Mikä järkevin ostos?

Lydiah.

Olen myymässä ensijärkkäriäni, 1000D. Valokuvaus on vienyt ihan mukanaan, ja haluaisin paremman kameran.
Olen katsellut käytettyinä ja uusina kameroita. Kertokaas, mikä näistä olisi paras? 650D, 50D vai 600D.
50D oli myytävänä käytettynä, vajaan kolmen vuoden vanha kamera, runkona myynnissä. Hintaa oli 445 euroa. Onkohan ihan käypä hinta tuolle kameralle kun kaiken kuului olevan kunnossa.
Minkälaisia eroja esim. 650D ja 50Dssä on? Onko ne aivan eri laatuluokkaa vai lähellä toisiaan ominaisuuksiltaan? Oon yrittänyt netistä etsiä tietoa, mutta kovin paljoa en ole löytänyt.
Lisäksi löysin myytävänä olevan 7D ja 5D rungot. Onko näiss' yksinumeroisissa Canoneissa merkittävää eroa esim tuohon 50D tai 650Dhen? Jos ajattelee näin vähän vakavammin harrastelevan näkökulmasta?
Onko kannattavaa ostaa 7D runko käytettynä, jos sanotaan, että edellinen ostanut käytettynä 09 Rajalasta.. Huhhuh että olen jo aivan sekaisin näiden numeroiden kanssa ;) Auttakaas vähän.

27

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näkökulma tämäkin

Jos oikeasti järkevimmän ostoksen perään kyselet, niin nyt olisi erinomainen aika vaihtaa merkkiä (edellyttäen, että et ole ehtinyt hankkia enemmälti Canon-lasitavaraa).

Sen toisen merkin toiseksi halvinta runkoa saa nyt todella edullisesti, eivätkä nuo 600D ja 650D ole kalliimmasta hinnastaan huolimatta vieläkään sen tasolla.

Itse kurkottaisin vielä vähän ylemmäs: se kolmanneksi halvin runkokin pyörii nyt jo 800 euron seutuvilla ja on varmasti joka sentin arvoinen!

APS-C-kennoisten objektiiveissakin se toinen merkki vetää useimmissa tapauksissa pitemmän korren.

• 60 D

Pysy vaan Canonissa, ei se kuvanlaatu parane merkkiä vaihtamalla. 50 D on jo hieman vanha runko kuten 7D jotka ovat hieman tukevammin tehtyjä kuin 600D /650 D. 5D on sitten ns täyskennorunko jonka kuvanlaatu on noista em kameroista parhain. Jos videokuvaus on tärkeää niin 650 D on noista paras siihen sovellukseen.

Canonin objektiivivalikoimahan on tosi laaja esim uusi EF 40/2.8 "pannari" on halpa ja hyväksi todettu. Vastaavaa ei löydy kuin Pentaxilta APS-C runkoihin.

Yksi hyvä syy pysyä Canonissa on tämä MagicLantern-apuohjelma:
        http://blog.planet5d.com/2012/09/daily-planet5d-37-magic-lantern-v2-3-review-man-this-rocks/

• jep jpe
        60 D kirjoitti:

Pysy vaan Canonissa, ei se kuvanlaatu parane merkkiä vaihtamalla. 50 D on jo hieman vanha runko kuten 7D jotka ovat hieman tukevammin tehtyjä kuin 600D /650 D. 5D on sitten ns täyskennorunko jonka kuvanlaatu on noista em kameroista parhain. Jos videokuvaus on tärkeää niin 650 D on noista paras siihen sovellukseen.

Canonin objektiivivalikoimahan on tosi laaja esim uusi EF 40/2.8 "pannari" on halpa ja hyväksi todettu. Vastaavaa ei löydy kuin Pentaxilta APS-C runkoihin.

http://blog.planet5d.com/2012/09/daily-planet5d-37-magic-lantern-v2-3-review-man-this-rocks/

Pentaxille on vaikka SMC DA L 35mm f2,4 AL optisesti huippulaatua ja ei maksa kuin 169€. Tai sitten vaikka SMC DA 50mm F1,8 sekin maksaa vain 240€.

Itse valitsisin rungoksi vaikka Pentax K5 on aivan eri tasoa kuin nuo muoviset 600D ja 650D jne...

http://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw

• Niin tai näin

Makuasioista ei voi kiistellä. Toiset tykkää blondeista ja toiset taas bruneteista.

Se on tietenkin plussaa sille toiselle merkille että APS-C-kennoisten objektiivit käyvät myös sen FF kennoisille.

• Niikkoonia nyt
        60 D kirjoitti:

Miten 5D MK II, eikö sillä voi videoida ollenkaan?

Tuo 50D on parempi kuin 600/650. Ei ole muovista tehty. Video puuttuu.

• Canon EOS 5D Mark II
        Niikkoonia nyt kirjoitti:

Miten 5D MK II, eikö sillä voi videoida ollenkaan?

Tuo 50D on parempi kuin 600/650. Ei ole muovista tehty. Video puuttuu.

"Miten 5D MK II, eikö sillä voi videoida ollenkaan?"

5D MK II nimenomaan on se aivan loistava videokuvaukseen soveltuva kamera, jota on käytetty kaupallisien videoiden kuvaukseen.

"Mikko on kuvannut Canon 5D Mark II:lla Juuret-musiikkivideon...."
        http://www.mbnet.fi/artikkeli/lehti/nettijatkot/nettijatko_lisaa_luovuutta_videokuvaan_12_2009

• Lydiah.

Ei mulla ole kuin yksi objektiivi, ihan perus ilman kuvanvakainta, Canonin EF 75-300mm 1:4-5.6 III. Muuta en ole ehtiny hankkia.
      Mutta siis ettei kannata hankkia tuota 600D, 650D tai 50D?
      Mulla alkaa budjetti loppua, jos alkaa haaveileen vielä kalliimmista. Selailin tuossa nettiä vielä ja huomasin tuon 60D, jota myytiin alimmillaan hintaan 699€ uutena. Onko siitä minkälaisia kokemuksia, vai onko sekin ihan "lelu"?
      Mitkä kamerat Nikonilla vastaavat näitä Canoneja? Oon ihan ulalla kyllä nyt et mikä kannattaa..;)

• 60 D

Ei tuo Canonin 60 D ole mikään "lelu" kuten ei 50 D. Kannattaa mennä johonkin kameraliikkeeseen perehtymään noihin Canonin ( tai Nikonin) runkoihin ja valita se mikä istuu kädessä paremmin ja menuvalikot tuntuvat parhaimmilta. Nikonin noissa aloittelijarungoissa ei ole AF tarkennusmoottoria kuten esim Nikonin kalliimmasa D7000:ssa, Canonissa kaikissa on aina AF moottori objektiivissa ( ei rungossa) joten Canon on siinä suhteessa helpompi valinta.

Jos valitsisin ihan puhtaalta pöydältä kameraa, valinta voisi päätyä esim Pentaxin K-5 tai K-30 jotka ovat molemmat sääsuojattuja runkoja.

• Näkökulma tämäkin

>Ei mulla ole kuin yksi objektiivi, ihan perus ilman kuvanvakainta,
        >Canonin EF 75-300mm 1:4-5.6 III.

Aika erikoinen valinta ainoaksi objektiiviksi! Tuohan on selkeästi telezoomi, laajakulmaisessakin päässä (75 mm) varsin kapea lasi APS-C-kennoiseen kameraan. Kamerasi ns. normaaliobjektiivi olisi jotain 30–40 mm:n luokkaa ja runkojen mukana myydään tavallisimmin 18–55 mm:n zoomi.

Tuon objektiivin hallussaolo puoltaa kuitenkin Canon-merkissä pysymistä. 650D olisi varmaankin rungoksi ajanmukaisin ja suositeltavin. Tarvitset epäilemättä myös laajakulmaisemman objektiivin nykyisen 75–300-millisen rinnalle! Rungon mukana tyrkytettävä 18–55 mm:n kittilinssi ei ole paras mahdollinen, mutta ei sitä kannata jättää puoli-ilmaisena ottamattakaan! Vaihtoehtona kittilinssiksi olisi 18–135-millinen, mutta hintaa on parisataa enemmän.

Jos ostat pelkän rungon, niin optisesti noita kittizoomeja parempi olisi kiinteäpolttovälinen Canon EF 35mm f/2, hinta n. 300 €.

Nikonilta harkitsisin malleja D5100 ja D7000, joiden hinnat ovat nyt painuneet varsin edullisiksi. D3100 ei olisi kovinkaan huima tason nosto nykyiseen D1000:eesi nähden ja D3200 on uutuuttaan suhteettoman kallis entry level -kameraksi.

• Canon EOS 5D Mark II

"Ei mulla ole kuin yksi objektiivi, ihan perus ilman kuvanvakainta, Canonin EF 75-300mm 1:4-5.6 III. Muuta en ole ehtiny hankkia."

Tuo on FF piirtoympyrän objektiivi, joten OSTAT nyt ehdottomasti Canon EOS 5D Mark II, kun edullisesti saat.

Tuolta hintaan 1 709 EUR
      http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php

Canon APS-C kennolliset on täyttä kuraa - niihin ei kannata langeta.

• Älä välitä tuosta

"Canon APS-C kennolliset on täyttä kuraa - niihin ei kannata langeta. "

Tyypillinen amis-lippis-bmw juniorin kommentti.

• Lydiah.

Myin siis minun tonnisen Canonin ja siinä mukana meni 18-55mm objektiivi, siksi mulla ei ole muita kuin tuo 75-300mm tällä hetkellä. Pitää kyllä hankkia laajakulmaisempi, kunhan ensin kameran löydän.
      Olo on aika tyhjä kun ei ole nyt kameraa ollenkaan. Pitää katsoa käytettynä noita objektiiveja sitten aikanaan. Kuvanvakaajalla oleva täytynee hankkia.

• EF-M 22mm f/2 STM

"Pitää kyllä hankkia laajakulmaisempi"

Ja sen laajakulmaisen täytyy ehdottomasti olla pimeä zoom???

Meinaan tähän mennessä paras Canonin laajakulmainen objektiivi on ehdottomasti EF-M 22mm f/2 STM

"We tested the kit lens, an ultra wide “pan­cake” EF-M 22mm ƒ2.0 and the image qual­ity is amaz­ing."
        http://eduardoangel.com/2012/08/28/canon-eos-m-part-ii-hands-on-review/

The M's f/2.0 prime kit lens not only enables low-light captures with faster shutter speeds, but it also yields beautiful bokeh, as you can see in this frame below. We focused on the shopper's reflection in the mirror for a pleasing soft focus effect in the foreground. Color balance, exposure and sharpness are superb.

Don't let the muted colors fool you -- this scene was captured just as we saw it, with the t-shirt colors faded from many days under the bright Tokyo sun. The sharpness and exposure are excellent as well.

This scene, shot through an open hotel window, yielded spot-on color accuracy and exposure. The camera's 18-megapixel sensor even let us make out text on a highway sign hundreds of feet away (see inset below).
        http://www.engadget.com/2012/10/03/canon-eos-m-review/

Et vain yksinkertaisesti löydä parempaa laajakulmaa Canonin keulille.

• heheheee...
        EF-M 22mm f/2 STM kirjoitti:

"Pitää kyllä hankkia laajakulmaisempi"

Ja sen laajakulmaisen täytyy ehdottomasti olla pimeä zoom???

Meinaan tähän mennessä paras Canonin laajakulmainen objektiivi on ehdottomasti EF-M 22mm f/2 STM

"We tested the kit lens, an ultra wide “pan­cake” EF-M 22mm ƒ2.0 and the image qual­ity is amaz­ing."
        http://eduardoangel.com/2012/08/28/canon-eos-m-part-ii-hands-on-review/

The M's f/2.0 prime kit lens not only enables low-light captures with faster shutter speeds, but it also yields beautiful bokeh, as you can see in this frame below. We focused on the shopper's reflection in the mirror for a pleasing soft focus effect in the foreground. Color balance, exposure and sharpness are superb.

Don't let the muted colors fool you -- this scene was captured just as we saw it, with the t-shirt colors faded from many days under the bright Tokyo sun. The sharpness and exposure are excellent as well.

This scene, shot through an open hotel window, yielded spot-on color accuracy and exposure. The camera's 18-megapixel sensor even let us make out text on a highway sign hundreds of feet away (see inset below).
        http://www.engadget.com/2012/10/03/canon-eos-m-review/

Et vain yksinkertaisesti löydä parempaa laajakulmaa Canonin keulille.

"Ja sen laajakulmaisen täytyy ehdottomasti olla pimeä zoom???"

Vain osaamaton tarvitsee "ammattilaisen" laiteet ollakseen siinä luulossa että osaa.

• EF-M 22mm f/2 STM
        heheheee... kirjoitti:

"Ja sen laajakulmaisen täytyy ehdottomasti olla pimeä zoom???"

Vain osaamaton tarvitsee "ammattilaisen" laiteet ollakseen siinä luulossa että osaa.

Pimeä zoom on pimeä zoom myös osaavan käsissä.

eikä EF-M 22mm f/2 STM ole "ammattilaisen" laite.

• Vaihtoliike

Ikävä sanoa mutta tolla tonni deellä ei käytännössä käytettynä oo juurikaan vaihtoarvoa
      ei ainakaan minulle. Ja tuskin missään kameraliikeessä. Joten voit koittaa pyrkiä
      siitä eroon yksityisillä markkinoilla.
      Canon 7D on käytettynäkin ihan eri asia croppikertoimisenakin kun toi jota olet
      myymässä.

• Kiitti tiedosta

Olet neuvoinesi vähän myöhässä. Aloittaja on kirjoittanut täällä jo eilen näin:

>>Myin siis minun tonnisen Canonin ja siinä mukana meni 18-55mm objektiivi, ...

• Rajalassa

Rajalassahan (Tku) on yksi myynnissä 249€:lla. Voisi siitä saada jopa 200 € vaihdossa.

• kivakuva

hei mielenkiintoinen aihe itsekin olen pohtimassa uuden canonin ostoa minulla on putkina tamronin makro, ja sitten se perus 18-55 ja se vähän pidempi putki mikä paketissa mukana tuli ja speedlite salama. Millaista canonin suosittelette, haluaisin että siinä olisi iso ISO nyt minulla siis canon 1000, uudessa olisi hyvä olla efs ja ef kiinnitykset ja myös että ostamani salama toimisi myös uudessa olisi tärkeää.
      Millaista kameraa suosittelisitte? haluan sellaisen ettei uutta tarvitse ostaa heti mutta en nyt ihan koko omaisuuttani ole siihen valmis laittamaan. kiitos jos joku haluaa hyviä vihjeitä antaa, niin ja canonissa siis pysyn:)

• Camernu

Vaikea suositella kun et kerro budjettiasi mutta tässä yksi edullinen vaihtoehto:

www. Cameranu.nl
        Canon EOS 600D Body
        Prijs: € 499,00 (incl. 21,00% BTW)
        Prijs excl. BTW: € 412,40
        Garantie: Minimaal 2 jaar

tai sitten 60 D (800 €). 650 D on liian kallis verrattuna 600 D:hen. Tai jos ei ole rahasta kiinni niin 5DMKII (1800 €). Kroppirunkoihin käy kaikki Canonin objektiivit EF ja EF-S. MK II:een ei käy EF-S putket.

• EOS-1D X

"haluaisin että siinä olisi iso ISO"

Jos tuo on kriteeri, on valintasi Canon EOS-1D X - kaikki muut kameramallit jää ISOttelussa kauas taakse.

EOS-1D X - 3296 ISO
      EOS 5D Mark III - 2293 ISO
      EOS 5D Mark II - 1815 ISO
      EOS 1Ds Mark III - 1663 ISO
      EOS 1Ds Mark II - 1480 ISO
      EOS 5D - 1368 ISO
      EOS 1D Mark IV - 1320 ISO
      EOS 1D Mark III - 1078 ISO
      EOS 1D Mark II - 1003 ISO
      EOS 1D Mark II N - 975 ISO
      EOS 1Ds - 954 ISO
      EOS 7D - 854 ISO
      EOS 60D - 813 ISO
      EOS 600D - 793 ISO
      EOS 650D - 722 ISO

Lähde:
      http://www.dxomark.com/index.php/About/Sensor-scores/Use-Case-Scores

• kuvakiva

kiitos vastauksista:) juu siis tarkoitan että kun nyt välillä kuvia ottaessa tuntuu että iso ei riitä vaikka kohinaahan se lisää...ja niin olisi kiva kuulla muilta millaisia kuvia olette saaneet ilman kohinaa isolla isolla ja miten

• EOS-1D X
        kuvakiva kirjoitti:

kiitos vastauksista:) juu siis tarkoitan että kun nyt välillä kuvia ottaessa tuntuu että iso ei riitä vaikka kohinaahan se lisää...ja niin olisi kiva kuulla muilta millaisia kuvia olette saaneet ilman kohinaa isolla isolla ja miten

Eipä noita kannata foorumilta kysellä - nuo selviää parhaiten tutustumalla valmistajan tuotesivustoihin:

Canon EOS-1D X
        ISO 100–51200
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1Dx/

Canon EOS 5D Mark III
        ISO-herkkyys 100–25 600
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_5D_Mark_III/

Canon EOS 7D
        ISO-herkkyys jopa 6 400
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_7D/

Tuosta jo näet, mitä sinun tulee tehdä, jos korkeat herkkydet kiinnostaa. ISOttelussa EOS-1D X on ainoa oikeasti järkevä vaihtoehto.

• mulle_ei_Canonia
        EOS-1D X kirjoitti:

Eipä noita kannata foorumilta kysellä - nuo selviää parhaiten tutustumalla valmistajan tuotesivustoihin:

Canon EOS-1D X
        ISO 100–51200
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1Dx/

Canon EOS 5D Mark III
        ISO-herkkyys 100–25 600
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_5D_Mark_III/

Canon EOS 7D
        ISO-herkkyys jopa 6 400
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_7D/

Tuosta jo näet, mitä sinun tulee tehdä, jos korkeat herkkydet kiinnostaa. ISOttelussa EOS-1D X on ainoa oikeasti järkevä vaihtoehto.

Kuten ketjun aloittaja Lydiah varmaan huomaa EOS 1deeäxän vastauksesta, tämä on todellinen välinerunkkareiden palsta.
        Katso Lydiah itselles joku vähän parempi hyville harrastajille tarkoitettu järkkäri ja opettele käyttämään sitä, niin vuoden-parin harrastuksen kuluttua otat paljon parempia kuvia kuin "EOS-1D X" tulee ikinä ottamaan.

• Lydiah.

Jep, tosiaankin myin tonnisen canonin eilen 250 eurolla. Ja tyytyväinen olen että sen verran sain jopa nyhdettyä irti! Luulin etten ikinä sais sitä yli 200 €:lla myytyä..

• Nöffe

Muovi runkomateriaalina on aivan erinomainen. Se on kevyt, kestävä ja kimmoisana ottaa osan törmäysenergiasta pois, kun kamera osuu vahingossa johonkin. Ammattilais-N... no jääköön merkki mainitsematta, sillä se ei ole tässä yhteydessä olennaista, runko vääntyi korjauskelvottomaksi sen pudotessa kulmalleen studiojalustan tarvikehyllyltä. On sieltä tullut yksi (toisen merkkinen semi-pro) muovinenkin kamera, joka tosin on vieläkin käytössä.

• rautaa runkoon

Eihän tätä saisi sanoa, mutta olen pudottanut kivi/betonilattialle vuonna ´90 Olympuksen OM 2n:n, pari vuotta sitten D3:n sekä kännipäissäni E-P1:n. Kaikissa ulkoisia kolhuja mutta magnesiumrunko edelleen uudenveroinen.
        Mutta tämähän ei alkuperäiseen kysymykseen mitenkään liity, ja voisin ihan hyvin kuvata myös Canonilla ja Nikonilla. Eikä muoviakaan vastaan mitään, ei vaan ole mun juttu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      350
      14474
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      244
      5756
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3298
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      187
      2445
    5. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      137
      2169
    6. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      14
      1932
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      103
      1511
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      46
      1296
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1186
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe