Euralaisuus

mb deli

Mistä se johtuu että euralaiset eivät hyväksy muualta tulevia mutta silti ovat aivan järkyttävän kateellisia toisilleen? Työni puolesta kierrän satakuntaa ja hieman varsinais-suomeakin ja voin sanoa ettei missään muualla saman kylän ihmiset ole niin negatiivisiä kuin euralaiset ja se kateus naapuria tai työkaveria kohtaan...Järjetöntä... Ihan vaan vinkkinä, olkaa ystävällisiä niin teillekin ollaan. Ja vielä lopuksi pakko kysyä mitä tarkoittaa sanonta "Jos ei muut tiedä, kyllä japo tietää"?

40

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteen ynnääjä

      Olisko tää "Japo" joku puplikin kanta asiakas?

      • Siltä tuntuisi

        Eihän sitä tiedä, vaikka olisi Viljakainen!


    • JuppiHippi

      Euralaisia vaivaa paha isoveli-syndrooma. Nimittäin kun ympärillä on vain pienempiä kuntia, niin sitä ollaan niin juppia ja suurta että.
      Kun Euran poika tai tyttö taasen matkaa vaikkapa Turkuun, niin jopas on suu ammollaan ja silmät meinaa pudota päästä, kun talotkin on niin korkeita.
      Eura on tosiasiassa vain maaseututaajama, joka on valovuoden päässä kunnanjohtajansa haaveilemasta kaupungista.

    • Kokem. on

      Kuten toiset sanovat, on se isoveli-järjestelmä. Kokemusteni mukaan ns. kanta-Eurassa (27510-postialue) kateus ja eriarvoisuuden suosiminen ovat voimakkaampia kuin Hinnerjoella ja Honkilahdella muutamaa kotitaloutta lukuunottamatta. Porissa ollaan yhtä kateellisia kuin Eurassa, sanon kokemuksesta. Todellakin Japo voisi olla yksi Osmantuvan vakituisista asiakkaista.

      Ihailen Hinnerjoen "hyvä naapuri"-kokemuksia kerta toisensa jälkeen. Suosittelen muuttamaan sinne.

    • valkoinen volvo

      Taitaa japo olla paperitehtaan "mies", selvittää kaiken jo ennen asianosaista :)

      • punainen, punais...

        niin siis kommariko??!!


      • transpoliisit
        punainen, punais... kirjoitti:

        niin siis kommariko??!!

        Veikkaan, että "valkoinen volvo" tarkoittaa transseksuaalista naista. Naispoliisit ovat transseksuaaleja.


    • Algot Niskalaukaus

      Alkoholi tappaa, aiheuttaa syöpää, alentaa elinikää ja elintasoa. Olisiko siinä yhteyttä "euralaisuuteen"? Kuulopuheiden mukaan jo muinaiset paperitehtaan työntekijät rakensivat pirtuhanan tehtaan portin ulkopuolelle ja tavara maistui...

      • vanha

        Älä Algot sotke, se oli EP, josta tenttua kannettiin ämpärikaupalla Eenokin mettissä juotavaksi.


    • Algot täällä taas

      Anteeksi. Joskus aika kultaa muistot. Onko kotipoltto vielä Eurassa voimissaan vai ovatko enää hengissä olevat tenuttelijat siirtyneet lainkuuliaisesti hankkimaan ostoksensa valtion monopolimyymälästä?

      • vanha jälles

        Pojat ja välillä tytötkin ovat puuhamaassa kanoottirannan vastapuolella ja jätskikioskin maisemissa ankkalammella. Käypä kysymässä käyvätkö Visolla vai ihan itsekö tekevät.


    • Ylpeää luonnettako?

      Kateutta on todellakin. Työelämässä varsinkin. Taitaa olla naapuruskateuttakin.
      Soitellaan pomolle salaa, mustamaalataan tai laitetaan muuten vaan kiviä rattaisiin.

      Sekin on koettu, että sh. jakoi tahallaan asukkaiden lääkkeitä väärin ja seurasi, huomaanko! Kuulin toiselta. Huomasin tietysti. Alhaista toimintaa.
      Missä lienee hoitamassa? Sääliksi käy, jos hänellä on alaisia. Narsisti osaa olla lipevän makea alkuun, mutta se kuori putoaa pian pois.

      Onneksi olen jo pois työelämästä. Anteeksi olen antanut, mutta mielessä ne asiat on. Tositapahtumia.

      On onneksi muutamia erityyppisiäkin, joita voisi luonnehtia ystäviksi. Anoppi on mahtava.
      Porissa kohtasin kateutta ensi kerran.

      • mualaiset

        Juuri näin, vain näillä seuduilla ollaan aivan pimpoja käyttäytymisessä. Haloo, asuuko satakunnan kulmakunnilla muita kuin keskenään sukulaisia tai muuten vaan lapsen tasolle jämähtäneitä muka fiksuja ja sivistyneita tai varakkaita, em. ihmiset EIVÄT käyttäydy idiootin tavoin. Vieraat muuttajat voivat lähteä hyvillä mielin asumaan muualle, eikä tule ikävä. Koittakaa lukea muutakin kuin akuankkaa ja kasvakaa aikuiseksi..


      • Selvittäkää

        Tiedoksi kaikille halukkaille tämän palstan lukijoille, että taas on lääkkeiden väärinjakelu voimissaan. Havaitsin tänään, että tutullani on erikoislääkärin virallisen reseptilistan ulkopuolelta jopa farmaseuttien ammattiohjelman ulkopuolinen valmiste liikkeellä. Tosiaan farmaseutti tarkisti ko. valmisteen, kun kävin paikan päällä, mutta ammattiohjelmasta ei löytynyt.

        Olkaa varovaisia Käräjämäen vanhustentalon ja kotisairaanhoitodn asiakkaat! Ottakaa selvää ja varmistakaa ennen kuin laitatte suuhunne!


      • poppamies69
        Selvittäkää kirjoitti:

        Tiedoksi kaikille halukkaille tämän palstan lukijoille, että taas on lääkkeiden väärinjakelu voimissaan. Havaitsin tänään, että tutullani on erikoislääkärin virallisen reseptilistan ulkopuolelta jopa farmaseuttien ammattiohjelman ulkopuolinen valmiste liikkeellä. Tosiaan farmaseutti tarkisti ko. valmisteen, kun kävin paikan päällä, mutta ammattiohjelmasta ei löytynyt.

        Olkaa varovaisia Käräjämäen vanhustentalon ja kotisairaanhoitodn asiakkaat! Ottakaa selvää ja varmistakaa ennen kuin laitatte suuhunne!

        ja sun lääkityksen voi tarkastaa kauttaaltaan. älä syö kaikkia luontaishoitonappeja mitä tarjotaan, vois pysyä mieli kirkkaana.


      • ADHD-sairaalle
        poppamies69 kirjoitti:

        ja sun lääkityksen voi tarkastaa kauttaaltaan. älä syö kaikkia luontaishoitonappeja mitä tarjotaan, vois pysyä mieli kirkkaana.

        Sinulle on kehittynyt ADHD, joka on jo varsin pitkällä. Mainitsin edellä "tutullani on", enkä "itselläni on". Tarvitset tarkkailuluokan tai erityisoppilaitoksen opetuksen seuraavassa koulutuksessasi.


    • adasfs

      Samaa mieltä,eurassa on varmaan koko suomen kateellisimmat ihmiset.haukutaan aina selän takana ja kadehditaan jos toisella menee hyvin.

    • Är

      Minä ainakin tiedän yhden Japon, se on kyllä ihan hyvä tyyppi.

    • hauru kateenkorva

      Ei euralaiset minun mielestäni sen kateellisempia ole kuin muutkaan satakuntalaiset. Sehän on vanha totuus että Satakunnassa ollaan kateellisempia kuin esimerkiksi Varsinais-Suomessa mutta ei tämä luonteenpiirre Eurassa mitenkään muista satakuntalaisista poikkea.

    • caddy

      Kyllä japo tietää

      • humalainen humanteri

        Tietääjö se missä mä olin viime yänä? Ite en muista.


    • Paavi Pörhönen

      Ei euralaiset ole sen kateellisempia kuin muuallakaan. Katolilaisempia sen sijaan ovat, ainakin mitä tulee talouden- ja ympäristön hoitoon.

    • Hyvä me

      Euralaisuus näkyy vastatusten puuttumisena muutamissa aloituksissa. Vaietaan kuoliaaksi. Tätä olen näillä seuduilla huomannut.
      Ei silti, hyvin olen joukkoon sopeutunut. Omat läheiset on mukavia. Ja sehän on tärkeintä. On paikka sukuhaudassa:)

    • junantuoma1

      Näin junan tuomana on pakko kyllä sanoa että itte en ole törmännyt tähän kateellisuuteen enkä muuhunkaan vastaavaan. Reilut kymmenen vuotta täälä Eurassa asunu ainaki minua on aina koheltu ystävällisesti ja avoimestikki.

    • Kyläremmi aisoihin

      Euralaisten luonteenlaadusta voi tehdä konkreettisia havaintoja Facebookin lähes 800 hengen vahvuisessa Kauttua-ryhmässä, missä on massoittain kuvia mm. Kauttuan ruukin alueelta ja Pyhäjärven rannoilta. Ne ovat suhteellisen harmittomia, mutta harmitonta ei mielestäni ole kauttualaisten into on levittää juoruja - menneiltä vuosilta ja nykyajalta. Ryhmän jäsenet lähettävät aktiivisesti sivustoon kuvia ja juttuja kylän asukkaista ja niitä kommentoidessa muut kilpailevat siitä, kuka tietää tarkimmin jonkun kuvassa näkyvän henkilön yksityisasioista, avioeroista, lapsista, työpaikoista, asumisesta, kuolemasta jne. Jokin vanha luokkakuva saattaa tuottaa useita kymmeniä kommentteja, missä käydään läpi kaikki mahdollinen tiedossa oleva asia kuvan henkilöihin liittyen. Juorumylly päättyy vasta sitten, kun joku lähettää uuden kuvan nuuskittavaksi.
      Tällä menolla joka ikinen Kauttualla tai yleensä Eurassa asunut on tullut arvioiduksi viimeistään vuonna 2015. Ellei sitten joku kyseenalaista tämän juorukerhon toimintaa intimiteettisuojaan vedoten.
      Sairaalloisen nurkkakuntainen ajattelutapa paikkakunnalla ei saisi johtaa laittomuuksiin.

      • haukku haukumpi hukk

        Jotenkin en yhtään ihmettele, sairaus se on kateuskin, ja juoruilu perverssiä. Niin, ehkä nämä IHMISET eivät muuta osaa eikä omaa elämää ole nimeksikään. Mitä nyt mukulat osaa sitä ja tätä, ainakin ulkoa. Kantsii päteä sitä kautta, kun muuten ei ole millä päteä. Mut onhan se hyvä, että sentään osaa va tietsikkaa käyttää. Eikös ton valvojan pitäs haukkufc:t pudottaa pois ringistä??


      • Eura suljetulle
        haukku haukumpi hukk kirjoitti:

        Jotenkin en yhtään ihmettele, sairaus se on kateuskin, ja juoruilu perverssiä. Niin, ehkä nämä IHMISET eivät muuta osaa eikä omaa elämää ole nimeksikään. Mitä nyt mukulat osaa sitä ja tätä, ainakin ulkoa. Kantsii päteä sitä kautta, kun muuten ei ole millä päteä. Mut onhan se hyvä, että sentään osaa va tietsikkaa käyttää. Eikös ton valvojan pitäs haukkufc:t pudottaa pois ringistä??

        Kuten sanot, kateus on sairaus. Miksi nämä kateelliset euralaiset eivät joudu Harjavallan suljetulle? Sinne he kuuluvat!


      • Euran laittomuus

        Laittomuutta Eurassa nimenomaan harjoitetaan, koska siellä asuu maan viidenneksitoista rikollisimmat peruskoululaiset (Iltasanomat 10.12.2012). Vertailuaines oli 320 paikkakuntaa.


    • sopusopu

      Mikähän ilmiö on se, kun ei tuttua tervehditä? Jos ei aidosti ole toista huomannut, se on eri asia. Yleensä huomioidaan toisensa, mutta kierretään kauemmas ja ollaan olevinaan, ettei nähty.. No en sitä jää suremaan, mutta kovin ihmeellistä se on. Onneksi ei kaikilla, mutta aika tavallista, olen huomannut. Se jopa tarttuu:) Opin jo, keitä ei kannata rekisteröidä, koska vastausta ei ole kuulunut...

      Mitä siinä menettää, jos hymyilee ja tervehtii? Iloisen mielen saa itse ja saa toinenkin.
      Oli miten oli, tänne olen sopeutunut.

      • nurkkakunta

        Euralaisia vaivaa nurkkakuntaisuus. Muualta muuttaneita ei hyväksytä, vaan kierretään kaukaa. Muualtamuuttaneet ovat muukalaisia, puhtaat euralaiset hyväksytään. Tämähän on selvästi yksi rasismin muoto.


    • muualta muuttanut

      Kyllä on ittessä vikaa, jos tuntuu, ettei Eurassa hyväksytä. Muutin tänne 1999 , enkä lähde pois kulumallakaan. Olen alunperin kaakkoissuomesta, Etelä-Karjalasta ja mun mielestä täällä ollaan ihan samanlaisia, kuin sielläkin, paitsi hienotunteisempia, eikä niin uteliaita. Toisekseen.. mulle on yksi lysti, mitä joku musta ajattelee tai puhuu. Ei se mun, eikä puhujankaan elämää muuta. En ole vielä missään tuntenut olevani millään tavoin syrjitty. Tunnen olevani kotona. Ihan, kuin olisin asunut täällä aina, koko elämäni 58v. Eura on upea paikka elää!

      • Syöpäkunta

        Kauhakuormaajilla koko paikkakunta matalaksi.


      • kysyn vaan
        Syöpäkunta kirjoitti:

        Kauhakuormaajilla koko paikkakunta matalaksi.

        Onko se Porin näklälakkolainen Eurasta?


      • kysyn vaan
        kysyn vaan kirjoitti:

        Onko se Porin näklälakkolainen Eurasta?

        Jotta kysyn oikein niin tarkoitan sitä nälkälakkolaista enkä näklälakkolaista.


    • kesäleidi 19

      Olin kesätöissä Eurassa isossa yrityksessä. Jossa ei muuta keskustelua ollut kuin juoruaminen tai toisten yksityisasioiden penkominen. Näytti kovasti kiinnostavan toisten autojen omistussuhteet, että piti ark:sta tarkistaa. Toisten kyttääminen ja esimiehelle kantelu kuin pikkulapsi tarhassa plussa pisteiden toiveessa on kanssa
      hyvin suosittua. saati sitten sukupuolisuhteet työkavereiden kanssa. Aika ahdasmielinen paikka.

      • satu19%

        Varmaankin samassa paikassa olin itsekin. Ammattiavun tarpeessa moni olisi siellä.
        Ei normaalia käyttäytymistä.


      • Ei heti uskois
        satu19% kirjoitti:

        Varmaankin samassa paikassa olin itsekin. Ammattiavun tarpeessa moni olisi siellä.
        Ei normaalia käyttäytymistä.

        Kesätyöpaikan henkilöistä tarinaa kertoen opiskelutovereille iltaisin. Ja juomaa saa.
        Tarinat saaneet nimen "Euralaiset tarinat" että olette kohta kuuluisia.


    • Saman todennut

      Älä...

    • Tahtoo tietää

      Se että mistä johtuu tämä sairas uteliaisuus????

    • 2523523515

      Samanlaisia ollaan Raumalla ja Porissakin.......kannattaa mennä vaan nopeasti ko.paikkojen ohi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe