Pentu (11 vko) on alkanut vahtimaan, muuten hyvä jos varoittaakin meidän pihalle tulevista jne. mutta kun haukahtelee ja murisee kaikille ohi meneville koirille ja ilman koiraa lenkkeileviä ei sentään hauku. Mutta, nyt ajattelin, kun ei toisten pihoille tietenkään muut tulekaan niin eikö tämä pentu saa "itseluottamusta" vähän liikaakin, kun murinalla ja haukulla saa muut pysymään poissa ? Eli oppii sen että haukulla muut pysyy pois ? Mennäänkö tässä nyt ojasta allikkoon ja tuosta tulee piharäyhääjä ? Tarpeetkin jää tekemättä kun pitää vahtia, jos muita on liikkeellä, ja siksipä ei voida oikein sisällekkään kesken lähteä.
pentu vahtii
14
1115
Vastaukset
Tämä menee taas vähän sarjaan,että haluaa syödä kakkua ja samalla heittää pois...
Eli jos halutaan,että se koira ilmoittaa,niin kaupanpäällisiksi kyllä aika näppärästi tulee,että se ilmoittaa kaikesta.Tai sitten kohdistaa sen vaikka toisiin koiriin.
Ja kyllä,suuri mahdollisuus on ja aika todennäköinen,että tulee se piharäyhääjä.
Kannattaa myös muistaa,että se pärinä voi myös kohdistua jossain vaiheessa ohi kulkeviin ihmisiin.Ja sitä kautta taas on vaarana se,että kun se kerää hommassa kierroksia,niin saattaa oppia myös väärää suhtautumista ihmisiin,varsinkin jos on rodultaan vartioiva/puolustava.
Ja sen lisäksi,että saattaa tulla ongelmia ylipäätään sitten myös ihmisten kanssa,niin kannattaa muistaa,että jos sinne pihalle kumminkin joku saattaa tulla,ja koira kuumissaan nappaa kiinni,niin on omistaja vastuussa.
Toisin sanoen,kannatta tarkoin miettiä,syödäkkö kakkua vai heittää pois...
Ylipäätään koiran opettaminen "haukkumattomaksi" pihalla,ei ole helppoa.Mutta jos haluaa,että se haukkuu vaan jotkut,ja jotkut ei,niin on sitten jo aika hankalaa...
Itse en koe mitenkään tarpeelliseksi,että koiran pitää haukkua tai ilmoittaa pihalle tulevat.Jos pihalla on iso koira ja selkeät varoituskyltit,niin kyllä se jo pistää miettimään,mennäkkö vai eikö mennä.Jos joku haluaa tulla,niin tulee sitten haukkuuko koira tai ei,jos ei varoituksista välitä.
Jos taas halutaan,että koira myös itsenäisesti toimii,jos joku pihalle tulee,niin kannattaa sitten tosiaan muistaa,että ainakin taajamassa on vastuussa,jos se päättääkin sen haukkumisen viedä pitemmälle.
Ja miten toimia?Eli pitää miettiä,mihin ryhtyy.Meillä ei koirat hauku ohikulkevia.Ei ole mitään asiaa siinä.Asia aletaan työstää heti pennusta,ja siinä ei ole mitään harmaata aluetta.- Bullipoju
Kyllä minäkin menisin tuon kannalla että jos otat koko kakun tai et sitten ollenkaan. Mutta valoa tunnelin päässä! :D Monessa tapauksessa kun olemme opettaneet koiraa täysin hiljaiseksi, olemme saaneet sen hiljaiseksi muuten mutta haukku on jatkunut silti kun joku tulee kylään tai astuu pihalle. Joten on hyvin mahdollista että teilläkin kävisi niin ja jos se on teillä toivottua eli siis vieraista ilmoittaminen, niin voitte jättää koulutuksen siihen. Nyt teidän on vain hahmotettava miksi koira haukkuu, ilmoittaako se teille ohikulkijasta, puolustaako se pihaa vai onko se ehkä pelokas..
Tuossa tosiaan on vaan se vaara,että jos on voimakkaastikkin puolustava/vartioiva rotu,niin noita ominaisuuksia kun "toteuttaa",niin se nostaa kierroksia ja kynnys toimia järeämmin silloin pienenee.Eli sitten kannattaa miettiä tarkoin,niitä riskejä,jos rotu on tuota luokkaa.
Jos nyt sitten vaan on kyseessä muuten räkyttäjä,niin riski on eri,koska ne nyt harvemmin rotuominaisuuksiltaan sen ihmeempää tekee.Riippuen tietty toki osaltaan muista tekijöistä.
Itse en tarvi mitään koiran ilmoituksia.Parempi vaan,kun nuot järemmän kaliiberin koirat :D pysyy mahdollisemman matalassa mielentilassa normielämässä noissa jutuissa.
Ei sen puolen,en minä halua pikkutirrienkään turhaan pätkyttävän.- miten toimia
molossi kirjoitti:
Tuossa tosiaan on vaan se vaara,että jos on voimakkaastikkin puolustava/vartioiva rotu,niin noita ominaisuuksia kun "toteuttaa",niin se nostaa kierroksia ja kynnys toimia järeämmin silloin pienenee.Eli sitten kannattaa miettiä tarkoin,niitä riskejä,jos rotu on tuota luokkaa.
Jos nyt sitten vaan on kyseessä muuten räkyttäjä,niin riski on eri,koska ne nyt harvemmin rotuominaisuuksiltaan sen ihmeempää tekee.Riippuen tietty toki osaltaan muista tekijöistä.
Itse en tarvi mitään koiran ilmoituksia.Parempi vaan,kun nuot järemmän kaliiberin koirat :D pysyy mahdollisemman matalassa mielentilassa normielämässä noissa jutuissa.
Ei sen puolen,en minä halua pikkutirrienkään turhaan pätkyttävän.Joo, siis tämä ei kasva isoksi (kääpiörotua), eikä ota ns. kierroksia, istuu paikallaan ja haukkuu vain kohti tulevat, tie menee parin metrin päästä aidasta ja vain koirat. Ja muutaman kerran haukahtaa, on oppinut tuhahteleen eli ns. äänettömästi haukahtamaan, noita koiria. Ihmiset katsoo vain tarkkaan, ja kauempana kulkevat koirat saavat olla ilman haukkumisia.
Ja joo, meidän pihallehan ei ole kenelläkään mitään tulemista (ihmisilläkään) kun on aidattu. Itse olen muutaman kerran joutunut ajamaan kulkijoita pois (ennen koiraa, aidasta huolimatta) ja on yöllä viety tavaraakin, eli siksi olisi hyvä, jos ilmoittaa hiippareista. Itsehän siihen joutuisin puuttumaan, tottakai, mutta ei haittaisi jos ilmoittaa. Talvella tietenkin näki helposti jäljistä että joku on käynyt, kun piha oli lumessa, ei tosin hirveästi innostanut.
Aiemmin on ollut koiria, joilla on ollut enemmän muita viettejä. Ja tarkoitushan meillä on, että kuljetaan sisäkautta tuohon takapihalle, eikä ketään aidan yli. miten toimia kirjoitti:
Joo, siis tämä ei kasva isoksi (kääpiörotua), eikä ota ns. kierroksia, istuu paikallaan ja haukkuu vain kohti tulevat, tie menee parin metrin päästä aidasta ja vain koirat. Ja muutaman kerran haukahtaa, on oppinut tuhahteleen eli ns. äänettömästi haukahtamaan, noita koiria. Ihmiset katsoo vain tarkkaan, ja kauempana kulkevat koirat saavat olla ilman haukkumisia.
Ja joo, meidän pihallehan ei ole kenelläkään mitään tulemista (ihmisilläkään) kun on aidattu. Itse olen muutaman kerran joutunut ajamaan kulkijoita pois (ennen koiraa, aidasta huolimatta) ja on yöllä viety tavaraakin, eli siksi olisi hyvä, jos ilmoittaa hiippareista. Itsehän siihen joutuisin puuttumaan, tottakai, mutta ei haittaisi jos ilmoittaa. Talvella tietenkin näki helposti jäljistä että joku on käynyt, kun piha oli lumessa, ei tosin hirveästi innostanut.
Aiemmin on ollut koiria, joilla on ollut enemmän muita viettejä. Ja tarkoitushan meillä on, että kuljetaan sisäkautta tuohon takapihalle, eikä ketään aidan yli.Eli lähinnä on kyse vaan jonkinsortin ilmoittamisesta tai ylipäätään kommentoimisesta,syystä mistä onkin.
Kääpiöt kun harvemmin oikeasti nimenomaan vartioi.
Noh,tämä on nyt sitten ihan omaa harkittavissa,miten toimii.Haluaako koiran haukkuvan ylipäätään vai ei.Puolustusvaaraahan ei tuossa pahemmin ole.
Se vaarahan tuossa ainoastaan on,että kun ikää tulee ja itseluottamusta,niin se haukkuminen saattaa lisääntyä,ja muuttua turhanpäiväiseksi räkytykseksi.Ja se sitten on stressaavaa itse koirallekkin.
Se sitten,jos haukkuminen jää noin pieneksi,ja omistajalla koira muuten koira hanskassa,ettei se vaikuta sen käytökseen muuten,niin se sitten onko siitä mitään haittaa,niin tiedä sitten.
Toisaalta,jos koira ei hauku,kuin koirallisille,niin eipä tuosta muille koirille vuhvahtelusta mitään hyötyä ole .Harvemmin taitaa ne hiipparit ja tunkeutujat koiran kanssa kumminkaan tulla :D
Sama juttu,jos on tarkoitus,että kun haukkuu,niin ulkopuoliset tietää,että siellä on koira,niin jos se ei hauku kuin koirallisia,niin logiikka vähän uupuu.
Riippuu mitä hiippareita siellä käy,niin ihan tavallisille kaupustelijoille riittäisi,kun laittaa portille jonkun ison koiran kuvan myös,varoitukseksi.- Bullipoju
molossi kirjoitti:
Ei sen puolen,en minä halua pikkutirrienkään turhaan pätkyttävän."Nyt teidän on vain hahmotettava miksi koira haukkuu, ilmoittaako se teille ohikulkijasta, puolustaako se pihaa vai onko se ehkä pelokas.."
Juu unohtui tuohon lauseeseen lisätä että siihen malliin koiran kanssa sitten toimitaan että jos haukkuminen on ns. viatonta niin sitten jonkinlaisen haukun salliminen on ok mutta jos siinä on mukana jokin voimakas tunnetila kuten pelko, kannattaa haukkuminen kyllä kitkeä pois täydellisesti.
Hyvä kun tähdensit, en olisi varmaan muuten huomannutkaan että lause jäi vajaaksi! :D
Meillä on kotona jonkin asteinen pelkohaukkuja, koska koira on hyvin varautunut vieraita ihmisiä kohtaan (minun oma moka) ja siksi vieraat eivät olleet kivoja koiran maailmassa. Ovikello saa niskakarvat nousemaan pystyyn ja hermostunut haukku alkaa. Pikku hiljaa olen saanut koiran siihen vaiheeseen että vain itse ovikello on hermostuttava mutta vieras on sitten positiivisesti jännä juttu eli kun ovikello soi koira haukkuu muutaman kerran mutta sitten pistän sen käskyn alle eikä vieraat enää ole pelottavia. Kuitenkin meillä haukutaan joskus ääniä käytävältä tai ohikulkevia ihmisiä mutta se on hyvin satunnaista. Koko ajan tehdään töitä asian eteen mutta kyllä se välissä tuntuu siltä että kaksi askelta eteen kolme taakse.. :S - miten toimia
Bullipoju kirjoitti:
"Nyt teidän on vain hahmotettava miksi koira haukkuu, ilmoittaako se teille ohikulkijasta, puolustaako se pihaa vai onko se ehkä pelokas.."
Juu unohtui tuohon lauseeseen lisätä että siihen malliin koiran kanssa sitten toimitaan että jos haukkuminen on ns. viatonta niin sitten jonkinlaisen haukun salliminen on ok mutta jos siinä on mukana jokin voimakas tunnetila kuten pelko, kannattaa haukkuminen kyllä kitkeä pois täydellisesti.
Hyvä kun tähdensit, en olisi varmaan muuten huomannutkaan että lause jäi vajaaksi! :D
Meillä on kotona jonkin asteinen pelkohaukkuja, koska koira on hyvin varautunut vieraita ihmisiä kohtaan (minun oma moka) ja siksi vieraat eivät olleet kivoja koiran maailmassa. Ovikello saa niskakarvat nousemaan pystyyn ja hermostunut haukku alkaa. Pikku hiljaa olen saanut koiran siihen vaiheeseen että vain itse ovikello on hermostuttava mutta vieras on sitten positiivisesti jännä juttu eli kun ovikello soi koira haukkuu muutaman kerran mutta sitten pistän sen käskyn alle eikä vieraat enää ole pelottavia. Kuitenkin meillä haukutaan joskus ääniä käytävältä tai ohikulkevia ihmisiä mutta se on hyvin satunnaista. Koko ajan tehdään töitä asian eteen mutta kyllä se välissä tuntuu siltä että kaksi askelta eteen kolme taakse.. :STuota taitaa pelottaa nuo muut koirat, muutaman kanssa on nuuskutellut, ja toinen ei päässyt edes kovin lähelle kun kiljaisi, siis ei edes nuuskaissut (ja narttukoira joka itse vinkui pennun tykö). Etuoven kautta tulevat ihmiset tervehtii iloisesti, eli ihmiset eivät pelota. Mutta ei lenkillä, eli oman pihan ulkopuolella hauku eikä murahtele, istuu katsomaan kun ohi menevät. Eikä vielä paljoa voikaan toisiin tutustella, kun ei ole rokotettu, vähän on ollut mahdollisuutta nuuskutella, mutta toiset kyllästyy siinä vaiheessa kun tätä alkaa kiinnostamaan.
Tosiaan vielä tajuaa hiljaa sanan, mutta entä sitten murkkuiässä ? En siis helppoa tapausta odottanutkaan (kääpiösnautseri), joten töitä on edessä, vaikka on kuulemma helppo koulutettava, mutta itsepäinen.
Ja haluaisin, että ilmoittaa yöllä kun nukutaan pihalle tulevat, ei siis silloin kun itse siellä ollaan. - Bullipoju
miten toimia kirjoitti:
Tuota taitaa pelottaa nuo muut koirat, muutaman kanssa on nuuskutellut, ja toinen ei päässyt edes kovin lähelle kun kiljaisi, siis ei edes nuuskaissut (ja narttukoira joka itse vinkui pennun tykö). Etuoven kautta tulevat ihmiset tervehtii iloisesti, eli ihmiset eivät pelota. Mutta ei lenkillä, eli oman pihan ulkopuolella hauku eikä murahtele, istuu katsomaan kun ohi menevät. Eikä vielä paljoa voikaan toisiin tutustella, kun ei ole rokotettu, vähän on ollut mahdollisuutta nuuskutella, mutta toiset kyllästyy siinä vaiheessa kun tätä alkaa kiinnostamaan.
Tosiaan vielä tajuaa hiljaa sanan, mutta entä sitten murkkuiässä ? En siis helppoa tapausta odottanutkaan (kääpiösnautseri), joten töitä on edessä, vaikka on kuulemma helppo koulutettava, mutta itsepäinen.
Ja haluaisin, että ilmoittaa yöllä kun nukutaan pihalle tulevat, ei siis silloin kun itse siellä ollaan.OI oi oi! Ei ei ei!! Nyt olet tekemässä emämokan! Äkkiä pennulle turvallisia koirakavereita! Voi pentu tavata koiria joilla on rokotukset kunnossa ja jotka ovat ystävällisiä! Sen olisi pitänyt tavata muita koiria heti kun se tuli teille! Juuri tuo aika on pennulle tärkeää aikaa sosialistumisen kannalta ja jos pentu oireilee jo nyt niin vaikuttaa pahalta! Mutta vielä ei ole liian myöhäistä! Nyt vain äkkiä etsimään koiralle mukavia kokemuksia muista koirista! Siitä tuo koko homma todennäköisesti johtuu kun se ei ole tottunut muihin koiriin ja siksi pelkää niitä!
Nyt yrität löytää koirallesi koirakaverin, sellaisen koiran joka tulee koirasi kanssa toimeen ja josta koirasi pitää. Pyydät koirakaveria kylään sillä tavalla että ne kävelevät samalla tavalla pihanne ohi kuin muut ohikulkijat kävelisivät mutta sen sijaan että he menevät pois, he tulevatkin teidän pihallenne leikkimään. Kun koirasi huomaa että se onkin tuttu kaveri, pelottava ohikulkija muuttuukin kivaksi kaveriksi! Ja jos saatte muutaman kerran toistettua tämän, voi olla että ohikulkijapelko häviää täysin! - Bullipoju
Bullipoju kirjoitti:
OI oi oi! Ei ei ei!! Nyt olet tekemässä emämokan! Äkkiä pennulle turvallisia koirakavereita! Voi pentu tavata koiria joilla on rokotukset kunnossa ja jotka ovat ystävällisiä! Sen olisi pitänyt tavata muita koiria heti kun se tuli teille! Juuri tuo aika on pennulle tärkeää aikaa sosialistumisen kannalta ja jos pentu oireilee jo nyt niin vaikuttaa pahalta! Mutta vielä ei ole liian myöhäistä! Nyt vain äkkiä etsimään koiralle mukavia kokemuksia muista koirista! Siitä tuo koko homma todennäköisesti johtuu kun se ei ole tottunut muihin koiriin ja siksi pelkää niitä!
Nyt yrität löytää koirallesi koirakaverin, sellaisen koiran joka tulee koirasi kanssa toimeen ja josta koirasi pitää. Pyydät koirakaveria kylään sillä tavalla että ne kävelevät samalla tavalla pihanne ohi kuin muut ohikulkijat kävelisivät mutta sen sijaan että he menevät pois, he tulevatkin teidän pihallenne leikkimään. Kun koirasi huomaa että se onkin tuttu kaveri, pelottava ohikulkija muuttuukin kivaksi kaveriksi! Ja jos saatte muutaman kerran toistettua tämän, voi olla että ohikulkijapelko häviää täysin!Tuossa aikaisemmassa kommentissani juuri kerroin siitä kun meidän koiramme on pelkohaukkuja ja kuinka se on minun mokani. Se moka siis oli se kun asumme sen verran kaukana että meillä käy hyvin vähän vieraita, enkä tajunnut vaatia ketään kylään! Siksi koiramme ei pentuna tottunut vieraisiin ja olemme joutuneet nyt vanhempana totuttelemaan vieraisiin kantapään kautta!
Pennut ovat kuin puhtaita tauluja tietyn ikäisinä ja niihin voi maalata mitä ikinä haluaa. Taulut oikein imevät tarjoamaasi maalia itseensä. Tiettyyn ikään asti maalaus täyttyy uusista asioista helposti mutta jossain vaiheessa taulu alkaa olemaan täynnä. Sen jälkeen uusien asioiden sijoittaminen tauluun on haastavampaa ja vaatii enemmän aikaa sekä tarkkuutta.
Kaikki asiat jotka haluaa pennun elämään sijoittaa kannattaa sijoittaa sinne silloin kun pentu on mahdollisimman nuori, silloin se on vielä helppoa ja vaivatonta molemmille, sinulle ja pennulle. - miten toimia
Bullipoju kirjoitti:
OI oi oi! Ei ei ei!! Nyt olet tekemässä emämokan! Äkkiä pennulle turvallisia koirakavereita! Voi pentu tavata koiria joilla on rokotukset kunnossa ja jotka ovat ystävällisiä! Sen olisi pitänyt tavata muita koiria heti kun se tuli teille! Juuri tuo aika on pennulle tärkeää aikaa sosialistumisen kannalta ja jos pentu oireilee jo nyt niin vaikuttaa pahalta! Mutta vielä ei ole liian myöhäistä! Nyt vain äkkiä etsimään koiralle mukavia kokemuksia muista koirista! Siitä tuo koko homma todennäköisesti johtuu kun se ei ole tottunut muihin koiriin ja siksi pelkää niitä!
Nyt yrität löytää koirallesi koirakaverin, sellaisen koiran joka tulee koirasi kanssa toimeen ja josta koirasi pitää. Pyydät koirakaveria kylään sillä tavalla että ne kävelevät samalla tavalla pihanne ohi kuin muut ohikulkijat kävelisivät mutta sen sijaan että he menevät pois, he tulevatkin teidän pihallenne leikkimään. Kun koirasi huomaa että se onkin tuttu kaveri, pelottava ohikulkija muuttuukin kivaksi kaveriksi! Ja jos saatte muutaman kerran toistettua tämän, voi olla että ohikulkijapelko häviää täysin!On sillä yksi kaveri, sopivan pieni. Isompia pelkää tosissaan kiljuu jos tulevat lähelle. Ensin haukkui ja murisi tälle kaverilleen, mutta sitten alkoi leikkimään, meinasivat karatakkin yhdessä, mutta onneksi tämä meidän kakara tuli takaisin. En siis todellakaan anna tuntemattomien koirien kanssa muuta kuin nuuskaista, juurikin siitä syystä etten tiedä onko ne rokotettu asianmukaisesti, ja täällä on koirilla ripulia liikkeellä (naapuri kertoi, iso koira jonka kanssa myöhemmin eli rokotusten jälkeen tutustuu, kumpikin uroksia, niin totutetaan pentuun, ettei sitten tule ongelmia).
Ja tänään tuli sitten remmirähisijä vastaan, sen taluttaja puhui vain puhelimessa eikä tehnyt mitään. Ja arvata saattaa miten meitin pentu reagoi. Ens kerralla taidan sanoa tuollaiselle, että tekee jotain muuta kuin lätisee puhelimessa, kun oma koira hyppii ja raivoaa. - Bullipoju
miten toimia kirjoitti:
On sillä yksi kaveri, sopivan pieni. Isompia pelkää tosissaan kiljuu jos tulevat lähelle. Ensin haukkui ja murisi tälle kaverilleen, mutta sitten alkoi leikkimään, meinasivat karatakkin yhdessä, mutta onneksi tämä meidän kakara tuli takaisin. En siis todellakaan anna tuntemattomien koirien kanssa muuta kuin nuuskaista, juurikin siitä syystä etten tiedä onko ne rokotettu asianmukaisesti, ja täällä on koirilla ripulia liikkeellä (naapuri kertoi, iso koira jonka kanssa myöhemmin eli rokotusten jälkeen tutustuu, kumpikin uroksia, niin totutetaan pentuun, ettei sitten tule ongelmia).
Ja tänään tuli sitten remmirähisijä vastaan, sen taluttaja puhui vain puhelimessa eikä tehnyt mitään. Ja arvata saattaa miten meitin pentu reagoi. Ens kerralla taidan sanoa tuollaiselle, että tekee jotain muuta kuin lätisee puhelimessa, kun oma koira hyppii ja raivoaa.Yksi kaveri ei oikein aina riitä, varsinkin kun on tuollainen arka kyseessä. Voihan niiltä ihmisiltä kysäistä etukäteen kun vastaan tulevat että onko rokotukset kunnossa. Ymmärrän kyllä että pennun kanssa pelottaa että se sairastuu mutta kun se pumpulissa pitäminen vain pahentaa asiaa. Tokihan voitte odottaa että rokotukset on saatu laitettua mutta sitten joudutte varmasti tekemään enemmän töitä.
Kiinnitä huomiota omaan käyttäytymiseesi. Koira ottaa sinusta mallia ja jos itse hermoilet esim. vastaan tulevaa remmiräyhääjää, se tarttuu koiraan. Sinun on todella paljon tehtävä itsetutkiskelua ja huomattava se miten itse toimit tilanteissa joissa koira pelkää. Kun koira haukkuu pihalla miten reagoit asiaan?
Voithan yrittää positiivista ehdollistamista tuohon pihalla haukkumiseen. Olet koiran kanssa pihalla ja kun näet että toinen koira on tulossa niin ennen kuin koira reagoi annat sille namin tai lelun ja yrität rennosti kiinnittää huomion itseesi.
Ja kun vastaan tulee koira jota sinun koirasi pelkää, sinun on suhtauduttava vieraaseen koiraan kuin se olisi tuttu kiva koira. Koirat aistivat todella helposti mielentilasi ja pienikin hermostus tarttuu koiraan. Jos hermostut siitä että koirasi on hermostunut, siitä tulee loputon kierre.. - miten toimia
Bullipoju kirjoitti:
Yksi kaveri ei oikein aina riitä, varsinkin kun on tuollainen arka kyseessä. Voihan niiltä ihmisiltä kysäistä etukäteen kun vastaan tulevat että onko rokotukset kunnossa. Ymmärrän kyllä että pennun kanssa pelottaa että se sairastuu mutta kun se pumpulissa pitäminen vain pahentaa asiaa. Tokihan voitte odottaa että rokotukset on saatu laitettua mutta sitten joudutte varmasti tekemään enemmän töitä.
Kiinnitä huomiota omaan käyttäytymiseesi. Koira ottaa sinusta mallia ja jos itse hermoilet esim. vastaan tulevaa remmiräyhääjää, se tarttuu koiraan. Sinun on todella paljon tehtävä itsetutkiskelua ja huomattava se miten itse toimit tilanteissa joissa koira pelkää. Kun koira haukkuu pihalla miten reagoit asiaan?
Voithan yrittää positiivista ehdollistamista tuohon pihalla haukkumiseen. Olet koiran kanssa pihalla ja kun näet että toinen koira on tulossa niin ennen kuin koira reagoi annat sille namin tai lelun ja yrität rennosti kiinnittää huomion itseesi.
Ja kun vastaan tulee koira jota sinun koirasi pelkää, sinun on suhtauduttava vieraaseen koiraan kuin se olisi tuttu kiva koira. Koirat aistivat todella helposti mielentilasi ja pienikin hermostus tarttuu koiraan. Jos hermostut siitä että koirasi on hermostunut, siitä tulee loputon kierre..Joo, siis koitetaan vähän tutustua niihin kiltteihin koiriin, jotka eivät räyhää, osa tietenkin on niitä jotka eivät edes anna koskaan nuuhkaista toista koiraa. Yritän kannustaa pentua, mutta vaatii aikaa, sen verran että toiset eivät jaksa odotella. Tämä kaveri siis tulee leikkimään, eikä sen omistajalla ole kiire. Rokotusten jälkeen käydään katseleen näiden pienempien koirapuistoja, jos sieltä löytyisi lisää kavereita.
Ja remmiräyhääjien ohi vain kävellään, kehun pentua jos on hiljaa, samoin pihalla. Koiria on ollut monenlaisia, eläinkodilta tullut remmiräyhääjäkin, en siis itse hermostu kun se ei auta koiraa eikä minua. Sanon vain että mennään.
Pihalla keksin kaikenlaista leluja jne. ja kehun kun on hiljaa, tarvittaessa käsken olemaan hiljaa, pikkuhiljaa osaa jo hiljaa katsella. - Bullipoju
miten toimia kirjoitti:
Joo, siis koitetaan vähän tutustua niihin kiltteihin koiriin, jotka eivät räyhää, osa tietenkin on niitä jotka eivät edes anna koskaan nuuhkaista toista koiraa. Yritän kannustaa pentua, mutta vaatii aikaa, sen verran että toiset eivät jaksa odotella. Tämä kaveri siis tulee leikkimään, eikä sen omistajalla ole kiire. Rokotusten jälkeen käydään katseleen näiden pienempien koirapuistoja, jos sieltä löytyisi lisää kavereita.
Ja remmiräyhääjien ohi vain kävellään, kehun pentua jos on hiljaa, samoin pihalla. Koiria on ollut monenlaisia, eläinkodilta tullut remmiräyhääjäkin, en siis itse hermostu kun se ei auta koiraa eikä minua. Sanon vain että mennään.
Pihalla keksin kaikenlaista leluja jne. ja kehun kun on hiljaa, tarvittaessa käsken olemaan hiljaa, pikkuhiljaa osaa jo hiljaa katsella.Ihan hyvältä tuo kuulostaa. Kyllä te varmasti onnistutte tuon haukkimisen kitkemään. Päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä vain paljon! :) Koira on kuitenkin vielä nuori ja muutoksia tulee varmasti ryminällä kun se saa hiukan lisää itseluottamusta! :)
- miten toimia
Bullipoju kirjoitti:
Ihan hyvältä tuo kuulostaa. Kyllä te varmasti onnistutte tuon haukkimisen kitkemään. Päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä vain paljon! :) Koira on kuitenkin vielä nuori ja muutoksia tulee varmasti ryminällä kun se saa hiukan lisää itseluottamusta! :)
Joop, nuori on 12-viikkoa vasta. Ja kiitos rohkaisusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747