Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Peräsuolen / emättimen laskeumista kokemuksia?

-Kokemuksia?

Onko kokemuksia laskeumaleikkauksista? Itse olen 25-vuotias nainen (synnyttämätön), minulla on leikattu rektoseele (peräsuolen laskeuma) kerran jo, jossa myös enteroseeleä korjattiin. Enteroseele (ohutsuolen laskeuma) on todettu uudelleen (kookas sellainen) vain vähän aikaa leikkauksesta. Peräsuolen limakalvoa myös työntyy hiukan ulos, ja tätä on korjailtu pienillä toimenpiteillä. Lääkäri kertoi, että enteroseelen leikkausta ei voida tehdä ennen kuin lapset on tehty. Onko joillekin tehty vain ohutsuolen (enteroseelen) korjausleikkausta? Kaikki viestit ovat tervetulleita, ja erityisesti minua kiinnostaa onko nuoria synnyttämättömiä, joilla samanlaisia vaivoja? Tämä on hyvinkin invalidisoivaa ja elämää rajoittavaa, vaikkei sitä uskoisi.

56

35216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalontoveri

      Minäkin olen synnyttämätön nainen, jolla toiveita omista lapsista tulevaisuudessa. Olen 24-vuotias. Todettu rektoseele, enteroseele, invaginaatio ja posteriorinen laskeuma, ja leikkaus pian edessä. Minulle kirurgi sanoi, että verkkoleikkaus voidaan tehdä koskematta synnytyselimiin, siis korjata myös enteroseele, ja synnytysten pitäisi onnistua. Toki itseäkin tämä jännittää. Erittäin invalidisoivaa on, ja toivon että leikkauksesta olisi apua. Vaivan uusiutuminen myös pelottaa.

      • -kokemuksia

        Ihanaa, että on joku toinen etten ole täysin yksin asian kanssa!! :) Vaikka harmillista meidän kannalta. Invaginaatiolla tarkoitat juuri tuota peräsuolen ulostyöntymää? Mikä on posteriorinen laskeuma? Uusi tuttavuus minulle. Korjataanko sinulta kaikki kerralla, yhdessä leikkauksessa? Itse olen käynyt siis jo pelkän rektoseelen korjauksessa (emättimen kautta), pieni enteroseelepussi korjattiin samalla, mutta se uusiutui, sillä ei ollut niin vanha korjaus, vaan niin sanotusti "sivulöydös". On todella invalidisoivaa, vaikka itsellä tuo rektoseele korjattu. Kertoiko lääkäri sinulle, miksi juuri sinulle tullut? Harvinaista nuorella. Olisi mukava jakaa kokemuksia vaikka sähköpostitse, uskallatko jakaa tänne omaa osoitettasi, jos se ei ole tunnistettavissa? Itsellä on omalla nimellä, niin en sen takia viitsi. Vertaistuki olisi ihanaa :)


      • Kohtalontoveri
        -kokemuksia kirjoitti:

        Ihanaa, että on joku toinen etten ole täysin yksin asian kanssa!! :) Vaikka harmillista meidän kannalta. Invaginaatiolla tarkoitat juuri tuota peräsuolen ulostyöntymää? Mikä on posteriorinen laskeuma? Uusi tuttavuus minulle. Korjataanko sinulta kaikki kerralla, yhdessä leikkauksessa? Itse olen käynyt siis jo pelkän rektoseelen korjauksessa (emättimen kautta), pieni enteroseelepussi korjattiin samalla, mutta se uusiutui, sillä ei ollut niin vanha korjaus, vaan niin sanotusti "sivulöydös". On todella invalidisoivaa, vaikka itsellä tuo rektoseele korjattu. Kertoiko lääkäri sinulle, miksi juuri sinulle tullut? Harvinaista nuorella. Olisi mukava jakaa kokemuksia vaikka sähköpostitse, uskallatko jakaa tänne omaa osoitettasi, jos se ei ole tunnistettavissa? Itsellä on omalla nimellä, niin en sen takia viitsi. Vertaistuki olisi ihanaa :)

        Minullakin s-posti omalla nimellä, en halua sitä tähän laittaa. Mutta tosiaan, vertaistuki paikallaan! Invaginaatio tarkoittaa sitä, että peräsuoli "tuppeutuu" itseensä. Posteriorinen laskeuma tarkoittaa sitä, että lantionpohjan takaosa on laskeutunut. (Olen lääketieteen opiskelija, anteeksi nämä ammattitermit...) Minulla vaivoille on altistanut pitkä anoreksiatausta ummetusongelmineen, mikä on johtanut ponnisteluun. Onko sinulla selittäviä tekijöitä taustalla?


      • -kokemusta
        Kohtalontoveri kirjoitti:

        Minullakin s-posti omalla nimellä, en halua sitä tähän laittaa. Mutta tosiaan, vertaistuki paikallaan! Invaginaatio tarkoittaa sitä, että peräsuoli "tuppeutuu" itseensä. Posteriorinen laskeuma tarkoittaa sitä, että lantionpohjan takaosa on laskeutunut. (Olen lääketieteen opiskelija, anteeksi nämä ammattitermit...) Minulla vaivoille on altistanut pitkä anoreksiatausta ummetusongelmineen, mikä on johtanut ponnisteluun. Onko sinulla selittäviä tekijöitä taustalla?

        No minullakin on siis tuota invaginaatiota siis. Vaikka en ole lääketieteen opiskelija niin itse ottanut hyvin paljon selvää asiasta netistä mitä vain irti saanut. Minulla nimenomaan peräsuoli ilmeisesti tuppeutuu itseensä. Miten sinulla on todettu lantionpohjan takaosan laskeuma? Itsellä on tehty defekografia vuosi sitten, sekä 2 vuotta sitten. Mietin, voisiko magneettikuvassa näkyä paremmin tuo asia? Mutta sehän tehdään ilmeisesti selällään, joten ponnistus asento huonompi. Ajattelin seuraavaksi lääkäriltä pyytää tuota magneettikuvaa.

        Itsellä uskon sen tulleen puhtaasti kovan stressin vaikutuksesta, jolloin vatsavaivani alkoivat. Tuolloin liikaa ponnistelin kun yritin saada suolta toimimaan. Arvaa vaan ärsyttääkö jälkikäteen kun en osannut katkaista kierrettä :( Mutta menneet ovat menneitä, ja niille en minkään voi, se on vain hyväksyttävä. Lääkäri arveli (arvostettu kirurgi) että yleensä näin nuorella jos tulee niin perintötekijöillä on merkityksensä sekä synnynnäisellä lihasten heikkoudella. Mistä noita tietää.

        Korjataanko sinulla yksityisellä vai julkisella puolella? Itse kävin Helsingissä leikkauksessa yksityisellä, en siis asu pääkaupunkiseudulla, onneks on vakuutus. Korjataanko sinulla kaikki kerralla?

        Olisi mukava saada sinunkin tilanteestasi jatkossa infoa miten tilanteesi etenee ja leikkaus ym :) Niin vähän tästä aiheesta puhutaan.


      • LääkäriMalmö
        Kohtalontoveri kirjoitti:

        Minullakin s-posti omalla nimellä, en halua sitä tähän laittaa. Mutta tosiaan, vertaistuki paikallaan! Invaginaatio tarkoittaa sitä, että peräsuoli "tuppeutuu" itseensä. Posteriorinen laskeuma tarkoittaa sitä, että lantionpohjan takaosa on laskeutunut. (Olen lääketieteen opiskelija, anteeksi nämä ammattitermit...) Minulla vaivoille on altistanut pitkä anoreksiatausta ummetusongelmineen, mikä on johtanut ponnisteluun. Onko sinulla selittäviä tekijöitä taustalla?

        Itselläni sama vaiva, posteriorinen laskeuma. Viheliäiset kivut alaselässä,lisäksi vielä ollut lantiorangassa välilevyn pullistumia. Olen eläkeiässä oleva lääkäri. Silti en havainnut ajoissa että minulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta, joka aiheutti hirveää ummetusta. En ole (ikävä kyllä) saanut lapsia, joten uskon että laskeuma johtuu ummetusongelmista ja perimästä. Äidillä ja isän puoleisella mummilla oli paha laskeuma. Äiti synnyttänyt kuusi lasta, mummi yhden. Tsemppiä kaikille tästä kärsiville, itse olen menossa tutkimuksiin ja toivon leikkausta. Älkää hyvät ihmiset hävetkö takaliston näyttämistä lääkärille. Harvassa ovat ne lääkärit, jotka eivät suhtaudu asiallisesti kyseisiin näkymiin. Heidän ei edes kuuluisi olla potilaiden kanssa tekemisissä. Joku laboratooriohomma sopisi hyvin. Älkää kärsikö yksinäisyydessä peräpukamista, laskeumista ja muista perä-ja alapään vaivoista. Me lääkärit tiedämme mitä kärsimystä sellaiset vaivat aiheuttavat, monet meistä jopa omakohtaisesti. Rohkeasti lääkäriin, mutta tutustukaan myös asiaan netin avulla jotta pystytte keskustelemaan hoidoista.


      • Sofiamesh

        Ja jos aiotte vielä viettää kivutonta elämää ja harrastaa seksiä niin miettikää tarkkaan gynegologisen verkon sisälle laittamista ennen. Mulle laitettiin ja sen jälkeen 20kk hirveää kipua koko ajan ja 5nnessä leikkauksessa saatiin viimeinenkin pala pois repimästä sisältäni. Helppo laittaa mutta melkein mahdoton ottaa pois. kamalan iso leikkaus verkon poistosta, alavatsa auki. Lukekaa lisää "mesh problems " googlesta. Satojatuhansia naisia maailmalla kärsii oireista.


    • - kokemuksia

      Hei, minulla on yksi sähköposti osoite, johon voisit laittaa sähköpostilla oman osoitteesi, niin voisimme olla yhteydessä asian tiimoilta, ei tarvitsisi tänne kirjoitella :) Ilmoita jos näin sopii, niin laitan tähän sen sähköpostiosoitteen.

      • Kohtalontoveri

        Olisi mukavampi tosiaan s-postitse olla yhteydessä. Anna vaan osoitteesi niin kirjoitan siihen.


      • - kokemuksia
        Kohtalontoveri kirjoitti:

        Olisi mukavampi tosiaan s-postitse olla yhteydessä. Anna vaan osoitteesi niin kirjoitan siihen.

        Kiva juttu! Tosiaan olisi, täällä vähän ikävä kirjoitella. Tässä osoite: [email protected]


      • - kokemuksia
        - kokemuksia kirjoitti:

        Kiva juttu! Tosiaan olisi, täällä vähän ikävä kirjoitella. Tässä osoite: [email protected]

        Laita vaikka viestillä tuonne oma osoitteesi :)


    • kipu ja häpeä

      Hei, täällä minäkin kaipailisin vertaistukea. Olen 46-v neljän lapsen äiti ja edessä jo toinen rektoseeleleikkaus. Tämä niin salainen ja hävettävä sairaus/vaiva invalidisoi tosi pahasti. En ole kertonut kenellekään mitä joudun vessassa tekemään. Ja alun perin gynekologi väitti että minulla ei laskeumaa ole - olisi passittanut minut seksuaaliterapeutille!

      • vaivainen

        Mulle tehtiin verkkoleikkaus, lääkäri teki virhearvioinnin leikkauksessa ja verkko repi rakon ja virtsatiehyet rikki. Hoitovirhekäsittelyä odotan. Ekan leikkauksen jälkeen kovat kivut ja sitten kaksi uutta leikkausta. En ole vieläkään kunnossa, pian 1v sairaslomalla. Liekö ikinäö saa mun emättimestä kyttökelpoista. Kovat kivut jatkuvasti. Verkko kasvaa ulos. En olisi suostunut verkkoleikkaukseen jos olisin tiennyt millaiseksi menee.


      • Sofiamesh

        Hei vaivainen, olet ensimmäinen jonka olen kuullut lisäkseni kärsineen vaivasta Suomessa. Tiedän tasan mitä olet joutunut kokemaan !!
        Tule mukaan Tuki verkkoleikatuille FB-ryhmään tai lähetä tänne keskustelusähköpostiin viestiä.
        [email protected], jos vielä toimii. Haluaisin verkkosiskojen yhteyksiä.


    • Vuoden kärsinyt

      Voiko kohdunlaskeuma vaikuttaa ulostamiseen ?
      Kun koutan sormellani peräaukon kautta niin vastassa on kuin iso pehmeä jalkapallo joka sulkee lähes kokonaan suolen.
      Ulostaminen on lähes mahdotonta ja erittäin kivuliasta, kipu tulee siitä että uloste ei tule suolesta vaan suoli kramppaa aivankuin siellä olisi tukos.
      Lähes joka kerta makaan vessan lattialla pyörtyneenä kovien kipujen takia.
      Lääkärit kohauttelevat olkapäitään ja ehdottavat avannetta - onko se todella ainoa keino. En enää tarvitse kohtua, kolme lasta riittää ja vaihdevuodet on menossa joten mitä teen jatkuvasti vatsanpojaani epämiellyttävästi painavalla täysin turhalla möhkäleellä joka pilaa elämäni?

      • ....

        En tiedä tarkkaan, vaikuttaako kohdunlaskeuma ulostamiseen, mutta uskon että vaikuttaa. Laskeumat yleensä. Mene uudestaan lääkärille ja vaadi tutkimusta ( defekografia) eli röntgen tutkimus jossa asia selviää. Uskon vahvasti että on muitakin keinoja kuin avanne, kohdunlaskeumaan on olemassa erilaisia leikkauksia tai kohdun poisto kokonaan. Rohkeasti uudestaan lääkäriin, yksityiselle jos ei julkisella usko. Gynekologi on tuossa oikea tutkimaan tai gastroenterologikin osaa sanoa.


    • sad

      Onko tämä ketju vielä elossa?

      Kärsin itse samaisista vaivoista, ainakin peräsuolen ja emättimen välinen seinämä on äärimmäisen heikko.. Epäilen syyksi 7 vuotta kestänyttä kakkaamisen häpeää. Siis ihan lapsesta asti pidätin kakkaa useita päiviä, vaikka olisi hätä. Tietysti suolen toiminta häiriintyi ja venymätkin ovat aivan järkyttäviä. Tämä on aiheuttanut vessa ongelmia ja myös seksuaalinen itsetuntoni hipoo niin pohjalla kuin vain voi.

      Pystyisin kyllä rahoittamaan leikkauksen ja olen siihen 5 vuoden kärsimyksen jälkeen valmis, kaikki riskit huomioon ottaen. Ainoa ongelma on siinä että ikää löytyy vasta 20vuotta, pelkään ettei minua oteta tosissaan ja paasataan siitä että lapset tulisi hankkia ensin ennen kuin ruvetaan kiristelemään.

      Lapsista en ikinä ole haaveillut ja jos joskus tahdon, kuluu siihen vielä 10 vuotta, ja kuulostakoon sitten kuinka naiviilta tahansa, valitsen mielummin vaikka lapsettoman elämän tai sektion kuin kärsin vielä kymmenet vuodet tästä vaivasta, joka häiritsee jokapäiväistä elämääni henkisesti ja fyysisesti.

      Kysyisinkin siis neuvoa miten pääsisin leikkaukseen? Missä tälläisiä leikkauksia tehdään ilman sellaisia oireita että rei'istä tulee suolet jo ulos. Olisin todella todella kiitollinen jos joku auttaisi minua. Vuoden vakavan harkinnan jälkeen pääsyin tekemään leikkauksen vaikka joutuisin lähtemään Viroon, nyt riittää!

      • - kokemuksia

        Heippa!

        Satuin lukemaan kirjoituksesi. Olen siis aloittanut tämän ketjun kirjoittamisen! Itse olen tällä hetkellä 26 vuotias, ja tuo rectoseele (emättimen ja peräsuolen välinen seinämä) on leikattu 3 vuotta sitten. En ole synnyttänyt. Minulla myös todettu siis peräsuolen limakalvon prolapsia (limakalvi työntyy hiukan ulos) sekä kookas enteroseele on olemassa (ohutsuolen laskeuma), laskeutuu emättimen ja peräsuolen väliin. Rektoseele saatiin korjattua, mutta nyt on alkanut tuntua, että se alkaa uusiutu :( Muutkin vaivaavat. Tämä on tosiaan henkisesti ja fyysisesti todella rankkaa!! Sitä ei voi toinen kuvitella, kenellä ei ole. Saa tehdä paljon töitä että pysyy pää kasassa.

        Mene rohkeasti yksityiselle lääkärille (gynekologi) ja kerro ROHEKASTI vaivastasi. Pyydä defekografia tutkimusta (röntgen, jossa juodaa varjoainetta). Sen perusteella itse pääsin leikkaukseen. Kävin tosin siis yksityisellä. Julkisella vaikeammin pääset leikkaukseen. Itsellä yksityisellä vastaava leikkaus maksoi 3400 euroa.

        Itse siis pääsin leikkaukseen, vaikka en ole vielä lapsia tehnyt!

        Tsemppiä ja kerro kuulumisiasi!


      • Sofsof

        Kannattaa mennä yksityiselle. Mulla oli julkisen leikkaus. Vaikka lääkärit oli päteviä niin erittäin hyvä asiantuntija vaan paikalle. Jos menee paikat rikki kuin mulameni niin surullinen tulevaisuus edessä ellei saa mua kuntoon. Taasko uusi leikkaus ? mietin.


    • phyllis1

      Hei! Olen etsinyt nyt netistä tietoa omiin vaivoihini ja onneksi huomasin viestiketjunne! Ihanaa etten ole ongelma kanssa yksin. :) Voisitteko kuvailla oireitanne vähän tarkemmin? Itselläni on ulostamisongelmaa sekä peräaukosta näkyvää liparemaista kudosta (ei pukama). Millaisia kipuja teillä on? Kärsittekö myös peräaukon kutinasta ja kirvelystä? Olen menossa ensi viikolla gastroenterologin vastaanotolle. Olisi aina hyvä lääkärille mennessä tietää mikä vaivaa niin osaa vaatia hoitoa. :)

    • fanja2

      Hei! Miten lääkärillä meni? Täällä myös kärsitään samoista ongelmista jo vuosia! Ikää 22!!!:(

    • amerie

      Hei miten teillä on löydetty/ huomattu tämä kyseinen vaiva? millaisia oireita tulee?

    • tmihkas

      Mulla on neljän lapset synnytyksen jäljiltä lievät peräsuolen ja virtsarakon laskeumat. Lääkärille en ole jaksanut mennä cielä. Mietin vain, miten pahaksi tilanne mahtaisi mennä viidennestä lapsesta, sillä raskaudet ja synnytykset ilman muuta aiheuttavat lisää oireita alakertaan. Onko joku hankkinut lisää lapsia laskeumista huolimatta ja miten on käynyt?

    • fanja2

      Olen 22 vuotias ja oireita minulla ovat tosiaan tuo ulostamisvaikeus, tavara ei meinaa tulla ulos ilman apuvoimia eli sormella auttamista emättimen kautta. Uloste myös tuntuu ihan selvästi emättimen puolella varsinkin alaosasta ja jotenkin tuntuu, että tuo väliseinä on ihan hirveän ohut, eikä siinä ole sellaista napakkuutta. Minulla on myös yhdyntäkipuja, pissavaivoja, löysyyden tunnetta varsinkin kosteana sekä emättimen limakalvot ovat ihan ihmeelliset ja minulla on muun muassa ihan outo 'pallukka' emättimen sisällä lähellä suuta oikealla laidalla, jonka voi ottaa sormien väliin. Olen huomannut myös sen, kun olen urheillut tai ollut pitkään esimerkiksi jalkeilla, on minulla eräänlaista paineen tunnetta alapäässä ja ylipäätänsäkin koko värkki tuntuu ihan omituiselta. Silloin myös peräaukkoni on pullistunut ulospäin ja ulostaessa aina limakalvoa työntyy hieman ulos.

      Kolme gynekologia käyty läpi ja he tutkivat aina minut makuulta, kun olen ihan kauhusta jäykkänä, sillä häpeän alapäätäni enkä vain voi rentoutua.. No tästä syystä lantionpohjalihakseni ovat tietenkin kireänä ja tutkiminen tosi vaikeaa ja siinä itlanteessa emätin varmaan näyttääkin normaalilta. Kukaan ei koskaan ole pyytänyt ponnistamaan saatika tutkinut istueltaan tai seisaaltaan, jossa vaiva varmasti tuntuisi. :( En kehtaa pyytääkään tutkimusta niin.. Defekografia tutkimukseen en vielä ole saanut lähetettä. En kai sitten osaa olla tarpeeksi tiukkana tämän asian kanssa, sillä häpeän tätä niin paljon ja kun tuntuu, ettei kukaan usko oireitani. :( Tämä on hyvin invalidisoivaa, kuten aiempana mainittiin, Olen hyvin masentunut tämän ongelman vuoksi!

    • keinu1

      hei! täällä 25 v 1 lapsen äiti, laskeumista olen lärsinyt jo 15-vuotiaasta lähtien. peräsuolen laskeuma leikattu 21-vuotiaana verkolla, jolloin todettu magneettikuvauksessa peräsuolen, kohdun ja virtsarakon laskeumat. Gynekologilla tosiaan eivät näitä laskeumia havainneet ennen lapsen tekoa, sen jälkeenkin vain lievänä, vaikka kohtu laskeutuu melkein ulos asti ponnistaessa. En ole lapsen syntymän jälkeen (yli 2 vuotta) ulostanut kertaakaan kunnolla normaalisti, käytän suolihuuhtelua päivittäin. Nyt olen jonossa kohdun poistoon (munasarjat säästetään), jossa virtsarakko, emätin ja peräsuoli yritetään kiinnittää niillä kudoksilla, jotka kannattelivat kohtua. Mun mielestä aika kyseenalaista, kun just ne kudokset on jo lähtökohtaisesti sössiny tehtävänsä, ja todennäköisesti eivät kestä uuttakaan työtään... Ja tosiaan toi paskominen on mun mielestä niin elämän perusytimen juttu, että kun se ei onnistu, niin se pilaa koko elämän... ja perse on aina kipeä ja paineen tunne kasvaa kun ponnistelee. Olen vuosia treenannut aktiivisesti lantionpohjanlihaksia, mutta kun kudokset pettää, niin ei ne lihakset siinä auta, paitsi makuullaan niillä voi yrittää lievittää sitä paineen tunnetta.

      Vertaistukea kaipailisin, onko täällä vielä joku, joka tätä ketjua lukee??? Mulle voi lähettää myös e-mailia osoitteeseen [email protected], keskustelisin mielelläni ihmisten kanssa, joilla olisi edes jotain hajua, millaista on elää laskeumien kanssa.

      • Keski-iän kynnyksellä

        Hei!
        Luen viestiketjua helpottuneena. Samanlaisia oireita muillakin.Peräpukamia on multa operoitu useasti ja viimeksi tänään jouduin taas lääkäriin turvautumaan tuskineni. Itku pääsi, kun tajuan ettei nää pukamavaivat helpota, ennen kuin rektoseele korjataan. Parivuotta sitten kirurgi peräpukamaoperaation jälkeen epäili. En ollut halukas tähän suurempaan leikkaukseen, kun pahimmillaan kirurgi sanoi tarvittavan paksusuoliavannetta. Tosin tilapäisesti. Mitä kaikkea hyvää leikkaus vois tuoda, mut riskit pelottaa. Ulostaminen on tosi haasteellista välillä ja tuntuu ettei tampoonikaan pysy enää välillä paikoillaan. Nyt makaan sängyssä viikon saikulla pukamista, taas! Lähete kirralle on vetämässä. Täytyy keskustella vaihtoehdoista. Leikkauksen jälkikivut kyllä eniten pelottaa. Oli tosi tuskaista pukamaleikkauksen jälkeen!!


      • NallePuhi1983
        Keski-iän kynnyksellä kirjoitti:

        Hei!
        Luen viestiketjua helpottuneena. Samanlaisia oireita muillakin.Peräpukamia on multa operoitu useasti ja viimeksi tänään jouduin taas lääkäriin turvautumaan tuskineni. Itku pääsi, kun tajuan ettei nää pukamavaivat helpota, ennen kuin rektoseele korjataan. Parivuotta sitten kirurgi peräpukamaoperaation jälkeen epäili. En ollut halukas tähän suurempaan leikkaukseen, kun pahimmillaan kirurgi sanoi tarvittavan paksusuoliavannetta. Tosin tilapäisesti. Mitä kaikkea hyvää leikkaus vois tuoda, mut riskit pelottaa. Ulostaminen on tosi haasteellista välillä ja tuntuu ettei tampoonikaan pysy enää välillä paikoillaan. Nyt makaan sängyssä viikon saikulla pukamista, taas! Lähete kirralle on vetämässä. Täytyy keskustella vaihtoehdoista. Leikkauksen jälkikivut kyllä eniten pelottaa. Oli tosi tuskaista pukamaleikkauksen jälkeen!!

        Heippa, rectoseele leikattu eilen, kovat on kivut ja vessareissut hyvin epämukavia. Kohtu poistettu vuosi sitten ja tuolloin virtsarakkoa nostettu ja etuseinämää kiristetty. Ikää 30v, lapsia on paljon :)

        Oisko täällä kellään kokemusta tästä rectoseele leikkauksen paranemisesta?


      • Äippä3
        NallePuhi1983 kirjoitti:

        Heippa, rectoseele leikattu eilen, kovat on kivut ja vessareissut hyvin epämukavia. Kohtu poistettu vuosi sitten ja tuolloin virtsarakkoa nostettu ja etuseinämää kiristetty. Ikää 30v, lapsia on paljon :)

        Oisko täällä kellään kokemusta tästä rectoseele leikkauksen paranemisesta?

        Mulla leikattu eilen rektoseele. Kipeä on. Vessareissut pelottaa, kun ei vielä ole ulostetta tullut. Toivottavasti paikat kestää.


      • Anonyymi

        Ei kyllä jumppa auta,kun on päässyt pahaksi.6 lasta tehneenä on kerran jo paikkoja kiristelty,mutta nyt on taas sama tilanne edessä.Ja se on nolo asia josta ei viitsisi paljoa huudella.Kyllä naisen paikat on kovilla murrosiästä -hautaan asti.miehet pääsee helpolla.Onhan heilläkin vaivansa,mutta nainen on,kuin kahdesta kpl tehty ja liimaus pettää 😬


    • outoasia

      Hei, osaisiko joku teistä kertoa mikä minulla on? wc käynnin yhteydessä huomasin vaginan aukosta pilkoittavan jotain vaaleaa/valkeaa, en ole kovin tarkkaan tietenkään tutkinut näitä ruumiinosia, en ole synnyttänyt enkä edes käynyt gynekologilla kun joskus kauan sitten (ja sekin oli ihan pintapuolinen juttu).En ole neitsyt, joten todellakaan ei voi olla kyse immenkalvosta.
      Siis vaginan värihän on pinkki, tai punoittava, mutta tämä siis eroaa selvästi muusta ruumiinväristä, ja on ijkäänkuin "huulet" vagina-aukon sisällä ( ei sisemmät häpyhuulet). Ei varsinaisesti ole pullistuma, mutta ihan selvästi ne on siinä näkyvillä kokoajan.Kaiken lisäksi ällötyksekseni huomasin että sieltä sisältä kokoajan valuu valkeaa valkovuotoa.Voiko tämä olla kohdnlaskuma? VAI MIKÄ? Virtsarakonlaskeuma,limakalvonlaskeuma?Kertokaa mielipiteitänne, ei ole rahaa gynekologille, enkä oikein kehtaisi huvikseni mennä näytää lääkärille?

    • Verkkoleikkaus

      Voisitteko kertoa noista laparoskooppisista peräsuolen(rectoceelen) ,emättimen (entoroceelen) laskeumien korjausleikkauksista verkoilla? Miten leikkaus onnistui ? Tuliko verenpurkaumia? Toimiiko suoli nyt yms....Näistä kun niin vähän kirjoitetaan..Minulla kyseiset vaivat, leikkaukseen menossa.. mutta uskallanko?

      • Massu55

        Hei, minulle tehtiin verkkoleikkaus pari viikkoa sitten. Leikkaus meni hyvin eikä kivutkaan olleet kovat. Seur. päivänä jo kotiin, pissa lähti ihan norm. Kakattua sain 6 päivää leikkauksesta eikä tehnyt edes tiukkaa. Nyt on vaan vähän alavatsa kipeä vaikka olen ollut jyvin varovainen ja noudattanut ohjeita.Liekö sitte toipumiseen liittyviä kipuja, täytyy seurata. Sairaslomaa sain 3 viikkoa koska kevyt istumatyö. Lääkäri ei kovin paljon leikkauksesta kertonut, enkä paljon osannut siinä tilanteessa kysellä. Mistään jälkitarkastuksesta ei ollut puhetta. Tikit mahassa itsesulavia. Mahassa siis 6 pientä reikää.


    • Pirza58

      Hei. Minulla leikkaus myös pari viikkoa sitten. Kipuja vielä mutta lääkkeillä pärjää. Pissaaminen harveni kun laskeuma ei enää paina virtsarakkoa ja ulostaminen on onnistunut hyvin kun käyttää pehmentäviä lääkkeitä. Itse menin julkista kautta, työterveydestä lähete sairaalaan, siellä tutkimukset ja leikkaus, kaikki muutamassa kuukaudessa. Erittäin asiantuntevaa ja nopeaa toimintaa, hinta muutamia kymppejä. Sairaslomaa 5 vkoa koska laskeuma oli iso ja työni on fyysisesti raskasta. Jälkitarkastukseen tulee kutsu noin 3 kk:n kuluttua. Jos ei halua tai pysty maksamaan isoja summia niin ei kannata pelätä julkista sairaanhoitoa. Vaivassa ei myöskään ole mitään hävettävää, se voi tulla kenelle tahansa ja lääkärit on nähneet varmasti paljon pahempiakin tapauksia. Kannattaa mennä ajoissa koska vaiva ei parane itsestään, päinvastoin pahenee ja leikkaus on aina sitä isompi. Tsemppiä kaikille asian kanssa kipuileville.

    • huonosuoli

      Suolta leikelty 3kertaa,verkolla nostettu peräsuolta vajaa 3vuotta sit laitettu suolistostimulaattori,suoli toimi hyvin tähän kesään asti,nyt ei toimiollenkaan,kun laxoperonilla,kirralla ollut pari kertaa ,kovat vatsakivut,hirvittää nyt tulossa uusi leikkaus ,luultavasti stimu poistetaan ja avanne,kertokaa minkälainen tämä avanne on ,ja miten sen kans pärjää

    • entiedämitätehdä

      Hei! erinäisiä vaivoja minulla. En tiedä voivatko johtua kohdunlaskemasta, prolapsista, invaginaatiosta, sisäisistä peräpukamista, peräsuolen esiinluiskahtamisesta vai mistä.

      Ongelma siis sillainen että välillä ulostaessa peräaukosta pullistuu "pallomainen" asia tukkien peräaukon ja ulostus ei silloin onnistu. Tätä ei tapahdu aina, joskus menee kuukausia normaalisti. Eli olisikohan kyseessä sisäinen peräpukama joka pullistuu ulos? nolo kysyä mutta löytyykö tällaisista netistä kuvaa? verta ei tule ja tämä on ihan vaaleanpunaista kudosta.

      Jos kyseessä olisi peräsuolen ulos pullistuminen niin tapahtuisikohan sitä sitten joka vessareissulla? stressi pahentaa minulla oireita ja tosiaan välillä menee kuukausia ihan normaalisti.

      • peräpää

        Minusta toi on peräsuolen ulos luiskahdus,meinaan minulla oli sama juttu,laitettiin verkko millä se pysyy sisällä


      • entiedämitätehdä

        Kiitos vastauksesta! Oliko sinulla ongelma päivittäinen? Mietin että voisiko korjaantua vaan itsestään vai paheneekohan vaan. Joskus saattaa siis olla kuukausikin oireeton. Eilen kun tämä taas tapahtui niin yhdynnän jälkeen kun kävin vessassa, se varmaan jotenkin ärsyttää.

        Miten sinulla todettiin tämä? Itselleni on tehty kolonoskopia ja siinä ei huomattu mitään erikoista.

        Entä millainen toimenpiteesi oli ja tuliko pitkä sairasloma?


      • peräpää

        Ei ollut päivittäinen...tähystyksessä ja lääkärin tutkimisella huomattiin,itsekkin sen huomasin,että jotain outoo on....vaivat oli vuosia,ja paheni vaan,peräsuolen kautta verkko laitettiin,vuorokausi sairaalassa,muistaakseni 2viikko s-lomaa,tästä on noin 5vuotta,sen jälkeen on myös stimu laitettu,nyt taas vatsa mennyt että ei toimi oikein mitenkään,maanantaina kirurgi,kai uusi leikkaus tulossa,stimu ollut vajaa 3vuotta,hyvin on vatsa toiminut tähän kesään asti,mutta nyt stoppi,laxoperonilla saa jotenkin toimimaan,nämä on niin monimutkasia juttuja,sun täytyy jutella tosta lääkärin kans,toivotaan että saat avun.


      • peräpää
        peräpää kirjoitti:

        Minusta toi on peräsuolen ulos luiskahdus,meinaan minulla oli sama juttu,laitettiin verkko millä se pysyy sisällä

        Joo peräsuolen ulos luiskahdus,minulla myös laitettu verkko


    • entiedämitätehdä

      Kiitos vastauksesta. Itselleni on tehty kolonoskopia ja siinä ei huomattu mitään erikoista. Mietinkin pitäisikö mennä röntgen tutkimukseen

    • Sofiamesh

      Lukekaa ainakin kaikki riskitekijät verkkoleikkauksista. Oslla toimii 5v hyvin ja sit alkaa verkko kasvaa elimistön sisälle(eroosio) tai sitten koko ajan repivä tunne alusta sti kuten mulla. MOnilla ei verkkoleikkaus kuitenkaan ole auttanut mutta hienoa jos joillakin on hyvin auttanut eikä seurauskena ole kovia kipuja alaselässä ja sisällä 3-10v jälkeen.

