaikka pitäisi: tiskin
      takana usein mistään tietämätön naisihminen.

    • Mikä ELSO?

      En ole vielä käynnyt kutsunnoissa (18.10 on minulla), ja täällä kyllä lukee, että vaaditaan palvelukelpoisuus A, eli ei saa olla silmälaseja, mikä harmittaa:

      http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/vZHLjoJAFES_xQ_QbkCBXiI0DSjv57AhIoioIIyODXz9TDK7ScaV8dayUvckVSAFP2p3j7ra3etru7uABKR8Rlhe1AzIIHtjrqFub2EkbB1GdlkQgwQuM_80dvp0nrzT5A4BhvAmuNRUVN2cVMtS1kagRBsfQsaCX4OJ6WCF4sDsEROpLpbsrMyd8-znV_qMRuBzHzK_Ps_hDbbIkiGOvIS6r4QoCAWOhPzTvO0Jvz785yQIPkAq_JdnNywIXtjGcxbzPpYM38h6Y4fyOzvkXs9au1FAMGdDso0Q1LGsKQgHK517417-a1kGSOu8WdB9s4ALfol4yItQFDgOLVcrEOcfFOWiIWEcZPWFuZEii9HaxViq2uhcc1RXHSSQuBjn5LASA1WqjfwuXKe0Ruyh7Cml7t7om-HI1Pu5q5c6PMqlRMWqpR7ueDJO1Tl1dp2dc1q_6g-Vkgtsn9tx4G217KY3l6m4Ko-vU-JVVMrs5OFoIz2P11BIYVKUjj1k5D7YQz8NlsFPNUnaeafufSPszFjMos9b_2h6zh8PO92iTGpzqVcUt6p1j_heZNT0UfFJgaVdmxJ0zaPDnjYlf1RKs9k3h9Ptkg!!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=41ea698040f45a04ae2fee76d81d57d5

      Mutta jos kuitenkin tapahtuu jonkinlainen ihme ja minulle sallitaan sinne hakea, niin onko toi 31.1 mille vuodelle? Siis olisko sinne pitänyt hakea jo 10 kuukautta ennen, vai onko se vasta vuonna 2013?

      • Old boy

        Ainahan hakea voi, eri juttu jos ei tule valituksi...

        A-luokka jakautui ainakin ennen A1 =kaikin puolin OK ja A2=sama, mutta lasit.
        Käytännössä tosin muutoinkin vaikea päästä ELSO-sotijaksi, joten lasit voi olla
        liikaa tasoitusta. Yliopisto on sulla vielä (vaikka hyvinkin perusteltu) toive, joten
        ei vaikuta valintoihin. Parin vuoden lykkäys ja ATK-opiskelu sinä aikana taas parantaisi mahkuja kovasti. Tätä tosin ei vielä tarvi miettiä, kun ensin pitäisi
        olla se opiskelupaikka.

        Joka tapauksessa hakea kannattaa ja 31.1.2013 tarkoittaa palveluksen alka-mista heinäkuussa 2013.

        Noilla itsestäsi antamillasi tiedoilla voisi kuvitella myös Ilmavoimien johtamis-
        järjestelmakoulutuksen tai Teknillisen koulun olevan kiinnostava paikka. Vielä
        tarkeä huomioitava seikka on, että nämä mielenkiintoiset ja varmaan kehittä-
        vätkin palveluspaikat tarkoittavat, että viihdyt kassuilla vuoden.


    • Mikä ELSO?

      Kiitos tiedosta, mutta nyt keksinkin lisää kysymyksiä :).

      Kuinka kauan se ELSO siis kestää? Kun luulin että se kestää 9kk, mutta olen kuullut huhuja siitä, että se onkin vuoden pituinen, mikä on siis totta? Koska en voi siellä yli 9kk olla, koska se sekoittaisin minun yliopistosuunnitelmat.

      Milloin ELSO palvelus alkaa? Kun olen kuullut, että sen voi aloittaa vain kesällä, mutta minä toivon mennä armeijaan v. 2014 tammikuussa, jotta voisin pitää "välipuolivuoden", hakea yliopistoon (haen Englantiin ja sinne haetaan vuotta ennen lukuvuoden alkua) ja käydä armeijan samalla.

    • ei sun kannata....

      tietojenkäsittelyä mennä opettelemaan kun et noita saa selville puolustusvoimat sivulta.Palvelus kestää 362 vrk ja sinne on 2 aloitusaikaa ja sinne pitää hakea kirjallisesti.

    • Mikä ELSO?

      No joo mutta kun silloin joutuisin tekemään töitä :D.

      Mutta kiitti tiedosta!

    • töhömosa

      Seuraavat elsot aloittavat II/13 ja palvelus kestää 347 vrk.
      Tietojenkäsittely opinnoilla et tee palveluksessa yhtään mitään. Pelkästään se, että sinulla on yliopistossa opiskelupaikka, lisää pisteitä haussa koska sinne tarvitaan ns. "fiksumpia" tyyppejä jotka pystyvät lyhyessä ajassa sisäistämään paljon asiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1482
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1309
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1152
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1109
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      901
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      785
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      52
      685
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      626
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      617
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    Aihe