Olen 20-vuotias opiskelija, ja olen päättänyt toteuttaa monen vuoden haaveen ja hankkia ensimmäisen koirani. Tässä syksyn mittaan olen etsinyt sopivia koirarotuja, ja ihastuin irlanninsetterin kauniiseen ulkonäköön, ja valloittavaan luonteeseen. Minulla kävi myös tuuri, ja 20km päässä sijaitsevaan kenneliin oli juuri syntynyt pentuja. Kasvattajaan olen ollut yhteydessä ja hän vakuutti, että koira soveltuu sekä ensimmäiseksi koiraksi, että kerrostaloon. Kuitenkin mitä olen nyt netistä googlaillut, olen saanut aika ristiriitaista tietoa. Joidenkin mukaan irlanninsetteri on helppo kouluttaa, koska se on fiksu, joidenkin mielestä taas on hankalasti koulutettava. Joidenkin mielestä sitä voi pitää vapaana ulkona (käydään esim. juoksentelemassa metsässä yhdessä), mutta joidenkin mielestä riistavietti on liian kova ja karkailee helposti. Joten miten on? Onko kokemuksia? Toki yksilöilläkin on erilaiset luonteet, mutta noin yleisesti. Ja onko rotu kovin häseltävä (näin olen ymmärtänyt :D). Eihän siinä mitään, sillä itsekin olen samantyyppinen, mutta rauhoittuminen pitäisi onnistua myös! Ja mites turkin hoito?
Ja en siis ole ottamassa punaista irlanninsetteriä metsätykseen, vaan lähinnä kotikoiraksi ja lenkkeilykaveriksi :) Soveltuuko muuten setteri lenkkikaveriksi vai vaatiiko lähinnä sitä vapaana kirmailua? Ja kuinka paljon sitä liikuntaa oikeasti tarvitsee (olen varannut nyt noin 3h liikuntaa, joka päivä, riittääkö?). Kaikensortin tieto punaisista irlanninsettereistä olisi nyt plussaa, risuja ja ruusuja rodusta jne :) Kiitos!
Sopiiko irlanninsetteri minulle?
2
435
Vastaukset
- nanna.aa.a
http://www.foorumi.info/setterit/
Kannattaa kysellä vaikkaa tuolta. :) - ex-tutullani oli
Entisellä tutullani oli punainen irlanninsetteriuros, johon joissain määrin pääsin tutustumaan.
Hankalalla koulutettavuudella tarkoitetaan sitä, että koira vaatii erityisen määrätietoisen peruskoulutuksen kunnioittaakseen omistajaansa. Helpolla tarkoitetaan sitä, että omistajaa kunnioittamaan oppineena irlanninsetteri on todella tottelevainen ja miellyttämisenhaluinen. Eli se miellyttämisenhalu tulee "ansaita" johdonmukaisuudella.
Narttu on lempeämpänä helpommin hallittavissa ja parempi ensikoiraksi kuin uros.
Metsästyslinjaista on melko turha havitella, jos et harrasta metsästystä, sillä sellaisten kasvattajat tuskin myyvät irlanninsettereitä muille kuin metsästäjille. Näyttelylinjaisten kasvattajia kannattaa siis tavoitella.
Metsästyskäytössä olevat setterit ovat taipuvaisempia karkailemaan kuin metsästämättömät. Koulutus- ja yksilöasia suuresti. Liikunnan puute aiheuttaa myös helposti turhautuneisuutta. Ja näyttelylinjaiset ovat heikkoviettisempiä kuin metsästyslinjaiset.
Luonne ja aktiivisuustaso on tosiaan yksilöllistä, mutta settereistä myös näyttelylinjaiset ovat todella liikunnallisia yleensä. Niillä ollaan menetytty hyvin muun muassa vesipelastuksessa ja valjakkohiihdossa.
Hiukan ylisuosittuna punaisella irlanninsetterillä esiintyy huolimattoman jalostuksen johdosta enemmän lonkkavikaa kuin punavalkoisella. Punainen on myös punavalkoista pakkasarempi ja vaativaturkkisempi. Mutta punaista tavoittelet, onnea siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk306411Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin193284Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521420Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_201352Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.271275PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1781255- 1371113
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport441058- 39936
- 145840