Kissa saa säikähdyskohtauksia täysin yllättäen

apua D::

Moi! Tää on aika pitkä mutta jos kehtaat, ole kiltti ja lue, tai lue ainakin yhteenveto lopusta. Haluan tietää onko tämä normaalia vai mikä kissalla on.

Eli meillä on 3-4kuinen kissanpentu(en laittanut tätä kissanpentuosioon koska ei varsinaisesti liity pentuihin, ja täällä tuntuu saavan nopeammin vastauksia)
Kissa on ollut tähän päivään asti täysin normaali. Tänään käytin ulkona, on leikkinyt ja nukkunut, kaikkea mitä tavan pentu tekee. Sitten tapahtui tämä:

Kissa nukkui kaikessa rauhassa minun ja isäni välissä sohvalla, kun minä nousin ylös ja haukottelin ääneen, ja ojentelin käsiäni. Täysin yhtäkkiä rauhassa nukkunut kissa pomppasi pystyyn ja juoksi salamana kukkapöydän taakse piiloon, eikä tullut sieltä hetkeen pois. Mietin tietysti, että minäkö sen aiheutin haukotuksellani, ei se kyllä ennen ole sellaisista säikähtänyt. Mitään erikoista ei tapahtunut sillä hetkellä. Kissa uskaltautui hetken päästä ihmisten ilmoille, mutta katsoi hyvin hyvin pelokkaana. Minua kauhistutti kuinka se katsoi minua, silmät pyöreinä ja karvat pystyssä. Toisaalta hän katsoi niin muitakin. Hetken päästä se sai uuden samanlaisen kohtauksen aivan yhtäkkiä, ja sai sellaisen vielä kolmannenkin kerran.

Nyt muutaman säikähdyskohtauksen jälkeen kissa on hyvin arka, säikähtää kaikkia pieniäkin ääniä. (säikähti esim. valokatkaisijan ääntä). Mikä teki ennen niin rauhallisesta ja kiltistä pennusta säikyn?

6

5458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normaalia sanoisin.

Saattoi vain herätä väkivalloin kesken makeimman unen.
      Katso onko pissa tullut housuun pikkukisulla samanaikaisesti ja jos
      on, ota yhteyttä eläinlääkäriin.

• säikkykisu

Herätä väkivalloin, voitko selventää? Kukaan ei tehnyt kissalle mitään eikä mitään erityisen kovaa ääntä kuulunut sillä hetkellä, muutenkaan mitään yllättävää ei tapahtunut.

Nyt tosin on leikkinyt normaalisti, toivottavasti ei tule pelokkuus enää jatkumaan D:

• VeryBerry

Hei!

Luultavasti kisu oli joko näkemässä unta ja uni häiriintyi äkillisesti esim. painajaisen takia ja siksi säikähti. Tai haukotus ja venyttely saivat sen säpsähtämään kesken unen. Ei kuulosta mielestäni huolestuttavalta. Jos kisu on syvässä unessa ja näkee unia (huomaa jos kissan tassut liikahtelevat tai viiksikarvat "värisevät") kannattaa varoa herättämästä sitä. Tietysti pennulla voi olla myös stressiä ja siksi säikkyy kaikkea.

Se miten helposti herää eri ärsykkeisiin riippuu kissasta. Itselläni toinen kissa on kuin perunasäkki kun alkaa nukkumaan eikä huomaa mitään hyörimistä ja pyörimistä ympärillään kun taas toinen on jo luonnostaankin arempi :)

• Normaalia sanoisin

Tarkoitin heräämistä, jos heräät itse normaalisti, olet päivän virkeä.
        Mutta jos heräät vaikka rumpujen paukutteluun kesken unen, voi päivä
        tuntua vaikealta.

Hauskoja hetkiä kissan kanssa.

• säikkykisu

VeryBerry kiitos vastauksesta, selventi tilannetta aika paljon :) Itsekin arvelin että saattoi nähdä painajaista, mutta harmittaa, että kissa on nyt niin arka, kun vielä eilen oli niin kaikkien kaveria.
      Ennen kun nousin, kissa venytteli tassujaan ja korvat heiluiva(en nähnyt onko silmät kiinni), joten ajattelin että kissa on hereillä, ehkä se olikin unessa. Ei voi kun toivoa että kissa tottuu normaalin arjen ärsykkeisiin ja ymmärtää että unet on vain unia :)

• kissaihminen26

Todennäköisin selitys on tosiaan se, että kissa näki painajaista. Voi olla, että sinun liikkeelle lähtösi ja haukotuksesi jollain lailla sekoittuivat kissan uneen, josta kissa samalla hetkellä yhtäkkiä heräsi, ja siksi kissa säikähti tilannetta. Se aika luonnollista, eli ei kannata huolestua :)

Minunkin kissani on joskus säikähdellyt vastaavasti. Kerran esimerkiksi näin: kissa nukkui kaikessa rauhassa nojatuolissa, ja yhtäkkiä pomppasi ylös ja hyppäsi pois tuolista, ja sen jälkeen tuijotti säikähtäneen näköisenä tuolia ja sitten minua. Näki varmaan painajaista. Tilanteen jälkeen kissani meni sohvalle ja jatkoi tyytyväisenä uniaan. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe