Mikä olisi teistä kohtuullinen palkkapyyntö asiantuntijalle 8 v kokemuksella pienessä IT-firmassa. Firma laskuttaa työstäni noin 1000 Eur päivä ja laskutuspäiviä kuussa noin 15. Työkokemusta samassa firmassa 4v. Tajusin juuri, että olen tosi palkkakuopassa ja ajattelin pyytää lisää. Onko 4000 Eur liikaa?
Paljonko pyytää palkankorotusta?
20
1361
Vastaukset
- pomo_ovesi_takaa
mistäpäin suomea olet?
- sdfgdfgsf
Espoo
- Willemberg
1000e/päivä on aika paljon... Eiköhän 3700-4000e/kk tekijälle ole ihan jees palkka tuommoisesta tuotosta firmalle.
- 4000 pyyntöön
Pyydä 4000e/kk (niin on vähän varaa "pudottaa" jos pitävät pyyntöä liian tiukkana). Tosin kannattaa jo tuolla 15000eur/kk summalla miettiä jos talsii johonkin toiseen taloon. (tiedän henkilöitä jotka tienaavat noin 5v kokemuksella ja 15-16k eur/kk laskutuksella noin 5500-6000eur/kk it-alalla. ja tekevät ihan "perushommia" eli ei mitään managerointia tai muuta "paperinpyöritystä").
- Riistettykö
Heh, itse tienasin joskus alle 3000e kuussa vastaavalla laskutuksella. Vaihdoin tosin jo firmaa.
- v4v4vjghf
no eihän sitä ihan noin voi laskea suoraan, meneehän firmalla kuluja vähän sinne sun tänne hommaa pyöritäessä..verotkin pitäisi maksaa ja asiakkaita kestitä
- Ne perusteet.
Itse esimiehenä, jos joku tulee pyytämään palkankorotusta vain sillä perusteella, että on tehnyt laskutettavaa työtä niin ja niin paljon, tai että firmalle menee hyvin, niin korotus jää saamatta. Nuohan eivät ole mitään perusteita henkilökohtaisen palkan korotukselle.
Jos taas perusteena on se, että on tehnyt työnsä hyvin ja laadukkaasti, ja se myös näkyy, tai että on saanut, ja ottanut enemmän vastuita, ja pärjännyt niissäkin hyvin, niin silloin ruvetaan keskustelemaan korotuksesta.
Eli palkankorotukseen pitää AINA olla henkilöstä itsestään riippuvat PERUSTELUT.- Isolla A:lla
Mun kohdalla perusteluksi kyllä riitti ihan se, että pysyisin talossa.
- 22
No kyllähän se korkea laskutusprosenttikin epäsuorasti indikoi sitä, että on tehnyt työnsä hyvin.
- Harhaa...
Isolla A:lla kirjoitti:
Mun kohdalla perusteluksi kyllä riitti ihan se, että pysyisin talossa.
Tuo on yleinen harhakäsitys omasta korvaamattomuudesta.
Tuolla perusteella voi joissain tapauksissa mennä yksi palkankorotus läpi, mutta ei enää toinen.
Sen verran kauan alalla ollut (reilu 20 vuotta), että en ole vielä kertaakaan törmännyt korvaamattomaan työntekijään, ja tuskin koskaan törmäänkään.
Ja olen ollut sekä pienissä, että suurissa yrityksissä.
Siinä vaiheessa, kun joku alkaa "kiristämään" palkakorotusta uhkaamalla lähdöllä, alkaa työnantajalla korvaavan tekijän hakeminen. Ainakin alitajunnassa. - Isolla A:lla
Harhaa... kirjoitti:
Tuolla perusteella voi joissain tapauksissa mennä yksi palkankorotus läpi, mutta ei enää toinen.
Sen verran kauan alalla ollut (reilu 20 vuotta), että en ole vielä kertaakaan törmännyt korvaamattomaan työntekijään, ja tuskin koskaan törmäänkään.
Siinä vaiheessa, kun joku alkaa "kiristämään" palkakorotusta uhkaamalla lähdöllä, alkaa työnantajalla korvaavan tekijän hakeminen. Ainakin alitajunnassa.En nyt ihan harhaksi sanoisi, jos kerran kuussa pätkähtää tilille 10 pinnaa isompi summa, kuin aikaisemmin. Eikä muuten ole ensimmäinen kerta kun menee tällä perusteella läpi.
Tietysti, eiväthän kaikki ole todellisia asiantuntijoita. Sen verran olen minäkin alalla ollut, että sen olen todennut, että suurin osa on nenänkaivajia. Jos kuulut siihen joukkoon, niin mielipiteesi on ihan ymmärrettävä. - Harhaa..
Isolla A:lla kirjoitti:
En nyt ihan harhaksi sanoisi, jos kerran kuussa pätkähtää tilille 10 pinnaa isompi summa, kuin aikaisemmin. Eikä muuten ole ensimmäinen kerta kun menee tällä perusteella läpi.
Tietysti, eiväthän kaikki ole todellisia asiantuntijoita. Sen verran olen minäkin alalla ollut, että sen olen todennut, että suurin osa on nenänkaivajia. Jos kuulut siihen joukkoon, niin mielipiteesi on ihan ymmärrettävä.No, sanottakoon, että en ole "nenänkaivaja", vaan pitkän linjan tosi asiantuntija. Nuorempana minäkin luulin olevani korvaamaton, mutta usko pois, sellaisia ei nykypäivänä ole.
Kaikki on korvattavissa, myös sinä.
Olen hyvässä asemassa, ja nykyisessä työssäni tosi osaaja, mutta en todellakaan luule olevani korvaamaton. - fdsejkl
22 kirjoitti:
No kyllähän se korkea laskutusprosenttikin epäsuorasti indikoi sitä, että on tehnyt työnsä hyvin.
>> No kyllähän se korkea laskutusprosenttikin epäsuorasti indikoi sitä, että on tehnyt työnsä hyvin.
Mutta vain epäsuorasti! Voihan olla että kun tekele menee uusiksi testaksen jälkeen, niin laatutasoon nähden veloitettu ylisuuri laskutus käykin rasitteeksi firmalle - ja ajastaan tekijällekin. - rahakone2
Harhaa... kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun joku alkaa "kiristämään" palkakorotusta uhkaamalla lähdöllä, alkaa työnantajalla korvaavan tekijän hakeminen. Ainakin alitajunnassa.Nyt täytyy sanoa, että jos 20 vuotta on alalla takana ja on vielä asiantuntijatehtävissä niin ei ole kyllä niitä penaalin terävimpiä kyniä.
Nimimerkillä pari vuotta alkuun koodiorjana ja sitten projektipäälliköksi. Nykyään tiiminvetäjänä. Palkka on vtun kova ja suunta ylöspäin. - hfghgfhghg
rahakone2 kirjoitti:
Nyt täytyy sanoa, että jos 20 vuotta on alalla takana ja on vielä asiantuntijatehtävissä niin ei ole kyllä niitä penaalin terävimpiä kyniä.
Nimimerkillä pari vuotta alkuun koodiorjana ja sitten projektipäälliköksi. Nykyään tiiminvetäjänä. Palkka on vtun kova ja suunta ylöspäin.Eipä se välttämättä älykkyydestä kerro jos ei halua esimiestehtäviin. Ihmisten johtaminen ei todellakaan sovi kaikille. Monesti tehdäänkin se virhe, että ylennetään huippu-asiantuntija esimiestehtäviin. Samalla menetetään huippu-asiantuntija ja saadaa huono esimies (ja tiimi). Harva vaan kieltäytyy "ylennyksestä" vaikka esimiestehtävät eivät olisikaan se oma juttu.
Nuorissa tyypeissä jo havaittavissa sekin trendi, että ei haluta niin kovasti enää esimieheksi. Palkassa verojen jälkeen ei paljon eroja. Lisäksi tulee enempi ylitöitä, vastuuta, stressiä jne. Vapaa-aikaa, harrastuksia, kavereita, matkustelua, perhettä arvostetaan enempi kuin vähän isompaa palkkaa tai vähän hienompaa autoa.
Harmi juttu on se, että jos haluaa pysyä asiantuntijana IT-alalla koko uransa, niin ura katkeaa jossain vaiheessa kuin seinään. Yli nelikymppiset asiantuntijat lentävät helposti YT:ssä pihalle nuorien energisten ketterien uusien ohjelmointitekniikoiden taitajien tieltä. Kuitenkin juuri kokeneemmat asiantuntijat varmistaisivat paljon paremmin hyvän laadun sekä kauaskantoisemman ajattelutavan.
- 6+20
Meillä yksi kiristi lisää liksaa useamman vuoden uhkailemalla lähdöllä. Se meni aikansa läpi mutta nyt se loppui, tämän kuun loppuun on enää töissä. Uhkasi taas kerran, että avaimet jää pöydälle ellei palkka nouse ja oli vähän äimänä kun pomo sanoikin, että sopii, jätä siihen vaan.
- Niinpä...
Sama kokemus nykyisessä työpaikassa.
Eräs itsensä korvaamattomaksi tuntenut kaveri uhkasi lähdöllä, jos ei tule lisää palkkaa. Kaveri tosi ammattilainen, ja totuuden nimessä sanottava, kyllä hallitsi asiat todella hyvin.
No, kerran työnantaja tuohon palkankorotukseen suostui, mutta toisella kerralla kun sama kaveri teki saman uhkauksen, pomo nousi työpöytänsä takaa, ojensi kätensä, ja sanoi, että irtisanomisaika on sitten se yksi kuukausi. Eikä suostunut enää kaverin vetäytymisyrityksiin, eikä myöntänyt irtisanomisaikaa ilman työvelvoitetta. Töitä ei enää annettu, mutta tarkkaan katsottiin, että työaikoja noudatettiin tämän kaverin kohdalla.
- diipadaapax
Riippuu tietysti firman yleisestä palkkatasosta, firmalla voi olla tietyt raamit palkkojen suhteen. Esim. tietyissä hommissa palkka on esim. /- 20% sanotaanko vaikka 4000 eur. Näin ainakin parissa isommassa firmassa on voinut palkkatutkimusten mukaan päätellä. Tiedätkö mitään kolleegoiden palkoista tai firman lähtöpalkkatasosta? Laskutusasteen perusteella kovin paljon enempää ei voi pyytää kuin millä uusi tekijä saataisiin taloon, koska vaikka se uusi olisi huonompi tehtävässään, niin saman verran laskutusta syntyisi kuitenkin.
- ardes
Kyllä 4000€ korotus tuntuu ylimitoitetulta.
- Suomi iskukuntoon
Nyt olisi aika ajatella kansantalouden iskukykyä ja vaatia alennusta omaan palkkaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187