En tiennyt mitä tehdä niin kirjotin tänne.. eli oon tänään rv 16, ja eka ultra oli rv 13 3 suurinpiirtein. Ultrassa kaikki ok, sydänäänet ja vauva kehittynyt normaalisti, yms.. eikä oo ollu mitään raskausoireita vatsan kimmoisuuden ja väsymyksen lisäksi,paitsi lisääntynyt valkovuoto. Mut nyt viime viikonloppuna,perjantaina aloin vuotaa runsaasti kirkasta,läpinkyvää,juoksevaa nestettä, joka haisi virtsan ja joltain imelän sekoitukselta. Virtsaa se ei ole, sillä virtsani pystyn pidättelemään, ja joka välissä kävin kuitenkin vessassa oman tahtoni mukaan. Noin 10 minuttia vessakäynnin jälkeen vuodin jatkuvasti tätä nestettä, ja samalla tuli kivuliaita vääntelemisiä vatsassa, melkeinpä supistuksen tuntuisia. Tätä kesti koko päivän, ja vähän alapäätäkin "kirveli". Alushousut vaihdoin melkein 10 kertaa, kun oli joka käynnin ohella läpimärät. Kyseessä ei siis ole virtsa, koska tää tuntui tulevan "eri paikasta" ja lorahdellen, yhteensä veikkaisin että tuli muutama desi. Mietin, et voiko olla lapsivettä? tänään sit taas oli vähän kipuja ja alko tuleen normi vuotoo, maitomaista ja "venyvää" valkovuotoa. Mietin jo sellaistakin, et voiko sikiökalvossa olla reikä, josta tulisi lapsivettä ja sitä kautta sit tulehdus/vauvan "kuivuminen" ja keskenmeno ns. kohtukuolema, vai haisiko vesi virtsalta jos vauva olisi virtsannut lapsiveteen yms.. yhdessä vaiheessa haisi tosi vahva virtsan haju, kiinnitin siihen huomiota eniten. plus ei mitään liikettä vauvalta vielä eli tosi paljon huolettaa,mitä tässä nyt tekis. neuvolasta sanottiin et katotaan viikon päästä.. VIIKON... ja seuraava ultra joskus yli kuukauden päästä. huolestuttaa älyttömästi, ukkoa riepoo mun jutut mut mulla ollut viikon ajan muutenkin epäilys ettei kaikki hyvin.. maha ei kasva, rinnat ei enää kipeät,ei väsytä, vauva ei liiku (vielä), ainoa oire on jatkuvat supistelut alaselässä ja sitten nivusissa ja alapäässä..
Lapsivettä, vai mitä??
15
6723
Vastaukset
- lääkäriin nyt
Siis mikset ole mennyt päivystykseen? Tai yksityiselle lääkärille? Ei ne sua synnärille noilla viikoilla ota, mutta pitäisi noilla oirein mennä muualle tarkistuttamaan mikä on tilanne. Kivuliaat supistukset tuosa vaiheessa EIVÄT ole normaaleja. Sinänsä tuo on juuri sitä vaihetta, kun monella ei ole oireita, eikä maha vielä kasva tai liikkeet tunnu, mutta mene nyt hyvä ihminen tutkimuksiin!
- faktatietoa
Jos tosiaan on joku selkeä muutos tuossa vuodossa tapahtunut, eli epäilet, että se ei ole valkovuotoa, niin mene päivystykseen. Raskausoireet tai niiden puuttuminen ei kerro mitään. Ja liikkeitä ensisynnyttäjä ei yleensä tunne noilla viikoilla ollenkaan, uudeeleeensynnyttäjäkin harvoin ja liikkeet epäsäämmöllisiä.
- heelpme
Ongelmana on vaan se, että lähin ultra 2 tunnin ajomatkan päässä, eikä oo autoa käytös just nytten.. ja neuvola sanoo et se on valkovuotoa (mun miestä ei, en tiedä). Doppleri täällä käytössä, saisko sen ilman ajanvarausta ettei tartte oottaa seuraavaan neuvolaan.. pitää kai huomenna soittaa neuvolaan ja kysyä,pääsiskö sinne.. toivottavasti kaikki ok :)
- heelpme
Kuudes kerta kun soitan neuvolaan parin kk:n aikana eikä kukaan meinaakaan vastata vaikka annettiin 10 eri numeroa
- Muita paikkoja?
Voisitko kysyä jostain muualta kuin neuvolasta?
- E.m.i.l.i.a.
Suosittelisin erittäin paljon soittamaan vaikka päivystykseen. Lapsen terveys on kuitenkin tosi tärkeä asia!! Kertoisitko miten asia on edennyt?
- pauliinamb
Tuleekohan nuilla viikoilla viel mitään lapsivettä jos keskenmeno/kohtukuolema, luulen että verta tulisi jos ois jotain sattunut..
Miten voi tuntea supistuksen jos maha ei ole vielä kasvanut, supistus on se kun maha puristuu/supistuu kovaksi ja nuilla viikoillahan maha saattaa muutenkin olla kireän/pinkeän tuntuinen.
En nyt tarkoita millään pahalla, mietin vain järjellä :)
Mutta jos oikeasti sulla on sellainen tunne että kaikki ei ole hyvin niin mene päivystykseen, siellä voit kyllä joutua melko kauan istua ja odottamaan, mutta eiköhän tulevan lapsen terveys/hyvinvointi ole sen arvoista :)
Toivotaan että kaikki hyvin ja toivotaan että ois vaan todella märkää/vetistä valkovuotoa, minullakin tulee todella paljon valkovuotoa, välillä se on täysin valkoista ja välillä melkein ihan kirkasta ja todella vetistä, on tutkittu eikä ole lapsivettä.- suppareista
Kyllä siellä noilla viikoilla ihan jo lapsivettä on. Lisäksi ei se supistusten tunteminen viikoista kuule ole kiinni. Itselläni oli raskauden keskeytys rv 10 ja ihan kunnon supistukset oli. Tottakai kohtu voi supistella ihan millä viikoilla tahansa ja kivuliaat supistukset kyllä tuntee.
- suppareista
suppareista kirjoitti:
Kyllä siellä noilla viikoilla ihan jo lapsivettä on. Lisäksi ei se supistusten tunteminen viikoista kuule ole kiinni. Itselläni oli raskauden keskeytys rv 10 ja ihan kunnon supistukset oli. Tottakai kohtu voi supistella ihan millä viikoilla tahansa ja kivuliaat supistukset kyllä tuntee.
Ja lisäyksenä vielä: ei se MAHA mihinkään puristu tai supistu, vaan kohtu, joten ei sillä ole mitään merkitystä onko kohtu jo niin suuri, että se mahan koossa näkyisi. Taidat itse nyt puhua siitä, miltä harjoitussupistukset tuntuvat, mutta kivuliaat supistukset ovat ihan eri asia ja tuntuvat erilaisilta.
- mehiläinen:)
Kyllä mä menisin lääkäriin ja lujaa enkä jäis miettimään mitä ne siellä neuvolassa sanoo. Ne ei läheskään aina tiedä mistä on kyse, etenkään jos eivät ole paikalla. Mä itse epäilin että synnytys on käynnistymässä koska lapsivettä meni, eivät uskoneet vielä päivystykseenkään mennessäni ja kurkatessaan minua että lapsivettä on mennyt, kun vasta sellaisen "tikkutestin" tehtyään totesivat että niin tosiaan on lapsivettä valunut.
- heelpme
Hei, sydän äänet kuunneltiin, neuvolan täti teki hiukan ylitöitä asian eteen.. Ei oo tässä tuppukylässä neuvolassa eikä apteekissa niitä lapsivesi testi juttuja, pitäis tilata ja tulee ehkä sellasii joskus sitten ku synnytys jo ohitte.. Mut kaikki oli ok, itteeni taas säikyttelin, mut säikähdinkin aika pahasti koska ei oo ikinä tuon näköistä vuotoa tullut, ja tuli siis vaan yhden päivän ajan, vähän kipuja ja sit taas heti palautu normaaliksi. Neuvolantäti kyllä sano että kaikki raskaana olevat naiset, jos vuoto muuttuu, yleensä kyseessä on joko lapsivesi tai sitten joku tulehdusvuoto, tai ihan valkovuoto.. ja kohtukuolemahan voi tarkottaa että syke vaan loppuu, itse keskenmeno jos on tapahtuakseen voi tulla myöhään jälkeenkin.. Ja "supistuksia" mulla on jatkuvasti, mutta kun en ole ikinä kärsinyt edes vihlovista kuukautiskivuista, niin nää "supistukset" tuntuu tosi oudoilta välillä, vaikka varmasti ovat normaaleja, joskus vaan säikähtää kun ne tulee esimerkiski kävellessä tosi voimakkaina ja välillä niin usein että on pakko päästä istualleen. Ja kohtuhan se on joka siellä venyy ja paukkuu, mut saa samalla koko mahan puristelemaan :D Neuvolantäti sanoi myös että "määrä" mitä tuli tota vuotoa, voi aivan hyvin vastata lapsiveden määrää. Mut sanoi vaan että kun syke löytyy niin ei ne sen kummempaa testejä tee, ottivat vaan virtsanäytteen. Ja kertoi et varmaan olis tullu koko vauva lapsiveden kans, mut oon kuullu et voi "tihkua" sitä vettä yms. Ja tää siis todellakin on joku alle kahden tuhannen asukin tuppukylä, eli täällä nää ei edes ota vakavasti tällasia juttuja, neuvolan täti nyt vähän ymmärsi kumminkin mut sekin sanoi että jos ei sykettä löydy niin sit sinne kahen tunnin ajomatkan päähän katoman mistä kyse :/ Luojan kiitos kummiskin kaikki ok.
- :))
Jos tuossa vaiheessa lapsivettä tihkuu niin tulehduksen riski on kyllä aika suuri. Itse menisin vaikka sinne 2 tunnin päähän ihan oikean lääkärin vo:lle tutkituttaan asian. Ite en luota th:n taitoihin niin paljon.
Tsemppiä loppuraskauteen. - LäheltäPiti..
Kannattaa ottaa silti oudoltakin tuntuvat alavatsakivut tosissaan. Itte en ottanu. Oli rv 25 5 tilanteessa oudon tuntusia alavatsapoltteluja jotka heijastu nivusiin ja alaselkään. Kesti n 5h, laitoin nukkuun silti, eikä seuraavana päivänä tullut, ainoastaan alamaha oudon tuntunen. Sitä seuraavana päivänä menin tilanteessa 26 0 ihan normi lääkärineuvolavastaanotolle, jossa selvisikin, että ne toissa päiväiset oli ollu kunnon supistuksia ja oli kypsyttäneet kohdunkaulan täysin pehmeäksi, lyhentäneet sen ultralla tutkittuna 2 cm:n ja kohdun suu oli auki (vauvan pää painoi suuta auki sentin verran muodostaen ns. funnelingin sinne). Kohdun kaulan ulkosuu oli onneksi kiinni. Sieltä vastaanotolta lähdettiinki sitte ambulanssilla lähimpään keskussairaalaan n. 30 km päähän, jossa vietin seuraavat 5 vkoa ja 5 pv täydellisessä lepohoidossa synnärillä, ainoastaan vessassa sain käydä ja joka toinen päivä suihkussa. Diagnoosi oli ennenaikaisen synnytyksen riski. Äitipolilla tekivät juuri niitä tikkutestejä mm. että onko vedet menneet. Tilanne oli tosi akuutti, näin jälkeen päin kun olen kuullut. Sain heti ekoina päivinä kortisonit kypsyttämään lapsen keuhkoja. Mutta ennen vkoa 30 oli henkilökunta varpaillaan minun kanssani ja valmiina siirtämään seuraavaan paikkaan, sillä lähisairaalassa on mahdollista synnyttää vasta vkon 34 jälkeen.
Koko melkein 6 vkon ajan tilanne pysyi samana kuin silloin kun menin osastolle. Pahinta oli se kun ei voinut itse asialle mitään muuta kuin levätä sekä koti-ikävä. Onneksi mies kävi joka päivä ja pienen paikkakunnan etuna sai olla viikonloppuisin yötäkin. Mieluiten sitä olisi kotona saman ajan maannut, mutta lapsen etua ajatellessa apu oli lähempänä osastolla jos jotakin olisi sattunut. Ja kotona olisi saattanut tulla tehtyä liiaksi, eikä olisi tullut levättyä oikeasti.
Nyt olen rv 35 0 ja kanava on hävinnyt ja ulkosuu 1cm auki. Reilun kolme viikkoa olen siis kotona tunnollisesti pötköttänyt ja siitä huolimatta oli viikko sitten olleessa kontrollissa tuollainen tuomio. Saan jo enemmän liikkua, mutta ottaen tilanteen huomioon yritän levon kanssa päästä edes 37 vkolle.
Halusin jakaa kokemukseni, jotta moni osaisi ottaa tosissaan tuollaiset oudot tuntemukset. Ja etenkin jos supistuksia on nuin aikaisilla viikoilla niin ne kannattaa selvittää mistä johtuu, ettei kypsytä liian aikaisin kohdunkaulaa tai muuta. Ei se sairaalassa olo niin mukavaa ole ja etenkin pitempää aikaa. Ja parempi niin, että huomattaisiin ajoissa kuin liian myöhään. Luoja tietää mitä meille olisi sattunut jos ei olisi ollut tuota rutiinitarkistusta. Etenkin ensisynnyttäjänä kun ei osaa ottaa kaikkia kipuja tai oireita välttämättä niin tosissaan, eikä tiedä miltä minkäkin pitäisi tuntua. Seuraavassa raskaudessa olenkin sitte tehokkaammassa seurannassa.
Kyllä se parin tunnin ajomatka on kannattava jos oikeasti miettii, ettei vauvalla ole kaikki mahassa kunnossa. Mieli sinne palkintoon, joka on maailman paras mitä voi saada :) Tsemppiä heelpmeelle, kaikki menee varmasti hyvin loppuun asti :)- tsemppiä sinulle!
Tosi hyvä juttu LäheltäPiti, että menit tutkituttamaan tilanteen! Tosi rankka loppuraskaus sinulla ollut, kun olet vuodelepoon joutunut, mutta nythän olet jo aivan mahtavan hyvillä viikoilla! Vaikka lapsi syntyisi huomenna, niin on toki ennenaikainen, mutta niin kehittynyt jo kuitenkin, ettei varmasti pitkää sairaala-aikaa olisi tiedossa. Ja tietysti vielä hienompaa, jos täysiaikaiseksi ehtii. Tosin, onpa sitä kohtalon ivaa usein kaltaisissasi tapauksissa ollut, nimittäin tiedän muutamankin, joilla ennenaikaisen synnytyksen riski on muuttunut synnytykseksi siellä hyvän matkaa lasketun ajan jälkeen! :) Hyvää loppuodotusta sinulle!
- LäheltäPiti..
tsemppiä sinulle! kirjoitti:
Tosi hyvä juttu LäheltäPiti, että menit tutkituttamaan tilanteen! Tosi rankka loppuraskaus sinulla ollut, kun olet vuodelepoon joutunut, mutta nythän olet jo aivan mahtavan hyvillä viikoilla! Vaikka lapsi syntyisi huomenna, niin on toki ennenaikainen, mutta niin kehittynyt jo kuitenkin, ettei varmasti pitkää sairaala-aikaa olisi tiedossa. Ja tietysti vielä hienompaa, jos täysiaikaiseksi ehtii. Tosin, onpa sitä kohtalon ivaa usein kaltaisissasi tapauksissa ollut, nimittäin tiedän muutamankin, joilla ennenaikaisen synnytyksen riski on muuttunut synnytykseksi siellä hyvän matkaa lasketun ajan jälkeen! :) Hyvää loppuodotusta sinulle!
Kiitos tsempeistä :) Poikkesihan tuo minun kokemus aloittajan tekstistä, mutta kun mainitsi, että oli supistuksia niin ajattelin olla varoittavana esimerkkinä..
Joo ollaan kyllä tosi hyvillä viikoilla ja positiivisin mielin päivä kerrallaan. Vauva tosiaan saanut jo kortisonit hyvissä ajoin ja painoarviotkin hyvällä mallilla. Tiä vaikka meniski yliaikaiseksi ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 754321
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1094066BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1522555Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582517Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?672387- 1332116
Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik422087- 501973
- 631730
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?541718