Aihepiiriä varmaan käsitelty, mutta entä tältä kannalta: itse pidän "tiukempana" paikkana viedä koira eläinlääkärin lopetettavaksi. Syystä että loppu tulee hitaammin, ja koira ehtii aistia ne tunnelmat siellä. Ensin rauhoituspiikki, sitten toinen, varsinainen lopetusainne - aikaa kuluu. Vaikeaa omistajalle, je ehkä myös eläinlääkärille "ei niin mukavaa". Sen sijaan ampuminen valmiin kuopan äärellä koiran nauttiesa viimeitä makupalaansa - silmänräpäys.
Ampumalla vai nukuttamalla?
30
1407
Vastaukset
- maalaistapa minusta
Ampuminen on ilmaista ja koiralle täysin tuskaton lopetusmuoto. Eläinlääkärin aikana koira ehtii kokea pelkoa, eikä monimutkainen piikitysvaihe ole koiralle lainkaan tuskattomampaa kuin ampuminen. Kirveskin on sopiva ase, jolla koiraa voi mottaista täysiä päähän aivojen kohdalle.
- metsän.poika
Kannatan myös ampumista. etenkin metsästyskoirille kaikkein luonnollisin tapa lähteä.
- eräs teloitus
olen ollut mukana nukuttamisissa, kaksi koiraani lopetettiin kotona nukuttamalla, yksi vietiin éläinlääkäriin. Rauhallista ja tyyntä, kun omat tunteet piti hillittyinä. Koira ei edes vinkaissut!
Olin myös paikalla kun appiukon koira, miehen kuoltua , lopetetiin ampumalla. Suuri metsästäjä lojautti pistoolilla,? joki n pienehkö ase kummiskin, eka luoti osui johonkin pään seutuun ja koira alkoi phöriä ulisten ympýrää. Hain halon liiterista ja kajautin koiraa päähän, jolloi jähmettyi paikalleen ja sitten metsästäjä pääsi ampumaan toisen laukauksensa, koira kaatui ja alkoi stkä. Mies olisi jättänyt siihen rimpulemaan mutta vaadin vielä kolmannen laukauksen, jotta liike loppui. Sitten, varmuuden vuoksi, ennen hautaamista, mieheni, joka oliampumisen aikana piileksinyt sisällä, vetäisi koiralta kurkun poikki, ettei vahingossakaan tule elävältä hautaamista. Siis ampuen vai piikillä? - rtyrtutyutyuyt
Eutanasia. Ampuistko äitisikin juuri kun syö viimeistä velliään?
- tghru
Onhan määmmikouria olemassa. Mutta ei sellaisen pidä antaa koiraansa ampumalla lopettaa. Oliko ampuja humalassa ja oliko kyseessä ilmapistooli?
- Ei ikinä enää
Meillä oli ihan pitkään metsästystä harrastanut (hirven, jäniksen ja sorsien) ampumassa kissaa. Ampui sitten reippaasti ohi. Onneksi sitten tarpeeksi reippaasti, että kissa livahti kokonaan karkuun. Kun tuli viikon päästä kotiin, niin vietiin eläinlääkärille. Kyllähän se kestää, mutta kun eläin on jo rauhoitettu, niin ei se kestäminen sitä eläintä haittaa.
- laintuntia
ei äitiään sa lopettaa edes piikillä. eikä muitkakaan ihmisiä
- olet typerä.
Täytyykö koira pitää "väkisin" hengissä kärsimässä, kuten ihmisvanhukset?
Eikä koira osaa itse lopettaa itseään missään kärsimystilassa. - rtryttuytiyit
Eutanasiaa on itävallassa esimerkiksi ..suomessa jätetään vain elvyttämättä.
Mutta jos eutanasia olisi olemassa eli ihan se tappaminen hengiltä niin ampuistko vai nukuttaisitko äitisi? :)
Minulle selkeä vastaus on nukuttaminen lopulliseen uneen.
Jännä että äidin lopettaminen ampumalla sai miinusta metsästäjiltä vaikka sitä kivuttomana muka pitivätkin. ;)
Jos minut lopetettaisiin ottaisin mieluummin piikin kuin ampumisen.
nukutus
en pystyis ampua mun rakasta- Oulun siilot
Räjäyttämällä loppu tulee nopeiten ja varmasti kun käyttää tarpeeksi räjähdettä.
- Eläinhoitajatäti
Hyvillä eläinlääkärivastaanotoilla koiran lopetus hoidetaan kunnioituksella ja mahdollisimman kivuttomasti ja traumatisoimatta.
Meillä sytytetään kynttilä huoneeseen joka on vähän syrjässä klinikalla, koira tuodaan omistajan kanssa sinne rauhassa. Rauhoittava aine nukuttaa koiran syvään uneen jossa se ei enää tunne kipua tai stressiä. Sitten lopetusaine annetaan, suonensisäisenä vaikuttaa nopeasti jolloin hengitys lamaantuu ja sydän lakkaa lyömästä.
Kyllä omasta mielestäni läheinen ystävä ansaitsee kunnioittavan lähdön vihreämmille laitumille.
"Olkoot jalkasi taas nuoret ja vetreät ja sydän täynnä pentuintoa. Palloja ja frisbeetä saat noutaa mielin määrin ja jahdattavia oravia löytyy kymmenen koiraa kohden. Kipu ja ahdistus on poissa ja autuas on nyt ystävän ikuinen lepopaikka. Aina muistaen, sydämmen palasen vienyt mukanaan usein kaivattu- fghjhjjj
Olisi hienoa jos koira kuolisi vanhuuteen normaalisti ilman kipuja kuten ihmisetkin. Mutta jos kipuja on ja muuta ei enään voi niin armollista on nukuttaa ikiuneen. Ja vasta sitten kun sen aika on ei ennen. Eläinlääkärit auttaa keskustelussa mikä on milloinkin koiralle parasta normaali vanhuus kuuluu koiran elinkaareen ja sen tuomat pikkuvaivat.
Ampuminen on turhaa provoilua johon en ota kantaa.
- god dog
Eihän kuolemantuottamisessa ole kysymys siitä, mikä tapa on kovempi vaan omistajan näkökulmasta siitä, kumpi tapa on lempeempi omalle kaverille, ystävälle, jota on vuosikausia hoitanut ja lenkittänyt ja ruokkinut.
Mä en ikinä voisi viedä koiraa pellon reunaan paaluun kiinni ja mennä sen jälkeen pari metriä taakse päin ja ampua se kuin teuraan pässin yhdella laukauksella päähän ja heittää sen jälkeen roskiin.
Eikö näillä ihmisillä ole omaatuntoa laisinkaan vai onko kyse ainoastaan siitä että se ei juurikaan maksa mitään, mitä nyt yhden luodin hinnan, kun eläinlääkärin lopetus inhimillisesti nukuttamalla maksaa koiran koosta riippuen jopa 400 euroo.
Ei helve**i=((((
Miksi ostaa koskaan lemmikkiä itselleen jos sen lopetuskaan ei ole ton vaikeenpaa kun luoti päähän metsänreunassa ja raato kaatopaikalle? - Sydämmetöntä
Meillä metsästys koiraa EI IKINÄ lopeteta ampumalla!
Arvelkaa miltä tuntuu kun on koko ikänsä koira metsästänyt ja nääkee että kun pyssyn kanssa lähdetään niin pyssy tappaa riistan.
Meillä ´kerran yritetiin täysverinen metsästys koira lopettaa ampumalla.. Eihän siihen nyt kukaan pysty kun koira luo niin anelevan katseen ja näkee nyt luotettavimman ihmisen koko maailmassa osoittamassa sillä asella jolla on aina riistat ammuttu..
Ei siihen pysty kun koira tietää että nyt on loppu... - rainer ampuja
Ei koiraan sitä ammuttaessa oteta katsekontaktia, eikä sitä ammuta "parin metrin päästä". Koiralle herkkupala eteen ja sitten pienoiskiväärillä siisti pieni reikä päälakeen. Putoaa kops vaan. Siistiä, ei roisku sen kummemmin veret tai luunsipareet.
Olen lopettanut varmaan kolmattakymmentä koiraa. Jeesaan metsästykavereitani, ovat niin "hentomielisiä" :)- =.=
Päähän ampuminen ei välttämättä tapa, vaan saattaa vain vahingoittaa sen verran että halvaantuu. Sitten kuoppaan vaan ja tukehtuu hengiltä. Julmaa ja tyhmää. Pitäisi sen verran arvostaa elämää, että ottaa sen lopettamisen vakavasti. Kysy eläinlääkärin mielipidettä, ennen kuin seuraavan kerran ammut koiran.
- mäykkytyty
Minä metsästän koirani kanssa, enkä ikimaailmassa ampuisi sitä, parasta jahtikaveriani. Se ansaitsee paljon paremman lähdön, kun sen aika koittaa.
- Ampuminen julmaa
Ampuminen on ehdottomasti kovempi keino, siis ikävämpi. Nukuttaminen on kirjaimellisesti nukuttamista; koira saa piikin joka saa sen nukahtamaan, sen jälkeen annetaan vasta se viimeinen piikki, joka pysäyttää sydämen. Täysin kivutonta, toisin kuin päähän ampuminen, joka huonossa onnessa voi mennä sen verran vikaan, että jää kitumaan. Aivan hirveä ajatuskin.
Eläinlääkärin lopetuspiikkiannos on aina niin suuri, että siihen kuolee varmasti ja kitumatta. Eläinlääkäri myös tarkistaa elintoimintojen varmasti päättyneen ennen kuin koira viedään pois viedään pois (minne sitten vievätkin).
Itse olen joutunut lopettamaan kaksi koiraa, toinen vanhuuttaan ja toinen vakavan parantumattoman sairauden takia. Kumpikin saivat piikin eläinlääkärissä ja se oli rauhallinen ja arvokaskin tilanne, ei jäänyt siitä pahaa mieltä, vaikka tietenkin suru olikin kova. Molemmat tuhkattiin ja saimme tuhkat kauniissa uurnassa kotiin, se oli mielestäni kallista. Tuollaisista yleensä pyydetään niin paljon kuin vain suinkin kehdataan, sillä ihmiset murheenmurtamina ovat valmiita siitä maksamaan. - yx pointti
Tuhkaus on epäekologista. Siinä kuluu polttouunissa suuri määrä uusiutumattomia luonnonvaroja. Maaperään kuopattu kuollut koira sensijaan maatuu kuluttamatta juuri mitään.
- god dog
Et taida omissa ajatuksissasi koskaan ajatellut sitä puolta, että polttohautaus niin ihmisillä kuin eläimilläkään on jopa taloudellisin tapa, koska siitä saatava lämpö voidaan käyttää takoudellisesti hyötyyn jopa talojen lämmityksenä. Onhan tästä jo vousia puhuttu ainakin ihmisten polttamisen suhteen.
- ...?
itse en pystyisi viemään omaa koiraani ammuttavaksi.
Kaksi koirista on kuollut kotona kaikessa rauhassa dilatoivan kardiomyopatian vuoksi, molemmilla oli tautiin lääkitys mutta niiden aika vaan koitti, toinen putosi suorilta ja toinen oli mennyt saunan lauteiden alle kuolemaan.
Yksi koira on lopetettu vatsalaukun kiertymän vuoksi kun lääkäri totesi ettei mitään enää ole tehtävissä, ja yksi kuoli kohdunpoistoon leikkauspöydällä kun veri ei hyytynyt.
Vain yksi koiristani on tietäen viety viimeiselle matkalleen. Se ei stressannut viimeisellä matkallaan kuten ei koskaan aiemminkaan lääkärissä käydessä.
Uskon kyllä että se tiesi mitä oli tulossa mutta luotti minuun kyllä loppuun saakka.
Ensin koira sai sen ihan perus rauhoituksen ja se kävi lattialle nukkumaan pää sylissäni, sitten sile laitettiin kanyyli ja se sai ison ruiskullisen samaa nukutusainetta jota syvässä narkoosissa käytetään ja sitten ison ruiskullisen sitä ainetta mikä pysäyttää sydämen. Siinä se nukkui pois täysin rauhallisesti minun sylissäni.
Ja vasta siinä vaiheessa minulta tuli itku. Elämäni kovimpia paikkoja mutta se tapahtui juuri niin kuin viimeisen palveluksen kuuluukiin. Niin että koira oli täysin turvassa ja minä annoin sen viimeisen vapaan.
Ja kaikki koirani olen myös tuhkannut Lempäälän Vernassa, ja tätä paikkaa voin suositella kaikille. Aivan uskomattoman hyvää palvelua ja koiraa kohdellaan kunnioittavasti. Hyvä mieli jäi myös siitä että kun viimeksi lopetetun koirani vein Vernaan itse he meidän nimemme perusteella muisti myös aiemmat koiramme, osan jopa koiran nimeltä, jotka oli eläinlääkäriltä lähetetty heille.
Sen parempaa palvelua ei syvän surun keskellä saa.
Ja itse en edes koe sitä kalliiksi, tosin olen myös ostanut kaikista koiristani öljyväri muotokuvat taiteilijoilta, eikä nekään ilmaisia ole.
Rakkaudella ei ole hintaa. - ikuisesti yhdessä
Miksei muuten vielä täytättäisi omaa "kaikkein rakastansa"?
- sadies3
Ampuminen on usein stressittömäpi vaihtoehto koiralle. Edellyttäen että ampumisen suorittaa asiansa osaava henkilö tietysti. Kyllähän kuulee enemmän kauhutarinoita piikityksistä, kuinka koira viimeisillä voimillaan kamppailee myrkkyjä vastaan ennen kuolemaansa kun on annostukset menneetkin pieleen.
Sitä paitsi ampuminen ei ole mitään "aivot roiskuu pellolle" tyyliä, kun oikeanlainen ase niin reikä vaan päähän, koiralta lähtee heti henki pois. Ei tarvi stressata.
Ja ajatelkaas, jos hätätilanteessa olette, koira vakavasti loukkaantunut ja lopetus pitäisi mahdollisimman nopeasti toteuttaa; Kutsutteko eläinlääkärin paikalle pitkän matkan päästä, ajattako koiran sinne lekurille vai ammutteko koiran? Ottaen huomioon että osaava ihminen asuu lähellä ja on kykenevä ampumaan koiran. Koira saisi silti nopean lopun omistajansa lähellä.
En ymmärrä teitä joiden mielestä ampuminen on niin kamalaa. Koirat eivät ajattele samalla tavalla kuin ihmiset, sekä on vain ihmisen luomaa mielikuvaa että ampuminen olisi muka jotenkin barbaarista.- Minpin4Ever
Tietysti jos koira on erittäin vakavasti loukkaantunut, ihan kuoleman kielissä eikä enää millään pelastettavissa niin antaisin osaavan ampua niin pääsisi kivuistaan nopeammin.
Mutta ellei koiralla hirveitä kipuja ole niin suosin piikkiä. Olen mooonessa lopetuksessa ollut mukana ja pahin tilanne on ollut kun koiran suonet oli olemattomat sairauden takia niin jouduimme laittamaan lopetusaineen kielisuoneen. Silloin pyysimme omistajaa poistumaan hetkeksi jottei joutunut katsomaan kun pistimme kieleen, ei montaa minuuttia mennyt ja omistaja oli erittäin kiitollinen.
Toivon että omanikin saavat aikanaan nukahtaa ikiuneen syliini...
- ammun
Minä ammun aina.Ja ase susihauleilla ladattu haulikko.Menen metsään keitän kahvit juttelen koiran kanssa ja kun se rentona posautan sen hengiltä.Ei jää kitumaan,kun koko pää poissa.Kuoppa siihen ja koira sinne.
- god dog
MO VOI PASKA !!!!!
Mä kyllä epäilen tota sun tapaas tappaa koiri, mutta jos niin on, niin sulle pitäis tehdä jotain äkkiä että oppisit vähän enemmän elämää kunnioittaan.
- rahanarvoinen.
Kannattaa ottaa talja talteen.
- sen kokenut
nukuttamisessa on juurikin se ongelma, että jos ei osu kunnolla suoneen myrkky, niin toimitus kestää ja kestää. Ikävää kaikille.
- god dog
"Jos ei osu kunnolla suoneen"?
Äläs ny hei. Ensin laitetaan iso piikki todella voimakasta nukutus ainetta, odotetaan muutama minuutti ja sen jälkeen se tappava aine. Mikä siinä voi mennä muka vikaan?
Koira nukkuu jo sen ensimmäisen pistoksen jälkeen tietämättä maailmasta yhtään ja yleensä sekin on jo niin kovaa ainetta, että harva siitäkään selviäisi ja sen jäkleen siirrytään siihen varsinaiseen sydämmen pysäyttäjään.
Siinä vaiheessa aikuinen mieskin jo rupee vetisteleen, on mulla siitä niin monta kokemusta, mutta koira kuoli hitaasti nukkumalla ja se on minulle tärkeintä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725263Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432595- 1562202
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1471239Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321213Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.119913