Onko sovittelu eduksi uhrille vai syytetylle? Onko uhrina parempi mahdollisuus saada enemmän korvauksia sovittelun vai oikeuden kautta? Kyseessä on lievä pahoinpitely (ei näkyviä tai pysyviä vammoja), laiton uhkaus ja kotirauhan rikkomista? Kuinka paljon voin saada oikeuden kautta korvauksia näistä, kun sovittelussahan voin vaatia vaikka mitä jos syytetty suostuu maksamaan? Syytetty on myöntänyt nämä rikokset. Sitten vielä, että mitä se oikeudenkäynti tulisi maksamaan jos sinne mennään?
sovittelu vai oikeudenkäynti uhrina??
11
2570
Vastaukset
- cvg.
Kummassakaan et rikastu, se on varmaa.
- Matlock1
Se voi olla eduksi molemmille, riippuen siitä mitä kumpainenkin tahtoo. Korvauksien osalta sovittelu voi olla parempi uhrille, koska vastapuoli helpommin suostuu korvauksiin, jos sovittelussa välttää tuomion. Esimerkiksi laittomasta uhkauksesta ei käräjillä montaa sataa voi saada, vaikka olisi puukko ollut kurkulla, mutta sovittelussa tilanne voi olla toinen. Oikeudenkäyntikulut menevät tuomitun maksettavaksi. Neuvoni on, että mikäli sinulle on tärkeämpää saada korvauksia kuin tuomio syytetylle, lähde neuvotteluun. Neuvottelu voidaan keskeyttää, mikäli halutunlaista tulosta ei synny.
- Nolo Sika
"Oikeudenkäyntikulut menevät tuomitun maksettavaksi."
Mistäs lähtien rikosasioissa (normitapauksessa) on oikeudenköynti jotain maksanut? - kirottu päivä
Nolo Sika kirjoitti:
"Oikeudenkäyntikulut menevät tuomitun maksettavaksi."
Mistäs lähtien rikosasioissa (normitapauksessa) on oikeudenköynti jotain maksanut?Pöh pöh, tuomittu maksaa aina jos kuluja on vaadittu maksettavaksi.
- Nolo Sika
kirottu päivä kirjoitti:
Pöh pöh, tuomittu maksaa aina jos kuluja on vaadittu maksettavaksi.
Mutta kun rikosasioissa itse oikeudekänyti on ilmainen, siitä ei lähetä kukaan laskea kenellekään
- kirottu päivä
Nolo Sika kirjoitti:
Mutta kun rikosasioissa itse oikeudekänyti on ilmainen, siitä ei lähetä kukaan laskea kenellekään
Niin on, mutta tekijä maksaa vaadittaessa asianomistajan asianajajan kulut, eli ei se välttämättä halvaksi tule, ilmaisesta puhumattakaan. Näistä kuluista käytetään yleisesti nimitystä oikeudenkäyntikulut.
- Nolo Sika
kirottu päivä kirjoitti:
Niin on, mutta tekijä maksaa vaadittaessa asianomistajan asianajajan kulut, eli ei se välttämättä halvaksi tule, ilmaisesta puhumattakaan. Näistä kuluista käytetään yleisesti nimitystä oikeudenkäyntikulut.
Eipä normijutuissa juuri mitään asianajokuluja ole....
Itsekin olen menossa oikeuteen lähiaikoina, voitan jutun lähes 100% varmuudella, silti vastapuolelle tulee makdsettavaksi alle 100€ minun oikeudekäyntikuluja
- Halvalla mennöö
Itselläni joku juoppo potkaisi autostani peilin hajalle 11 vuotiaasta autostani, ja jäi kiinni.
Asia meni sovitteluun, ja hain automaasta laskeman korjauskulusta, sisälsi uuden peilin, peilikotelon, asennuksen, peilikotelon maalaamisen, koko hupi oli reilu 300€
Sovittelussa tuo summa meni mukisematta läpi, oikeudessa olisi summaa TAATUSTI kohtuullistettu, koska todellinen vahinko oli minulle noin 3€ (15 min työtä, ja muutama puuruuvi)
Mutta taasen oikeudessa olisi tekiälle tuomittu lisäksi 15 päiväsakkoa (elikkäs 90€) mun oikeudenkäyntikulut, noin 25€ - tiikkinen tuurista
Sovittelun yleiset edellytykset
Sovittelu voidaan toteuttaa vain sellaisten osapuolten kesken, jotka ovat henkilökohtaisesti ja vapaaehtoisesti ilmaisseet suostuvansa sovitteluun ja jotka pystyvät ymmärtämään sovittelun sekä siinä tehtävien ratkaisujen merkityksen. Ennen kuin osapuoli antaa suostumuksensa sovitteluun, hänelle tulee selvittää hänen sovitteluun liittyvät oikeutensa ja asemansa sovittelussa. Osapuolella on oikeus peruuttaa suostumuksensa milloin tahansa sovittelun aikana.
Tämä on suora lainaus laista. Jotenkin tuntuu että sinulle ei ole tarpeeksi kerrottu sovittelusta. Pyydä näihin kysymyksiin vastaus sovittelutoimistosta (kirjallisena) oman oikeusturvasi vuoksi. Onnea päätöksentekoon ja sinne kumman valitsetkin! - rikoksen uhri
Väkivaltarikoksissa ei pitäisi edes olla sovittelun mahdollisuutta. Itse olen kärsinyt pahoinpitelyn ja ennen kaikkea siihen liittyneen laittoman uhkauksen vuoksi jo lähes 5 vuotta, tuolloin oli asekin vastassa.
Painostuksesta huolimatta en suostunut sovitteluun ja otin asianajajan eli päätin että käräjille mennään, pelkästään oheissakkojen ja asianajokulujen määrä tuli tälle ehdollisessa vapaudessa olleelle rikolliselle maksamaan noin 2100 euroa jotka todellakin "viimeisistä rahoistaan" maksoi lisäksi oli korkoineen todistelukulut ja kärsimyskorvaukset, kärsimyskorvaukset olisivat olleet sovittelussa samat tai pienemmät.
Ymmärrän sovittelun jos kyseessä on vahingonteko tai siihen verrattava lievempi rikos, laiton uhkaus voi jättää uhriin elinikäiset jäljet! Siitä rangaistaan liian hölläkätisesti rikollista. Käräjille vaan ja asianajaja avustamaan ja siinä sivussa henkiseksi tueksi! - ........
Kokemus kenttäoikeudesta on senverran kauhea, että tänäpäivänä kannattaisin sovittelua.
Olin hiukan liian nuorena itseäni 11 vuotta vanhemman miehen kanssa, sitten sukulaiset tekivät hänelle kiusaa, pelottelivat ym.
Vihanpito jatkui 30 vuotta.
Mielestäni olimme yhtä paljon syyllisiä, molempien olisi pitänyt puhua, mitään perässäjuoksemisia eikä uhkailua täten ei olisi ollut.
Miehen oli vaikea hyväksyä että joku puolusti minua, näin ajatellen me sovittelussa se olisi ollut hänenkin etunsa.
Ketään ei pidä nöyryyttää elinikää, murhamieskin olisi selvinnyt lyhyemmällä tuomiolla.
Olisihan tietty hän voinut saada tuomion, kauhun tähden olin hiljaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2916357Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652009- 1801780
- 1191241
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä141225Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181671141Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411001RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j50991Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962