sovittelu vai oikeudenkäynti uhrina??

suostunko sovitteluu

Onko sovittelu eduksi uhrille vai syytetylle? Onko uhrina parempi mahdollisuus saada enemmän korvauksia sovittelun vai oikeuden kautta? Kyseessä on lievä pahoinpitely (ei näkyviä tai pysyviä vammoja), laiton uhkaus ja kotirauhan rikkomista? Kuinka paljon voin saada oikeuden kautta korvauksia näistä, kun sovittelussahan voin vaatia vaikka mitä jos syytetty suostuu maksamaan? Syytetty on myöntänyt nämä rikokset. Sitten vielä, että mitä se oikeudenkäynti tulisi maksamaan jos sinne mennään?

11

2329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cvg.

      Kummassakaan et rikastu, se on varmaa.

    • Matlock1

      Se voi olla eduksi molemmille, riippuen siitä mitä kumpainenkin tahtoo. Korvauksien osalta sovittelu voi olla parempi uhrille, koska vastapuoli helpommin suostuu korvauksiin, jos sovittelussa välttää tuomion. Esimerkiksi laittomasta uhkauksesta ei käräjillä montaa sataa voi saada, vaikka olisi puukko ollut kurkulla, mutta sovittelussa tilanne voi olla toinen. Oikeudenkäyntikulut menevät tuomitun maksettavaksi. Neuvoni on, että mikäli sinulle on tärkeämpää saada korvauksia kuin tuomio syytetylle, lähde neuvotteluun. Neuvottelu voidaan keskeyttää, mikäli halutunlaista tulosta ei synny.

      • Nolo Sika

        "Oikeudenkäyntikulut menevät tuomitun maksettavaksi."

        Mistäs lähtien rikosasioissa (normitapauksessa) on oikeudenköynti jotain maksanut?


      • kirottu päivä
        Nolo Sika kirjoitti:

        "Oikeudenkäyntikulut menevät tuomitun maksettavaksi."

        Mistäs lähtien rikosasioissa (normitapauksessa) on oikeudenköynti jotain maksanut?

        Pöh pöh, tuomittu maksaa aina jos kuluja on vaadittu maksettavaksi.


      • Nolo Sika
        kirottu päivä kirjoitti:

        Pöh pöh, tuomittu maksaa aina jos kuluja on vaadittu maksettavaksi.

        Mutta kun rikosasioissa itse oikeudekänyti on ilmainen, siitä ei lähetä kukaan laskea kenellekään


      • kirottu päivä
        Nolo Sika kirjoitti:

        Mutta kun rikosasioissa itse oikeudekänyti on ilmainen, siitä ei lähetä kukaan laskea kenellekään

        Niin on, mutta tekijä maksaa vaadittaessa asianomistajan asianajajan kulut, eli ei se välttämättä halvaksi tule, ilmaisesta puhumattakaan. Näistä kuluista käytetään yleisesti nimitystä oikeudenkäyntikulut.


      • Nolo Sika
        kirottu päivä kirjoitti:

        Niin on, mutta tekijä maksaa vaadittaessa asianomistajan asianajajan kulut, eli ei se välttämättä halvaksi tule, ilmaisesta puhumattakaan. Näistä kuluista käytetään yleisesti nimitystä oikeudenkäyntikulut.

        Eipä normijutuissa juuri mitään asianajokuluja ole....

        Itsekin olen menossa oikeuteen lähiaikoina, voitan jutun lähes 100% varmuudella, silti vastapuolelle tulee makdsettavaksi alle 100€ minun oikeudekäyntikuluja


    • Halvalla mennöö

      Itselläni joku juoppo potkaisi autostani peilin hajalle 11 vuotiaasta autostani, ja jäi kiinni.

      Asia meni sovitteluun, ja hain automaasta laskeman korjauskulusta, sisälsi uuden peilin, peilikotelon, asennuksen, peilikotelon maalaamisen, koko hupi oli reilu 300€

      Sovittelussa tuo summa meni mukisematta läpi, oikeudessa olisi summaa TAATUSTI kohtuullistettu, koska todellinen vahinko oli minulle noin 3€ (15 min työtä, ja muutama puuruuvi)

      Mutta taasen oikeudessa olisi tekiälle tuomittu lisäksi 15 päiväsakkoa (elikkäs 90€) mun oikeudenkäyntikulut, noin 25€

    • tiikkinen tuurista

      Sovittelun yleiset edellytykset

      Sovittelu voidaan toteuttaa vain sellaisten osapuolten kesken, jotka ovat henkilökohtaisesti ja vapaaehtoisesti ilmaisseet suostuvansa sovitteluun ja jotka pystyvät ymmärtämään sovittelun sekä siinä tehtävien ratkaisujen merkityksen. Ennen kuin osapuoli antaa suostumuksensa sovitteluun, hänelle tulee selvittää hänen sovitteluun liittyvät oikeutensa ja asemansa sovittelussa. Osapuolella on oikeus peruuttaa suostumuksensa milloin tahansa sovittelun aikana.

      Tämä on suora lainaus laista. Jotenkin tuntuu että sinulle ei ole tarpeeksi kerrottu sovittelusta. Pyydä näihin kysymyksiin vastaus sovittelutoimistosta (kirjallisena) oman oikeusturvasi vuoksi. Onnea päätöksentekoon ja sinne kumman valitsetkin!

    • rikoksen uhri

      Väkivaltarikoksissa ei pitäisi edes olla sovittelun mahdollisuutta. Itse olen kärsinyt pahoinpitelyn ja ennen kaikkea siihen liittyneen laittoman uhkauksen vuoksi jo lähes 5 vuotta, tuolloin oli asekin vastassa.
      Painostuksesta huolimatta en suostunut sovitteluun ja otin asianajajan eli päätin että käräjille mennään, pelkästään oheissakkojen ja asianajokulujen määrä tuli tälle ehdollisessa vapaudessa olleelle rikolliselle maksamaan noin 2100 euroa jotka todellakin "viimeisistä rahoistaan" maksoi lisäksi oli korkoineen todistelukulut ja kärsimyskorvaukset, kärsimyskorvaukset olisivat olleet sovittelussa samat tai pienemmät.
      Ymmärrän sovittelun jos kyseessä on vahingonteko tai siihen verrattava lievempi rikos, laiton uhkaus voi jättää uhriin elinikäiset jäljet! Siitä rangaistaan liian hölläkätisesti rikollista. Käräjille vaan ja asianajaja avustamaan ja siinä sivussa henkiseksi tueksi!

    • ........

      Kokemus kenttäoikeudesta on senverran kauhea, että tänäpäivänä kannattaisin sovittelua.
      Olin hiukan liian nuorena itseäni 11 vuotta vanhemman miehen kanssa, sitten sukulaiset tekivät hänelle kiusaa, pelottelivat ym.
      Vihanpito jatkui 30 vuotta.
      Mielestäni olimme yhtä paljon syyllisiä, molempien olisi pitänyt puhua, mitään perässäjuoksemisia eikä uhkailua täten ei olisi ollut.
      Miehen oli vaikea hyväksyä että joku puolusti minua, näin ajatellen me sovittelussa se olisi ollut hänenkin etunsa.
      Ketään ei pidä nöyryyttää elinikää, murhamieskin olisi selvinnyt lyhyemmällä tuomiolla.
      Olisihan tietty hän voinut saada tuomion, kauhun tähden olin hiljaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe