Ajokortit kun muuttuvat määräaikaisiksi 19.1.2013, niin koskeeko tämä myös ajokortin uusimista kyseisen päivämäärän jälkeen? Jos esim. nimi vaihtuu, kortti katoaa tai vaurioituu, ja 19.1.2013 jälkeen joutuu sen takia hankkimaan uuden kortin, onko sen voimassaoloaika vain 15 vuotta?
Tästä on kahta tietoa:
http://www.aamulehti.fi/Autot/1194770151750/artikkeli/ajokortti muuttuu maaraaikaiseksi kannattaako vanha kortti nyt kiireesti uusia .html
"Muuttuvatko kaikki tuon ajankohdan jälkeen uusitut ajokortit määräaikaisiksi, kehityspäällikkö Pekka Hiltunen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista?
– Eivät muutu. Määräaikaisuus koskee uusia ajokortin saajia. Jos haluaa vain uuden kortin repeytyneen tilalle, on siis aivan sama, uusiiko kortin nyt vai ensi vuonna. Sen sijaan, jos haluaa nykyiseen ajokorttiin lisää luokkia, esimerkiksi henkilöautokortin sijasta kuorma-autokortin, uusi kortti myönnetään määräaikaisena."
Ja: http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013/ajokortin_voimassaoloaika
"Muutos vanhaan ajokorttiin muuttaa voimassaoloaikaa
Jos voimassaolevan ajokortin tietoihin tulee muutoksia, se pitää uusia. Kortin uusiminen 19.1.2013 jälkeen tuo siis vanhankin ajokortin voimassaoloajan uuden lain mukaiseksi. Esimerkiksi uuden ajokorttiluokan lisääminen lain voimaantulon jälkeen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi."
"Esimerkiksi" uuden ajokorttiluokan lisäälisääminen lain voimaantulon jälkeen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi. Entä nimen muuttaminen, jos luokat ja muut tiedot säilyvät samana?
Ajokortin uusinta
10
7199
Vastaukset
- näin se menee
Ajokorttiluokan lisääminen tekee kortista määräaikaisen, mutta nimen muutos, lasien lisäys etc. ei tee.
Jos lisäät B-luokkaan A:n, tulee sitä 15 vuoden kortti. Jos lisäät C-luokkaan A:n, tulee siitä 5 vuoden kortti.- ei tajua...
"Muutos vanhaan ajokorttiin muuttaa
voimassaoloaikaa
Jos voimassaolevan ajokortin tietoihin tulee muutoksia,
se pitää uusia. Kortin uusiminen tammikuun 2013
puolivälin jälkeen tuo siis vanhankin ajokortin voimassaoloajan
uuden lain mukaiseksi. Ajokortin uusimista edellyttävä
muutos on esimerkiksi ajo-oikeuden erityisehdon
muutos – esim. silmälasit."
Harvinaisen selkeästi selitetty. Esim. silmälasit edellyttyvät kortin uusimista ja tuo vanhankin ajokortin voimassaoloajan uuden lain mukaiseksi, mutta ei kuitenkaan 15-vuotiseksi? Ajokorttiluokan lisääminen sen sijaan tuo kortin 15-vuotiseksi.
- ehdot on
Maksakaa vaan niistä jatkuvista kortin uusinnoista uunot itse onneksi sain korttini siten, että siinä on mustaa valkoisella voimassa pitkälle 2050 saakka ja en uusi sitä kirveelläkään, että eivät saa viranomaiset mitään perustetta pistää minua siihen samaan uusi korttiasi kokojan systeemmiin.
Ehtoja ei voi jälkikäteen muuttaa varsinkaan kun se lukee siinä kortissa kirjallisesti miten kauan se on voimassa. Jos joku alkaa muutella ehtoja jälkikäteen käydään sitten käräjillä katsomassa asia ja valtio maksaa minulle korvaukset koko loppuelämäksi siitä mitä vahinkoa minulle tulee uudesta uusi korttiasi kokoajan systeemmistä. Byrokratiaa vastaan täytyy taistella byrokratilla ihan rauhassa höntyämättä.
Ainoa syy miksi ajokortteja pitää uusia kokoajan on se, että lobbareiden pitää saada lisää suojatyöpaikkoja kavereilleen ja minä en ole uunojen tapaan se joka näitä maksuja maksaa ja minulle annettuja kirjallisia ehtoja ei byrokraatit jälkikäteen muuttele.- äå
Oikeus kyllä tuomitsee poliisin mielihalujen mukaan, vaikka lakia pitäisikin voimallisesti vääntää, ehkäpä jopa rikkoa.
- aaateee
kuitenkin 19.1.2033 kaikkilla pitää olla se uusi kortti, pitää kuitenkin vaihtaa
- tulevaisuus kivaa
Juu"ehdot on"Kyllä se sinunkin kortti on 18.1.2033 päivän jälkeen mitätön eli kun et uusi ja ajat vuosi kortti hyllyllä sillä jos ajaa ilman ajooikeutta tulee aina vuosi ennen,kuin voi saada uuden.Kiitä viisasta EU:ta ei ole Suomen ajama asia.Suomihan venytti pisimpään mahdolliseen,kun monissa maissa kaikki kortit tulee uusia heti vuoden vaihteessa ja vain 5 vuotta henkilöautokortitkin.Siirtymä ja maksimi voimassaoloaika oli kansallinen ratkaisu.
Enemmän vaikuttaa ajokorttiin tulevaisuudessa lääkitys,huumeongelmat,alkoholiongelmat ja muutenkin terveys sillä ne kiristy jo reilusti ja uudet tulevat vielä tiukemmiksi vuonna 2020.Eu aja päihdeseurantaa kaikille kuskeille pistokokein.Eli tulee lappu tänään eli huomenna verikokeisiin ja testeihin.Jos et mene on kortti mitätön eli ajooikeus lähti. - hshs1
Miten käy jos vanha kortti häviää ja pitää käydä hakemassa uusi. Muuttuuko 15 vuoden järjestelmään?
- Marja3
En valitettavasti osaa kertoa.
Kysyn, olisiko jollakulla tietoa tai jopa kokemustakin nyt uuden lain voimassa ollessa 2013, onko olemassa 74 vuotiaille joku "laajennettu lääkärinlausuntolomake", joka täytetään vastaanotolla? Trafi on lähettänyt jo minulle yhden lomakkeen terveystietojen ilmoittamiseksi.
Anon B ajokorttia yksityiseen ajoon, kun täytän kesällä 75 v. Nykyinen on AB kortti. Ja onko uusi kortti 2 vai 5 vuotinen? Kiva, jos joku osaa sanoa. - matsonation
Marja3 kirjoitti:
En valitettavasti osaa kertoa.
Kysyn, olisiko jollakulla tietoa tai jopa kokemustakin nyt uuden lain voimassa ollessa 2013, onko olemassa 74 vuotiaille joku "laajennettu lääkärinlausuntolomake", joka täytetään vastaanotolla? Trafi on lähettänyt jo minulle yhden lomakkeen terveystietojen ilmoittamiseksi.
Anon B ajokorttia yksityiseen ajoon, kun täytän kesällä 75 v. Nykyinen on AB kortti. Ja onko uusi kortti 2 vai 5 vuotinen? Kiva, jos joku osaa sanoa.Kun ikäsi on 74 vuotta, joudut toimittamaan laajennetun lääkärinlausunnon, jonka lääkäri sinulle kirjoittaa laajennetun lääkärintarkastuksen jälkeen. Toimitat sen sitten poliisille ja saat ajokortin, joka on voimassa 5 vuotta.
- pööööp
mull män BC kortti 5 vuotta sit vanhaks, niin pitääkö inssi suorittaa kuorma-autolla vaiko henkilö autolla nykysin? aikasemmin tarvitsi vain henkilöautolla ajaa ja kirjallisiin tuli kuorma-auto hommat mukaan vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849