Narsistin huijauskeinot osa 2. Lapsen alistaminen

Markku Ahdeoja

Tässä hommassa narsisti on hyvä. Uhriksi kelpaa oma lapsi ja se kiltempi.

Narsisti aloittaa manipuloinnin aina kahden kesken. Kun on aikuisia paikalla, niin narsisti käyttäytyy välinpitämättömästi. Kahden kesken alkaa hyökkäys.
Miksi teet noin?
Et osaa?

Kyllä muut ikäisesi osaavat? Koulutodistuksesi on huono. Serkkusi on loistava mutta sinä olet huono, olet tyhmä. Sinun pitää saada 10 keskiarvoksi. Olen pettynyt sinuun. Olet kaikille vain pettymys eikä sinustta ole mihinkään Vaatteesi ovat epämuodikkaat, olet lihava, tukkasi on huono ja ohut, olet samanlainen piip kuin äitisi. . Tässä käytetyimpiä lauseita, jotka narsisti sisällyttää keskusteluun.

Narsisti jatkaa toistoja ja pienen lapsen aivopesua. Esimerkiksi avioero tilanteessa narsisti kostaa Ex-puolisolleen lapsen kautta. Omaa lastaan narsisti käyttää vallan välikappaleena eikä lapsen tunteilla ole mitään väliä.

Lapsen henkisen hyvinvoinnin vuoksi narsistiseen vanhempaan ei saisi olla missään yhteydessä. Niin karulta kuin se kuulostaakin, niin narsistinen vanhempi on lapsen terveydelle vaarallinen.
Oikeassa elämässä tämä 10- vuotias tyttö oli tehdä itsemurhan, koska oli niin suuri pettymys isälleen. Onneksi hän selvisi tästä koettelemuksesta.

38

2214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikottu sydän

      tutulta kuulostaa.

    • uhrina

      Voihan se noinkin mennä , mutta minun narsistivanhempani loi minusta hirviön muiden silmissä. Joten minua kohteli kaltoin moni muukin kuin vain narsistinen vanhempani.
      Hän manipuloi minut tekemään kaikkea tyhmää, kun lapsena en sitä ymmärtänyt. Vasta vanhemmaksi tultuani hän siityi tuohon suoraan hyökkäykseen ja alistamiseen ja varmaan siksi, ettei minua enää saanut manipuloitua tekemään mitään tyhmää.

    • netekeeihan

      Se on järkyttävää mitä narsisti äiti saa tehtyä lapsilleen, sillä sitä alistussuhdetta ei saa oikein millään rikki (ainakaan, jos alistettu on poika) .

      Olen nähnyt, mitä narsistiäiti tekee lapsilleen ja se vapaus lapsille koittaa vasta äidin kuoltua (tosin silloinkin sisar jatkaa sitä jossain suhteessa). Siinä vaiheessa ei ole jäljellä oikein mitään :(

      On jotenkin älytöntä miten sosiaalitoimi on aina äidin puolella, eikä puutu vaikka menossa olisi aivan selvä vieroitus isästä. Joskus ajattelin sosiaalipuolen naisten pitävän isiä absoluuttisena pahana ja tätä pahaa vastaan taistellessa jollain käräjäoikeuden/hovioikeuden tuomiolla ei ole mitään painoarvoa. Isä taas on heti syyllinen kun äiti tekee rikosilmoituksen (vaikka kaikki edelliset on todettu perättömiksi ja väärästä valasta on tullut tuomiota...) tai ilmoituksen.

      Olen haaveillut siitä, etä huoltajuuskiistoissa/muissa olisi valheenpaljastustesti ja aivokuvat käytössä. Elämä olisi paljon helpompaa kun kukaan ei pystyisi valehtelemaan oikeudessa.

      • totuus miel.

        Kirjoitit suoraan puolestani. Narsistiäitini ei hyväksy sitä tosiasiaa, että hän on narsisti ja minä uhri, kunnes jompi kumpi kuolee. Valheenpaljastuskoneet ja -testit ovat tarpeen, kuten sanoit. Kaikkien kuuluu puhua totta kerralla!


      • Anonyymi
        totuus miel. kirjoitti:

        Kirjoitit suoraan puolestani. Narsistiäitini ei hyväksy sitä tosiasiaa, että hän on narsisti ja minä uhri, kunnes jompi kumpi kuolee. Valheenpaljastuskoneet ja -testit ovat tarpeen, kuten sanoit. Kaikkien kuuluu puhua totta kerralla!

        Valheenpaljastus ei ehkä toimi koska narsisti
        ei koe tekevänsä väärin.
        Narsistin omatunto on niin paatunut, että
        hänen vlheensa ja tekonsa eivät aiheuta
        hänellä mitään merkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valheenpaljastus ei ehkä toimi koska narsisti
        ei koe tekevänsä väärin.
        Narsistin omatunto on niin paatunut, että
        hänen vlheensa ja tekonsa eivät aiheuta
        hänellä mitään merkkejä.

        Narsistilla voi mielestäni olla sillätavoin poikkeava todellisuuskäsitys, ettei hän varsinaisesti valehtele, vaikka se olisi muiden tai jonkun muun kannalta vale.

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsistilla voi mielestäni olla sillätavoin poikkeava todellisuuskäsitys, ettei hän varsinaisesti valehtele, vaikka se olisi muiden tai jonkun muun kannalta vale.

        "poiuytfghj"

        Esim. minun vanhempani. Mielestäni heidän koko maailmansa on sellainen illusoorinen rakennelma, ettei heidän sen sisällä enää varsinaisesti mitään tarvitse valehdella. Puhuvat totta enemmänkin kuin moni muu.

        "poiuytrdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsistilla voi mielestäni olla sillätavoin poikkeava todellisuuskäsitys, ettei hän varsinaisesti valehtele, vaikka se olisi muiden tai jonkun muun kannalta vale.

        "poiuytfghj"

        Esim. minun vanhempani. Mielestäni heidän koko maailmansa on sellainen illusoorinen rakennelma, ettei heidän sen sisällä enää varsinaisesti mitään tarvitse valehdella. Puhuvat totta enemmänkin kuin moni muu.

        "poiuytrdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. minun vanhempani. Mielestäni heidän koko maailmansa on sellainen illusoorinen rakennelma, ettei heidän sen sisällä enää varsinaisesti mitään tarvitse valehdella. Puhuvat totta enemmänkin kuin moni muu.

        "poiuytrdfghj"

        Siis siitä omasta maailmastaan.

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsistilla voi mielestäni olla sillätavoin poikkeava todellisuuskäsitys, ettei hän varsinaisesti valehtele, vaikka se olisi muiden tai jonkun muun kannalta vale.

        "poiuytfghj"

        Niinpä, siinä ei olekaan valheesta kyse, vaan kahdesta eri mielipiteestä samasta asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, siinä ei olekaan valheesta kyse, vaan kahdesta eri mielipiteestä samasta asiasta.

        Niin, mutta syvällisemmällä tasolla minä uskon absoluuttiseen totuuteen. Siis ihmisten "totuudet" ovat suhteellisia, mutta on olemassa ne sisäänsä sulkeva ja niiden yläpuolella oleva absoluuttinen totuus jonka mukaan toinen mielipide ei välttämättä ole samanarvoinen kuin toinen. Minun mielestäni usko absoluuttisen totuuden olemassaoloon on totuudellisempaa kuin ei siihen uskominen. Sosiaalisella tasolla voin pitää noita mielipiteitä samanarvoisina, mutta en pohjimmiltaan absoluuttisen totuuden ajatuksen näkökulmasta.

        "poiuytrdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta syvällisemmällä tasolla minä uskon absoluuttiseen totuuteen. Siis ihmisten "totuudet" ovat suhteellisia, mutta on olemassa ne sisäänsä sulkeva ja niiden yläpuolella oleva absoluuttinen totuus jonka mukaan toinen mielipide ei välttämättä ole samanarvoinen kuin toinen. Minun mielestäni usko absoluuttisen totuuden olemassaoloon on totuudellisempaa kuin ei siihen uskominen. Sosiaalisella tasolla voin pitää noita mielipiteitä samanarvoisina, mutta en pohjimmiltaan absoluuttisen totuuden ajatuksen näkökulmasta.

        "poiuytrdfghj"

        Rakkaus nähdäkseni kuuluu mukaan absoluuttiseen totuuteen ja koska narsistin maailmassa ei ole todellista rakkautta, hänen maailmansa on vale puhui hän muuten kuinka rehellisesti hyvänsä. .

        "poiuytrfdfghj"


    • sairas_mies

      Minulla on pieni tytär. Hänen oma isänsä oli sanonut hänelle, että tyttö on ruma. Tytölle tuli tietenkin tästä todella paha mieli, kertoi minulle tuon asian isältä tultuaan.

      Kuinka näin voi sanoa omalle lapselleen? Eikö vanhemman mielestä se oma lapsi ole aina se kaunein ja ihanin? Minusta on ainakin.

      Olenhan minäkin exän mielestä ruma, lihava ja mielisairaskin vielä siihen päälle. Jopa niin salakavalasti, ettei sitä mielisairautta huomaa kukaan muu kuin ex :D Aikuisena sen ymmärrän, että nämä väitteet on vain narsistin omaa katkeruutta ja henkistä sairautta. Pieni lapsi ei vielä tällaisia asioita osaa käsitellä ja sairasta käytöstä minusta tuollainen lasta kohtaan.

    • katkera uhri

      Miten tuon tapaamisen voi estää?? olen itse molempien uhri sekä ex miehen että hänen uuden vaimon ja ilmeisesti muka on ollut myös muita jotka on nauttineet tilanteesta kun minua on kiusattu ja tehty noita ilmoituksia. Meillä on uusi sopimus tekeillä ja isä peru tapaamisen ja esti minun töihin menon ja soitin asianajajalle joka sanoi ettei kanteen nostaminen tähän tilanteeseen auta mitään. En oikeesti jaksa että mies hallitsee lapsen kautta mun elämän hallitsemista ja on laittanut että lapsi voi muuttaa myös heille ja mun järki vaan sanoo että jos näin tapahtuu niin en näe lasta ikinä ja hänelle sanotaan että olen hylännyt lapsen mikä ei pidä paikkaansa. Toisen ex kanssa olen yli 10v käyny taistelua että saan elää rauhassa ja ainut joka ei meidän elämää häiritse on keskimmäisen isä mutta hän pahoin piteli mua ja ei saa tavata lasta kuin niin että lapsia tuodaan illalla kotiin.

      • Markku Ahdeoja

        Olet selvinnyt monesta taistelusta.

        Käytännössä mikään ei ole ihan suoraviivaista ja helppoa.

        Jossain asiassa vain pitää antaa periksi ja ajatella itseään. Yhteiset lapset ovat todella vaikea asia.

        1. Suomessa oikeuslaitos on niin korruptoitunut ja rappiolla, ettei kannata aina takoa päätään seinään. Joskus vain on muutettava taktiikkaa. Ainoa helpotus on aika, jolloin lapset kasvavat täysi ikäisiksi. Eikä huoltajuus asiat ole rasitteena.

        Välillä täytyy vetää henkeä ja hakea sitä vertaistukea. Siitä ei ole suoraan käytännön hyötyä mutta jaksaa kestämään ja joskus löytyy jokin keino.

        Vaikka joskus tuntuu tosi epätoivoiselta niin yleensä löytyy keino kun etsii.

        Etkä ole kuitenkaan yksin. Meitä on Suomessa aika paljon ja pitää vain hakea apua. Narsistien tuki RY on hyvä paikka.


      • Herätys
        Markku Ahdeoja kirjoitti:

        Olet selvinnyt monesta taistelusta.

        Käytännössä mikään ei ole ihan suoraviivaista ja helppoa.

        Jossain asiassa vain pitää antaa periksi ja ajatella itseään. Yhteiset lapset ovat todella vaikea asia.

        1. Suomessa oikeuslaitos on niin korruptoitunut ja rappiolla, ettei kannata aina takoa päätään seinään. Joskus vain on muutettava taktiikkaa. Ainoa helpotus on aika, jolloin lapset kasvavat täysi ikäisiksi. Eikä huoltajuus asiat ole rasitteena.

        Välillä täytyy vetää henkeä ja hakea sitä vertaistukea. Siitä ei ole suoraan käytännön hyötyä mutta jaksaa kestämään ja joskus löytyy jokin keino.

        Vaikka joskus tuntuu tosi epätoivoiselta niin yleensä löytyy keino kun etsii.

        Etkä ole kuitenkaan yksin. Meitä on Suomessa aika paljon ja pitää vain hakea apua. Narsistien tuki RY on hyvä paikka.

        Hyvä Markku, lue tämän henkilön viestit ajatuksella.

        - Hänellä on kolemen miehen kanssa lapsia
        - kaikki miehet on "alistaneet" häntä
        - Hän yrittää estää lapsia näkemästä isiään
        - Hän sai toisessa keskustelussa ("tutun" raivonpuuskan)
        - hän kertoo "narsistien" ympäröivän hänet
        - Hän kehuu olevansa vahva nainen

        Minä näen tuossa sen niin tutun kuvion, kuvion johon olen törmännyt myös todella monta kertaa kohtalotoverieni puheissa.
        Eikä sinulla ala hälytyskellot soimaan?


      • katkera uhri
        Herätys kirjoitti:

        Hyvä Markku, lue tämän henkilön viestit ajatuksella.

        - Hänellä on kolemen miehen kanssa lapsia
        - kaikki miehet on "alistaneet" häntä
        - Hän yrittää estää lapsia näkemästä isiään
        - Hän sai toisessa keskustelussa ("tutun" raivonpuuskan)
        - hän kertoo "narsistien" ympäröivän hänet
        - Hän kehuu olevansa vahva nainen

        Minä näen tuossa sen niin tutun kuvion, kuvion johon olen törmännyt myös todella monta kertaa kohtalotoverieni puheissa.
        Eikä sinulla ala hälytyskellot soimaan?

        en halua estää lasta tapaamasta isää ja mun pitäs oikeesti istua lukkojen takana hoidossa näiden miesten jäljiltä mutta ei ne ota lapsia huostaan vaikka olen pyytänyt eikä mulle löydy hoitoa vaikka olen sanonut että olen väsynyt. jokainen raivostuu kun apua ei saa ja olen 2v taistellu ja sanonu että olen todella väsynyt. ehkä mun vaan pitää tehdä niin kuin ex on toivonu uuden vaimonsa kanssa ja tappaa itseni koska kolarissa jäin henkiin vaikka siinäki minun olisi pitänyt oikeesti kuolla.

        Kiitos


      • katkera uhri kirjoitti:

        en halua estää lasta tapaamasta isää ja mun pitäs oikeesti istua lukkojen takana hoidossa näiden miesten jäljiltä mutta ei ne ota lapsia huostaan vaikka olen pyytänyt eikä mulle löydy hoitoa vaikka olen sanonut että olen väsynyt. jokainen raivostuu kun apua ei saa ja olen 2v taistellu ja sanonu että olen todella väsynyt. ehkä mun vaan pitää tehdä niin kuin ex on toivonu uuden vaimonsa kanssa ja tappaa itseni koska kolarissa jäin henkiin vaikka siinäki minun olisi pitänyt oikeesti kuolla.

        Kiitos

        "..ehkä mun vaan pitää tehdä niin kuin ex on toivonu uuden vaimonsa kanssa ja tappaa itseni .."

        Minäkeskeisyyden rumimpia kortteja: uhkailu itsemurhalla.

        Hoida väsymistä ja itseäsi ja pyydä ulkopuolista apua. On oltava sinnikäs, koska kysymys on koko elämään vaikuttavista asioista, monen ihmisen. Ota vastuu lapsistasi, koska olet heidät halunnut ja saanut huostaasi. Lasten syy ei ole väsymisesi eikä tilanteesi. Heillä on oltava välittävä aikuinen, joka katsoo että tulevat kasvatetuksi ja huomioiduksi ikäkehityksensä mukaisesti. Itsesi vahingoittaminen ei tue lastesi hyvinvointia. Heillä lienee hylkäämiskokemuksia jo riittävästi. Sinulla on paljon tehtävää jäljellä. Käytä aika hyvin. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen (yksin-)huoltaja, jolla on ongelmia, mutta monilla samassa tilanteessa olleilla ja olevilla voi olla arvokkaita vinkkejä selviytymisessä.


      • Markku Ahdeoja
        Herätys kirjoitti:

        Hyvä Markku, lue tämän henkilön viestit ajatuksella.

        - Hänellä on kolemen miehen kanssa lapsia
        - kaikki miehet on "alistaneet" häntä
        - Hän yrittää estää lapsia näkemästä isiään
        - Hän sai toisessa keskustelussa ("tutun" raivonpuuskan)
        - hän kertoo "narsistien" ympäröivän hänet
        - Hän kehuu olevansa vahva nainen

        Minä näen tuossa sen niin tutun kuvion, kuvion johon olen törmännyt myös todella monta kertaa kohtalotoverieni puheissa.
        Eikä sinulla ala hälytyskellot soimaan?

        Tuo ei kerro vielä mitään.

        Se kartoo ainoastaan sen, kuinka henkilön miesmaku ei ole niitä onnistuneimpia.

        Uhri voi saada raivopurkauksen. Uhri voi kertoa narsistien ympäröivän.

        Narsismissahan ongelmana on sen havaittavuus. Monet narsiset piirteet ovat myös kaikkien ihmisten piirteitä. Kuka tahansa voi raivostua ja kuka tahansa voi olla itsekäs jossain tilanteessa.

        Narsistin kavaluus on juuri siinä, kuinka hämääviä piirteet voivat olla.
        Pelkän kirjoituksen perusteella ei voi päätellä onko narsisti vai ei.

        Kun tietää jotain narsismista, niin sen jälkeen ollaan helposti leimaamassa ihan normaaleita ihmisiä narsisteiksi. Käyttäytymiseen vaikuttaa esim. Vireystila, stressitaso ja muu elämäntilanne


      • 13
        elisakettu kirjoitti:

        "..ehkä mun vaan pitää tehdä niin kuin ex on toivonu uuden vaimonsa kanssa ja tappaa itseni .."

        Minäkeskeisyyden rumimpia kortteja: uhkailu itsemurhalla.

        Hoida väsymistä ja itseäsi ja pyydä ulkopuolista apua. On oltava sinnikäs, koska kysymys on koko elämään vaikuttavista asioista, monen ihmisen. Ota vastuu lapsistasi, koska olet heidät halunnut ja saanut huostaasi. Lasten syy ei ole väsymisesi eikä tilanteesi. Heillä on oltava välittävä aikuinen, joka katsoo että tulevat kasvatetuksi ja huomioiduksi ikäkehityksensä mukaisesti. Itsesi vahingoittaminen ei tue lastesi hyvinvointia. Heillä lienee hylkäämiskokemuksia jo riittävästi. Sinulla on paljon tehtävää jäljellä. Käytä aika hyvin. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen (yksin-)huoltaja, jolla on ongelmia, mutta monilla samassa tilanteessa olleilla ja olevilla voi olla arvokkaita vinkkejä selviytymisessä.

        Elisafoxilla on hyviä ohjeita. Mutta mitä hyötyä noista sun ohjeista on?
        Jos kala lopettaa uimisen se menee pohjaan. Jos lintu lopettaa lentämisen, se tippuu.
        No daa, kaikki noi tietää......
        Ehkä sinunkin pitäisi tehdä sitä mitä täällä niin toitotetaan, eli ensin hoitaa itsesi kuntoon ja sitten yrittää auttaa muita.
        Et ilmeisesti ole edes aloittanut eheytymis_itsesi_kokoon_liimaus_prosessia, joten sinun olisi jo korkea aika se aloittaa. Omia virheitä on vaikea nähdä, mutta jos sinulla olisi ystäviä, niin he voisivat kenties valaista sinua.
        Koska ihminen voi vain auttaa itseään, vai mitä mieltä on muut palstatykit?


      • 15+5=20
        13 kirjoitti:

        Elisafoxilla on hyviä ohjeita. Mutta mitä hyötyä noista sun ohjeista on?
        Jos kala lopettaa uimisen se menee pohjaan. Jos lintu lopettaa lentämisen, se tippuu.
        No daa, kaikki noi tietää......
        Ehkä sinunkin pitäisi tehdä sitä mitä täällä niin toitotetaan, eli ensin hoitaa itsesi kuntoon ja sitten yrittää auttaa muita.
        Et ilmeisesti ole edes aloittanut eheytymis_itsesi_kokoon_liimaus_prosessia, joten sinun olisi jo korkea aika se aloittaa. Omia virheitä on vaikea nähdä, mutta jos sinulla olisi ystäviä, niin he voisivat kenties valaista sinua.
        Koska ihminen voi vain auttaa itseään, vai mitä mieltä on muut palstatykit?

        "Ehkä sinunkin pitäisi tehdä sitä mitä täällä niin toitotetaan, eli ensin hoitaa itsesi kuntoon ja sitten yrittää auttaa muita.
        Et ilmeisesti ole edes aloittanut eheytymis_itsesi_kokoon_liimaus_prosessia, joten sinun olisi jo korkea aika se aloittaa. Omia virheitä on vaikea nähdä, mutta jos sinulla olisi ystäviä, niin he voisivat kenties valaista sinua."

        Noh, heitän täältä sivusta, että miten lie itsesi laita tuon eheytymisen suhteen...kun käsittääkseni syyllistyt ny itsekin samaan mistä toista arvostelet...

        mutta joo...ajattelisin että on ihan sallittua kertoa omia näkökulmiaan/mielipiteitään...toisen kertomaan vaikeaan elämäntilanteeseen liittyen...

        On pelkästään lukijan vastuulla miten niihin suhtautuu, kun kuitenkin ihminen itse on sen OMAN elämänsä paras asiantuntija...

        On eri asia kuin toisen henk. koht persoonaan, ihmiseen itseensä kajoaminen..."tietäminen" millainen ihminen toinen on...vaikka ei edes tunne...

        "Koska ihminen voi vain auttaa itseään, vai mitä mieltä on muut palstatykit?"

        Tuosta olen samaa mieltä, mutta sinä ilmeisesti et...koska katsoit ny tarpeelliseksi auttaa Elisakettua huomaamaan ettei hän ole edes aloittanut omaa tervehtymisprosessiaan...

        Noh, ilmeisesti katsot sitten olevasi Elisaketun ystävä...kun koit tarpeelliseksi valaista häntä...


      • 13 kirjoitti:

        Elisafoxilla on hyviä ohjeita. Mutta mitä hyötyä noista sun ohjeista on?
        Jos kala lopettaa uimisen se menee pohjaan. Jos lintu lopettaa lentämisen, se tippuu.
        No daa, kaikki noi tietää......
        Ehkä sinunkin pitäisi tehdä sitä mitä täällä niin toitotetaan, eli ensin hoitaa itsesi kuntoon ja sitten yrittää auttaa muita.
        Et ilmeisesti ole edes aloittanut eheytymis_itsesi_kokoon_liimaus_prosessia, joten sinun olisi jo korkea aika se aloittaa. Omia virheitä on vaikea nähdä, mutta jos sinulla olisi ystäviä, niin he voisivat kenties valaista sinua.
        Koska ihminen voi vain auttaa itseään, vai mitä mieltä on muut palstatykit?

        Hyöty tulee vasta sitten kun sydämessään kuuntelee toista.

        Minä ainakin seison elisaketun kommentin takana, sillä siinä on järkeä.


      • 13 kirjoitti:

        Elisafoxilla on hyviä ohjeita. Mutta mitä hyötyä noista sun ohjeista on?
        Jos kala lopettaa uimisen se menee pohjaan. Jos lintu lopettaa lentämisen, se tippuu.
        No daa, kaikki noi tietää......
        Ehkä sinunkin pitäisi tehdä sitä mitä täällä niin toitotetaan, eli ensin hoitaa itsesi kuntoon ja sitten yrittää auttaa muita.
        Et ilmeisesti ole edes aloittanut eheytymis_itsesi_kokoon_liimaus_prosessia, joten sinun olisi jo korkea aika se aloittaa. Omia virheitä on vaikea nähdä, mutta jos sinulla olisi ystäviä, niin he voisivat kenties valaista sinua.
        Koska ihminen voi vain auttaa itseään, vai mitä mieltä on muut palstatykit?

        Nro 13:n "empaattisuus" ja auttamishalu oikein säteilee ylleni. Joillekin pitkään monia tuloksettomiakin sotia taistelleille on kyynisyyden verho laskeutunut itsensä suojaksi. Mikä siinä on haitallista, niin auttamishalussaan ihminen unohtaa sen tärkeän seikan, ettei ihmiseltä pidä viedä toivoa.

        On totta, että tietyin edellytyksin ihminen voi auttaa vain itseään. Hänen on se itse oivallettava omien tekojensa ja toimintamalliensa seurauksena. Toiset ihmiset ovat vain väline, jolla saada tuo ajatusmaailma murtumaan ja havaitsemaan kokonaisuutensa eri näkökulmista. Ja se toivo pilkahtelee juuri niissä eri ratkaisumalleissa, joita ihminen itse prosessoi eri vaihtoehtojen äärellä. Tuttuja, jo tiedostettuja asioita, mutta jostain syystä unohdettuja tai vaiennettuja.

        Minulla on omat painajaiseni läpikäytävänä. Asiaa ilmeisesti tarkkailleena tiedät tämän ja lienee tuota tutkimusaineistoakin jo tarpeeksi. Silloin lienet oivaltanut monta muutakin asiaa. Koska sydämellesi on hyvinvointini, analysoi kaikin mokomin henkilöä nimeltä elisakettu. Tämä ketju ei vain ehkä ole oikea paikka siihen.


    • Kyllä ja vieläkin sairaammaksi tilanteen tekee se, että narsistit liittoutuvat yhdessä uhriaan vastaan, koska, kun lapsen kimpussa on useampia projisoijia, lapsi uskoo projektiot helpommin ja narsisti voi helpommin luoda fantasiamaailmansa, missä saa olla kaikkivoipainen.

      Kun lapsi joutuu narsistisen vanhemman uhriksi, myös narsistinen kerhontäti ja narsistinen lapsi huomaavat, että "hei, toi sen äitihän on, kuin me ja meidän kannattaa liittoutua", jolloin nyt jo kolme narsistia toimii liittoutuneena yhtä lasta vastaan, projisoiden lapseen omia häpeän ja syyllisyyden tunteitaan ja pyrkien eristämään lapsen muista ihmisistä, jotta ulkopuoliset eivät herättäisi lasta todellisuuteen ja, ettei narsisteilta vietäisi täydellistä projisoinnin kohdetta.

      Narsistit tunnistavat toisensa ja liittoutuvat vaistonvaraisesti uhrejaan vastaan, mutta kuitenkin vain projektion tasolla, eli narsistien ei tarvitse edes pitää toisistaan, tai muuten toimia yhdessä, he vain komppaavat toistensa projektioita, vahvistaakseen omiaan.

    • Kuulostaa niin tutulta.

    • Helvetin kokenut

      Naiset harrastaa narsismia aina kun edessä on ero. Siinä mennään aivan vaan katkeran emännän ehdoilla ja lapset suurimpina kärsijöinä. Miltei jokaisessa avioerossa ämmät rupee estämään isää tapaamasta lapsiaan. Väittävät joskus jopa isän kosketelleen lapsia jne. Mikään ei ole näille narsumuijille pyhää.

    • totuus

      Ja narsuämmät vääntää uhreistaan narsuja.
      Mitä kieroin, lipevin valehtelija - sitä ehdampi narsu.

    • Narsistiäidit

      Narsisti äidit ovat kaikista pahimpia vanhempia mitä kenekään lapsen eteen voi sattua. Narsistiäideiltä pitäis ottaa lapset ehdottomasti pois. Facebookista löytyy hyvä esimerkki siitä mitä narstit ja nimenomaan varsinkin narsistiset äidit tekevät lapsien kustannuksella. Ryhmä löytyy narsistiäidit haulla. Kannattaa lukea.

    • Narsistinen suvussa

      Minun mieheni veli erosi narstisesti käyttäytyvästä vaimostaan. Vaimo oli pohjustanut eroa ja tiesi miten saa lasten lähihuoltajuuden ja miten sen jälkeen aletaan eroa kostamaan lasten kautta. Tuo isä oli ainakin kaikkien häntä ja perhettä tuntevien mukaan eroon asti täydellinen isä lapsilleen viettäen paljon aikaa lastensa kanssa ja osallistuen lasten koulujuttuihin,lääkärireissuihin ja erityisesti lasten harrastuksiin ja kasvatukseen. Parsuhteen ongelmiin varmasti olivat molemmat "syyllisiä",kuten myös siihen että eivät yhdessä käsittääkseni apua hakeneet. Näin katson vaikka tuon mieheni veljen vaimo pyrki eristämään miestään kavereistaan, sekä myös lapsia meistä miehensä sukulaisista. Lasten äiti oli saanut pidettyä mieheni veljeä vuosikaudet suhteessa uhkailemalla lasten kohtalolla jos tulee jätetyksi.

      En olisi uskonut että mieheni veljen ennustukset tulevasta voisivat osoittautua tosiksi,hän kun oli varma että tuon naisen narsistinen käytös siirtyy lapsiin ja alkaa lasten henkinen väkivalta paljon laajemmin kuin heidän yhdessäollessaan. Tuolta täydelliseltä isältä on riistetty paljolti oikeuksia perheeseensä,eli lapsiinsa. Hän kärsii kovastikin aika-ajoin,mutta enemmän lastensa vuoksi. Mieheni sisaruksineen on saanut elää oikeaa välittävää ja lasten edut huomioivaa lapsuutta molempien vanhempien osallistuessa siihen. Ihailen hänen malttiaan kun tavatessaan lapsiaan tai ollessaan näiden kanssa muuten yhteydessä hän antaa lapsille rakkautta,välittämistä ja ennen kaikkea antaa lasten olla rauhassa eroasioihin liittyvistä asioista. Lapset tuntuvat arvostavan sitä että on lupa vapaasti kertoa ikävöivänsä äitiä ja olla tähän yhteydessä. Eli saavat olla kuten olivat ennen eroakin.

      Lasten tapaamisia vain peruuntuu milloin milläkin syyllä,usein juuri viime hetkellä. Mieheni veli on kuullut lapsilta siitä miten äiti näitä kohtelee ja miten haukkuu ja jopa lupaa lapsille että laittaa tämän kärsimään. Isä murtuu näistä,mutta vasta kun lapset on palautettu äidilleen. Hän kirjaa itkuisena ylös mitä taas kuuli,tai jos tapaaminen estyi. Hän on menettänyt luottamuksen lastensuojeluun ja on vertaistukensa turvin vain tullut entistä varmemmaksi siitä että hänen täytyy vain uskoa ihmeeseen ja siihen asti olla lapsille aina se sama rakas isi kuin on ollutkin. Lapset ovat olleet esim.viikonloppukylässä luonamme isänsä kanssa ja kaikesta näkyy kuinka lapset rakastavat isäänsä ja ovat onnettomia kun eivät näe tätä tarpeeksi. Nuorin lapsista odottaa kuin kuuta nousevaa sitä päivää kun täyttää 12vuotta,lastensuojelu kun on todennut tälle isäikävää käsitellessään että eivät voi auttaa ennen sitä. Lapsiltakin on usko lastensuojeluun mennyt,eivät he tyhmiä ole. Äiti on onnistunut sitomaan lapset itseensä mm.maalailemalla kuvia kuinka surkea hänen elämästään tulee jos lapset asuisivat esim. pioliksi. Lapset tavallaan huolehtivat äidistään omien etujensa hinnalla. En olisi uskonut tällaisia äitejä,ja varmaan lähi-isissäkin näitä on, olevankaan. Olemme mieheni kanssa järkyttyneitä siitä kuinka tuollainen narsistisesti käyttäytyvä vanhempi saa kohdella niin lapsiaan kenenkään puuttumatta,koska hän osaa oman "totuutensa" syöttää esim.viranomaisille. Valheistakin kiinni jäätyään on pystynyt selittämään itsensä kuiville,vaikka valhe olisi johtanut lasten edun vastaiseen tilanteeseen. Lupaa aina parantaa tapansa niin kuitenkaan tekemättä.

      Mieheni veli on nyt tod.näk. lähtemässä oikeuteen huoltajuudesta ym. Hän pelkää tämän johtavan vain entistä tehokkaampaan lasten eristämiseen,mutta kokee että hänen on pakko yrittää auttaa lapsia. Hänen kauhuskenaario on että lapset alkavat äidin toimien takia vältellä häntä ja vähitellen henkisen väkivallan seurauksena "unohtaa" hänet. Hän on siihen varautunut,en kyllä usko että on tosissaan varautunut,ja siinä tapauksessa odottaa lastwn kasvamista ja sen mukanaan tuoman äidin käytöksen tajuamista. Pahoin kyllä pelkään että jos välit lapsiin totaalisesti katkeaa,murtuu tuo isäkin totaalisesti.

    • Anonyymi

      "Lapsen henkisen hyvinvoinnin vuoksi narsistiseen vanhempaan ei saisi olla missään yhteydessä. Niin karulta kuin se kuulostaakin, niin narsistinen vanhempi on lapsen terveydelle vaarallinen."
      ----
      Vaikka oli tieto että etävanhempi on narsisti sekä epävakaassa tilassa, oli ollut hoidossa pakkolähetteellä.
      Oli pahoinpidellyt lasta tapaamisessa, jättänyt iumataidottaman ilman kellukkeita yksin järveen leikkimään ja ottanut itse aurinkoa kuulokkeet korvillaan 150m päässä rannasta.

      Silti lastensuojelu yritti painostaa tapaamisiin huostaanoton uhalla.

      Asiaan kai vaikutti se että, tapaava vanhempi oli äiti.

      Mielestäni lastensuojelun työntekijät syyllistyivät murhan yritykseen.

      • Anonyymi

        Tuossa tapauksessa ei enää olekaan tärkeänä tekijanä narsistisuus, vaan holtiton hoito, väkivaltaisuus ja mielen sairaus. Yksistään narsistisuus ei ole pakkohoidon peruste.


    • Anonyymi

      Se on paras uhri lapsista joka haluaa tehdä yhteistyötä, narsisti näyttelee että on kimpassa ja hänellä on sama tavoite kuin uhrilla. Jos lapsi onnistuu jossakin narsisti on porukassa, mutta jos epäonnistuu, narsisti pakenee paikalta ja jättää epäonnistujan yksin. Narsisti keräisi vain parhaat hedelmät jos uhri saa ne poimittua jos ei narsisti siirtyy jonkin toisen kanssa kimppaan. Narsistilla kuten äitini on, ei koskaan ollut mitään menetettävää, koska lapsi tekee kaiken, kantaa riskit ja vastuut, mutta narsisti tulisi ja keräisi tuotot itselleen. Narsisti on vain ulkoisesti mukana asioissa.

      • Anonyymi

        Totta, niin totta. Päätetään toisen puolesta koko hänen "elämänsä" kulku. Kun sitten manipuloitu menettää sisäisen elämänpalonsa, koska ei ole voinut "elämässään" päättää yhdestäkään asiasta, N hiippailee hiljaa selän takaa pois. Hänellä ei ole vastuuta mistään, vain oikeus osoittaa toisen onnistumiset omikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, niin totta. Päätetään toisen puolesta koko hänen "elämänsä" kulku. Kun sitten manipuloitu menettää sisäisen elämänpalonsa, koska ei ole voinut "elämässään" päättää yhdestäkään asiasta, N hiippailee hiljaa selän takaa pois. Hänellä ei ole vastuuta mistään, vain oikeus osoittaa toisen onnistumiset omikseen.

        Joskus jopa muiden, kuten sisartensa, läsnäollessa, esittää avoimen kysymyksen: "Miksi sinä valitsit sen vaihtoehdon?" No, siksi, että sinä sitä niin pitkään ja hartaasti manipuloit, valehteleva kaksinaamainen ihmispaska!


    • Anonyymi

      Vieläkö sitä aikuisenakin on riippuvainen vanhempansa hyväksynnästä ja kilpailee vanhemman suosiosta sisarustensa kanssa?

    • Anonyymi

      Kun narsistin lapsi oli nuorempi, mietin miten yhtälö toimii: Narsistin lapsen pitää olla lahjakas ja menestyvä koska hän on narsistin lapsi. Ainakin ulospäin pitää antaa tällainen vaikutelma. Kuitenkin, kukaan ei saa olla lahjakkaampi ja menestyneempi kuin narsistin itse, ei edes hänen lapsensa. Koska narsisti ei ole erityisen lahjakas eikä menestynyt, yhtälö on aika mahdoton.

      Tuosta on syntynyt kummallinen kokonaisuus jossa lapsi on osa kulissia, lahjakkuus jonka lahjoilla narsisti kerää huomiota ja kunniaa itselleen, lahjakkuushan on äidiltä. Äiti mahdollistaa lahjakkuuden esiintulon, ottaa kunnia itselleen. Lapsen toinen, salattu, rooli on olla äidin vasen ja oikea, käsi. Juoksupoika, jolla ei oikeasti ole omaa elämää eikä tulevaisuutta. Koko kummallinen kuvio on kääritty kaikenlaisten sairauksien ja muun draaman verkkoon josta kukaan ei ota selvää, mitä on totta ja mikä kuvitelmaa. Se on varmaan, että lapsi ei tule saamaan koskaan omaa itsenäistä elämää, ei ainakaan niin kauaa kun äidissä henki pihisee.

    • Anonyymi

      Kun narsistin lapsi oli nuorempi, mietin miten yhtälö toimii: Narsistin lapsen pitää olla lahjakas ja menestyvä koska hän on narsistin lapsi. Ainakin ulospäin pitää antaa tällainen vaikutelma. Kuitenkin, kukaan ei saa olla lahjakkaampi ja menestyneempi kuin narsistin itse, ei edes hänen lapsensa. Koska narsisti ei ole erityisen lahjakas eikä menestynyt, yhtälö on aika mahdoton.

      Tuosta on syntynyt kummallinen kokonaisuus jossa lapsi on osa kulissia, lahjakkuus jonka lahjoilla narsisti kerää huomiota ja kunniaa itselleen, lahjakkuushan on äidiltä. Äiti mahdollistaa lahjakkuuden esiintulon, ottaa kunnia itselleen. Lapsen toinen, salattu, rooli on olla äidin vasen ja oikea, käsi. Juoksupoika, jolla ei oikeasti ole omaa elämää eikä tulevaisuutta. Koko kummallinen kuvio on kääritty kaikenlaisten sairauksien ja muun draaman verkkoon josta kukaan ei ota selvää, mitä on totta ja mikä kuvitelmaa. Se on varmaan, että lapsi ei tule saamaan koskaan omaa itsenäistä elämää, ei ainakaan niin kauaa kun äidissä henki pihisee.

      • Anonyymi

        Joo vähän tämmöstä on ollut.
        Minusta ei juuri kukaan erota mikä on lahjojani ja mikä sairauksiani.

        "poiuytrfghjk"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe