Ei tahdo jaksaa

väsynyt mamma

Onko kohtalo tovereita? Minulla on 3-vuotias lapsi jota rakastan yli kaiken mutta jäin lapsen kanssa kahdestaan vuosi sitten minusta riippumattomista syistä ja käyn hoidossa vakavan masennuksen takia. Välillä vaan tuntuu etten jaksa kantaa vastuuta yksin lapsesta ja hoitaa arkea. Mietin olisiko lapsen parempi jonkun muun kanssa joka jaksaa. Mitä minun pitäisi tehdä asialle?

4

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyssykkä

      Onko Sinulla ketään tuttua, sukulaista tai ystävää, joka joskus voisi katsoa lastasi?
      Olet siis päivät töissä ja lapsi päivähoidossa?
      Onko lapsi isällään laisinkaan vai mikä tilanne on?

      Kolmivuotiaskin on juuri siinä iässä, että imee kyllä kaikki mehut ja kun ei Sinulla ole toista siinä, joka välillä antaisi lapselle huomiota, niin raskasta on.

      Muista kuitenkin aina, että lapsen on paras olla Sinun kanssasi. Varmasti olet hyvä äiti ja ajattelet hänen parastaan. Hyvä, että käyt masennuksesi vuoksi hoidossa ja että alunperinkin olet siihen hakenut apua.

      Mikäli olet kaikki päivät lapsen kanssa kotona (jos et opiskele/ole töissä), niin en yhtään ihmettele että olet väsynyt. Pyydä rohkeasti jotain tuttua, ystävää, sukulaista, kummeja katsomaan lasta. Kai Sinulla joku noista edellä luettelemistani on? Äläkä ajattele, että et voi vaivata. Kummit ja sukulaiset voisivat ottaa yökyläänkin joskus lastasi. Älä kainostele.
      Siis joskus Sinun pitäisi saada olle hetki yksinkin. Jokaisen pitää voida olla joskus hetken yksin. Sitten sitä taas jaksaa kummasti.

      Voimia Sinulle!

    • väsynyt mamma

      Lapsen isä tappoi itsensä ja siksi jäätiin kahden. On kyllä sukulaisia keiden kanssa lapsi on, mutta aina on huono omatunto kun ottaa omaa aikaa. Ja vastuu kaikesta on kuitenkin itsellä kun ei ole sitä toista jostakin helvetin syystä mitä en tiedä enkä ymmärrä. En ole töissä enkä koulussa koska olen sairaslomalla masennuksen vuoksi ja sukulaiset ja ystävät vaan tuomitsee joka helvetin asiasta. Tunnen vaan olevani niin yksin.

    • Ex-väsynyt äiti-08

      Otan osaa menetyksestäsi!
      Elämä lapsen kanssa on välillä kärsivällisyyttä ja jaksamista vaativaa. Lapsen hoidon lisäksi yksinhuoltajan täytyy huolehtia taloudesta, kodinhoidosta ja omasta jaksamisestaan.

      Ymmärrän täysin tunteesi ja toivon ettet ainakaan syyllistä itseäsi siitä! Älä koe huonoa omaatuntoa siitä että otat aikaa itsellesi. Jos sinä jaksat hyvin, on myös lapsellasi parempi olla.

      Ota yhteyttä neuvolaan, he voivat kertoa sinulle esimerkiksi tukiperheistä. Lapsi menee esimerkiksi kerran kuukaudessa viikonlopuksi tukiperheeseen kylään, jotta vanhempi saa aikaa itselleenkin. Tämä on nimenomaan tarkoitettu ihmisille jotka kasvattavat lastaan yksin. Älä epäröi hakea apua, tsemppiä elämääsi!

    • Syyllistetty

      Rohkeasti apuja, neuvolan kautta.
      Itse hain apuja uupumukseen neuvolan kautta, sai hengähdystaukoa arkeen.
      Myös suljetut keskusteluyhteisöt mm. yksinhuoltajille, antaa apuja ja jaksamista, kun voi puhua asioista niiden omilla nimillä, ilman että syyllistetään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe