Hesarissa hyvä juttu Helsinki VTS palvelusta

VHFDCSAIS

Mielenkiintoinen artikkeli VTS alusliikennepalvelusta, sata vaaran paikkaa viikossa, 5000 tapausta vuodessa. Itse pidän juuri VTS palvelun takia VHF:ää aina päällä kun liikun Suomenlahdella. Kanavat 6, 16 ja 71 on aina Tri-watch kuuntelulla ja en voi käsittää sitä porukkaa joka väittää kännykän riittävän VHF:n sijaan turvallisuusvälineeksi. Tuskin se Kyprokseen rekisteröidyn laivan Indoneesialainen kapteeni selvittää tiellä kelluvan aluksen kännykkänumeroa, vaan turvautuu VHF:ään.

Lukekaapa hyvä juttu tästä linkistä: http://www.hs.fi/digilehti/#kotimaa/Sata vaaran paikkaa viikossa/a1349934465324

20

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VHFDCSAIS

      Jaa tuo linkki olikin digilehden maksullinen versio. Mutta hyvä juttu kuitenkin, löytyy tietenkin painetusta Hesarista.

    • Jukkaboy

      Samanlainen vaaranpaikka lista voidaan tehdä Mannerheimintieltä. Sata vaaran paikkaa päivässä, 5000 tapausta viikossa. Jumankauta: siellähän kulkee autoja läheltä toisiaan vastakkaisiin suuntiin ja osa kääntyy poikittain toisten edestä! Todelliset vaaratapaukset on oikeasti Helsinki VTS alueella harvinaisia.

    • VHFDCSAIS

      Kahden auton kolari Mannerheimintiellä on kuitenkin hieman eri juttu kuin Viking Xpressin ja tankkerin kolarointi Helsingin matalan lähistöllä. Eikös vaan?

      • skiglaaja.

        Vts palvelu on pääsääntöisesti laivoja varten. Veneilijät pysykööt pois tieltä ilman vhf :ääkin.


      • skiglaaja.
        skiglaaja. kirjoitti:

        Vts palvelu on pääsääntöisesti laivoja varten. Veneilijät pysykööt pois tieltä ilman vhf :ääkin.

        Vielä: ei siitä vhf stä mitään haittaakaan ole pitää päällä ja on tosiaan ainut keino ottaa yhteys lähestytään laivaan tai toisin päin. Todella harvoin veneellä kylläkään tarvitsee.


      • 14
        skiglaaja. kirjoitti:

        Vielä: ei siitä vhf stä mitään haittaakaan ole pitää päällä ja on tosiaan ainut keino ottaa yhteys lähestytään laivaan tai toisin päin. Todella harvoin veneellä kylläkään tarvitsee.

        Aivan oikein. Tuo yhteystarve laivan kanssa on huviveneelle jokseen olematon.


    • LAllatin

      se nyt vielä puuttuu et pipipäät alkaa huutelee vhäffällä laivoihin, kun ei uskalleta edes ilmoittautua tallinnasadam

    • 6+16

      Sinne tartte mitään huudella - ei haittaa, että kuulee mitä isommat puuhaa.

    • cnggnc

      Tekeekö VTS muuta kuin kerää tietoja kulkijoista? Se ei tarjoa navigointiapua eikä puutu ohjailuun. Paitsi tosin MS Auroran päällikköä VTS-keskus taisi kehottaa kääntämään, mutta laiva meni silti kivelle.

    • 17+3

      Kustaanmiekan läpimenoaikatauluja ainakin kuuluu sopivan, kuka odottaa tarvittaessa.

    • 531t

      Luulette, että helsinki on joku isokin paikka ja vilkas laivaliikenne. No ette ole vhf friikit käyneet maarianhaminassa tai tukholmassa ja ilman vhfää hyvin pärjää siinä missä muuallakin.

      Itämerelle kännykkä ja maalaisjärki riittää hyvin, sateliittipuhelin on way to go valtamerillä ja vhf:llä ei tee siellä mitään.

      Aino hyöty vhf:stä itämerellä on jos paljon retkeilee saimaan kanavan kautta. VHf huvivene ei tarvitse luotsia venäjällä.

      • Veharinok

        Ei siellä merellä mitään tarvita - eihän viikingeilläkään ollut., mutta jos haluaa pelata varmemman päälle ja päästä helpommalla niin näitä apuvälineitä kannattaa hankkia. Itse en ole ollut Amsterdamia kauempana veneelläni, mutta kyllä tuo vehari on ollut hyvä apuväline. Satamamestarit, kanavaan ajot laivojen suunnan kuulemiset, rannikkovartion kyselyt jne hoidetaan veharilla. Mutta ilman sitäkin pärjää, pärjäsiväthän viikingitkin


      • 423
        Veharinok kirjoitti:

        Ei siellä merellä mitään tarvita - eihän viikingeilläkään ollut., mutta jos haluaa pelata varmemman päälle ja päästä helpommalla niin näitä apuvälineitä kannattaa hankkia. Itse en ole ollut Amsterdamia kauempana veneelläni, mutta kyllä tuo vehari on ollut hyvä apuväline. Satamamestarit, kanavaan ajot laivojen suunnan kuulemiset, rannikkovartion kyselyt jne hoidetaan veharilla. Mutta ilman sitäkin pärjää, pärjäsiväthän viikingitkin

        "Satamamestarit, kanavaan ajot laivojen suunnan kuulemiset, rannikkovartion kyselyt jne hoidetaan veharilla. "

        Monessa paikassa toimii myös kännykällä moiset toimenpiteet.


    • VHFDCSAIS

      Mikä siinä on että VHF:ää vastustetaan ja parjataan sekä väitetään kännykän riittävän. VHF on turvallisuusvälinä ja minä pidän sitä päällä myös mielenkiinnosta. Annetaan VHF-käyttäjien käyttää turvallisuuslaitettaan. Minua itseäni huolestuttaa se että VHF löytyy melkein jokaisesta isommasta purjeveneestä, mutta sitä ei pidetä päällä tai kuunnella. Olen opettanut lapsille että jos isä tai äiti putoaa veneestä, niin silloin joku käy painamassa punaista distress näppäintä 6 sekuntia. Meripelastus noteeraa DCS hätärin heti ja antaa VHF:n kautta tiedon kaikille aluksille. Jos lähistöllä on vene jossa on VHF päällä, voi siinä säästää ratkaisevia sekunteja kylmässä vedessä.

      Siksi toivon että kaikki jolla on VHF veneessä, pitäsivät sitä myös päällä.
      PS. on myös kiva kuunnella VTS infoa missä isot veneet ja laivat kulkevat...

      • Schettino

        En mä ehdi mitään vhf:fiä käyttämään kun toinen käsi on varattu daamille ja toinen tsintonicille.


      • 14

        90-95%:lle suomalaisista matkaveneilijöistä kännykkä riittää aivan varmasti. Ei kai kukaan ole ollut vaatimassa, että vhf:n hankkineet siitä luopuisivat. Arvostelu perustuu näkemäni mukaan kahteen asiaan: että vhf ei välttämättä ole niin toimiva turvallisuusväline kuin väitetään ja että se on "ylivarustelua". Eli että ei ole kertakaikkiaan järkevää varustaa Itämerellä ja pääosin saariston tuntumassa käytettävää venettä kuin valtameripurjehdukseen.

        Omassa veneessäni on vhf (edellisen omistajan jäljlitä). Päällä se ei ole juuri koskaan; keväällä testataan toimivuus ja kauden aikana voi tulla pari kolme tapausta, joissa vaikkapa sumun vuoksi kiinnostaa kuunnella vts-kanavaa.


      • kummaa ajattelua
        14 kirjoitti:

        90-95%:lle suomalaisista matkaveneilijöistä kännykkä riittää aivan varmasti. Ei kai kukaan ole ollut vaatimassa, että vhf:n hankkineet siitä luopuisivat. Arvostelu perustuu näkemäni mukaan kahteen asiaan: että vhf ei välttämättä ole niin toimiva turvallisuusväline kuin väitetään ja että se on "ylivarustelua". Eli että ei ole kertakaikkiaan järkevää varustaa Itämerellä ja pääosin saariston tuntumassa käytettävää venettä kuin valtameripurjehdukseen.

        Omassa veneessäni on vhf (edellisen omistajan jäljlitä). Päällä se ei ole juuri koskaan; keväällä testataan toimivuus ja kauden aikana voi tulla pari kolme tapausta, joissa vaikkapa sumun vuoksi kiinnostaa kuunnella vts-kanavaa.

        Kuulutko sitten siihen viiteen prosenttiin, joille kännykkä ei riitä? Kuitenkin pari kolme kertaa kaudessa sitä VHF:ää hyödynnät. En minäkään aiemmin pitänyt normaalisti VHF:ää päällä, säännöllisesti vain ne muutamat kilpailut, joissa se vaadittiin ja satunnaisesti vts-kanavan kuunteluun. Mikään turvallisuusväline ei ole pomminvarma. Pelastuslautatkin voivat aallokossa kaatua, kannaattaako niistä sen takia luopua? Kuitenkin VHF on paljon varmempi kuin kännykkä, jolla en aina saa yhteyttä edes purskan saaren saunan kuistilta. Ja se on kuitenkin vielä lähellä Helsinkiä. Voi olla kovin laiha lohtu pahassa paikassa, että 50 m päässä olisi hyväkin kenttä. Valtamerivarustukseen kuuluu HF, ei VHF. VHF on nimenomaan rannikolle ja ship-to-ship -liikenteeseen

        Nykyään VHF on lähes aina päällä, koska sieltä tulee myös AIS-tieto plotterille.


      • 31
        kummaa ajattelua kirjoitti:

        Kuulutko sitten siihen viiteen prosenttiin, joille kännykkä ei riitä? Kuitenkin pari kolme kertaa kaudessa sitä VHF:ää hyödynnät. En minäkään aiemmin pitänyt normaalisti VHF:ää päällä, säännöllisesti vain ne muutamat kilpailut, joissa se vaadittiin ja satunnaisesti vts-kanavan kuunteluun. Mikään turvallisuusväline ei ole pomminvarma. Pelastuslautatkin voivat aallokossa kaatua, kannaattaako niistä sen takia luopua? Kuitenkin VHF on paljon varmempi kuin kännykkä, jolla en aina saa yhteyttä edes purskan saaren saunan kuistilta. Ja se on kuitenkin vielä lähellä Helsinkiä. Voi olla kovin laiha lohtu pahassa paikassa, että 50 m päässä olisi hyväkin kenttä. Valtamerivarustukseen kuuluu HF, ei VHF. VHF on nimenomaan rannikolle ja ship-to-ship -liikenteeseen

        Nykyään VHF on lähes aina päällä, koska sieltä tulee myös AIS-tieto plotterille.

        Työelämä on opettanut, että ylivarustautuminen on turhaa ja jopa haitallista.


      • varmaankin näin
        31 kirjoitti:

        Työelämä on opettanut, että ylivarustautuminen on turhaa ja jopa haitallista.

        Aivan varmasti näin on. HF olisi ylivarustautumista Itämerellä. Samoin on kaikenlainen muu valtamerivarustus.


    • Kävin tänään Helskini VTS keskuksessa puolentoista tunnin mittaisella esittelykierroksella, VTS toiminta on muutenkin tuttua puuhaa, vedän VHF kurseja Ficoran puolesta joissa mainitaan myös VTS toimintaa.

      VTS valvoo alusliikenteen ja informoi sekä laivoja että huviveneiliöitä, jos on kiinnostunut näistä asioista niin palvelun kautta tulee paljon hyödyllistä infoa.
      Kaikki yli 24 metrin pituisilla aluksilla on velvollisuus ilmoittautua tullessaan VTS alueelle ja kaikki yli 12 metriset alukset on seurattava VTS liikennettä (suositus).

      En ymmärrä miksi näistä asioista pidetään meteliä täällä jos niitä ei kuitenkaan kiinnosta.

      VHF, on kansainvälinen hätäradiojärjestelmä jolla on paljon hyviä ominaisuuksia ja käyttöalueita ja on merellä paljon tärkeämpi turvallisuusvaruste kuin kännykkä. Se että saaristossa käytetään paljon kännykkä (mikä on ihan luonnollista kyllä) ei kuitenkaan kumoa VHF:än paremmat ominaisuudet.

      Kansainvälisellä hätäradiojärjestelmällä on kansainväliset säännöt, eli ihan sama missä päin maailmassa liikkuu, avuntarpeessa radioliikenne on aina sama.

      Jos lähden omalla veneellä Tallinnaan ja puolessa välissä sattuu jotain en tarvitse kuin painaa DISTRESS painiketa 4-6 sekuntia ja avuntarve lähtee kaikille kuuluvuusalueella oleville aluksille paikkatietoineen. Tässä tapauksessa kännykällä ei ole mitään virkaa.

      Ottakaa selvää asioista ennen kuin lähdette haukkumaan asiaa mistä ette tiedä yhtään mitään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1843
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1460
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1434
    5. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1104
    6. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1101
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1074
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      103
      1036
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      898
    Aihe