    • Entiedämitätehdä

      Mitenhän sitä uskaltaa koskaan lapsia tehdä jos tämä peräsuolen limakalvon tuppeutuminen pahanee raskaudessa ja synnytyksessä? :/ joskus on viikkoja että ulostaminen sujuu ilman ongelmia, joskus taas tuppeutuu ja pullistuu ulos.

      Vaatiiko aina kirurgisen toimenpiteen? Olisiko hyvä hoitaa vasta lastensaannin jälkeen? Miten tutkitaan? Onko dekografia ainut keino?

    • isoharmitus

      Kamala vaiva :( Itselläni todettu kookas enteroseele ja tuntuu kun koko alapää tipahtaisi. Kuulemma iso leikkaus kun pitäisi poistaa kohtu avata koko alapää auki, gynen mukaan ei helposti tehdä julkisella?
      Nyt on myös ulostevaivaa, tuntuu että kaikki ei tule kerralla, ja istuminen lisää painetta myös tuolla peräosassa, liekö sitten jotain laskeumaa sielläkin. Tosi vähän löytyy tietoa kun olen yrittänyt etsiä. Pelottaa ja itkettää tämmöinen :(

    • Pärjäilijä

      Hei, olen miltei 75- vuotias, 53 vuotta avioliitossa (entisen sulhaseni kanssa), synnyttänyt 2 lasta 60-luvulla ja nyt jo viiden lapsenlapsen mummi, eläkkeellä 40 vuoden työuran jälkeen. Noin kymmenen vuotta sitten huomasin ison pullukan tunkevan ulos emättimestä, rektoseele siis. Gynegologi on jo vuosia kysellyt, josko haluaisin leikkaukseen, mutta en ole vieläkään halunnut leikkausta (uskaltanut). Pelkään, että tulee enemmän ongelmia. Kiitokset näistä hyvistä jutuista täällä!

      Olen pyrkinyt erittäin kuitupitoisen ravinnon avulla selviytymään ja sen avulla pystyn toimimaan, mutta aina pitää vähän avittaa ulostaessa. Viikuna (tehokas) päivässä, puuroa ja pellavansiemenrouhetta sekaan ja pieniä aterioita muutaman tunnin välein. Olen normaalipainoinen, painoindeksi n.20. Ruokavalion lisäksi paljon liikuntaa, kuntosalia pari kertaa viikossa ja kävelyä päivittäin, niin ja alapääjumppaa lisäksi.
      Koettakaa nuoret naiset pärjätä! Elämä on ihan mukavaa, vaikka ei kaikki paikat olekaan pinkeitä. On sitä monella vieläkin suurempia murheita varsinkin tässä iässä!

      • tuttelit

        Hei, minulla kanssa on kohdun laskeuma ja taitaa se peräsuolikin pikkusen.... Olen yli 60v. Yksityinen lääkäri määräsi leikkaukseen, mutta en vielä ole mennyt. Illalla vaivaa eniten ja jos nostellut 10 kg painavaa lastenlasta. Kävin myöskin yksityisellä fysioterapeutilla, mutta kun sanoin, että voiko kuntosalilla käydä, niin sanoi, että liikkeet pitäisi käydä läpi, kun kaikki ei sovi. Onko sinulle tehty ohjelma erikseen?. Tanssia käski harrastaa:). Minulle annettu kuutiokin, mutta en ole ainakaan vielä kokeillut. Kuulema voisi käyttää vaikka lenkillä. Tsemppiä kaikille ja ihanaa syksyn jatkoa!! :)


    • Pärjäilijä

      Tuohon edelliseen vielä lisäisin: iso lasillinen vettä aamulla ensimmäisenä ja vähän liikettä lisäksi!

    • Kolmenäiti

      Hei,
      Itselläni todettu synnytyksistä johtuva vakava lantionpohjanlaskeuma. Ongelmana tuppeutunut peräsuoli. Ei mielellään leikata vielä. Pitäisi oottaa reilu 20 vuotta, että olisi ikää leikkaukseen, kun uusiutumin todennäköistä, jos 30 vuotiaana operoidaan. Elämä on.

    • Anonyymi

      Heippa! Lukeekohan tätä ketjua enää kukaan? Mitä luulette, onkohan mulla laskeumavaivaa kun on ollut noin viitisen vuotta ulostamis- ja virtsaamisvaivoja. Peräsuoli eikä virtsarakko tyhjene kunnolla. Suoli ei siis tyhjene kunnolla, vaan osissa, vaikka uloste on normaalin löysää. Pissaamassa saa käydä monta kertaa peräkkäin, kun hätä jää päälle ja tunnen että sinne jää vielä virtsaa ja sitä aina tuleekin lisää. Itselläni on lisäksi oksentelua liittyen todennäköisesti tuohon suolen huonoon tyhjenemiseen. Lääkärillä julkisella rampattu ja ei kuulemma ole laskeumaa. Ei kyllä pyydetty ponnistamaan tutkimuksessa ja se tehtiin kun makasin kyljellään ja on tehty myös pyllistämisasennossa. On kuulemma kroonista ummetusta vaan, ja määrättiin Vi-Sibliniä ja kaikenmaailman ummetuslääkkeitä. Tuota Vi-Sibliniä käytänkin nyt päivittäin ja se tekee kyllä ulosteen koostumuksesta hyvän, mutta suoli tyhjenee siltikin osissa, joskin nopeammin kuin ilman visibliniä. Joudun tosiaan avustamaan kakkaamista ihan joka ikinen kerta. Oli kakka kovahkoa tai löysää. Tosi rasittavaa ja vessassa kestää sen puolisen tuntia. Ennen kesti jopa tunnin. Kyllä on masentava vaiva ja välillä miettinyt jopa todella synkkiä ajatuksia kun kukaan ei usko tätå oikeaksi vaivaksi, siis muuksi kuin perus ummetukseksi. Niin ja olen tosiaan synnyttämätön ja kolmenkympin kieppeillä. En kyllä varmana aio tehdä lapsia jos tämä tästä pahenisi sen jälkeen ja jos alkaisi vaikka kakka karkailla tai muuta pahempaa. Mulla ei tosiaan pullistu mitään mistään ja kakka ei karkaile, virtsa kyllä joskus ihan tipan tai pari. Ja sitä paineen tunnettakaan mulla ei ole, paitsi ulostamisen jälkeen peräaukossa varsinkin makuuasennossa. Ja emätin tuntuu kireältä ja alapää näyttää ulkoisesti normaalilta. En sitten tiedä mikä tämä mun vaiva on, jos ei laskeumaa. Ei mulla suolistosyöpääkään ole, koska olisi se varmaan viidessä vuodessa näyttänyt merkkejä voinnissa ja henkikin lähtenyt todennäköisesti. Olen kolunnut tosiaan netin läpi ja en ole löytänyt peräsuolen huonolle tyhjenemiselle muita todennäköisiä syitä kuin laskeumat tai suolistosyöpä. Tietäisiköhän kukaan muita syitä? Yksi oli myös sellainen kuin suoliston pseudo-obstruktio, eli "valetukos" joka voisi selittää myös tuota oksentelua. Pidän sitäkin kuitenkin epätodennäköisenä. Toivon kaikille meille kakkivaivaisille jaksamista, tämä on yllättävän rankkaa kun niin normaalista asiasta tulee ongelma. Mutta koitetaan nauttia elämästä ja tästä ihanasta kevättalvesta! ❤

      • Anonyymi

        Hei. Facebookissa on semmonen ryhmä kun rektosele. Liity sinne, sieltä saa vertaistukea ja paljon kokemuksia ihmisillä ❣️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Facebookissa on semmonen ryhmä kun rektosele. Liity sinne, sieltä saa vertaistukea ja paljon kokemuksia ihmisillä ❣️

        Jatkan vielä... Siis mulla todettu synnytyksen jälkeen rekto ja kystosele. Juuri tuota että rakko ei tyhjene kunnolla ja ulosteen kanssa ongelmat ovat vielä aika lieviä. Gyne neuvoi pitämään ulosteen pehmeänä ja arvioi et 50v ole leikkauksessa. Kuulun ite sinne face ryhmään, sieltä saa vertaistukea ja vahvistusta asioille. Multa laskeuma testattiin ponnistus testissä gynen tuolissa synnytyksen jälkitarkastuksessa ja vuosi synnytyksestä kävin vielä yksityisellä.

        Odotan nyt toista lasta, nähtäväksi jää pahenee ko ongelmat mutta jos olisin jättänyt toisen lapsen sen takia, olisi vaivannut elämässä se ehkä vielä enemmän . Ei välttämättä pahene synnytyksessä tai saattaa paheta. Ja äitiysfysioterapiasta sain apua ja virtsarakon laskeuma ei enää oireillut. Sitä jatkan synnytyksen jälkeen.

        Toki tärkeää pitää paino normaali lukemissa, maha pehmeänä ja lantionpohjan lihakset kunnossa. Muuta ei oikein voi itse tehdä. Myös somesta mm instagramista löytyy lantionpohja ja äitiysfysioterapeutteja jotka puhuvat ja ohjaavat laskeumissa.

        Omien kokemuksien pohjalta just sun vaivat kuulostaa laskeumilta. Hakeutuisin eri gynelle tarkastamaan tilannetta kun se ponnistus testi vaaditaan toteamiseen. Tosin asento ei siinäkään optimaalisin kun seistessä ne itellä enemmän vaivaa mitä puoli istuvassa.

        Tsemppiä ♥️


    • Anonyymi

      Edellinen jatkaa.
      Niin kuin varmaan huomaa, niin itseäni ei juurikaan hävetä enää nämä vaivat niin siksi kehtasin kertoa noin yksityiskohtaisesti tästä. Suhtaudun omaan vaivaani huumorilla ja naureskelen läheisilleni näitä mun kaikenlaisia vaivoja. On kakka ja pissa vaivaa, oksennus lentää yms. yms, mitä laitetaan? 😆 Huumori auttaa jaksamaan.

      • Anonyymi

        Siis suhtaudun nykyään jo rennommin näihin, aina ei ollut näin. On tämä silti rasittavaa mutta en koe enää invalidisoivaksi. Siksi osaankin nyt nauraa näille. Hyvä kun löysin tämän ketjun. Aina kiva saada vertaistukea! Nyt poistun spämmäämästä. Öitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis suhtaudun nykyään jo rennommin näihin, aina ei ollut näin. On tämä silti rasittavaa mutta en koe enää invalidisoivaksi. Siksi osaankin nyt nauraa näille. Hyvä kun löysin tämän ketjun. Aina kiva saada vertaistukea! Nyt poistun spämmäämästä. Öitä!

        En osaa sanoa mikä voisi olla, tuo valetukos ehkä kuulostaisi sopivalta? Ellei laskeumia oikeastikaan ole. Itselläni synnytyksestä asti - nyt pian 6v jatkunut ongelmat; ulostaminen onnistuu vain sormella emättimen kautta auttamalla, ja lisäksi emätin tuntuu löysältä, tai kuten itse sanon, pilalle menneeltä. 😁 Tuntuu, että vaiva on pahentunut vain vuosien varrella. Uskalsin ensimmäisen kerran mainita lääkärille pari vuotta sitten, hän sanoi, että pääsen leikkaukseen heti kun haluan. Kunhan siis olen varma etten enää lapsia halua.

        Nyt vihdoin otin yhteyttä lääkäriin, ja kerroin että olen valmis leikkaukseen. Sain suoraan lähetteen erikoislääkärille, ja nyt odottelen aikaa. Jännittää ihan tosissaan. En tiedä mitä edes odottaa leikkaukselta, voisinko vihdoin päästä tästä vaivasta eroon 😵 Jännittää myös mitä leikkaus tekee emättimelle, sen tiukkuudelle tai toiminnalle muuten. Ja mietin että voikohan kohdunpoistoa saada samalle kertaa? En tee sillä mitään. 😂 Olen nyt 26-vuotias, ja pelottaa että mitä jos leikkauksesta jää elinikäisiä ongelmia. Pahempia kuin nykyiset.


    • Anonyymi

      Hei, minulta muutama päivä sitten korjattu sekä emättimen etuseinä että takaseinä alateitse (kysto- ja rektosele). - Kenelläkään kokemuksia häntäluun seudun (minulla häntäluun vasemman puolen ja peräaukon vasemman puolen) kiputilasta leikkauksen jälkeen? Lääkärin mielestä mikään esim liian kireällä oleva ommel ei tätä selitä, kun ehdotin tätä mahdolliseksi syyksi. Ultralla tutkien ei myöskään verenpurkaumaa siellä. - On tosi hankala ja myös ulostaesssa syvällä suolessa (siellä vasemmalla ylhäällä) tuntuva kipu, mikä sattuu myös häntäluuhun. Sellainen ihan ylimääräinen vaiva tähän kaikenlaisen kivun päälle. Häntäluun oikealla puolen ei tällaista kipua tunnu, myöskään suolessa. Leikkauksessa ei käytetty verkkoa. - Kokemuksia?

    • Anonyymi

      Olen 20-vuotias nainen ja kärsin todella kovista vatsavaivoista. Kaikki alkoi loppuvuodesta 2019 kun ilmaa alkoi kerääntymään paksusuoleen, eikä jotenkin päässyt kulkeutumaan pihalle.
      Pikkuhiljaa vaiva paheni, ulostamisvaikeudet tulivat mukaan. Tuntuu siltä, että uloste eikä ilma ei kykene siirtymään peräsuoleen itsellään.

