eli otsikko kertoo jo aika paljon mutta olen innostunut valjakkoajosta ja karhukoirista mutta en ole ainakaan kuullut että näitä pystyisi yhdistämään
karjalan karhukoirista valjakko ajoon?
6
269
Vastaukset
- sopii hyvin.
Ainakin venäläis-eurooppalainen laika on suosittu jopa rekikoirana. Kyllä karjalankarhukoiria käytetään ainakin valjakkohiihdon SM-kilpailuissa.
- karhuvaljuri
okkeij ite en ole nähnyt vaikka aktiivisesti noita kisoja kyyläänkin:)
- sopii hyvin.
No itsekin olen huomannut toistaiseksi tosin vain yhden karjalankarhukoiran valjakkohiihdon SM-kilpailussa, mutta sekin kertoo jo paljon. Samaten se, että hyvin saman laista venäläis-eurooppalaista laikaa käytetään huomattavissa määrin rekikoirina.
- asfdsd
V-E laika on rakenteeltaan kevyempi, joten sopeutuu siihen hommaan paremmin. Jos siis husky ei kelpaa.
- sopii hyvin
On valjakkohiihdon SM-kisoissa nähty jopa basset houndia, johon verrattuna karjalankarhukoirakin on kuin vinttikoira. Ja on karjalankarhukoira kevytrakenteisempi kuin esim. rekikoiraksi jalostettu alaskanmalamuutti (paino ja säkäkorkeus suhteuttuna toisiinsa). Karjalankarhukoirasta on varmasti jopa valioksi asti, sillä ei sen rakenne-ero venäläis-eurooppalaiseen laikaan taida olla melkein minkään suuruinen, vaan olen kuullut jopa karjalankarhukoiriin suositeltavan venäläis-eurooppalaisen laikan sekoittamista (sukusiitosprosentin pienentämiseksi).
Rotu kannattaa hankkia sen mukaan, millaisen haluaa, jos se muutenkin itselleen sopii En väitä että karjalankarhukoira "tarvitsee" metsästystä elääkseen (joutuvathan metsästyskoirat pärjäämän suuren osan vuodesta ilman metsästystä), mutta eivät kasvattajat taida niitä sellaisille myydä, jotka eivät harrasta metsästystä.
- piipaa
V-E Laika on läheisempää sukua geneettisesti jämttille ja harmaalle kuin Karjalankarhukoiralle. Se on nyt geeniteknologian avulla todistettu. Eli ne ketkä sitä karhukoiran ja laikan yhdistämistä suosittelevat, niin eivät (edelleenkään) tiedä asioista yhtään mitään!
Ja miksi pitää hankkia karhukoira valjakkohommiin??!! Hommaa sellaisia koiria, jotka on niihin tarkoitettu! Ajattele kerrankin koiran etua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2464502Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232949Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412712Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?781689Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051532- 511251
- 891185
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 461017
- 591003