Oulun ensi- ja turvakoti: natsihenkinen paikka

OuluOnSairasKaupunki

Varoitan, ettei kannata hankkia sieltä apua. Varsinkin jos vain suinkin selviätte ilman sen talon apua. Nimittäin maine menee, sossut hengittää niskaan ja joudut lopulta kärsimään kettuilusta, uhkailusta, kiristyksestä sun muusta...kokemusta on.

104

10753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivusta seurannut...

Totta puhut. Eräs tuttavani joutui tekemisiin tuon paikan kanssa, jonka kaikki toiminta perustuu viime kädessä pelkkkään valheeseen.

Ajatelkaapas kuinka nainen, joka olisi tarvinnut rauhoittavaa lääkitystä hieman lisää univaikeuksien takia, ja ehkäpä vielä kiireellistä psykiatrista hoitoakin, toimitettiin poliisin ja Oulun kaupungin sosiaaliviranomaisten toimesta Tuiran "ensi ja epäturvakotiin." Kaikista omaisten, siis lähinnä naisen miehen, vetoomuksista huolimatta naisen annettiin mennä Tuirassa psykoosiin, josta toipuminen kesti ainakin vuoden. Olisi tarvittu vain unilääkettä ja pari paivää kunnollista lepoa, mutta kun ei, niin ei.

Tapahtuma sattui vuonna 2003, jolloin Oulun kaupungin sosiaaliviranomaiset yhdessä, erään homoksi nimitellyn, psykiatrin kanssa toimittivat perheen isän pakkohoitolähetteellä tarkkailuun. (josta mies tietenkin pääsi pois 3 päivän kuluttua, koska ei ollut akuutisti sairas millään lailla. Huvittavinta kaikessa oli poispääsypäivänä suoritettu 100 -tonnisen rannikkolaivurin kuljettajatutkinnon läpimennyt käsittelykoe!). Äiti lapsen kanssa pantiin aluksi Tuiran "epäturvakotiin". Minä itse kävin vaimoni kanssa heti vierailulla ko. naista katsomassa, vieläpä pari eri kertaa.

Soitettaessa seuraavana aamna nainen oli vain makoillut lattialla, eli oli jo täysin muissa maailmoissa omissa harhoissaan. Minulle kerrottiin kuinka "hän on vain väsynyt". No niin kävi että nainen romahti sosiaaliviranomaisten tehtyä lasten huostaanoton ja nainen joutui sairaalaan pakkolääkitykseen moneksi kuukaudeksi.

Alun perin oltiin miehen toimesta hakemassa reseptin uusimista ja vain ylimääräistä lääkettä nukahtamiseen.

Paljonko tuo kaheli psykiatri maksoikaan Oulun kaupungille? Potkut hänelle toki annettiin tuon tapauksen tiimoilta ja monta kantelua tehtiin ilman minkäänlaista tulosta. EIi EI KORPPI KORPIN SILMÄÄ NOKI.

Ai niin, miten kaikki liittyy avauksen "ensi ja turvakotiin"?

No tietoja, lakimiehen toimestakin, pyydettäessä tuttavan vaimon "hoidosta", niitä ei saatu "ATK-ongelmien takia".

Näin siis Oulussakin valehdellaan päin näköä.

• Anonyymi

Onkohan ollut hieman vääränlainen motiivi hakeutua turvakotiin?
        Reseptien uusinnat, lääkitykset, pari päivää lepoa yms. hoitunee kotioloissakin.
        Jos ihan tosissaan on joutunut psykoosiin ja miehellä ollut vahva lääkitys, on yleisesti keinona kotihoitoapu.
        Ei huostaanotto.
        Tilanne kuulostaa utopiselta, kuitenkin ns. helppo case tehdä huostaanotto jos hiemankaan yksinkertaisia henkilöitä. Kiintiöhuostaanotot ovat valitettavasti joillain paikkakunnilla edelleen tätäkin päivää.

• olikohan kaikki ihan

Miksi teille tuttavan vaimon tietoja olis annettu edes??? Jos tuttavan vaimo oli sillähetkellä esim. psykoosissa, niin ei hän siinä tapauksessa ole täydessä sielun ja ruumiinvoimissa, johon tarvitaan potilaan oma lupa tietojen luovuttamiseen??? Ei edes oma aviopuoliso saa tietoja ilma asianomaisen lupaa!!

Saako sinun tietoja luovuttaa naapurille??

• Sivusta seurannut...

>>Miksi teille tuttavan vaimon tietoja olis annettu edes>>No tietoja, lakimiehen toimestakin, pyydettäessä tuttavan vaimon "hoidosta", niitä ei saatu "ATK-ongelmien takia". ei mitään aihetta

Ja heti muutaman viikko tuon jälkeen tapahtunut insestiepäilytutkinta =>> ei mitään aihetta.

Ja monta muuta erikoisuutta aina naapurin tekemään lähestymiskieltoon saakka, joka sekään ei mennyt läpi, vaan poiki tekijälleen kunnianloukkaustuomion ja reilun 300€ sakot, joita hän ei tulottomana ole vieläkään maksanut kuin korkojen osalta. Joka vuosi tuttavani täytyy muistaa uusia ulosottomääräys...

Ouluko muka hyvä kaupunki? Päättele itse onko...

Ja aina yhteiskunta kustantaa lakimiehen...

• hoitoa varmaan tarvi
        Sivusta seurannut... kirjoitti:

>>Miksi teille tuttavan vaimon tietoja olis annettu edes>>No tietoja, lakimiehen toimestakin, pyydettäessä tuttavan vaimon "hoidosta", niitä ei saatu "ATK-ongelmien takia". ei mitään aihetta

Ja heti muutaman viikko tuon jälkeen tapahtunut insestiepäilytutkinta =>> ei mitään aihetta.

Ja monta muuta erikoisuutta aina naapurin tekemään lähestymiskieltoon saakka, joka sekään ei mennyt läpi, vaan poiki tekijälleen kunnianloukkaustuomion ja reilun 300€ sakot, joita hän ei tulottomana ole vieläkään maksanut kuin korkojen osalta. Joka vuosi tuttavani täytyy muistaa uusia ulosottomääräys...

Ouluko muka hyvä kaupunki? Päättele itse onko...

Ja aina yhteiskunta kustantaa lakimiehen...

Kuuleppas, lakimieskään ei saa potilastietoja ilman asianomaisen lupaa. Aviomies ei saa niitä myöskään ilman asianomaisen lupaa. Onpa ollu todella tollo juristi jos on edes yrittänyt. Nuo potilastiedot katsos kuuluu potilaslakiin :)

• Sivusta seurannut...
        hoitoa varmaan tarvi kirjoitti:

Kuuleppas, lakimieskään ei saa potilastietoja ilman asianomaisen lupaa. Aviomies ei saa niitä myöskään ilman asianomaisen lupaa. Onpa ollu todella tollo juristi jos on edes yrittänyt. Nuo potilastiedot katsos kuuluu potilaslakiin :)

>>Aviomies ei saa niitä myöskään ilman asianomaisen lupaa

• Asianomainen

Asuin 1970 Oulun Ensikodissa yli 8kk lapseni kanssa. Jo siihen aikaan siellä oli valehteleva johtajatar, joka antoi vääriä tietoja asukkaista esim.sosiaaliviranomaisille. Olin ulkopaikkakuntalainen.

• -Heze-

Itse oon kyl saanu apua oulun ensi-ja turvakodilta.hoitajat on mukavia ja asiantuntevia.itse olin siellä muutaman kuukauden päästyäni psykiatriselta osastolta jonne jopuduin tyttöni ollessa vain 3kk vanha....otin kaiken avun melkein vastaan ja kaikki meni hyvin ja asiat ovat hyvin vieläkin.riippuu hyvin paljon asiakkaasta mitä tapahtuu....näin muutaman vauvan huostaan oton vanhemmilta joilla oli huume ongelma ja semmonenhan vanhempi ei pysty huolehtimaan lapsestansa....

• Äidinkielen maikka

Vielä kun oppisit kirjoittamaan, niin kaikkihan olisi hyvin, eikös?

• ÄidinkielenHitleri

Pysy sinä vain siellä vaatehuoneessa ihailemassa pilkkusääntökirjojasi.

• ktk30

Heh!! No näin on! Tiedän kyllä Mitä se Touhu on siellä paikassa!

• Anonyymi

Riippuu tietysti asiakkaasta, sillä oma kokemukseni oli se, että käytöksellä ei niinkään ollut merkitystä. Kun itse olin 70-luvulla turvakodissa, annan arvosanan 0 koko paikan henkilökunnalle ja tavoille, miten siellä asiakkaita kohdeltiin. Jos ryhtyisin kirjoittamaan tähän kaikki virheelliset toimintatavat, mitä paikassa näin ja koin, tästä tulisi liian pitkä tarina, joten jätän tähän. Niin paljon olen ollut elämäni aikana ihan jo työnikin puolesta näiden virkaa tekevien kanssa tekemisissä, että annan heille arvosanan 0. Toki saralla on paljon "mukavia" yksilöitä, mutta mukavuus itsessään voi olla mielivaltaa, jos ollaan mukavia kiusantekijöille ja jätetään ihmissuhdeongelmat hoitamatta... Me asiakkaat paikassa teimme kaikki työt siivouksesta ruuanlaittoon, sekä kiinteistön hoitoon kuuluvat työt. Asiakkaissa oli muutamia, joiden ei tarvinnut tehdä mitään. Jouduimme kuitenkin olemaan paikassa velaksi, eli maksamaan tästä majoituksesta rahalla, jonka jäimme velkaa majoittumisesta, sosiaalihuollolle, joka maksoi paikan ylläpitäjälle ylläpidosta sievoisen summan. Koko toiminta oli lähinnä ala-arvoista ja jouduin tietenkin maksamaan siitä sievoisen summan, kun sain asiani kuntoon ja pääsin töihin. Tämä oli hyvin organisoitua "hyväntekeväisyyttä", josta firmaa pyörittävät yksilöt saivat palkan todella helposti.

• Sivusta seurannut

Ei millään pahalla, mutta asiassa on aina monta puolta. Jokainen meistä tekee työtään, kuka tehtaassa liukuhihnalla ja kuka taas sosiaalityöntekijänä. Huomioitavaa on että virkamiehiä koskee lait jonka mukaan heidän on toimittava tietyissä tilanteissa. Ei kukaan ala tekemään päätöksiä huostaanotosta heppoisin perustein, vaan aina siihen löytyy syy. Ja sosiaalityöntekijän on katsottava asiaa lapsen näkökulmasta ja kuunneltava lasta.
      Eli turha tänne asiaa on itkeä jos on sössinyt asiansa niin pahasti että huostaanotto on ainut keino/mahdollisuus. Ehkä veronmaksajan ottaa päähän se, että ensin tehdään ne lapset ja sitten ne annetaan yhteiskunnan huollettavaksi ja se maksaa ja PALJON!

• sympatiat

Aloittajahan kertoi että päätöksen tehnyt psykiatri sai potkut. Kyllä tuossa on selvä hoitovirhe kyseessä. Mikä sinä olet päättämään minne näistä kukakin saa "itkeä"?
        Aika isot seurakset koitui tuolle perheelle noista sossun, psykiatrin ja turvakodin virheistä. Väärät ihmiset päätti asioista.

• Anonyymi

Olen ihan vierestä päässyt seuraamaan tuttavieni kautta näiden sos. virkaa tekevien "työtä",
        sekä perusteellisesti tutustumaan näihin asiakkaisiin. Erästä tällaista vakiasiakasta, jonka lapsia hoidin ja ihmettelin, miten helposti tämä nainen sai sieltä täyden elannon. Töihin häntä ei missään vaiheessa patistettu, vaan rahaa tuli todella helposti. Nainen oli erittäin kaunis ja lasten hoito piittaamatonta. Samaan aikaan tunsin naisen, joka oli avun tarpeessa, mutta ei saanut mitään. Oli nimittäin kodissaan syrjitty ja vähemmän kaunis, sekä joutunut tämän johdosta asunnottomaksi.....että mitä voi ajatella tällaisesta ammattitaidosta? Yhteiskunta elätti sosiaaliviranomaisten kautta kaunottaren perhettä vuosia vaatimatta häneltä mitään.
        Itse sain kerran lainaa 2 kk vuokran ja jouduin maksamaan joka markan takaisin.

• Sivusta seurannut...

>>Ei millään pahalla, mutta asiassa on aina monta puolta

• Jep20

Joo. itse asuin myös Oulun ensi- ja turvakodissa noin kuukauden vuona 2012 ja sovittiin että asun siellä sen ajan. Sosiaalityöntekijät suosittelivat paikkaa minulle ja kehuivat sitä hyväksi. Niinpä menin sinne vapaaehtoisesti, mutta kuitenkin se oli todella rankka kokemus. Minua kohdeltiin niinkuin olisin joku päide tai alkoholiongelmainen vaikka en ollut.

Menin ensikodille vielä lapsen odotusaikana ja lapsi syntyi kesäkuun alussa. Menin vielä synnytyksen jälkeenkin ensikodille. Sitten kuukausi oli kulunut ja aloin puhumaan kotiinlähdöstä kun oltiin sovittu että asun siellä kuukauden, mutta paikan sosiaalityöntekijä uhkaili minua lapseni huostaanotolla jos lähden ensikodilta pois ja että minun pitää olla vielä 3kk lisää.

Paikassa oli myös ihan älyttömiä sääntöjä ja kireitä ohjaajia. Ei saanut käydä ulkona puoltatuntia pidempään tai ei saanut kuivattaa pyykkiä omassa huoneessa tai pitää ikkunaa välillä auki.

• Nykyaikaa

>>paikan sosiaalityöntekijä uhkaili minua lapseni huostaanotolla

• mie11

no hoh hoijaa....ei taida nyt olla kaikki muumit laaksossa.....

• TURVALLINEN KOTIKO?

Jep, myös huonoja kokemuksia Oulun ensi ja turvakodista, vuonna pottu ja kuokka,,, olin siellä 3 vuotiaan lapseni kanssa koska exäni pahoinpiteli minua, menin sinne vapaaehtoisesti turvaan. Noh sielähän piti osallistua asiakkaiden iltapalan tekoon yms,,, aloimme sitten toisen asiakkaan kanssa tekemään sitä iltapalaa kun kehoitettiin ja kysyin hoitajalta, että voisiko se vahtia lastani sen aikaa kun teemme iltapalaa? Koska keittiössä on teitysti kumat hellat yms,,vaaratilanteita lapselle, hän sanoi, että kylä tietysti hän vahtii mene vain tekemään, nooh lapseni sitten juoksenteli keittiöön ja palautin sen aina takaisin leikkimään, hoitaja oli kirjannut paperiin, että EN HUOMIOI LASTANI TARPEEKSI! Ja pidä sylissä! Hittolainen sentään! Hän lupasi itse katsoa lapsen perään ja antoi luvan rauhassa mennä valmistamaan iltapalaa! Ja sitten kirjoittelee tälläistä soopaa papereihin ja onko se nyt oikein? Kerroin tilanteen sitten palaverissa miten se meni ja minua myös puolsi tämä toinen asiakas joka oli minun kanssani siellä valmistamassa tätä iltapalaa, mutta ei auttanut! Hoitsu kielsi kaiken ja sanoi vaan, että en huomioinut lapseni tarpeita! Mitä shaissee!!! Ja myös ruokailessa jos lapseni kieltäytyi syömästä minun olisi pitänyt tunkea väkisin lusikkaa suuhun! Nostin lapseni tuolista aikani sitä pelleilyä katsoessani ja sanoin, että no niin nyt on syönnit ohi kun et syö ja usko puhetta.Tästä tuli maininta, että en ohjaa lastani tarpeeksi! Niin näinhän minä toimin edelleenkin jos lapseni ei suostu syömään ei sitä pakoteta eikä katsota montaa tuntia jos ei niin ei! KAIKKI MITÄ HE KIRJOITTIVAT OLI MINUA VASTAAN! mikään ei ollut hyvin tai oikein, lapseni joutui täysin vieraan henkilön kanssa johkin testeihin ja vieraan henkilön kanssa kahdestaan huoneeseen, ovet lukkoon jne,,, lapsi alkoi huutamaan tietysti perääni ja halusi pois sieltä, hätähän siinä tuli myös minulle ja sanoin toiselle hoitsulle, että ja nyt samantien tuo ovi auki koska lapsellani on turvaton oli ilman minua! Aukaisi, mutta taas tuli mainintaa, että on EPÄNORMAALIA KUN LAPSI HUUTAA ÄITINSÄ PERÄÄN JA TUNTEE TURVATTOMUUTTA!! Tottahan lapsi tuntee niin jos lukitaan vieraan henkilön kanssa huoneeseen ilman äitiä!!! Että tälläista siellä,,,,,

• onneksipääsitpois

No huh huh. Ei taida noilla turvakodin työntekijöillä olla mitään kokemusta lapsista. Ihan normaalilta lapsen ja äidin käytökseltä tuo minusta kuulostaa. Turvakodin hoitsut vaan taitaa olla luonnostaan pahansuopia.

• Maaria912

Tunnistan tilanteen täysin. Olin eri syistä asiakkaana ja menin paikalle vapaaehtoisesti, mutta äkkiä huomasin että olinkin tosi pahis ja ulospääsy paikasta olikin mahdotonta tai mahdollista todellakin vaan puhumisen (valehtelun) ansiosta, jos ei olis kielenkannat laulaneet niin olisin siellä varmaan vieläkin.

• Anonyymi
        Maaria912 kirjoitti:

Tunnistan tilanteen täysin. Olin eri syistä asiakkaana ja menin paikalle vapaaehtoisesti, mutta äkkiä huomasin että olinkin tosi pahis ja ulospääsy paikasta olikin mahdotonta tai mahdollista todellakin vaan puhumisen (valehtelun) ansiosta, jos ei olis kielenkannat laulaneet niin olisin siellä varmaan vieläkin.

Turvakodissa v.1973 raskain työ, mitä henkilökunta teki, oli palkan nosto, koska palkka oli
        liian suuri työtehtävien hoitoon nähden. Kun nämä kaksi asiaa laitetaan vanhanajan vaakaan, missä oli kaksi vaakakuppia, laskeutuu pohjalevyyn kiinni vaakakuppi, missä on palkkarahat. Se toinen puoli, missä on tehty työ, nousee niin ylös, kuin se kykenee nousemaan, koska ei paina mitään.

• Näin se on

Se taitaa pitää paikkansa. Siellä on myös heti sellainen asenne jollakin työntekijällä, että kun olet mennyt miehen hakaamiselta turvaan, niin asenne on se että olet mielisairas ja sinua käsitellään sen mukaisesti. Ohjataan heti avohoitoon ja terapiaan. ON SITÄ AIKOIHIN ELETTY, NIIN ETTEI SINNE KANNATA MENNÄ, JOUDUT VIELÄ ENEMMÄN VAIKEUKSIIN. Yritetään väkisin pitää ja sitten laskutetaan muutamasta tunnista melkein 70e, eikä edes ruokaa ole saanut. Sain kuulla mutkan kautta, että turvakodin työntekijä olisi kertonut jonkun naisen juopolle, väkivaltaiselle narsisti miehelle kaiken mitä tämä nainen oli kertonut mennessään turvakotiin. Siellähän kysytään kaikki asiat kun menet sinne. Työntekijä tekee menijästä heti diagnoosin, että olet mielisairas ja tarvitset terapiaa. Hyvin halveksivasti kohtelevat. Käskevät lähteä kotoa ja ja jättää koko elämäntyön saavutukset narsisti juopolle äijälle. KUKA OSTAA KAIKI TILALLE. Hyvä se on paskaa puhua, kun on palkalla suojatyöpaikassa, joskus tuntuu niin. Ei se niin hyvä turvapaikka ole. Se vaan ettei tarvitse aina ulkona olla paossa. Homeinen se talo kuitenkinon, että saa hengitysvaikeuksia kun siellä on muutamankaan tunnin.

• loppuun palanut perhe

Joo huomasin olen täällä ensikodissa ja kokoajan kiristetään ja uhkailee viedä minun lapsen ja siihen ei ole syytä edes perhetyöntekijä mielestä

• Näin se on

Niin, jäi äsken kertomatta, etten ole millään muotoa henkisesti sairas yksilö ainkaan vielä, tulevaisuudestahan kukaan meistä ei tiedä. Jotenkin olen pannut merkille, että Oulun turvakotiin menijää käsitellään heti alusta, että hän on täysin järkeä vailla. Sitten yritys pitää siellä HOMETALOSSA VÄKISIN, on minusta hyvin outoa. Ja terapiaa tarjotaan heti. Minusta siellä epäillysti on henkilökunnassa jotakin ongelmaa. Kehutaan sen kun ehditään kuinka siellä on hyvä olla. SE TALO ON KAUKANA HYVÄSTÄ. Se vaan ettei lumen alle ja sateeseen jää kun sisälle menee, muuta ei sitten mainittavaa olekkaan. Älkää menkö sinne kehoitan minäkin.

• 85-syntyny

Olen nyt kyseisessä paikassa. Ohjaajat eivät provosoidu jos asiakkaalla on huono päivä, uskon että ovat lukeneet paljon mielenterveydestä.

• tunarit rytkyissä

Kannattaa olla aina todistajat mukana eri keskusteluissa jos mahdollista ja jos uhkailevat huostaanotoilla, ota yhteys oikeusaputoimistoon.
      Pyydä omista papereistasi kopiot ja tarkista mitä sinusta on kirjoitettu.
      Älä usko työntekijöiden juttuja sillä heidän ammattitaitonsa on ala-arvoista eikä riitä tukemaan sinua siinä minkä taki olet joutunut menemään tuollaiseen paikkaan.
      Katsoppas ympärillesi siellä, katsoppas niitä työntekijöitä, näyttävätkö he ammattilaisilta.
      Jos koet kokeneesi vääryyttä, ilman muuta teet ilmoituksen/kantelun, sillä heist on tehty niin aiemminkin. Ja luota vaistoihisi, ne eivät voi olla väärässä.
      Ja miksi helwetissä sinun pitäisi asua tuollaisessa paikassa monta kuukautta ja laitostua ja olla kytättävänä ja vielä sellaisten kytättävänä jotka ei osaa hoitaa hommiaan ja kirjoittaa täyttä passkaa pareihin joita ei saa pois papereista.
      Koko paikka pitäis lakkauttaa vaarallisena ihmisyydelle ja äitiydelle.

• jep jep

Olen tuntenut yhden työntekijän. Hänellä oli elämässä paljon korkeammat tavoitteet, mutta yliopistoaikana kaljaporukat vei voiton.

Myöhemmin kuulin, että hänellä oli ukko, joka pahoinpiteli jatkuvasti. Kertoja oli yhteinen koulukaveri. Ei ollut omia lapsia, toivottavasti ei vieläkään.

Nyt siis ensi- ja turvakodissa sosiaalitantan mandaatilla vallankäyttäjänä.....

• Järkyttynyt

Ettei vain se "tantta olisi M.S. Pah!! =<
        Joo.. Olimme siellä myös.. Paskaa tuli niskaan että heilahti! Ym. Perhettämme syytettiin ties mistä. Jne. Ja niissä Ei perää!! Yks "tyyppikin häipyi Sen takia luotani. On kyllä itsellä ollut Todl.Raskasta!! :( Enempää ei viitsi kertoa.
        Mut ÄLKÄÄ menkö sinne!!

• Voijestas

Lomallehan sinne Ensi- tai turvakotiin mennään. Itsellä on kaikki hyvin, hommat hanskassa, lapsi turvallisesti kasvamassa ja kehittymässä. Ainoastaan Ensi- ja turvakodin epäpätevä henkilökunta aiheuttaa ongelmia sinne lomalle menneille tervepäisille supervanhemmille. Eihän se lapsen etu ole tärkeää näille vanhemmille, eivät he edes sellaista ymmärrä.

• onneksipääsitpois

Tosi paskalta paikalta kuulostaa tuo turvakoti. Suurimmat mielenterveysongelmat kuulostaa tosiaan olevan niillä työntekijöillä. Tunnen itsekin yhden tuollaisissa hommissa työskentelevän ihmisen, ja hänen käytöksensä vapaa-aikana ei ole normaalia. Hän ei kykene kunnioittamaan toisia ihmisiä.

• Anonyymi
        onneksipääsitpois kirjoitti:

Tosi paskalta paikalta kuulostaa tuo turvakoti. Suurimmat mielenterveysongelmat kuulostaa tosiaan olevan niillä työntekijöillä. Tunnen itsekin yhden tuollaisissa hommissa työskentelevän ihmisen, ja hänen käytöksensä vapaa-aikana ei ole normaalia. Hän ei kykene kunnioittamaan toisia ihmisiä.

Valitettava totuus on, että monella hoitoalan henkilöllä on itsellään ongelmia, joita saattaa peilata väärälläkin tavalla asiakaskuntaan.
        Joskus se tuo kokemuksen kautta hyvää ja ammattietiikan mukaista työotetta. Joskus käy päinvastoin.
        Siksi työntekijöidenkin hyvinvointi ja huolenpito heistä olisi tärkeää. Enemmän taustatyötä ja tutkimista ennen viraan päästämistä. Ja kontrolleja vuosien saatossa.

• 85-syntynyt

Minulta otettiin lapset huostaan kesäkuussa vuonna 2014;(

• Ärsyyntynyt

Ettei vaan just siellä ensikodilla? Ymmärrän Kyllä miltä tuntuu! Itselläkin pian oikeusjuttu siitä. Prkl.! Joillakin EHKÄ voi olla hyvä kokemus. Mutta suurimmalla osalla Ei! Kaikki me olemme erillaisia, mutta Silti niiden "tanttojen pitäisi ihmisiä Kohdella ihmisarvoisesti!

• 7766

Voi hyvänen aika teitä lapsia! Menkää itseenne! Kyllähän sen lafkan työntekijät on ihan ammattilaisia. Miettikää, miksi olette sinne yleensä joutuneet. Säälittävää, kun ei osata ottaa mitään vastuuta omista asioista. Että kaikki on vain ensi- ja turvakodin työntekijöiden ja sossujen syytä. Ei voi kun nauraa!

• Jabbase

Sepäs se juttu onkin kun ite sössitään asiat viina- ja huumeporukoissa. Lapsi kaikessa mukana. Kun tarpeeksi kauan asiat on päin persettä ja sossu puuttuu peliin, se on "Tanttojen" syytä! Kattokaa peiliin, siellä se todellinen syypää on.

• VäkivaltaaPakoon

- JOUTUNEET -
        Ei sinne välttämättä JOUDU ,
        vaan vapaaehtoisesti menee suojaan ja turvaan ja pakoon väkivaltaista puolisoa.

• Anonyymi

Ensi-ja turvakoti on jo nimen perusteella paikka, jossa ohjataan sinne meneviä pois vääristä käytöstavoista ja opetetaan ihan kodinhoitotehtävien kautta toimimaan oikein. Siellä myöskin opetetaan ottamaan sitä vastuuta, eikä toitottamaan ääneen sinne tulleiden ihmisten vikoja.
        Perimmäinen syy ongelmiin on näiden ihmisten osaamattomuus. Tämä on juuri sitä työtä, mitä henkilökunnan pitää tehdä. Näille ihmiselle opetetaan vastuun hoitamista kodin ja lapsen hoitamisen kautta. Tämä on juuri se työ, mihin henkilökunta on palkattu. Vai onko henkilökunta palkattu etsimään vikoja autettavista? Tämän nimeksi ei sovi turvakoti, jos henkilökunnalla ei ole tarkoitus ottaa vastuuta siitä, että opettavat ymmärtämättömiä ihmisiä, miten vastuuta kannetaan ja miten tätä asiaa hoidetaan kotioloissa käytännön tasolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensi-ja turvakoti on jo nimen perusteella paikka, jossa ohjataan sinne meneviä pois vääristä käytöstavoista ja opetetaan ihan kodinhoitotehtävien kautta toimimaan oikein. Siellä myöskin opetetaan ottamaan sitä vastuuta, eikä toitottamaan ääneen sinne tulleiden ihmisten vikoja.
        Perimmäinen syy ongelmiin on näiden ihmisten osaamattomuus. Tämä on juuri sitä työtä, mitä henkilökunnan pitää tehdä. Näille ihmiselle opetetaan vastuun hoitamista kodin ja lapsen hoitamisen kautta. Tämä on juuri se työ, mihin henkilökunta on palkattu. Vai onko henkilökunta palkattu etsimään vikoja autettavista? Tämän nimeksi ei sovi turvakoti, jos henkilökunnalla ei ole tarkoitus ottaa vastuuta siitä, että opettavat ymmärtämättömiä ihmisiä, miten vastuuta kannetaan ja miten tätä asiaa hoidetaan kotioloissa käytännön tasolla.

Lisään edelliseen, että turvakodin pitäisi toimia näin, kun edellä kuvasin, mutta en usko, että siellä käyttäydytään näin. Olin itse turvakodissa 50 vuotta sitten ja kokemukset oli valaisevia toiminnan laadusta. Niissä ei ollut mitään, mitä edellä kirjoitin, myönteistä.
        Itse olen ollut koko ikäni erilaisten ammattilaisten keskuudessa töissä ja opiskellut heitä koko ajan. Olen ollut sitä alinta kastia eli siivooja. Sieltä siivoojan asemasta on mukava seurata näitä korkeakoulutettuja, koska pitävät varmaan siivooja niin tyhmänä, ettei tajua mitään. Itse olisin aikanani voinut opiskella paperinpyörittäjäksi, mutta pidin siivoustyöstä enemmän, koska siinä saa samalla hyödyllistä liikuntaa. Pidän muutenkin liikkuvasta työstä.
        Mitä taas olen oppinut koulutetuista ihmisistä, niin koulutus ei takaa sitä, että ihminen osaa työnsä hyvin. Ihminen voi kaikesta koulutuksessa olevista asioista olla eri mieltä kuin kirjatieto opettaa, jolloin hän valikoi joukosta vain ne ohjeet, mitä haluaa ja toimii omien mieltymystensä mukaisesti. Koulutus menettää merkityksensä siellä käytännön tasolla, jos ihmisen oma mieli on eri mieltä koulutuksen kanssa. Ihminen toimii silloin niin kuin itse haluaa. "Tarkka seula" katselee tarkkaan todistuksia, jotka voivat olla kaukana ammattitaidon osaamisesta. "Tarkka seula" ei enää viitsi seurata työpaikalla, miten työt sillä tapahtuu ja etenee. Tällaista olen seurannut paljon juuri työpaikoilla, joissa olen vuosiani kuluttanut siinä matalan tason työssäni. Sieltä on ihan mukava seurata monenlaisia ammatin harjoittajia. Siivoustyö on ammatti, jossa oppii hyvin ihmistuntemusta. Siinä saa laajan ihmistuntemusopetuksen monen muun alan työtekijöistä. Siivoustyön ohessa saa hyvää psykologian opetusta ihan ilmaiseksi.

• TalviaamunPrinsessa

Surullista lukea näitä kommentteja. Kaikki on Minä-lähtöisiä.
      Haluaisin teidän tietävän että ko.paikoissa on äärimmäisen tarkka seula valittaessa työntekijöitä. He ovat todistetusti koulutettuja ja kouluttautuvat jatkuvasti lisää.

Työntekijät ovat siellä apunanne, mutta toimivat lastenne ääninä. Heidän tehtävänsä on auttaa teitä kiinni vanhemmuuteen joka hyvin hyvin usein on totaalisen hukassa. Sitä ei asukkaat ikävä kyllä useinkaan huomaa itse.

Ihan vaikka googlettamalla voi nähdä miten älyttömän paljon huostaanotto yhteiskunnalle maksaa, sitä ei tehdä yhtäkkiä tai kiusallaan. Se on se viimeisin vaihtoehto.

Nykyinen lastensuojelulaki on hanurista. Sillä turvataan ennemminkin vanhempien oikeuksia kuin lasten. Paljon pahaa saa tehdä ennen kuin on huostaanoton mahdollisuuksia edes.

Jos neuvoa saa, kannattaa laskea omat muurit ja ajatukset ' te olette natseja, kyllä mä tän osaan!! ' Jos pystyy kysymään itseltään ja työntekijältä, mikä vanhemmuudessani on korjattava, on jo voiton puolella :)

• Ärsyyntynyt

Hyvähän se on sellaisten alkaa ihmisiä syyttämään ja haukkumaan jotka eivät tiedä oikeasti asioista Mitään, kun eivät ole itse sitä kokenut! Jos omalle kohdalle heille niin sattuisi, olisi ihan toinen ääni kellossa! Kyllä siellä paikassa viedään lapsia nuin vain pois ilman syytäkin! Muutellaan ja manipuloidaan asiat vain omaksi hyväkseen. Että tulee vain pankkitilille rahaa kovasti! Näin se vain on! Ei niitä lakimiehiäkään huvikseen oteta käyttöön ja oikeuteen mennä!! Jos ihminen haluaa saada apua ja ottaa kaiken vastaan, toimii kuin on sovittu ja lapsi viedään nuin vain alta kk.ikäisenä pois, niin kyllä siinä On työntekijöissä vikaa kun Ei auteta tarpeeksi kokematonta nuorta, joka haluaa itse saada opastusta! Vähätellään vaan.. Jne.

• Puhut-lööperiä
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

Hyvähän se on sellaisten alkaa ihmisiä syyttämään ja haukkumaan jotka eivät tiedä oikeasti asioista Mitään, kun eivät ole itse sitä kokenut! Jos omalle kohdalle heille niin sattuisi, olisi ihan toinen ääni kellossa! Kyllä siellä paikassa viedään lapsia nuin vain pois ilman syytäkin! Muutellaan ja manipuloidaan asiat vain omaksi hyväkseen. Että tulee vain pankkitilille rahaa kovasti! Näin se vain on! Ei niitä lakimiehiäkään huvikseen oteta käyttöön ja oikeuteen mennä!! Jos ihminen haluaa saada apua ja ottaa kaiken vastaan, toimii kuin on sovittu ja lapsi viedään nuin vain alta kk.ikäisenä pois, niin kyllä siinä On työntekijöissä vikaa kun Ei auteta tarpeeksi kokematonta nuorta, joka haluaa itse saada opastusta! Vähätellään vaan.. Jne.

Ensi- ja turvakodissa on ammattitaitoiset työntekijät - eivät ole ollenkaan sellaisia kuin jotkut heistä kirjoittavat. Uskonpa noiden kirjoittajien olevan itse niitä ns. vanhempia, jotka eivät omien huume- ja viinaongelmien takia myönnä syyn olevan vain ja ainoastaan itsessään. Eri asia on niiden äitien kohdalla, jotka ovat tulleet sinne väkivaltaisen kumppanin takia. He ovat joutuneet pakenemaan itsensä ja lasten turvallisuuden takia juuri tuohon paikkaan.

Mustamaalaaminen ei todellakaan pidä paikkaansa!

• korvatutit

Joo, silkkaa vittuilua.

• TalviaamunPrinsessa

Kieltämättä tekisi mieli kysyä näiltä 'ne vaan vei mun lapsen ilman mitään syytä - vahemmilta' , että onko todella niin että kaikki sossut/työntekijät/asiantuntijat ym. ovat väärässä ja tämmöinen vanhempi yksinään oikeassa?

Mm.huostaanottoon on AINA syy, mikä se näillä vanhemmilla oli? Mitä luki papereissa?

• jormavihainen
        Puhut-lööperiä kirjoitti:

Ensi- ja turvakodissa on ammattitaitoiset työntekijät - eivät ole ollenkaan sellaisia kuin jotkut heistä kirjoittavat. Uskonpa noiden kirjoittajien olevan itse niitä ns. vanhempia, jotka eivät omien huume- ja viinaongelmien takia myönnä syyn olevan vain ja ainoastaan itsessään. Eri asia on niiden äitien kohdalla, jotka ovat tulleet sinne väkivaltaisen kumppanin takia. He ovat joutuneet pakenemaan itsensä ja lasten turvallisuuden takia juuri tuohon paikkaan.

Höpö höpö ole ammattitaitoisia vaan sadisteja, ainakin paikan sossu

• lähelläsattui

Miten on mahdollista, että sossutanttana toimivan lapset määrättiin avioerossa lasten isälle?
        Varokaa kaikin tavoin joutumasta turvakodin asiakkaaksi.

• epälijöille
        Puhut-lööperiä kirjoitti:

niin määkin luulin et nää kirjoitukset on täyttä paskaa mut osuu omalle kohdalle pahan kerran asiat tällä kerrotaan on surkuhupaista toisintoa eka viiko meni hyvin ei mitään ongelmaa mutta sitte se alkaa todellisuus tulla vasten kasvoja asia yks valehteleva sosiaalityönkijä asia kaks apua saa Rukoilla kädet ristissä uhkaillaan huostaanotolla luvataan vapaata mutta kun sovittu hetki koittaa joko perutaan vapaa kokonaan tai puolitetaan vapaaaika sairas paikka tö
        ämä lista vaan jatkus ja jatkus menkääpä epälijät kokeileen siitä se maanpäällinenhelvetti alkaa

• korvatutille
        korvatutit kirjoitti:

Joo, silkkaa vittuilua.

tais osua korvatutille omaan nilkaan kun voima sanoja käyttää no totuus se on se asia joka satuttaa

• Anonyymi

Tämähän olisi erittäin hienoa jos näin kyseisessä laitoksessa toimittaisiin. Mutta edes kysyttäessä ei kerrota mitä on tehty väärin, mitä pitäisi muuttaa. Itsestä ja lapsestaan ei saa mitään papereita. Huostaanotolla uhkaillaan jatkuvasti. Sanotaan että lapsi pitää hoitaa itse mutta siihen ei anneta mahdollisuutta. Edes vessassa ei voi käydä ettei lasta haeta hoitajan toimesta sillä aikaa pois. Voit varmaan uskoa mitä pelkoja tämä aiheuttaa. Ja itse olen kyseisen paikan toimintaa seurannut hyvin läheltä ja valitus ollaan juuri tekemässä.

• Oulustatuulee

Niin sitä luulisi että ensi-ja turvakodissa olisi ammattitaitoista porukkaa. Vasta saatiin lukea kun yksi ohjaaja valitti Kalevassa sitä että riehuva poikansa laitetaan tarhassa istumaan jäähylle kun ei osaa muoden kanssa sovussa leikkiä ja piti tarhan tätien toimintaa sortona.
      Tosiaan ensi- ja turvakodilla paapotaan vaimonhakkaajia ja suorastaan vainotaan äitejä. Moni työntekijä on alkoholisoitunut outolintu ja ainakin takavuosi entinen stallari kuten Säävälä ja Keinänen pulisoineen ja kavereineen. Sitten on näitä katkeroituneita lapsuutensa traumatisoimia ohjaajia jotka näkee oman juoppoäitinsä joka naisasiakkaassa.
      Ymmärrän kyllä turvakodin asiakkaiden pettymyksen. Paras olisi lopettaa koko lafka. Kyllä ne huostaanoton perusteet muutoinkin löytyy jos on tarvis.

• k1986

Niin. hyvähän se on asiakkaita rueta haukkumaan! Kun ei tiedä itse tai ole kokenut samaa mitä he. Äidin epävarmuus lapsen hoidossa EI ole huostaanoton peruste! Jos ensisynnyttäjä menee omasta halusta opettelemaan lapsensa hoitoa Ensikotiin. Ja haluaa itse oppia. Sitten yhtäkkiä vajaa kuukauden ikäinen lapsi viedään pois. Ja Äidillä EI ole päihdeongelmaa!

• vedänkö.nimenkin

Kyseisen psykiatrin J.L oikeuksia toimia lääkärinä on rajoitettu.

• vuonna2003

Potilastietoja kysyttäessä vuonna 2003 tapauksen yhteydessä sanottiin kuinka atk-ongelmat "häivytti" kyseiset tiedot. Valhetta toisensa perään.

• Enskanasiakas

Tää on täyttä totta mitä se ensikoti toimii asiakkailleen, itse tällä hetkellä vauvan kanssa oltu 6kk asunnottomuuden ja asioiden järjestelyjen takia positiivista palautetta enimmäkseen, mutta on myös ollut keksittyäkin ja käänneltyjä asioita.
      Ohjaajat päättelee mitä kirjoittavakirjoittavat raporttiin oman näkökulman asioista miten itse haluavat tilanteet ajatella sitä sun tätä. Pari kertaa on kusettaneet palavereissa tullut ilmi ihan kummallisia asioita joista nimenomaan pitäisi keskustella äidin kanssa jos näin olisi eikä yhtäkkiä tuoda esiin sossujen edessä. Kokemusta on eikä se asia siitä mihinkään muutu heillä jos huonopäivä niin se todellakin purkaantuu asiakkaihin nalkuttamisella ja ohjaajien hermostuneella käytöksellä jos asioista kysyy perää mitä he kääntelevät asioista niin he kimpaantuvat kuin pikkulapset osa ei voi tietenkään yleistää moni ohjaaja on ihana mutta paskaa mahtuu joka pussiin. Suosittelen pysymään vaan erossa tälläisistä paikoista joku voi todellakin tarvita apua sen ymmärrän mutta he yleistävät kaikki heti huonoiksi äideiksi jos pari muuta asiakasta oikeasti ongelmallisia. Laitos henkinen paikkahan se on koti on aina paras perheelle. Home tekee jo itsestään pahaa. T. Ahdistunut enskalainen ilman mitään äitiys tai lapsi ongelmia.

• Kojgfsniy

Onko sinun pakko olla siellä? Sivakalla on kuitenkin kämppiä vapaana koko ajan. Sossusta myös voi saada apua takuuvuokraan.

• Sossujekahvihuone

HOMETALO täällä tulee huono olo:(

• Sossujekahvihuone

Turvakoti on turvatyöpaikka näille yleistäville natseille

• librti

Olen itse parhaillani täällä ja superihana talo on.Ihana henkilökunta❤ei kannata uskoa kaikkea tyhmää,mitä edellä kirjoitellaan.Paras paikka

• sitkumähaluun

No vielä olet sitä mieltä.Entä jos et pääsekkään lähtemään sitten kun paikka alkaa ahdistamaan?

• Anonyymi

Sinun kehumisellasi ei ole mitään merkitystä, sillä voit olla jopa yksi henkilökunnasta, joka kiillotat turvakodin ulkokuorta, mutta sisäpuoli talosta voi olla jotain ihan muuta...
        Itse olen ollut asiakkaana turvakodissa ja kokemus oli aivan jotain muuta, kuin sinun mielipiteesi.

• uskoakko

Vittu minkälaisia ohjaajia..olin mukana tapaamistilanteessa,ja luin jälkikäteen raportin,johon ohjaaja oli kirjoittanut kaiken ylös,mainiten lapsen nimen tekstissään 52 kertaa!Sieltä myös oli soiteltu lapsen äidille,ja udeltu ja johdateltu hänet sanomaan että olihan suhteessanne henkistä väkivaltaa,ja tehty lastensuojeluilmoitus.Olivat hyvin äidin puolta.Kyllä se ihan työstä käy,tuollaisten raporttien kirjoittelu,tuumasin.Ja tunsin itseni vaaralliseksi rikolliseksi,kun pitää käydä lasta tapaamassa tuollaisessa kammottavassa paikassa,kuin vankilaan olisi mennyt.

• ValheellaLyhyetJäljet

Kiittämättömyys on maailman palkka, kun lukee näitä "tarinoita." Jo kielenkäyttö paljastaa näiden valittajien varsinaisen todellisen ongelman. Valittajat ovat itse varsinaisia ongelmatapauksia.

Olen toiminut vapaaehtoisena ko. paikassa ja täysin ulkopuolisena voin aivan rehellisesti sanoa, siellä todella autetaan apua tarvitsevia äitejä tai muita vaikeassa elämäntilanteessa olevia.

• Anonyymi
        ValheellaLyhyetJäljet kirjoitti:

Kiittämättömyys on maailman palkka, kun lukee näitä "tarinoita." Jo kielenkäyttö paljastaa näiden valittajien varsinaisen todellisen ongelman. Valittajat ovat itse varsinaisia ongelmatapauksia.

Olen toiminut vapaaehtoisena ko. paikassa ja täysin ulkopuolisena voin aivan rehellisesti sanoa, siellä todella autetaan apua tarvitsevia äitejä tai muita vaikeassa elämäntilanteessa olevia.

Sinun toimintasi vapaaehtoisena ei kerro mitään siitä todellisuudesta, missä eletään silloin, kun et ole paikalla. Ihmisillä on tapana käyttäytyä niin kuin tilanne ja siinä paikallaan olevien ihmisten asema vaatii. Vapaaehtoinen työtekijä on seikka, jossa henkilökunta käyttäytyy hyvin harkitusti, antaakseen omasta toimenkuvastaan hyvän kuvan ammatin hoitamisesta.
        Kun sinä vapaaehtoinen poistut paikalta, käytös voi muuttua aivan toiseksi. Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä, sillä piipahduksistasi huolimatta todellisuus voi olla täysin toinen, kun mitä sinä kuvittelet sen olevan. Jos olisin työssä tässä paikassa, ei tulisi
        mieleenkään vaatia, että hädässä oleva ihminen kiittelee minua ja huomio hädän hetkellä minut, joka saan palkan työstäni. Minulle palkan nauttijana asiakaspalvelutyössäni kuuluu nöyryys hädässä olevan ihmisen edessä. Tuollaisella asenteella ei kyetä auttamaan hädässä olevaa ihmistä, joten olet työhösi sopimaton.

• Sielläollu

Paikka on hemmetin likainen..kaikki lapset sairastuu jos yksi sairastuu, ja talo on homeessa. .

• Anonyymi

Saatiin tuolta ihomato loinen. Lapset ja minä. En ikinä mene Ouluun enää. Olin 350km päästä kotoa siellä Oulussa. Täysiä sadisteja siellä on hoitajat. J talo on yltäpäältä homeessa. Olin 2018 vuonna siellä helvetissä 3kk

• sairastuttaa

Entäs ne jotka teeskentelevät,tai ovat muuten vaan hoidon tarpeessa olevia äitikultia?Huomaako ne ohjaajat milloin äidin mielenterveydessä on jotain vialla?Ohjaajat soittelee ja saavat haluamansa vastauksen,esim.onko suhteessanne ollut lähisuhdeväkivaltaa,mutta nainen ei halua kertoa että hän on ollut se väkivaltainen tyyppi,vaan epäillään heti toista osapuolta?Nykyajan naiset on niin ovelia,manipuloivat ja valehtelevat,tirauttavat jopa pari kyyneltäkin,ja läpi menee,saavat sympatiat puolelleen.Ja talo on todellakin sopimaton paikka,entinen autokorjaamo,maalattu päälle...

• määkihaluan

Mii tuu eli mua kans?

• Vierestäseurannut

Oulun ensi-ja turvakoti pitäisi nopeasti purkaa pois! Homeinen ja tunkkainen. Lisäksi erittäin likainen!!!! Lapset ja aikuiset sairastuu siellä. ..
      Ja jos ei muuten, niin mieleltään jollain tapaa.
      Siellä on hulluja sääntöjä= jos ei sänky ole pedattu aamu yhdeksään mennessä, on huono vanhempi.. jos ei lasta syötä niin paljon tai vähän kuin ohjaaja sanoo= huono vanhempi. Jos ei mene lapsen kanssa yleisiin tiloihin ohjaajien silmien alle leikkimään tai osallistu niiden ryhmiin (jotka voi olla mitä ihmeempiä kotkotuksia..=huono vanhempi..
      Sitten päälle se sairas yksityiskohta, että sinne Pakotetaan, -ja siitä joudut sitten maksamaan n.30e/ vuorokausi!!

• Päihdevammaisia

Hupaisia nämä huonojen äitien kirjoitukset.

• hyihyihyi

Uskomatonta miten joku voi ajatella saavansa avun Oulun ensi- ja turvakodilta. Todellakin mielivaltaista hädänalaisten ihmisten asioiden hoitoa. Mennään siitä missä "aita on matalin" ja miten parhaiten omat intressit kohtaa.
      Palvelukodin johdolle isoimmat risut. Onko jotenkin kadotettu yhteys normaaliin elämään? Tai yleensäkin pienten lasten vanhempien arkeen? Ei se riitä että huolehditaan oman vanhenevan "lookin" kiillotuksesta ja käydään töissä patsastelemassa, pitäisi sen verran edes omaa ammattitaitoa ylläpitää, että oikeasti tekisi töitä. Ensikoti on meitä avun- ja turvantarvitsijoita varten, ei teidän seurapiirien suojatyöpaikka.
      Katsoisitteko itseänne peilistä silmiin, ,,"minkätakia työpaikkani on ensikodilla?" eikä miten esittelen uutta punaista väriä tukassa edustavammin töissä tänään...

• Hyihyihyihyi

Älä nyt. Osumapintaa meihin tavantalliaisiin paljonkin; rahankiilto silmissä voi suostua vaikka Oulun hölmöimmän miehen akaksi.

• eiiiii

Todentotta lapsiperheen arki voi olla hyvin haastava ja vielä sekin että se tapahtuu turvakodilla eli ei tavanomaisissa koti oloissa. Eivät osaa yhtään huomioida asiaa.

• Natsimesta

Pitää todellakin paikkaansa sieltä et saa apua, siellä kirjotetaan raportteihin mitä heillä mieli tekee. Useinkaan eivät ole paikalla ovat poissa osastolta heitä joutuu usein odottamaan tunnista kolmeen ennenkun joku tulee.
      Työntekijöille ruoka ajat ovat myös hyvin tärkeitä silloin he hönkäset paikalle kun hyeenat ja syötyään poistuvat taas paikkaan teitämättömään. Keskustelu apua ei saa vaikka pyytäis että haluasi keskustella joutuu odottamaan useamman päivän eikä he edes muista että joku olisi pyytänyt keskustelu apua. Kysymykset keskusteluissa liittyvät koko ajan väkivaltaan ei kysytä miksi tilanne on tämä mistä ongelmat johtuvat tai mitä niille voisi tehdä.
      Lapsiperheen arki elämä turvakodilla on haasteellista eikä työntekijät huomioi yhtään turvakodin tuomia haasteita arkeen.
      Osa työntekijöistä todella ylimielisiä. Koko ajan työ aikaan juttelevat niitä näitä keskenään keittiössä ja lipittävät kahvia.
      Sossu palaverissa kertovat ihan ihme juttuja ja yksityöntekijä joka oli mukana virnuili jopa hymyili sillain todella loukkaavalla tavalla. Ehkä joillekin on apua täältä saatavilla mutta varoitan täällä ei ihmisarvoa tunneta kaikki mitä teetkin on heidän mielestään väärin.

• Natsimesta

Lisäystä edelliseen...
      Aina kun heille mainitsee heidän virheistään esim ettei työntekijä ole saatavilla tai ettei ole saanut keskustelu apua jne. Alkaa valitus säännöistä joita he eivät ole edes kertoneet, yksittäisiä outoja sääntöjä joita ei lue missään.

• Anonyymi

Hyvän mielen talolla taas henkilökunta ja varsinkin pomo toimivat parikymmentä vuotta sitten olemattomien sääntöjen mukaan etenkin rangaistuksia jakaessaan. Sääntöjä ei haluttu laatia ja julkistaa, ehkä siksi että haluttiin turvata oikeus ihmisten mielivaltaiseen kohteluun. Ylhäältä alaspäin kohtelua siis kautta linjan, taitaa olla Oulussa muutenkin hyvinkin tavallista. Puistattaa muistella.

• KokoomusmätäSotea

En löytänyt täältä yhtä olennaista tietoa. Kuka omistaa tuon r.y:n? Tuottaako se voittoa joillekin? ...Ainakin se saa tukea Veikkaukselta.

YTJ järjestelmä antaa tiedon että lafka on tekisteröity Y-tunnuksella 0210108-3, mutta kun yrittää hakea tarkempia tietoja omistuksesta ja taloudesta, ei niitä löydy. YTJ:n Virre-tietopalvelusta ne pitäisi saada, mutta sieltä ei löydy yritystä vaikka hakee nimellä ja Y-tunnuksella yhdessä tai erikseen.

Haiskataa tyypilliselle kokoomuslaiselle rahankusetuspuljulle missä lypsetään Oulun kaupungilta, valtiolta ja Veikkaukselta rahaa veronkiertohuijareille.

• Eikö

Koko oulu ole vähän "natsi" mesta.

• LestanatsitRulettaa
        Eikö kirjoitti:

Koko oulu ole vähän "natsi" mesta.

Lestamesta. Natsimesta.

• yleissivistystä

Se on voittoa tavoittelematon yhdistys. Ei ole kenenkään omistuksessa. Eli ei tahkoa rahaa kenellekkään, kuten ei muutkaan vastaavat yhdistykset. Siitä ei siis nettoa kukaan omaan lompakkoon mitään. Työntekijät on näissä ihan tavallisia palkansaajia.

• EiTipuRahaaSPREnää

Ainakin lähes kaikki VOK:t omistaa SPR ja nettoaa miljoonia valtiolta ja kunnilta vuokratuloina!

• todella.huolestunu.isä

Valitevasti täyttä totta tuon lausuntojen puolesta mitä siellä kirjoitetaan pidin toimia hyvänä kun puolisoni meni sinne esikoisen kanssa mutta en enään endes pääse katsomaan sinne omaa lastani tai avopuolisioani paikan sosiaalityöntekijä kirjoittaa valheellisia lausuntoja edes näkemättä tai kuulematta minua ja hän järjesti kokouksen asiasta missä tapaamis asia käsiteltiin johon ei kutsuttu minua paikalle tällä hetkellä olen todella huolissani puolisoni ja lapseni puolesta avopuolisoni on ensikodin puolella eikä meillä ole puolisoni kanssa riitaa vaan hyvä ja tasapainoinen suhde lisäisin että tämä sos tantta antaa kolmelle eri taholle jokaiselle erilaiset vastaukset asiasta no karma kostaa

• Anonyymi

Tästä myös kokemus ettei toista vanhempaa kuunnella, tässä tapauksessa isää. Tietoja ei anneta tai valitusosoitetta vaikka asiaa monta kertaa kysytty.

• Todella.huolestunut.iskä

näin sisvusta seuraajana voin antaa yhden neuvon sun pitää sumuttaa eli esittää kuinka nautit ja ole etu oikeutettu saamasta tuesta että siinä paikassa pahasti jotain vialla esim jos asiakkaalla ei ole ongelmaa niin henkilö kunta luo tai antaa ymmärtää valheellisesti että on siellä menee ensikoti ja turvakoti toiminna sekaisin ensikotilainen joutuu käymään kurseja jotka on tarkoitettu väkivallasta kärsiville puolisoille sun muuta todellisuudessa ne ovat arkoja asioita ja todellinen uhri ei saa apua kun ei kehtaa ruveta puhuun ongelmista koska kurseihin laitetaan ihmisiä jotka eivät ole tosissaan kursilla mukana kun ei itsellä ongelmaa johto päätös turvakotia ja ensikotia ei saisi missään nimessä pitää saman katon alla ja jos oisikin pitäis olla kummasakin eri henkilökunta edes

• Hyi.saatana

Melko hupaisia nuo omien työntekijöiden kommentit eipä löydy muualta suomesta ensikotia , turvakotia mikä saa nuin paljon lokaa niskaa ja se on aivan sama minkä ongelmien kans painii eipä vedetä tuota päihde ongelmaa nämä kommentit lokaiset ovat niin päihde mielenterveys kuin väkivallasta kärsivien,sekä heidän läheisten ihmisten kirjoittamia eikö pitäisi ihmisiä yrittää auttaa ensin ku uhkailla perustettomalla huostaanotolla tälläinen toiminta ei palvele ketään millään muulla perhekotien ennestään lihavia lompakoita toiminta haiskahtaa siellä bisnekseltä ja millä hinnalla

• korvatutille

valitettavasti tämä mitä täällä kirjoitetaan on täyttä totta siellä on arkipäivää uhkailu huostaanotolla ja myös aiheettomia huostaanottoja tapahtuu hyi helvata mitä porukkaa itse saan seurata tilannetta vierestä siellä ei pyritä ratkaiseen ongelmia vaan päin vastoin asikkaalle luodaan ongelma jos ei muuta keksitä todella törkeää kauanko tämä saa jatkua luoja yksin tietää no karma kostaa jossain vaiheessa

• Anonyymi

Asukkaat pakotetaan asumaan siellä.. he siivoavat myös itse, no jjuu syövät laitosruokaa. Valmis ateria!..
      ovat lukkojen takana tai viedään lapsi.
      Mietippä sitä.
      Ja siellä on yhteisöllisen ihana bakteérikanta=/-

• Anonyymi

Voi kauheeta, ilmaiseksi asuvat ja joutuvat siivoamaan. Hirveetä. Ruokakin on ilmaista laitosruokaa. Hirveetä.

• Anonyymi

Huonoilta vanhemmilta lapset pois. Kiitos

• Anonyymi

Suomessa 2019: Persut toistavat Kremlin heille antamia tehtäviä.

• Anonyymi

Kyllähän siellä sama meno jatkuu. Jos kritisoit heidän työtään niin sitten alkaa kyttääminen. Istutaan aamulla oven takana ja kuunnellaan kuinka nopeasti reagoit, kun vauva itkee. Kuinka iso pissa vaippa on. Ulkona saa olla vain hetken kerrallaan ja jo soitellaan perään ja kysellään.
      Annetaan negatiivista palautetta jatkuvasti ja samalla kerralla aina muistutetaan huostaanoton mahdollisuudesta. Ohjaajat saattavat olla poissa tilasta yli tunnin, ei näy ketään missään. Eli summa summarum, jos et tee ja toimi niinkuin ohjaajat ja tämä "sosiaalityöntekijä" sanoo niin olet vaarassa menettää lapsesi sekä oman mielenterveyden. En suosittele kenellekään kyseistä paikkaa!

• Anonyymi

Kyseessä ei ole vain Oulussa toteutuva ilmiö.
      Sosiaali- sekä lastensuojelupalvelut ovat tuottava bisnes, jossa työskentelee vaikka minkälaisia henkilöitä. Monet vilpittömiä ja tietämättömiä. Monet todellakin toisille tahallisesti harmia aiheuttavia. Myös moneen lahkoon kuuluvia, jotka viransa toimesta pakottautuvat mukaan toisten elämään vaikka virkavaltaa hyväksikäyttäen.

• Anonyymi

Varmasti ns. avulle alistuva henkilö saa tarvitsemaansa tukea, mutta valitettava totuus on, että valheilla on pitkät ja ehtivät jalat.
      Onko henkilökunta kyseisessä paikassa pahansuopaa, en menisi sanomaan. Mutta vuosien piina voi alkaa lastensuoj. / sosiaalipuolen avunpyynnöstä, perusteettomista lastensuoj. ilmoituksista yms.
      Muistakaa kuitenkin, että henkilöllä on aina itse oikeus vaikuttaa mm. itsestään kirjoitettaviin kirjauksiin. Ne saa tarkastaa ennen tallentamista, ne saa poistatuttaa tai niistä saa vaatia kopiot itselleen. (Osa ilmoituksista lain mukaan myös toimitettava kohdehenkilöille.)
      Toki on erityisen väärin työllistää niin itseään kuin muitakin kyseisen kieron ympyrän toimesta.
      Kyseessä yleisellä tasolla koko maassa toteutuva vilppi. Ei vain Oulussa.

• Anonyymi

Jos turvakotiin menee niin eikö sinne mennä esim väkivallan uhkaa pakoon tai väkivaltaista kumppania pakoon. Tuskin siellä nyt kaikki ovat päihde äitejä ja millä oikeudella siellä kukaan alkaa arvioimaan sen äidin vanhemmuutta tai mielenterveyttä kun eikö se kuulu ammattilaisille. Eihän se siis jos äiti tai isä joutuu menemään turvakotiin lasten kanssa ole sama kuin lupa alkaa kytätä ja käyttää hyväkseen toisen hätää. Avun pitää olla oikeaa ja vilpitöntä, tasavertaista eikä semmoista että joku hoitaja asettaa itsensä vanhemman yläpuolelle ja jos kumppani on jotenki väkivaltainen niin miten se on muka uhrin vika, alistetaan alistettua? Päihdeongelmaiset ovat sitten asia erikseen ja mielenterveys asiat eivät saa olla vanhempia leimaavia. Avun tarjoajien pitää tarjota konkreettista apua ihmisille eikä vain käyttää valtaa tai pönkittää omaa egoaan. Jotenkin täällä jotkut kommentoijat olettaa, että äidit olisi niin tyhmiä etteivät itse ymmärtäisi omista lapsistaan mitään. Tahallista tarkoitushakuista naisten alistamista tuollainen on eikä mitään auttamista jos ammattilaisena kohtelee äitejä alentavasti. Perheväkivaltaa on kaikissa yhteiskunta luokissa, ei vain päihde perheissä. Eikä se äiti välttämättä itse käytä mitään päihteitä tai ole tyhmä. Jos on traumoja ym niin se ei tee huonoa äitiä eikä anna oikeutta ryhtyä traumatisoimaan ja pelottelemaan sitä äitiä vielä lisääkin. Naisia alistavat systeemit tuntuvat toimivan hyvin. Hae apua ja tulet alistetuksi lisää. Mutta jos on oikeasti päihde tai tosi vakavia mt ongelmia niin kyllä niihin pitää hankkia apua, jotta voi olla hyvä vanhempi. Joskus vain toinen on se päihde vanhempi ja toinen raitis. Tilanteita on monia.

• Anonyymi

Niin, älä mene ensi- ja turvakotiin vaan pysy toki omassa kotona vaikka juopottellessaan väkivaltaiskesi osoittautunut ukkosi ensin humalassa ollessaan päätti alkaa harrastaa nyrkkeilyä, ja sitten kun sille selvisi että ei ole varaa ostaa nyrkkeilysäkkiä alkoi käyttää sinua siihen tarkoitukseen.

Ja pientähän se on nyrkin iskusta murtuneen leuan parantaminen, ei tarvi kuin pari kuukautta olla alaleuan hampaat rautalangalla yläleuan hampaisiin kiinni sidottuina.

Ja mikä parasta kun ei mitään ruokaa ei sillä murtuneella leualla pysty puremaan niin onneksi kauravelli pillillä imettynä on oikein herkullista päivittäiseksi ruoaksi kunhan sen makuun ensin tottuu. Ja kaikeksi onneksi sillä kauravellillä on ruoaksi vielä monia hyviä ominaisukksia noin niinkuin yleisterveyttäkin ajatellen.

• Anonyymi

Minä olin Oulun Ensi ja Turvakodissa 3kk v.2021.Pääsin sinne henkisen väkivallan vuoksi.Mielestäni siellä on hyvä olla.Henkilökunta on ammattitaitoista.Heidän avulla saatoin aloittaa uuden elämän yksin.Kiitos❤️

• Anonyymi

Se on aivan eri asia mennä sinne lapsettomana kuin esimerkiksi lapsi, lapset mukana. Täysin ammattitaidotonta porukkaa. Avaudun paremmalla ajalla lisää.

• Anonyymi

No?

• Anonyymi

Kiitos antamistanne tiedoista. Etsiskelin paikkaa, minne voisin paeta kotonani vuosia kokemaani digitaalista sekä kidutuksen kaltaista sähkömagneettista väkivaltaa ja pakottavaa kontrollia. Pidin sitä sen nettisivulla olevan selostuksen perusteella siihen sopivana paikkana, koska se lupasi muistaakseni tarjota suojaa kaikille väkivaltaa tai sen uhkaa kokeville, riippumatta väkivallan laadusta, mutta päivystäjän mukaan näin ei ollutkaan. Nyt luettuanne kokemuksenne, totesin, että minulla kävi vain hyvä tuuri, kun en päässyt. En olisi todellakaan kaivannut tuollaista kohtelua kaiken kokemani lisäksi. Pääsin onneksi muualle levähtämään hetkeksi ja toipumaan väkivallan vaikutuksista. Tosin se oli tilapäistä ja sama meno jatkuu kotonani edelleen. Poliisilla on vaikeuksia siihen puuttumisessa ja nämä nuoret, ehkä jopa alaikäiset, mielisairaat/psykopaatit tietävät sen varsin hyvin, samoin se, joka heitä organisoi. Epäilen että hänkin on sotejärjestöväkeä. Heistä useimmillahan ei ole ammattitaitoa eikä laintuntemusta, mutta valtio suorastaan kaataa jostain syystä niihin rahaa. Kokemaani väkivaltaa tapahtuu kuulemma kaikissa ns. demokraattisissa maissa, ja menetelmät on kehitetty USA:ssa, kylmän sodan aikana. Myös Venäjän kerrotaan kokeilleen sitä, mutta jättäneen sen käyttämisen. Ainakin tässä asiassa se vaikuttaa kunnioittavan lakia ja perus- ja ihmisoikeuksia paremmin kuin ns. demokratiat.

Natsismi-sana sopii mielestäni hyvin sekä siihen mitä minä olen kokenut että mitä useimmat teistä kertoivat kokeneensa. Joillakin on kai vain ollut parempi tuuri.

• Anonyymi

Ketä sinne tullasn pakoon?
      Mamumiehiä?
      Kantiksia?

• Anonyymi
      UUSI

Islam isä ajaa pois?
      Vai kantis isi?

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      194
      1735
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      94
      1411
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1219
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1128
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1060
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1010
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70