      Olen selvinnyt 2,5 vuotta tämän vaivan kanssa niin, että vessassa olen käynyt 3-4 krt/päivä, olen hakeutunut vessassa eri asentoihin ja sormella peräsuolea "tuseeraamalla" saanut suolen toimimaan aina osissa tän prosessin aikana niin, että noin 15 min välein tyhjenee, eli yht. 3 ulostekasaa tulee ulos ilmamassan kera. Eli ilmamassa ja uloste ei jotenkin pääse "omin voimin" pihalle. Kyseessä ei siis ole ummetus, koska sitä tavaraa kyllä tulee, (todella paljon, varmaan maitopurkillisen verran päivässä) mutta sitä pitää todella paljon auttaa erilaisin keinoin, ja vessatouhut kestää sen takia aina tunnin. On sanomattakin selvää, miten paljon tämä rajoittaa elämää kun vessaan pitää päästä monta kertaa päivässä aina noin tunniksi kerrallaan.

      Tällä hetkellä olen aivan katastrofaalisessa pisteessä, sillä nyt kesällä 2022 nämä 2,5 vuotta käytössä olleet keinot lakkasivat yhtäkkiä auttamasta. Tuloksena se, että paksusuoli tuntuu koko ajan olevan täynnä ilmaa, ja siinä vaiheessa kun se on jo tupaten täynnä, ulostetta ikään kuin väkisin "valuu" peräaukon suulle, mutta sen joutuu sieltä sormin auttamalla ja kovasti ponnistamalla työntämään pihalle. Tuntuu siltä, että peräsuoli ja paksusuolen loppuosa ennen peräsuolta on lopettanut toimintansa kokonaan. Koko ajan on hankala olla, ilmamassa tuntuu koko paksusuolen alueella puristavana tunteena, ilmamassa kuplii ympäri suolta ja aiheuttaa ihan kamalan, puhistuneen ja sanoinkuvailemattoman epämiellyttävän olon.

      Tähystys on tehty, kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu eikä mikään auta. Olen aivan loppu tämän asian suhteen enkä jaksa uskoa, että pelkällä defekografialla saan selvyyttä vaivoihin kun tuntuu siltä, että koko paksusuoli on ihan pilalla. Olen menossa syksyllä siis defekografiaan, mutta pelkään, että siinä selviää vain ns jäävuoren huippu näistä vaivoista. Kuten sanottu, tuntuu että koko paksusuolen toiminta on ihan pilalla, ei vain peräsuolen toiminta.

      Ketju on aika vanha enkä tiedä lukeeko tätä enää kukaan, mutta kaikenlainen vertaistuki on tervetullutta. Tuntuu, että ne joilla on defekografiassa selviäviä vaivoja, oireet ovat nimenomaan siellä peräsuolen alueella, mutta kun mulla koko paksusuoli oireilee voimakkaasti. En tosin tiedä, aiheuttaako peräsuolen toimimattomuus nuo paksusuolen ongelmat, mutta hankala uskoa sillä oireeni ovat aivan paksusuolen alkuosasta asti ja kärjistyvät sitten siihen, kun edes ilma ei kykene poistumaan peräsuolen kautta. Olen täysin loppu tähän tilanteeseen.

    • Anonyymi

      Täällä on 32 vuotias kahden lapsen äiti jolla on kohdunlasleuma. Hakeuduin yksityiselle fysioterapeutille 2019 kun odotin toista lastamme, minusta tuntui että en osaa jännittää lantionpohja lihaksia ollenkaan, jos jouduin huutamaan esikoiselle kun en päässyt juoksemaan perään niin pissasin housuun, öisin jos rakko oli liian täynnä pissa valui pitkin reisiä, fyssari ei uskaltanut laittaa sähköelektrodia koska olin raskaana joten palasimme synnytyksen jälkeen asiaan. En uskaltanut sanoa fyssarille että joudun auttamaan sormella ulostetta, todettiin silti että hyvähän mun puristus voima on ja sivulauseessa totesi jopa että se on ennemmin ylikireä kun löysä, joten sain elektrodin kotiin että saadaan lantionpohja rennoksi, fyssarilla kävin kolmen kuukauden välein kunnes maksoin laskuja myöhässä joten en enään kehdannut mennä fyssarille, tuli parin vuoden tauko ja elämän tilanne muuttui niin radikaalisti että siinä ei ollut ensimmäisenä mielessä pimppi jumppa, hakeuduin samalle fyssarille takaisin ja todettiin että puristus voima on edelleen hyvä eli ilmeisesti hyvä suunta, kunnes tuli kesä ja maauimala, kävin hyppimässä hyppytornista ponnahdus laudalla aika monta kertaa ja siitä sitten mun laskeuman ura on lähtenyt laskuun, olen yrittänyt jumpata ja olen hommannut oman sähkö elektrodin. Sain reilu vuosi sitten uuden työpaikan joka on fyysisesti todella raskasta ja joudun nostelemaan ja kantamaan todella painavia laatikoita joka on vain pahentanut tätä laskeumaa, nyt on alkanut tulemaan suurtakin virtsan karkailua yms vaivaa, alapäässä tuntuu kokoajan pahalta. Olen tässä välissä jutellut lääkärin kanssa ja lääkäri sanoi että minun pitää olla varma etten halua enään yhtään lasta jos haluan leikkaukseen. Mutta kun en ole yhtään varma etten haluaisi kolmatta kun välillä tuntuu että haluan ja välillä tuntuu että en halua, jokatapauksessa en halua päättää sitä asiaa ainakaan näin ja pakon edestä, ahdistaa mutta mulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa. Onko tosiaan niin että jos menee leikkaukseen niin sitten ei voi hankkia lapsia?

    • Anonyymi

      Lantionpohjan fysioterapeutti täällä moi! Vahingossa eksyin lueskelemaan tätä ketjua ja vaikka ketju onkin jo vanha, heitän tähän siitä huolimatta, että moni tähän ketjuun kirjoittaneista hyötyisi mitä lämpimimmin lantionpohjan fysioterapiasta.

      Useampi (nuorempi) kirjoittaja, varsinkin vatsaoireinen, saattaa kärsiä jännittyneestä lantionpohjasta. Oireina on hyvin usein sitkeät ilmavaivat sekä ulostamisen ja virtsaamisen vaikeus. Lantionpohjan kivut ovat myös yleisiä, kuten kipu yhdynnässä tai esim tamponia asetettaessa. Hengitys on usein pinnallista ja vatsaa, pakaroita ja leukoja tulee jännitettyä paljon. Mahdollisia oireita ja syitä on paljon fyysisistä asento- ja liikuntatottumuksista stressiin ja kaltoinkohteluun.

      Käykää ihmeessä lantionpohjan fysioterapiassa, ettei tarvitse yksin kärsiä!

      Moni täällä kirjoittaneesta on käynyt leikkauksessa ja maininnut oudot oireet leikkauksen jälkeen. Leikkauksen jälkeen olisi tärkeää käydä fysioterapiassa ja hoidattaa arvet joustaviksi! Esim häntäluun kivut voivat hyvin olla faskiasta eli kehon kalvorakenteista lähtöisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe