Lääkis haaveena

lääkärin ura unelman

Hei. Olen juuri peruskoulun käynyt poika ja menossa lukioon. Tulevaisuudessa haluaisin olla lääkäri, sillä olen kiinnostunut kaikesta lääketieteeseen liityvästä ja tykkään toimia ihmisten kanssa. Edessä on pieni ongelma. Onko minu mahdollista päästä lääkikseen, jos en ole erittäin hyvä ma-bi-fy-ke. Sain peruskoulun päättötodistukseen matikasta 8 fysiikasta 9 kemiasta 9 ja biologiasta 8.Olen ajatellut että otan lukiossa kaikki edellä mainitut aineet pitkinä. Mitä jos saan niistä huonot arvosanat enkä loppujen lopuksi hyödy siitä mitään, lääkiksen kannalta? Vai kannattaako vain lukea, ja lukea ja yrittää oppia asiat? Kuinka vaikea pääsykoe loppujen lopuksi on. Tykkään lukea, mutta jostain syystä minun on vaikea oppia asioita helpolla. Saan hyviä numeroita luettuani monia päiviä. Kannattaako vain tehdä se ja uskoa itseeni. Haluaisin silti todella paljon lääkäriksi. Anteeksi jos teksti oli sekava:)

10

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittänyttä laiteta

      Soita eri yliopistojen lääketieteellisten tiedekuntien neuvontatoimistoihin ja ylioppilaskuntiin ja kysy, millainen koe on, ja otetaanko todistusten numeroita/arvosanoja ylipäätään huomioon. Paha on ketään kieltääkään yrittämästä. Sinänsä yliopistossa on paljon ihmisiä, jotka eivät ole neroja, mutta lukevat vaan sitäkin enemmän. Sitä luettavaa on kyllä huiman paljon enemmän kuin peruskoulussa. Onhan tässä lukio vielä välissä parantaa vauhtia.

    • 6. vsk:n kandi

      Huoli pois, ei tarvitse todellakaan olla mikään nero päästäkseen lääkikseen. Ihan tavallinen, keskinkertaisen/hyvän lukiopohjan saanut tyyppi kyllä pääsee 1-4 hakukerralla sisään, kunhan vaan uskoo itseensä.

      Pääsykokeen laskutehtävät ovat fy/ke-pohjaisia, joten mitään pitkän matematiikan intergointilaskuja ei periaatteessa tarvitse osata. Toki pitkä matikka tukee fysiikkaa ja kemiaa, joten se on hyvä ottaa lukiossa.

      Noi sun 8-9 arvosanathan on jo oikein hyviä, eli kun pidät saman tason niin ne ei tuu oleen mikään ongelma. Jos saat pidettyä tuon tason sopivalla lukemisella niin hyvä. Turha kymppejä on lähteä tavoittelemaan, mikäli se tarkoittaa itsensä loppuun polttamista opiskelulla. Harvalla kuitenkaan on keskiarvo 9-10 missään aineessa, kyllä lääkikseen pääsee ilmankin, kuten allekirjoittanut ja sadat muut nuoret vuosittain.

      Jos tuo on sun haavees niin totta hitossa lähet sitä tavoittelemaan! Pohja näyttää olevan kunnossa. Jatka vaan samaan malliin :) Ja itseluottamusta on hyvä myös kehittää, selkeesti hiukan aliarvioit itseäs ;) Realismiahan on, että kun on halua ja jo nyt hyvät numerot tarvittavista aineista, niin mitään muuta estettä ei oo ku korvien väli. Tsemppiä!

      PS. Oon siis itse pian valmistuva lääkäri, ja puhun siis kokemuksesta. Jos joku alkaa trollaan et tarvii olla puolijumala päästäkseen sisälle, niin jätä ne jutut huomiotta.

      • lääkärin ura unelman

        Kiitos paljon mukavasta ja asiallisesta vastauksesta ja onnea lääkärinuralle:) Ihan näin mielenkiinnosta, monennellako kerralla pääsititse sisään ja oliko sulla hyvät numerot peruskoulussa ja lukiossa


    • Nostalgia-

      Itselläni oli Matikka, fysiikka, kemia 9 ja bilsa 10 peruskoulun jälkeen. Haaveilin itse tuolloin myös lääkikseen pääsystä (En niinkää vain "perus lääkärin" urasta, vaan oftalmologin/ortopedin urasta :))

      Luin pitkän matikan sekä fy-ke-bi:n laajan oppimäärän. Alku lähti toosi huonosti käyntiin, johtuen siitä, että yläasteella olin tottunut "ulkoa opettelemaan" koealueet koska ne olivat niin pienet verrattuna lukion kokonaisen kirjan alueisiin. Lääkis haaveet katosivat, mutta vähitellen kehityin opiskelijana - käännekohtani oli, kun hyvä kaverini sanoi: "Moni opiskelee ahkerasti, mutta ei ajattele - ja siksi ei menesty."

      Yhtäkkiä alkoikin sitten matemaattinen osaaminen nousta (sitä rupesi ymmärtämään ihan eritavalla), pitkän matikan 6-7 vaihtuivat 7-9, ja tunsi että oikeasti tajusi asiat - kun mietti tarkkaan syy-seuraussuhteita ja panosti ajatteluun ulkoaopettelun sijaan. Fy-ke-bi oli tämän jälkeen tasaista 9-10.

      Lääkishaaveet palasivat 2. vuoden puolivälissä, taikaiskusta. Puolitoista vuotta opiskelin lähes päivittäin, ahkerasti, ajatellen - puhkuen itsevarmuutta. (Hyvä lukuporukka auttoi paljon!) Halusin lääkikseen kuollakseni. Kirjoitin biologiasta L, Fysiikasta ja kemiasta E:t ja pitkästä matikasta M:n.

      Hain ekalla kerralla Turkuun, ja jäin murto-osa pisteen päähän. Murruin, ja haeskelin itseäni paripäivää - kunnes sain jostain voimia taas. Tarkistin tekemäni kokeeni - oppiakseni virheet. Kaboom. Virhe. Kädet tutisten lähetin paperin uudelleen tarkistettavaksi, ja se tuli takaisin nuo pari pistettä lisättynä. Opiskelupaikka aukesi, tuntui unelta. Tuntuu yhä - vaikka työmäärä onkin välillä kova :)

      T: Turun kandilainen

      • lääkärin ura unelman

        Vau! Kiitos taas asiallisesta ja motivoivasta tekstistä:)

        Mietin vielä sitä, että mitä jos en pääsekkään ekalla sisään(en sitä oikeen uskokkaan) kannattaa tehdä? kannattaako pitää välivuosi vai mennä opiskelemaan vuodeksi jotain muuta ja lukeo pääsykokeeseen seuraavaa vuotta varten? miehillähän tulee vielä jokatapauksessa armeija.


    • 212112

      Ei kannata ajatella ettetkö muka pääsisi ensimmäisellä hakukerralla sisään! Kannattaa panostaa täysillä ja uskoa itseensä. :)

      Tietenkin on hyvä olla suunnitelma B. Itse olen juuri lukion viimeistä vuotta tahkoava, ensi vuonna lääkikseen hakeva, kaveri. Itse olen ainakin ajatellut käyväni armeijassa, mikäli en pääse sisään 1. kerralla. Sen näkee sitten jos ei pääse.

      • lääkärin ura unelman

        Entä tiedätkö miten vaihtarivuosi vaikuttaa opiskeluun? Tuleeko suuri lovi oppimisessa? Kiitos vastauksesta!


    • viivimm

      Heippa! Täällä kirjoittelee lukion ykkönen. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat minulla hukassa. Minua kovasti kiinnostaisi lääkärin ura, mutta en ole valinnut lukiossa vielä ainakaan yhtään kemian tai fysiikan syventäviä kursseja. Luen pitkää matikkaa kylläkin. Haluisin kysyä, onko tämä este lääkikseen pääsemiselle, että en lue fy-ke aineita? =)
      Kiitos vastaajille!

    • simle

      Pääsykoe perustuu lukion fy-ke-bi kursseihin ja pitkä matikka tukee fy-ke kursseja. Jos nuo aineet puuttuvat lukio-opinnoista, on niiden sisältämä tieto hankittava muulla tavalla.
      Jos et selviä noista kursseista, et pääse myöskään lääkikseen.

      • heppu7

        Jos et lukion jälkeen pääse suoraan lääkikseen (hyvin harva pääsee). On sinulla vuosi aikaa lukea fy-ke-bi kuntoon. Itse kirjoitin C E M ja paikkailin osaamista vielä pari vuotta ennen kuin pääsin sisään. Helpoimmalla olisin päässyt olemalla ahkera lukiossa. Kaikki, jotka oikeasti haluavat, pääsevät sisään. Se vaatii vain työtä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      548
      4017
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3464
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3090
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2382
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2240
    6. 227
      1688
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1329
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe