raitis alkoholisti

alkoholisti

oon lukenut tällä palstalla että miten ja miten ja vastaukset on yleensä..koeta vähentää...lue Kojon kirja yms.koettakaa ymmärtää sellainen tosiasia että ei alkoholismista kirjojen avulla pääse eroon, siihen tarvitaan paljon paljon muutakin.Alkoholismi on krooninen sairaus joka hoitamattomana johtaa ennenaikaiseen kuolemaan!siitä voi toipua mutta ei parantua. holisti tarvitsee vertaisryhmän. T:AA-lainen.

22

2593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkoholisti
    • Matti

Jokainen holisti on yksilö. Mikä auttaa yhdelle ei välttämättä auta toiselle.

• Sologdin

Olen siis parantunut väärin kun olen ollut ilman alkoholia kuusi vuotta. En ole käynyt AA:ssa enkä tunne tarvetta mennäkään. Liioin en tunne viinanhimoa. En sano, että olisin päässyt kirjojen avulla eroon viinasta, mutta Kojo on antanut tosimmalta tuntuvan selityksen parantumiselleni.

Ja tulevan vastalauseesi varalta koeta käsittää, että minä varmasti tiedän, kolmannen polven alkoholistina, mitä alkoholismi on!

• alkoholisti

Todella hieno juttu että olet päässyt viinasta eroon..se on ihan totta että me kuljemme lukemattomia eri teitä..mutta sen verran kuiteskin tekee mieli niuhottaa 'ei alkoholismista parane' ;-)

• PPP

Mikä helvetti on raitis alkoholisti? Painu sää vaan sinne AA-kerhoos kuuntelemaan niiden omasta mielestään täydellisten tilitystä siitä kuinka he pelastuivat. Sitten nämä lähetyssaarnaajat kyttäävät joka jumalan naapuria ja läheistä ja käyvät torumassa alkoholinkäytöstä. Leikkivät jotain helvetin maailman pelastajaa. Painukaa baareihin ja pubeihin kyttäämään, siellä ne ongelmatapaukset istuu, niin ja puistonpenkeillä. Antakaa normaalien ihmisten pitää joskus hauskaa (kerran-pari kuukaudessa) ja lakatkaa kadehtimasta. Syytön minä siihen olen, että ette voi ottaa tippaakaan. Ja tästäkin tekstistä taas väännetään joku vitun alkoholismi-essee. Anna tulla vaan.
      t.ei kyttääjä

• 2. Raitis alkoholisti

Raitis alkoholisti on henkilö, joka on aiemmin juonut itsetuhoisesti, liian paljon ja liian kauan, joka ei kykene ottamaan ts. kohtuullisesti, vaan ajautuu aina (ennemmin tai myöhemmin) tilanteeseen, jossa oma juominen ei ole enää millään lailla hallittua, ja joka on nykyään KOKONAAN ilman alkoholia. Sellainen on raitis alkoholisti.
        Minulle ei AA-klubi sopinut; en myöskään voi sietää ns. kuivajuomista, eli juomisesta saarnataan vielä enemmän, kuin aktiivisen juomisen aikana.
        Eivät AA-laiset pidä itseään täydellisinä, eivätkä ole täydellisiä; muutenhan koko AA-kerhoa ei tarvittaisi, eikä sitä olisi olemassakaan. AA-kerho olisi täysin turha. Kaikkein pahinta on todellakin, kun raitistuneet alkoholistit saarnaavat muiden juomisesta. Itse lopetin juomisen, koska alkoholi hallitsi minua, eikä toisinpäin. En koe minkäänlaista tarvetta saarnata omasta juomattomuudesta saatika toisten juomisesta.
        Aivan samat faktat pätevät myös tupakointiin; pääsääntöisesti pahimpia saarnaajia ovat juuri tupakoinnin lopettaneet.
        En muuten kadehdi tippaakaan niitä, jotka voivat juoda kohtuudella. Jos kadehtisin, en ehtisi muuta elämälläni tekemäänkään.
        Muuten, mikä on mielestäsi "normaali"???
        Ja ihan samalla lailla, kun kertomiasi ongelmatapauksia istuu baareissa ja pubeissa ja puistonpenkeillä, niitä istuu yksin kotonaan juomassa ja sikariportaan korruptiopippaloissa! Ei aikaa, paikkaa tai määrää voi rajata mihinkään...
        Ja jollei ns. "normaaleita" alkoholinkuluttajia olisi, ei minulla olisi työpaikkaakaan, sillä myyn viinaa oman (laillisen) tiskin takana kaikenlaisille käyttäjille :)

• alkoholisti

Sulla taitaa olla melkoiset ongelmat ja tuo sun teksti on semmosta etten viihti vaivautua edes vastaamaan...juo vaan niin paljon kun tykkäät :-))

• ppp

ppp-llä on vähä pallo hukassa ja pinna kireällä...ei AA-laiset kyttää kenenkään juomista emmekä saarnaa kenellekkään juomisesta..eikä kukaan estä minuakaan ottamasta viinaa, se vain on yksinkertaisesti menettänyt merkityksensä..en tarvi sitä 'tänään' T:raitis alkoholisti.

• Sivusta seurannut

Oletko normaali mielestäsi, kun kiihdyt asiallisesta asiasta? Tunnen raitistuneen alkoholistin ja alkoholin suurkuluttajan. Raitistunut on mitä mukavin ihmisenä, ei kyttäile toisia, ei tarvitse. Taasen tämä -ei vielä raitistunut- on just tuollainen kuumaKalle, joka hermostuu kaikista ja väittää olevansa normaali ja käyttävänsä kohtuullisesti alkoa. Kuitenkin kolme-neljä päivää joka viikko menee aamusta iltaan kännätessä. Eikä löydy pubista, ei kykene edes sinne asti. Ei kaikki alkoholistit ole spurguja, jos olisi, läheiset kärsisivät vähemmän, koska spurgut ovat yleensä puistoissa vieraiden ihmisten riesana.

• jep
        Sivusta seurannut kirjoitti:

Oletko normaali mielestäsi, kun kiihdyt asiallisesta asiasta? Tunnen raitistuneen alkoholistin ja alkoholin suurkuluttajan. Raitistunut on mitä mukavin ihmisenä, ei kyttäile toisia, ei tarvitse. Taasen tämä -ei vielä raitistunut- on just tuollainen kuumaKalle, joka hermostuu kaikista ja väittää olevansa normaali ja käyttävänsä kohtuullisesti alkoa. Kuitenkin kolme-neljä päivää joka viikko menee aamusta iltaan kännätessä. Eikä löydy pubista, ei kykene edes sinne asti. Ei kaikki alkoholistit ole spurguja, jos olisi, läheiset kärsisivät vähemmän, koska spurgut ovat yleensä puistoissa vieraiden ihmisten riesana.

Ymmärrän ppp suunnilleen mitä tarkoitat. Kaikki raitistuneet alkoholistit eivät varmaan ole sellaisia mitä kuvailit mutta samanlaisia kokemuksia löytyy myös täältä..
        Eräs tuttuni käy AA-kerhossa ja on juuri
        kuvaamasi kaltainen käytökseltään. Hänestä tuli kerralla muita "ylempi" ihminen. Oman maailmansa sekasorto muuttui musta-valkoiseksi ajatteluksi.

Hyvähän se on, että hän on saanut elämänsä hallintaansa (?), kuitenkin hyvin tuntuu viihtyvän bubeissakin niiden juoppojen pöydissä ja kuskaa juoppoja paikasta toiseen sekä siinä sivussa saarnaa näille "reppanoille". Retkahduksiakin tapahtuu vähän väliä ja ei kai se ihme ole kun kaikki energia menee toisten "hoitamiseen"...

Elä ja anna toisten elää ?

• Aarne
        jep kirjoitti:

Ymmärrän ppp suunnilleen mitä tarkoitat. Kaikki raitistuneet alkoholistit eivät varmaan ole sellaisia mitä kuvailit mutta samanlaisia kokemuksia löytyy myös täältä..
        kuvaamasi kaltainen käytökseltään. Hänestä tuli kerralla muita "ylempi" ihminen. Oman maailmansa sekasorto muuttui musta-valkoiseksi ajatteluksi.

Hyvähän se on, että hän on saanut elämänsä hallintaansa (?), kuitenkin hyvin tuntuu viihtyvän bubeissakin niiden juoppojen pöydissä ja kuskaa juoppoja paikasta toiseen sekä siinä sivussa saarnaa näille "reppanoille". Retkahduksiakin tapahtuu vähän väliä ja ei kai se ihme ole kun kaikki energia menee toisten "hoitamiseen"...

Juopot ei millään tahdo kestää sitä että joku yrittää raitistua ja saada elämänsä järjestykseen. He joutuvat näkemään oman elämänsä ongelmat, ja se tuntuu niin pahalta että pitää pilkata kaikin mahdollisin keinoin sitä joka yrittää päästä viinakierteestä. Vahingonilo on suuri kun tapahtuu retkahduksia.

• Jep
        Aarne kirjoitti:

Juopot ei millään tahdo kestää sitä että joku yrittää raitistua ja saada elämänsä järjestykseen. He joutuvat näkemään oman elämänsä ongelmat, ja se tuntuu niin pahalta että pitää pilkata kaikin mahdollisin keinoin sitä joka yrittää päästä viinakierteestä. Vahingonilo on suuri kun tapahtuu retkahduksia.

En itse ole ainakaan vahingoniloinen hänen retkahduksistaan. Ihmettelen vain sitä miten AA.ssa ehkä neuvotaan ihmisiä.. Eikö juopolle, joka haluaa raitistua, olisi viisainta pysyä poissa kapakoista ja juoppoporukoista? (vaikka onkin siellä selvinpäin neuvomassa, kunnes taas retkahtaa itse). Keksiä uusia harrastuksia? Hoitaa lähinnä itseään?
        Olen sitten varmaan väärässä...?

• alkoholisti
        Jep kirjoitti:

En itse ole ainakaan vahingoniloinen hänen retkahduksistaan. Ihmettelen vain sitä miten AA.ssa ehkä neuvotaan ihmisiä.. Eikö juopolle, joka haluaa raitistua, olisi viisainta pysyä poissa kapakoista ja juoppoporukoista? (vaikka onkin siellä selvinpäin neuvomassa, kunnes taas retkahtaa itse). Keksiä uusia harrastuksia? Hoitaa lähinnä itseään?

Joo oot ihan oikeassa että alkoholistin olisi viisainta pysyä pois kapakoista...oletan että henkilö josta kerrot on ollut melko vähän aikaa AA-ssa tai sitten hänellä ei ole riittävän suurta halua toipua sairaudestaan..ei AA-laisten ns.neuvominen humalaiselle ole järkevää eikä siitä ole mitään hyötyä jos kuunteleva osapuoli on humalassa..AA perustuu vetovoimaan eikä huomion herättämiseen..en itsekkään viitsi käydä kapakoissa vaikka minulla on kahdeksas vuosi menossa..siis raitista elämää. T:AA-lainen

• Aarne
        Jep kirjoitti:

Joo, ei tietysti ylemmyyttään tartte mennä kapakoihin esittelemään. Eikä välttämättä mennä ollenkaan kapakoihin. Retkahduksia sattuu siellä takuulla enemmän kuin kotona tai kirjastossa.

Toisaalta kun en tiedä tilannetta, niin voihna olla että parhaat kaverit on nyt just siellä kapakassa ja niihin on vaikee tehdä pesäeroon. Vielä enemmän haukuttaisiin.

Toisaalta olen aikanaan itsekin saanut nenilleni kun aloin kasvaa aikuiseks ja tajusin että on elämää ilman kaljaakin. en ollut mitenkään ylemmyydentuntonen mutta oli vähän pakko rajottaa kaljaporukan kanssa seurustelua. Haukkumista tuli ihan puhelinlinjaa pitkin siitä miten koppava olen eikä vanhat kaverit enää kelpaa. No tää soittaja sotkeutu viinan lisäks pillereihin ja tais seota loppuelämäks, ja mun entinen puolisko josta sitä pesäeroa tein kuoli tukehtumalla kännipäissä.

Oli siinä muutakin mutta ei kaikkia yksityiskohtia tarvii tässä selostella. Joten koita ymmärtää jos ihminen haluaa elämänsä järjestykseen.

• Tänään en ota
        jep kirjoitti:

Nähtävästi tämä kaveri josta kerrot on tosiaan käynyt hyvin vähän aikaa AA-kerhossa eikä oppi näytä kovin hyvin menneen perille - juo vielä ja monesti todennäköisesti ennenkuin pohja löytyy tai sitten ei löydy.

AA ei paranna alkoholismista - siitä ei voi parantua. AA antaa muiden kokemuksia joiden avulla tosissaan yrittävä voi selvitä päivän kerrallaan ja elää tätä kautta normaalia elämää selvinpäin. Ei AA-laiset kulje hakemassa ja saarnaamassa juoville, ei todellakaan, joku asia on mennyt pikkasen pieleen tuossa kohden. Ehkä se oli joku joku toinen puulaaki missä kaveri hyppäsi?

• holisti
        Tänään en ota kirjoitti:

Nähtävästi tämä kaveri josta kerrot on tosiaan käynyt hyvin vähän aikaa AA-kerhossa eikä oppi näytä kovin hyvin menneen perille - juo vielä ja monesti todennäköisesti ennenkuin pohja löytyy tai sitten ei löydy.

AA ei paranna alkoholismista - siitä ei voi parantua. AA antaa muiden kokemuksia joiden avulla tosissaan yrittävä voi selvitä päivän kerrallaan ja elää tätä kautta normaalia elämää selvinpäin. Ei AA-laiset kulje hakemassa ja saarnaamassa juoville, ei todellakaan, joku asia on mennyt pikkasen pieleen tuossa kohden. Ehkä se oli joku joku toinen puulaaki missä kaveri hyppäsi?

Hienoa että tällä palstalla on muitakin jotka ymmärtävät alkoholismi sairaudesta jotain T:AA-lainen.

• Venemies

Näin on! Jos juominen on kehittynyt "riippuvuudeksi",ja koko mieli sellaiseksi,että ei enää uskalla olla omana itsenään,vaan viinaa on saatava ja sillä humalaan,ainoa vaihtoehto "elämän"normaalisoitumiselle on EHDOTON RAITTIUS! Ei ole olemassa mitään vaihtoehtoa! No ehkä ainut on (lobotomia)!

• Jotain ymmärtävä

Arvois nimim. Venemies olisitko ystävällinen ja kertoisit minulle mitä tarkoittaa lobotomia.
        Hyvin vähän kouluja käyneenä ja viimeiset yli 10 vuotta maasta pois olleena on ns. sivistyssanasto jäänyt tietouteni ulkopuolelle.

• Jotain ymmärtävä

Ole hyvä ja lue kirjoitukseni: Itsensä löytäminen, tässä samassa keskusteluryhmässä.

t. jotain ymmärtävä

• alkoholisti

Joo mää luin jo montaki kertaa sen..ihan hyvä tarina !lue sääki toi mun juttu tällä palstalla..tai no kirjotan sen tähän uusiks....
        Kun vielä join, en voinut suhtautua mihinkään elämän tilanteeseen kuin muut, terveemmät ihmiset. Vähäisinkin seikka aiheutti mielentilan, joka sai minut uskomaan, että minun oli juotava puudutaakseni tunteitani. Mutta puudutus ei parantanut tilannetta, joten etsin edelleen pakotietä pullon avulla. Tänään minun on oltava tietoinen alkoholismistani. Minulla ei ole varaa uskoa, että olen saanut juomiseni hallintaan-muuten alan jälleen ajatella, että olen saanut elämäni hallintaan. Tuo hallinnan tunne on kohtalokas toipumiseni kannalta. T:AA-lainen.

• Jotain ymmärtävä
        alkoholisti kirjoitti:

Joo mää luin jo montaki kertaa sen..ihan hyvä tarina !lue sääki toi mun juttu tällä palstalla..tai no kirjotan sen tähän uusiks....
        Kun vielä join, en voinut suhtautua mihinkään elämän tilanteeseen kuin muut, terveemmät ihmiset. Vähäisinkin seikka aiheutti mielentilan, joka sai minut uskomaan, että minun oli juotava puudutaakseni tunteitani. Mutta puudutus ei parantanut tilannetta, joten etsin edelleen pakotietä pullon avulla. Tänään minun on oltava tietoinen alkoholismistani. Minulla ei ole varaa uskoa, että olen saanut juomiseni hallintaan-muuten alan jälleen ajatella, että olen saanut elämäni hallintaan. Tuo hallinnan tunne on kohtalokas toipumiseni kannalta. T:AA-lainen.

Kiitos kommentistasi. On todella hyvä että tunnistat tunteesi ja sitä kautta pystyt hallitsemaan itseäsi.Mielestäni on samantekevää miten löytää raittiuden ja pysyä siinä, minulle se vain oli erinlainen ja "ehkä helppokin", vaikka pari ensimmäistä vuotta olikin vaikeita, "pinna paloi" hyvin herkästi ja sitten tuli ns. Born Out, eli loppuun palaminen jota kesti parisen vuotta, taisi muuten olla vielä pahempaa kuin juominen. Lopetuspäätöksen jälkeen minulla oli kymmenittäin maailmalta tuomiani pulloja, mutta en niitä aukaissut. Joissain kuten lapseni lakkiasisissa otin lasin shampanjaa, mutta se jäi siihen. Sitten pitkän ajan kuluttua kun "elämä alkoi todella tökkiä" aloitin uudestaan, mutta kurissa se on pysynyt, ja pysyy. Minä toivotan sinulle koko sydämestäni hyviä kuivia päiviä koko loppuelämäksesi.

• Kahvikissa_

Alkoholisti on vielä raitis jos pysyttelee 17 keskioluessa päivää kohden.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2285
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2073
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1549
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1434
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1101
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1037
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      18
      818
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      119
      784
    Aihe