Hiukan liian korskea miniä;

mummu vain

Kerään aineistoa hyvin vaikeasta ja surullisesta asiasta;
mitä tehdä kun normaali kommunikointi miniän kanssa ei vain yksikertaisesti toimi - siitähän seuraa automaattisesti ettei isoäiti myöskään saa edes nähdä lastenlapsiaan.

On yritetty normaalia vuorovaikutusta;
ei auta, minä ilmoittaa korskeasti ettei hänellä ole mitään sanottavaa.

Taustaa on sen verran ikävästi, että alkukesästä tuli sanomista miniän kanssa joka etukäteen jakoi perintöä.
Järkytyin tästä ajattelumaailmasta sen verran että kerroin toisille lapsilleni, mitä miniä pienessä päässään suunnitteli.

Miniä tahtoi tietää, minkä arvoinen miehensä lapsuudenkoti on kun vanhemmista aika jättää.
Sisaruksia on muitakin.
Yleensä ei kylläkään etukäteen jaeta mitään perintöjä.

Laki on tässä asiassa aivan yksiselitteisen selvä:
koska sisaruksia on monta, kotitalo jaetaan tasapuolisesti kaikille, ei vain yhdelle.

Tässä tapauksessa siis voi sanoa, että etukäteen riideltiin / jaettiin perintöä ja siitä aiheutui iso riita.

Miniä nousi takajaloilleen kun muut sisarukset saivat tietää ahneudestaan.

Taustalla myös erinäiset pahat taloudelliset vaikeudet, mm miniällä takaperoiseet myötäjäiset - eli toi liittoon suuret taloudelliset rasitteet.
Joista sitten hupsista vaan tehtiin yhteiset vaikka velat oli
hankittu ns entisestä elämästä.

Vaikka kuinka koin, etten tehnyt väärin, kun järkytyin hänen laskelmoivasta ajattelutavastaan; olen jopa pyytänyt häneltä anteeksi.

Ei auta.
Nokka on pahasti pystyssä silti hänellä.

Olen miettinyt,miksi aikuinen nainen ei kykene kommunikoimaan normaalisti; jotain se takana täytyy olla.

Taloudellinen hyötyminen on eräs ongelma.
Olen antanut ( tyhmää, kyllä)asuntoni pantiksi heille.
Siitä seurasi siis varsinainen Iso Kiitos.

Jos on muita,joilla samankaltaisia ikävyyksiä, kirjoittakaa tänne.

Haluan korostaan, että suurin ja hartain toiveeni on saada
elää kaikessa rauhassa - myös tämän perheen kanssa.
Ymmärrän, että poikani on ottanut itselleen vaimon,minä en ole ottanut itselleni miniää.
Sillä ei ole mitään tekemistä se kanssa,pidänkö hänestä vai en.
Poikani on hänet valinnut, se vain on hyväksyttävä.

Mutta se, etten saa nähdä lastenlapsiani tämän korskean miniän takia, tuntuu hyvin pahalta.

Olen kirjoittanut hänelle, yrittänyt soittaa, käydä heidän luonaan jossa ehdin olla noin 10 minuuttia ennen kuin monen mutkan kautta tuli tieto, etten ole tervetullut.

Olen jopa miettinyt, takaukseni takaisin vetämistä, se onnistuu juristini mukaan jos pystyn osoittamaan että en ihan kaikkia yksityiskohtia ymmärtänyt, kun allekirjoitin takausta.

Allekirjoitin siksi, että rakastan poikaani ja haluan hänelle ja perheelleen hyvää.

54

1250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N

      Mistäpä tuo ajatus.?

      • dsdsdsdsd

        Sydämestä.


    • pidä puolesi

      Rumia ajatuksia tästä kyllä valitettavasti tulee mieleen - eli sinä olet taannut ison ( velan-lainan?) nuorille jotka eivät anna sille minkään valtakunnan arvoa.
      Sinuna tekisin kaikkeni, että takaus voitaisiin peruuttaa.
      Jos miniä kehtaa kysellä perinnöstä etukäteen, kun isovanhemmat vielä elävät - se kertoo paljon luonteesta eikä pelkästään hyvää.
      Kyllä itsekkyydellä jokin raja pitäisi olla.
      Teit aivan absoluuttisen oikein, kun kerroin lapsille miniän ahneudesta kuule.
      Sinähän olet auttanut tätä paria parhaasi mukaan ja kiitoksena siis sinua kielletään tapaamasta lastenlapsiasi! Kyllä nyt jonkun pitäisi puuttua tuohon. Heti. Sinä olet kärsimässä ns väärää tuomiota,olet auttanut ja vastapalveluksena kielletään tapaamasta lastenlapsia.
      Mitä poikasi tähän kaikkeen sanoo?
      Kirjoita minulle:
      [email protected]
      Voin ehkä auttaa sinua lainopillisesti.
      Älä anna periksi.

    • Mitä hirviöitä onkaa

      Voiko tuollaisia ihmisiä edes olla olemassa?
      Käytetään rumasti hyväksi ihmistä, joka on auttanut, en osaa muuta sanoa kuin että anna ajan kulua; tuollainen elämäntyyli ei kauan kestä ja sitten kaatuu..

      • djfhhgbvn

        Voi kyllä niitä on. Raha kyllä kelpaa ja muuten suljetaan pois kuvioista. Yleensä ei myöskään kiitoksen sanaa saa vaikka mitä tekisi. Kiittämättömyys on maailman palkka, eikä kiitoksen opettaminen lapsille enää kuulu tapoihin.


      • Hannele-mummeli

        Kyllä niitä on,liki samat kuviot täällä',raha tavara kelpaa silloin on ystävällistä.Kertoi kuinka kiristi omaa äitiään joka ei antanut rahaa,pyydän sitten isän uudelta vaimolta kyllä se antaa,kertoiminulle ,anopilleen, kahvilassa kun tarjosin heille ateriat.Kysyin että noinko sanoit äidillesi?v:juu-u nauraen.Sitten kun ne myy sen talonsa niin ne uivat rahassa jatkaen.Välillä saan tavata pikkulasta ihan sen mukaan jos heillä on menoa ja tarvitsevat hoitajaa.Lapsi itkee ja äiti vetää kädestä pois jos liikaa tulee luokseni,olen käynyt heillä syksyn aikaan 2-3 krt ja jouluna 1 kran muutaman tunninVälimatka 5km..Muiden aikana lupaa kaikenlaista,mikään ei toteudu,pienikään asia.Tyttö tuli autooni isänsä kera,piti mennä päiväkodin juhliin,minut oli kutsuttu myös,äiti tuli ja otti tytön pois ja kova itku ,miniän äiti hermostui ,rauhallisesti selvitin tilanteen ja lapsi rauhoittui.Käyn auttamassa ostan juomat ruoat ja laitan ,hoidan lapsen ja lemmikit,kun on sairaana,itse pyysin ohiajaessa jos toisivat ruokaa kun en kyennyt kuin onttaamaan kivuiltani,ei ole nyt menoa kaupoille.Taidan luopua jo.


    • Voimia !

      Rukoilen voimia sinulle.

    • Voi EI

      Hiukan tuntuu siltä, että jos etukäteen yritetään jakaa perintöä ja kun on ´taloudellisia vaikeuksia`että miniällä on hermot todella kireällä. Toinen asia sitten on, mitä siitä seuraa.....

    • Kuulostaa pahalta

      Kuulostaa todella pahalta.
      Myös minä olen takaamassa nuorten asuntoa - mutta kuuna
      päivänä eivät tulisi silmilleni eivätkä varsinkaan ole jakamassa omaisuuttani jälkeeni !

    • mnb098

      Anteeksi nyt vain...mutta tämä tarina kuullostaa juuri siltä, että tämä anoppi on varmaan niitä ihmisiä jonka kanssa on vaikea tulla toimeen. Tuostahan voi ihan selkeästi lukea rivien välistä kuinka asiat ovat oikeasti... Minä en ainakaan nielisi sanaakaan tuon anoppi-ihmisen tarinasta kuulematta miniää. Asioilla kun tuppaa niin usein olemaan kaksi puolta.

      • tassuta xx

        On varmasti ihan hirviö anoppi kyllä -
        on auttanut jopa yli omien varojen nuorta, itsekästä paria mm takaamalla heille pankkilainaa. Kyllä anoppi on kamala ihminen.


    • xzcc

      Niin, miniähän voisi selittää, miksi hänen piti saada tietää minkä arvoinen isovanhempien koti on, vaikka vielä elävät.
      Ja miniä voisi selittää senkin, mikseivät hänen sukulaisensa ole nostaneet tikkuakaan pystyyn auttaakseen nuorta paria?
      Anopin takaus kelpasi, mikään muu sitten ei.
      Että kyllä, kyllä kannattaisi kuunnella korskeaa miniä vaikka raastuvassa.

    • mnb098

      Monta vuotta vanhusten kanssa työtä tehneenä ja siinä sivusta seurannut lähiomaisten elämää myös, olen nähnyt ja kuullut kuinka vanhukset suuttuvat milloin mistäkin, vääristelevät asioita, eivät ymmärrä oikein asiaa tai eivät muuten vaan halua ymmärtää. Ja anteeksi, jos nyt joku ei halua ymmärtää, mutta asia edelleen uudelleenkin luettuna on juuri sitä rataa, mitä niin kovin usein näkee ja kuulee. Enkä edelleenkään nielaisisi asiaa ilman molemman osapuolen kuulemista.

      • ei Jesus

        Ei ole mitään epäselvää asiassa;
        kerropa, miksi anopin takaus kelpasi -
        mikään muu ei ?
        Kerropa miksi ahne miniä halusi tietää appivanhempien kodin arvoa, molemmat ovat vielä työelämässä, että ei ihan seniilejä. Tuntematta taustaa, ei pitäisi jeesustella.


      • pp00989

        Niin vanhusten.... Älä nyt rupea tätä naista, joka täällä palstalla kirjottelee vertaamaan niihin sinun palvelukodissa oleviin asiakkaisiin....


      • HelmiAmanda-mummo

        Anopiksi tai mummoksi tulo ei ole vanhukseksi tulo,pienenä huomiona .Teen myös vaikeavammaisten ja psykiatristen iäkkäiden hlöiden kanssa töitä.Suurin osa on mukavia vielä vaivojensakin takaa .Äkäily on ennemmin luonteesta ja opitusta nousevaa kuin iästä kertovaa.

        Tuollaistahan toki myöskin on mutta pienellä osalla ja sille on monia syitä iäkkäämmän kyseessä ollessa.

        Kaikki me vanhenemme-kaikki teemme virheitä-kukaan ei kaikkea ymmärrä

        voimme silti jakaa hyvää rakentavalla keskustelulla


    • mnb098

      Miksikö vanhus? Senhän lukee sokea otsallaankin kirjoitustyylistä ja sanavalinnoista. Ja kaukana palveluasunnosta :)!!! Ja käsite vanhus riippuu ihan ihmisestä. Ja juuri tuossahan se pointti onkin...miten ihmeessä voitte uskoa, että miniä on juuri niin tehnyt ja näin sanonut. Kuullostaa juuri siltä, että kirjoittaja ei miniästään pidä (niin kuin sanoikin)...Pojallensa ei tätä vaimoksi olisi halunut. Kertokaapa ihmeessä, miksi sitten kirjoittajan poika hyväksyy vaimonsa "puheet ja teot"? Kirjoittaja ei kuitenkaan pojastaan kritiikkiä anna. Jos kirjoittaja todella olisi aito, hyväsydäminen ei selkään puukottaja niin tuskimpa tällaisen ihmisen poika olisi koskaan nainut tuollaista ihmistä saati olisi edelleen tuon ihmisen kanssa. Hei silmät auki.

      • 3+7

        Täälläkin tuli heti mieleen,että entäpä se kirjoittajan oma poika.Onhan hänkin tässä mukana, mutta hänestä ei mainita mitään vaan miniä tuntuu olevan se kaiken pahan alku.


      • zzz t
        3+7 kirjoitti:

        Täälläkin tuli heti mieleen,että entäpä se kirjoittajan oma poika.Onhan hänkin tässä mukana, mutta hänestä ei mainita mitään vaan miniä tuntuu olevan se kaiken pahan alku.

        Ei ole ensimmäinen avioliitto jossa toinen on tossun alla. Eikä se aina ole se vaimo, joka on.


      • Amandanhelmi

        Ei ihan mene nyt kuule putkeen ,istupa rauhassa alas ja tuumaas vähän uudestaan.
        Mistäpäs päättelet että olisi pitänyt haluta pojalleen vaimoksi,poika sen haluaa emme me niihin puutu,ei hänkään niin sanonut.Hän kertoo vaikeaksi muuttuneesta tilanteesta en huomaa tuossa miniän ulosajamista.Elämää kokenut ihminen ei turhia hauku eikä ensimmäisenä näe asioita mustavalkoisena ,hänellä on varaa olla diplomaattinen.
        Kirjoittaja sekä poika ovat hyvin vaikeassa tilanteessa tässä kohtaa.Olisi hyvä opetella ajattelemaan ensin asiaa vaikka omakohtaisesti,olisi helpompi ymmärtää ehkä vastaus olisi hiukan toisenlainen.Ikäviäkin asioita voi käsitellä sivistyneesti ja auttaen tilanteessa.Tänne tuskin kukaan kirjoittaa tullakseen haukutuksiUskon sinun fiksuna henkilönä olevan samaa mieltä.Seuraava on kysymys miten tulisi mummojen mielestänne menetellä:

        Miniöistäkin pidetään mutta kerropas miten niitä pidetään että niistä voisi pitää


    • mummokorvesta

      Meillä mieheni pani kiinnitykseen maatilamme tyttären tosi suureen velkaan. Puhe oli yhdestä vuodesta ,kiinnnityksen piti poistua kun sai osakkeensa välirahan ja vakuutuskorvauksia jouduttuaan autokolariin. Odottelimme pari vuotta,tulivat perintöjä jakamaan,oikein luvettelivat mikä on heidän ja metsääette myy. Rahat olivat menneet kuin kankkulan kaivoon,asuntona vanha maatalon päärakennus.Josta ostaja karkuun juoksis.Rahaa meni vuoden aikana 650000e.Rupesimme asiaa perkaamaan,puheluihin ei vastattu sähköpostit suoraan roskapostiin.Menimme käymään ,turpiin ei ole aikasemmin tullut ,nyttuli.Hakivat meille lähestymis kiellon. seuraavana on pahoinpitely oikeuden käynti,kaksi hauvanreunalla roikkuvaa . Ja kaikki vain perinnöistä.kyllä kiittämättömyys on maailman palkka.

      • samassa veneessä

        Ikävä asia teille -
        mutta:
        kiittämättömyys ON maailman palkka...


      • Akka-vanhus

        Uskomatonta julmuutta tällä vuosituhannella.Virkavalta avuksi ja kaikki muukin mahdollinen apu ja tuki teille.Teoistaan vastuuseen ja kipukorvaukset mukaan.
        Teille voimia jaksamiseen,ette ole yksin täällä moni on varmasti hengessä mukana että avun saatte.


    • kukkasiasulle

      Olisikohan kyse siitä, että miniäsi halusi antaa sinulle opetuksen? Ehkä pyrit määräilemään miniäsi elämää tai lapsenlastesi kasvatusta tavalla, joka sai miniäsi käyttäytymään noin manipuloivasti? Oletko ollut pihi koko elämäsi ja nyt sitten tämä äkkikäänne, kun ryhdyit takaamaan lainaa? Jos lainanmaksu sujuu, etkä joudu kärsim'än takauksesi vuoksi niin olisin sinuna tyytyväinen. Ehkä joudut opettelemaan tyyneyttä ja sitä ettei ihmissuhteita määräillä rahan voimalla?

      En tiedä, että mitä kohdallasi on taustalla, mutta esim tällaisia on ollut joillakin. Mistä miniäsi velka on syntynyt? Tuhlailevasta elämästä vaiko onko hän tullut hyväksikäytetyksi itse? Oletkoarvostellut häntä tästä?

      • ap mummu

        En ole sanallakaan vihjaissut mitään lainasta- ja se on tullut pelkästään öykkärimäisestä, tuhlailevasta elämästä kun pitää koko ajan ostaa ostaa ja ostaa.
        Myöskään en ole koskaan, en ikinä yrittänyt puuttua nuoren
        parin elämään,en millään lailla.
        Mutta se, että ruvetaan jakamaan perintöä, kun isovanhemmat vielä elävät on härskiä!


    • .....

      Kuuluisko tän asian setviminen kuitenkin jollekin muulle kuin isovanhemmat palstalle?

      • mummokorvesta

        Ehkä se juuri tänne kuuluukin,koska perheiden välillä ne perintöriidat syntyvät.Se sisarkateus, toinen on saanut enemmän kuin toinen.Kun vielä ihmisten eläessä perintöjä ruvetaan jakamaan. Ja lapsilla kiristäminen.Ei saa lapsenlapsia tavavata jos ei tarpeeksi iso rahatukko ole kourassa. Ihmiset ovat raadollisia,mutta sitten sen vasta huomaa kun omalle kohdalle kolahtaa.


      • top xx

        Miksi kuuluisi muualle,jos mummo kirjoittaa ?


      • 13 12
        top xx kirjoitti:

        Miksi kuuluisi muualle,jos mummo kirjoittaa ?

        Mummot eivät taida enää nykypäivänä kuulua perheisiin:))


      • abrupt
        13 12 kirjoitti:

        Mummot eivät taida enää nykypäivänä kuulua perheisiin:))

        Kyllä ne saavat kuulua, kunhan eivät pihistele rahojensa kanssa...


    • Ahneus ja sopu

      Keskustele pankissa takauksesta, tee testamentti.
      Miniä ei ole perillisesi, eikä hänestä sellaista tule, vaan perillinen on poikasi yksinään.

      Miniäsi tuntuu olevan kiristäjä, joka kostaa epäsovun lasten kautta. Poikasi on välikädessä. Mahd. eron sattuessa miniä vie lapset koko suvun piiristä.

    • oikeus&kohtuus

      Kyllä sen uskon, viitteitä on jo ilmassa;
      uhkailua pojan suuntaan - jos et tee, kuten sanon, otan
      lapset ja lähden...ihmetyttää vain miten täysin holtittomasti elävä ihminen luulee pärjäävänsä yksin lasten kanssa - elarit tulee kyllä,mutta elämässä on paljon muutakin...
      Poika perii kyllä, lapsuudenkotia on suojattu sillä että miniällä ei ole avio-oikeutta pojan lapsuudenkotiin. Laki pystyy paljoon.

    • mumma6

      Onpa hyvä lukea, että muitakin vastaavan kohtalon keskellä. Minut on sanottu irti isovanhempana pari kuukautta sitten. Poikani soitti ja sanoi,että he ovat päättäneet, etteivät voi olla minun kanssani enää missään tekemisissä, ehkä joskus tulevaisuudessa, ei tiedä. Pari päivää ennen heidän pikkutyttönsä juoksi kadulla minun syliini ja sanoi iloisesti "mummu, mummu" Äiti sieppasi lapsen pois. Sanoin, että kyllä täytyy oppia luottamaan lapseen. Aitinsä sanoi, että haluan tappaa lapsen auton alle. Kadulla ei tullut eikä mennyt autoja. Sitten ilmoitettiin, että minut on poistettu. Kysyin pojalani,uskoiko hän todella minun tahtovan tappaa lapsen. Hän ei vastannut.
      Miniä on lestadiolaisesta perheestä. Hän kuitenkin heti seurustelun alussa muutti poikani luo ja asettui taloksi. Kun ensi kerran menin kutsuttuna kahville, miniän alku halaili poikaani pelkässä kylpytakissa ja sanoi, että tällästä heillä on. En tienyt mihin katsoa.
      Pojan kissan hän vei tapettavaksi, kun poika oli työmatkalla, koira tuli seuraavaksi minulle klo 2 yöllä häntä roikkuen, se oli miniän mielestä "niin söpö", mutta sitä olisi pitänyt ruokkia ja viedä ulos pissalle, miniä ei ollut töissä. Kerran kysyin myöhemmin, josko hän haluaisi viedä koiran kävelylle, kun hän makoili yksin terassilla lauantai-iltapäivänä pitkästyneenä. Ei halunnut.
      En siellä käynyt kuin kutsuttuna kahvikupilliselle, jos soitin ,että tulisin,niin sanottiin.että ei nyt. Enkä mennyt. Viemäni tacarat vein takapihan päydälle.
      Heti alkuunsa miniä ilmoitti poikani kuullen, että " jos sinä vittuilet minulle niin minä kyllä vittuilen takasin", koska koira haukkui autossa enkää saanut sitä heti hiljaiseksi, olimme hetken kahden autossa ennenkuin menin ulos sieltä haukkuvan koiran kanssa. Hän sai neuvoja puhelimessa äidiltään. Oli minun syyni, että koira ei heti vaiennut.
      Nyt sitten ovat naimisissa, minun sukulaisiani ei häihin pyydetty ainuttakaan, hyvä kun minä pääsin. Ennen häitä poikani soitti ja sanoi,että hän vihaa minua, silloinkin oli jotain sattunut varmaan. Sitten hän soitti ja sanoi, hyvä, jos tekisin testamentin ennakkoperinnöstä, jotta sitten ei menisi heiltä niin paljon veroja, kun kuolen. Olen eronnut. Nyt sitten minut on poistettu perheyhteisöstä.
      Kun joku täällä kehotti kuulemaan miniää, niin kun sanoin, että lapselle voimavara on isovanhemmat, ovat olleet pojallenikin ja että nyt tyttö menettää minut, kun en voi häntä tavata, niin sanottiin, että olen ilmoittanut, etten enää ole isoäiti. Meillä on täysin erilainen käsitys siitä, mitä on tapahtunut.
      Poikani juuri eilen kertoi tuon isoäitijutun ja sanoi senkin, että minua ei ole tyorjuttu vaan olen itse ollut heitä pois.
      Ex-miestäni ja hänen uutta vaimoaan arvostellaan myös, mutta mies on tehnyt tehnyt ennakkoperintötestamentin, joten heidän kanssaan ollaan tekemisissä vaikka ovatkin ollakseen ym ym. Vaimo jopa haluisi pitää tyttöä vauvana hetken sylissään. Sehän eiolehänen lapsensa.
      Muutaman kerran miniä on joutunut kiinni valheesta, kun joku ulkopuolinen on sattunut olemaan paikalla ja kertonut. Silloin on sitten makeana pyydetty anteeksi, mutta hampaankoloon lienee kertynyt kuitenkin.
      Nyt poikani on ottanut yhteyttä jonkun kerran, mutta ihmettelen sitä, että joku saa toisen niin valtaansa, että omat kotoa saadut periaatteet menevät sen sileän tien. Nyt on syntynyt uusi lapsi, en ole saanut häntä nähdä, yksi kuva on kännykässä.
      Minusta on toisaalta ollut helpottavaa, kun en ole heitä tavannut ja siten olen säästynyt tuolta kummalliselta kaksoisviestinnältä, joka tuo mieleen elokuvan Kaasuvalo. Toisaalta haluaisin olla ihan tavallinen mummu, nähdä uuden lapsen ja olla avuksi, jos tarvitaan.
      Jos on välillä ollutkin pieni normaali hetki,niin pian se taas on muuttunut joksikin toiseksi.
      Eilen sain elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen.

      • isoäiti III

        Miksi näitä miniöitä oikeastaan on niin paljon, miksi poikamme silmät eivät avaudu, ennen kuin on myöhäistä.
        Se, että miniä jakoi perintöä pojan vanhempien vielä ollessa elossa, ei mikään selitä.
        Ilmeisesti tämä rahanahne miniä kuvittelee että hän saa ilmaiseksi pojan lapsuudenkotia. No, ei tule saamaan.
        Lainaa ei saa koska on suhteettoman isot velat.
        Sisarukset pitää pystyä maksamaan ulos.
        Perintöveroa on maksettava.
        Että isoäidit eivät saa nähdä lastenlapsia on rumaa kiristystä ja kostoa.
        Itse ratkaisen asian niin, että kirjoitan lastenlapsille, annan kaiken asianajotoimistolle,joka toimittaa ne lastenlapsille kun täyttävät 18 vuotta.
        Eli miniä löytää se edestään, minkä taakseen jättää.
        Surullista vain, olisi iloa kun saisi nähdä lastenlapsiaan.


      • MARIANA
        isoäiti III kirjoitti:

        Miksi näitä miniöitä oikeastaan on niin paljon, miksi poikamme silmät eivät avaudu, ennen kuin on myöhäistä.
        Se, että miniä jakoi perintöä pojan vanhempien vielä ollessa elossa, ei mikään selitä.
        Ilmeisesti tämä rahanahne miniä kuvittelee että hän saa ilmaiseksi pojan lapsuudenkotia. No, ei tule saamaan.
        Lainaa ei saa koska on suhteettoman isot velat.
        Sisarukset pitää pystyä maksamaan ulos.
        Perintöveroa on maksettava.
        Että isoäidit eivät saa nähdä lastenlapsia on rumaa kiristystä ja kostoa.
        Itse ratkaisen asian niin, että kirjoitan lastenlapsille, annan kaiken asianajotoimistolle,joka toimittaa ne lastenlapsille kun täyttävät 18 vuotta.
        Eli miniä löytää se edestään, minkä taakseen jättää.
        Surullista vain, olisi iloa kun saisi nähdä lastenlapsiaan.

        Tervehdys,kyyneltä pidättää,näinpä täälläkin ja rahan kanssa voi käydä.Lapsi huutaa itkee perään äiti selittää vaan että niin samoin huutaa kun hänen äitikin käy...Poikani ei tajua ,kaikki peitetään häneltä.Odotan kunnes lapsi on isompi ja voi itsekin jotain tahtoa.

        LÄMMIN TERVEHDYS SINULLE.


    • Eronnut mummo

      Lapseni tietävät mitä saavat perinnökseen.
      Koskaan ikinä ei ole ollut edes kysymyksiä tulevista perinnöistä koska he tietävät tasan tarkkaan mitä saavat. Vaikka olenkin suht.koht nuori vielä itsekin niin on hyvä lasten olla selvillä missä mennään. Koskaan ei voi huomisesta tietää.
      Ikinä minun ei ole lasteni lainoja tarvinnut taata, eikä vanhempieni minun lainoja.

      Miksi menette takaajiksi. ? Jos ilman takausta lainaa ei saa, niin silloin ei lainaa oteta mihinkään asiaan. Ei taloon, autoon kesämökkiin eikä ulkomaanmatkoihin. Jo se on kumma ettei vanhempana voi jälkeläisiään opastaa mitenkään.

      Etkö saa purettua asuntosi panttausta. Onko kotivakuutuksessasi ehto että saat ilmaista apua asianajajalta? Jos saisit pantin purettua niin voisitte saada suhteenne normaaliksi.

      • Korska

        Mihin käytät keräämäsi aineiston korskeista miniöistä?
        Kirjoitatko tutkielmaa?

        Miten se takaus on sinua alkanut hiertää? Eikö korskea miniä maksa lainojaan?
        Tee selväksi, että se on ennakkoperintöä, joten pesänjaossa hänen huusholliinsa ei tule kuin verot.


    • isovanhempi myös

      Onkohan niin, että minijä on kateellinen Sinulle jos vaikka hänen omat vanhemmat eivät ole niin hyviä kuin Sinä. Harmillista on, että nykyisin ihmiset eivät arvosta muuta kuin rahaa. On unohtunut, läheiset, ihminen, välittäminen ja auttaminen. Oma itsekeskeisyys ja kännykkään puhuminen ovat tärkeimpiä asioita...

    • takuuvastuu

      Miniä haluaa tietää perinnön arvon, että jos velka jää maksamatta, niin takaajahan sen sitten maksaa.
      Ei kannata alkaa takaajaksi, voi joutua maksumieheksi, vaikka olisikin oma lapsi.

      • luottamus ensin

        Jos ei takaa, rangaistuksena ei saa nähdä lastaan eikä lapsenlastaan. Sama näkyy olevan ed,jutuissa vaikka takaisikin.


    • Velka ja rahat

      Mitä tarkalleen ottaen tapahtui tilanteessa, jossa miniä rupesi "jakamaan perintöä"?
      Miten käytännössä - hupsista vain - miniän velat muuttuivat yhteisiksi?
      Jos velat olivat korkeat, miten pankki suostui lainaan, johon asuntosi annettiin pantiksi?
      Jos poikasi lyhentää lainaa sovitusti, mikä on ongelma?. Saat vuosittain tiedon lainasta ja takauksestasi.

      Olisikohan miniällä huoli siitä, että asuntosi jaetaan jälkeesi perillisten kesken. Miten silloin käy takauksen?

      Raha-asiat tuntuvat jäytävän perhettäsi. Ikävää, että panet sen kokonaan miniän syyksi.

    • flaidus II zxz

      Ai,miten kaikki meni?
      Siten,että miniällä oli kymppitonni ulotossa ja tuore, rakastunut aviomies otti sen nimiinsä, siten se sujui.

    • Kaija mummu

      Minäpä tein niin , että takaan vain ja ainoastaan poikani talovelan , en allekirjoittanut miniän velkaa . Hänellä on oma äitinsä takaamassa, . Talovelka laitettiin puoliksi . Olihan meillä hiukan vaikeuksia , asian tiimoilta , mutta hyväksyi miniä sen kuitenkin . Pysyn jaloista pois, otan kiukuttelut vastaan , ja hillitsen itseni, antaa ajan kulua , kyllä se siitä.

      • Mummakumma

        Itsehillintää mummoilta kyllä odotetaankin; jo ihan ikäänsä ja viisautensa pohjalta.
        Kaikilla ei sitä ole eikä sitä kehity kaikille.
        Ei tarvitsisi aina epäillä kaikenlaista rahan käsittelyn tiimoilta. Jos on itse kovin rahan ja tavaran perään, toinen ei välttämättä olekaan sellainen, oli kyse sitten minkälaisesta sukulaisuudesta hyvänsä.
        Mummo halusi auttaa, mutta saikin kylmää vettä niskaansa.
        Mummojakin on kaikenlaisia. Väärinymmärrettyjä ja mielensäpahoittajia.


      • Takaaja

        Kun lapseni tarvitsi lainan takauksen, takasimme toisten appivanhempien kanssa lainan, eikä siinä tullut minkäänlaisia vaikeuksia. Ihmettelen, millaisia ongelmia siitä Kaija mummulle tuli!
        Totta kai nuoret hyväksyvät ja ovat iloiset, kun takaajat löytyivät. Mitä ihmeen kiukuttelua te tunnette saavanne osaksenne lainan takauksen vuoksi!
        Nuoret maksavat velkaansa ja kun se on maksettu, niin asia on hoitunut.
        Hillitse sinä vain itsesi, oikeinhan se on, törkeää olisi, jos menisit aina huomauttelemaan takauksesta.

        Takaukset ovat täysin laillisia ja hyväksyttyjä. Pankit vaativat takaajia lähes kaikkiin lainoihin, Mitä kiukuttelua se aiheuttaa?


    • Miniä ei peri

      Lepsu pankki, kun antoi lainaa, vaikka perheen rouvalla oli sellaiset hoitamattomat velat.
      Ei varmaan olisi antanutkaan, jollei olisi saanut höynäytettyä pojan äitimuoria takaajaksi. Ymmärtämätön kun oli.

      Pankin toimet eivät kuitenkaan ole miniän vika, joten ei ihme, että häntä suututtaa, jos hänen perheensä raha-asioita levitellään sukutapaamisissa.

    • Kaija mummu vastaa

      Totta, pankit vaativat takaajia, en ole siitä kieltäytynytkään , olen ollut kaikille lapsilleni takaaja, ei ei minulla ole velkaa mihinkään . Olen aikoinaan ilmoittanut lapsilleni että takaan vain ja ainoastaan omat lapseni, olenko sitten itsekäs vai en.Syy tähän on että jos jotain sattuu tai tapahtuu , pystyn hoitamaan velan pois, eikä tarvi osapuolten riidella kuka on maksanut mitäkin.Miniä ei hyväksynyt tätä , piti itsestään selvänä että takaan kaikki, joten hänen oli pyydettävä oma takaaja,. Kaikki on mennyt tosi hyvin, ja tyytyväisiä ovat näin jälkeenpäin.

      • Anto Laina

        Pankit haluavat useita takaajia. Ei se ole mitenkään kummallista. Kyllä miniällesi tämä asia on selvitetty pankissa. Ja ihmettelen, miksi arvelet, että miniä on katkeroitunut sinulle tästä pankin vaatimuksesta. Jos vielä olet takaajana useammalle velalle, niin sitä suuremmalla syyllä pankki toivoo toisia myös lainan takaajaksi.
        Asunnot yleensä ostetaan puolisoiden yhteiseksi. Pankit antavat yhteislainan. En ole kuullut, että vaimolle ja miehelle jaettaisiin laina osissa. Mutta ehkä käytännöt nyt avoliittojen aikaan ovat muuttuneet. Silloinhan tietysti takaajat tarvitaan kumpaankin lainaan.

        Pankki toimii omien sääntöjensä mukaan. Lainakierteisiin joutuneen ei auta muu kuin pitää tarkkaa huolta menoistaan, että voi lainansa hoitaa.
        Voi siinä nousta hermot pintaan, myös takaajalla. Hänenhän omaisuutensa siinä on vaakalaudalla.

        Jäitä hattuun.


      • Anto Lainalle
        Anto Laina kirjoitti:

        Pankit haluavat useita takaajia. Ei se ole mitenkään kummallista. Kyllä miniällesi tämä asia on selvitetty pankissa. Ja ihmettelen, miksi arvelet, että miniä on katkeroitunut sinulle tästä pankin vaatimuksesta. Jos vielä olet takaajana useammalle velalle, niin sitä suuremmalla syyllä pankki toivoo toisia myös lainan takaajaksi.
        Asunnot yleensä ostetaan puolisoiden yhteiseksi. Pankit antavat yhteislainan. En ole kuullut, että vaimolle ja miehelle jaettaisiin laina osissa. Mutta ehkä käytännöt nyt avoliittojen aikaan ovat muuttuneet. Silloinhan tietysti takaajat tarvitaan kumpaankin lainaan.

        Pankki toimii omien sääntöjensä mukaan. Lainakierteisiin joutuneen ei auta muu kuin pitää tarkkaa huolta menoistaan, että voi lainansa hoitaa.
        Voi siinä nousta hermot pintaan, myös takaajalla. Hänenhän omaisuutensa siinä on vaakalaudalla.

        Jäitä hattuun.

        Anteeksi vain , mutta pankissa ei oltu selvitetty, kyllä pankki lähtee tälläseen , kuten meille kävi . ei miniä ole katkera, vaan piti itsestään selvänä että olisin yksin takaaja, koska minulta tämä olisi onnistunut. en ole tällä hetkellä muille takaamassa , kun vain pojalleni, siksi juuri takasinkin vain poikani, että jos joskus satuu jotain , niin kykenen hoitamaan sen. en tietenkään toivo, mutta nähty ja kuultu on , miten monelle on huonosti käynyt.


    • Kaija mum, Takaajall

      Vastaan vielä Takaajalle,kuuleppas täällä päin missä minä asun , on moni takaaja joutunut maksamaan lastensa velkoja,. minulla on ollut onnea että lapseni ovat maksaneet velkansa, kuitenkin olen liki 70 en mitenkään halua itselleni sellaista taakkaa, olen sitten itsekäs, mutta ikävää on katsella sellasia vanhempia jotka ovat joutuneet myymään asuntonsa, lastensa takia. Ihan suojeluvaistoa on olla hiljaa ja mennä taka vasemmalle , kuin aloittaa riitely, eikö sinustakin ?Minulla ei ole tapana muistutella mitään mitä olen heille antanut tai taannut, miksi niin tekisin ?

    • Silmut auki

      Minä en ymmärrä miksi yleensä raha-asioilla sotketaan yleensäkin sukulaisuussuhteet. Ollessani nuori veljeni vedätti kerran minua, mutta siitä opin, etten enää moiseen lähde. Omat lapseni tulevat toimeen itse eivätkä tarvitse mummin rahallista tukea takauksen tms. muodossa. Olen heille sanonut, etten aio välejämme alkaa hämmentää sillä, että taataan ristiinrastiin sitäjatätä. Tietävät siis asian, joten en saa turhia pyyntöjä.
      En tiedä enkä välitä tietää mitä miniät aiheesta ovat mieltä. Tulemme mukavasti toimeen. En odottanutkaan saavani uusia ystäviä jonkun avioliiton kautta.
      Rahaa annan joskus lapsenlapsilleni siitä ilosta, että saan heille hyvän mielen ja pääsevät karkkia ostamaan. Kun he kasvavat, voin kustantaa heille vaikka autokoulut, mutta autot ja muut pelit ja vehkeet saavat hankkia itse.
      Perinnönjako on sitten aivan oma osionsa. Sitä minä en ole tekemässä enkä ole testamenttia tehnyt enkä tee.

      • Taloudenpito tarkka

        Olen kasvattanut ja kouluttanut lapseni sillä mielellä, että he aikuisina hankkivat toimeentulonsa ja selviytyvät elämässä. Heillä on korkeampi koulutus kuin itselläni ja paremmat työt. En usko, että he koskaan tulevat pyytämään minulta rahaa.
        Olosuhteet saattavat muuttua ja työpaikat mennä, ja siksi on aina oltava tarkkana niin tuloistaan kuin menoistaankin.
        Tätä korostin heille lapsesta asti. Pidin aina esillä vakaumusta, että velka on hyvä renki mutta huono isäntä, joten jos velkaa teet, huolehdit siitä tarkasti ja maksat pois vaikka ruokarahoista.

        Ihmisen täytyy tulla toimeen sillä, minkä pystyy hankkimaan, vaikkapa vaan velallakin. Kyllä velan kanssa pystyy elämään. Mutta omaa velkaa ei saa siirtää muiden maksettavaksi, ja jos on pienituloinen itse, ei kannata mennä takaamaan muiden lainoja, koska on aina se mahdollisuus, että joutuu ne maksamaan.
        Takaajat eivät edes pääse velkasaneeraukseen, vaan heiltä viedään penni pennistä korkoineen.

        Sukulaisuuden pitäisi olla turvamuuri, niin että ei edes joudu siihen tilanteeseen, että jollakin tavoin velvoitettaisiin takaamaan ja avustamaan epäonnista vain sen vuoksi, että hän sattuu olemaan lähiomainen.
        Epäselvät sitoumukset ja rahahuolet katkovat läheisimpienkin ihmisten välit.


    • Tutkimus?

      Mihin sitä aineistoa on tarkoitus kerätä?

      • viluvilu

        Aivan niin! Onko tämä pelkkä vedätys?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      158
      6527
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3908
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1809
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1390
    Aihe