Hei,
Osaisiko joku sanoa, mistä johtuu, että kylpyhuoneen kaakelien valkoiset saumat eivät puhdistu ruskeasta liasta tms, vaikka niihin käyttää mitä pesuainetta? Ja onko kyseessä ylipäätään lika vai voiko saumat jotenkin tummua ja homehtua? Kylpyhuoneremontista ei ole edes 10 vuotta kulunut ja kaakelien saumat näyttävät siltä kuin kaakelit olisivat olleet seinässä 20 v!! Puhdistuksen puutteesta ei ole kyse, koska olen tarkka siivoaja ja pesen kylpyhuoneen säännöllisesti. Saako saumojen värjääntymiä millään puhtaaksi ja miten saumat voisi suojata jatkossa? Vinkeistä kiitollinen
kylpyhuoneen kaakelien likaiset saumat?!
11
3658
Vastaukset
- 10+15
Osta moottorisahan teräykseen tehty viila tai hiekkapaperia ja sillä hinkkaat sauman puhtaaksi ja sitten kirkkaalla vahalla käsittely.
Pesuaineella ja karhunkielellä hinkkaaminen on riittänyt mun kylppäris saumojen puhdistukseen mutta riippuu veden ruostepitoisuudesta miten mustuu ja tietenkin epäputauksista. Kiitos vastauksesta. Kuulostaa helpolta. Mutta minkä nimisestä vahasta on kyse, että osaan ostaa sellaisen? :)
- Kyllä lähtee
Itse sain kaakeleiden saumoista punahomeen (saumat olivat likaisen punertavia) Kalk nimisellä siivousaineella aivan puhtaiksi. Varmasti löytyy muunkinlaisia pesuaineita. Ainoa kriteeri on, että pH-arvo on mahdollisimman alhainen (Kalk´issa pH on 1). Ainetta saa siivousalan liikkeistä. Siellä kerrotaan miten vahva liuoksen pitää olla. Kalk´issa 1 dl Kalk´ia ja 1 litra vettä. Aine levitetään seinään, annetaan vaikuttaa vartin verran ja pestään harjalla sekä huuhdellaan hyvin.
- Ѫº
Samalla liukenee osa saumalaastista pois.
- Dnndndnd
Ѫº kirjoitti:
Paitsi jos on saumattu jollain kunnon sauma-aineella kuten Mapei Ultracolor plus.
- vinkk
Ѫº kirjoitti:
http://www.kiiltoclean.fi/component/tuotteet/tuote/246-kiilto-kalk-puhdistusneste
Voiko saumalaasti oikeasti lähteä tuolla aineella? Näyttää tehoavan kalkki- ja ruostesaostumiin.
- Pesijä
Karhunkielellä lähtee hyvin. Sitten yksi joka toimii vähän kaikkeen (ainoa jolla lähtee takan lasista kiinnipalanut noki helposti) on puhdistuskivi, esim. OnXOn.
- ja minä taas....
Olen puhdistanut pinttyneen lian kylppärimme seinien ja lattioiden laattojen saumoista harjaamalla erittäin kovaharjaisella matonpesuharjalla ja hankausnestettä ja vettä heitellyt sekaan. Pelkkä pyyhkiminen luutulla ei auta yhtään mitään millään pesuaineella.
- mattimeikämanne
höyrypesuri tai juuriharja ja lidlin keittiöpesuaine pumppupullo, kyllä puhdistuu.
- 4234141
Vesijohtoveden mukana tuleva kalkki / ruoste ei kyllä lähde yhtään mihinkään noilla.
- Piimällä
Olen kuullut, että lähtisi piimällä. Sitä levitetään saumoihin ja muovikelmu päälle. Annetaan vaikutta yön yli ja harjataan saumat (Sinin saumaharja on hyvä tähän). Kai myös karhunkieltä voi käyttää.
En ole (vielä) itse kokeillut, mutta ajattelin joskus kokeilla. Kertokaa kokeilijat tepsikö!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841