Akku ei lataa

ei voi sammuttaa

Akku ei lataa itseään enään jostain syystä apukaapeleilla pitää käynnistää mutta vaikka käy esim. kaksi tuntia niin ei jaksa lähteä käyntiin omalla akullaan.

mittasin akun monikäyttöisellä mittarilla DC20 asennossa ja virtaa oli yön yli seisomisen jälkeen 11,13 ja sitten apukaapeli käynnistyksen jälkeen 14,37. miksi akku ei lataa vaikka virta nousee kun auton käynnistää?

vartin kävi pihassa niin sammutuksen jälkeen oli 12,83 mutta hetken kuluttua jo 12,19 ja ei jaksanut käynnistää. yrityksen jälkeen oli 11,32.

13

5187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Hinaa se autosi korjaamoon kun sinulta tuo sähköoppi on näköjään totaalisesti hukassa.

      Todennäköisesti vika löytyy laturista tai akun kengistä.

    • autnet

      Käyppä ostamassa uusi akku jaa no sitä ennen kannatta tarkistaa paljonko se laturi antaa virtaa ulos,mutta veikkaisin et vika korjaantuu kun laitat uuden akun

      • taunot1

        Ostaa uuden akun, maksaa vähä mutta toimii taas. Vaikuttaa siltä että akkusi varautu kyll eli lataus on 100% mutta kunto on 0%. Ei virtanen pysy kauaa sisällä...


    • ihme hiihtäjiä

      Taitaa taas olla luetun ymmärtäminen totaalisesti hukassa, ensimmäisessä viestissä lukee että käynnistyksen jälkeen 14,37 on jännite, sitten ehdotetaan vian löytymistä laturista?

      Lisäksi korjaamolle pitäisi mennä narun perässä? Jos moottorin käydessä on mitattu 14,37 jännitettä niin miksei vaan voi ajaa sinne korjaamolle? Taitaa sitroen olla korjaamoyrittäjä, joka vikaan ehdotetaan korjaamoa?

    • 17+2

      Olet täysin oikeassa. Akku ei lataa itseään.

    • monenlaisia

      Minkäslainen akku lataa itseään, onjkin varmaan ikiliikkujan oireita.

      Mitähän sitä on oikein mittailtu, virta on ampeereit ja jännite voltteja
      minä olen mittaillut myös akkua ja saanut tuloiksiksi 11,01-14,63

    • Autosi lataus on kunnossa. Akku on sökö. Käy ostamassa uusi akku ja asia on sillä selvä.

      Annoit hyvät lähtötiedot vian määrittelemistä varten. Voltit ja ampeerit nyt menevät sekaisin maalikolta, mutta ilmoitithan, että mittaukset teit asteikolla DC 20.

      Nuo vittuili..t vaan paljastivat oman täydellisen tietämättömyytensä ko. asiasta.
      Akkukaupoille vaan. Mittaat akkutilan ja katsot napojen sijainnin, niin uusi menee heittämällä kiinni.

      • lyijyjätettä

        Voihan toki olla että auto purkaa akkua seistessään? turha ostaa uutta akkua ennekuin vika on tutkittu perin pohjin. Nykyautot muutenkin syö akkuja ihan liikaa ja syynä on lähinnä liian tehokas lataus.

        Akku tykkää kun ladattaisiin n. 10% virralla eli henkilöauton akussa n. 6-8 ampeerilla akun koosta riippuen. mutta todellisuudessa kun käynnistää moottorin ja laturin kenttävirta nousee niin piikki on alkuun lähempänä 100 ampeeria ja tämän jälkeen latausvirta useita kymmeniä ampeereja. kylmällä tietysti vähemmän.

        Akulle turhanpäiväistä rääkkiä, tasavirtalaturilla kesti akutkin 10-15 vuotta ja nykyään muutama vuosi on jo hyvä suoritus. ja laturista tulee vaihtovirtaa läpi joka on myös omiaan akkua tuhoamaan.


      • jepjep..
        lyijyjätettä kirjoitti:

        Voihan toki olla että auto purkaa akkua seistessään? turha ostaa uutta akkua ennekuin vika on tutkittu perin pohjin. Nykyautot muutenkin syö akkuja ihan liikaa ja syynä on lähinnä liian tehokas lataus.

        Akku tykkää kun ladattaisiin n. 10% virralla eli henkilöauton akussa n. 6-8 ampeerilla akun koosta riippuen. mutta todellisuudessa kun käynnistää moottorin ja laturin kenttävirta nousee niin piikki on alkuun lähempänä 100 ampeeria ja tämän jälkeen latausvirta useita kymmeniä ampeereja. kylmällä tietysti vähemmän.

        Akulle turhanpäiväistä rääkkiä, tasavirtalaturilla kesti akutkin 10-15 vuotta ja nykyään muutama vuosi on jo hyvä suoritus. ja laturista tulee vaihtovirtaa läpi joka on myös omiaan akkua tuhoamaan.

        On se kummallista että minkään autonvalmistajan insinöörit ja muut neropatit jotka noita nyky autoja suunnittelevat eivät ole tuota hommaa tajunneet vaan väkisin alkaneet kehittelemään jopa uudenlaisia latureita....On ne vaan pöllöjä.
        Melkein kannattaisi vihjasta tuosta suuresta suunnittelu virheestä jollekkin autonvalmistajalle jotta voisivat ehkäpä jopa palkita sinut nerokkuudestasi.


      • mannenn

        Tuli mieleen muutamat naisihmiset jotka auton seisottua pidempään pakkasessa kävivät aina "kokeilemassa" lähteekö käyntiin. Eli käyntiin lähti, jes, sammutus ja takas sisälle laittautumaan sitä kauppareissua tai mitävaan varten. Sitten ihmeteltiin kun ei lähtenytkään enää toista kertaa...


      • Mieite
        mannenn kirjoitti:

        Tuli mieleen muutamat naisihmiset jotka auton seisottua pidempään pakkasessa kävivät aina "kokeilemassa" lähteekö käyntiin. Eli käyntiin lähti, jes, sammutus ja takas sisälle laittautumaan sitä kauppareissua tai mitävaan varten. Sitten ihmeteltiin kun ei lähtenytkään enää toista kertaa...

        Heihei, tuo on sukupuolisyrjintää. Pelastan nahkasi kertomalla että kuljetusyrityksen miespuolinen työntekijä kävi myös käskystä kokeilemassa viikonlopun jäljiltä lähteekö auto tulille. Lähtihän se, vaivslloisesti tosin, joten kaveri sammutti sen samantien. Perkele kun tuohon samaan mielentilaan pääsis töissä, ei paljon stressi puristais


    • ei voi sammuttaa

      Ahaa eli akussa siis vika. akku on muistaakseni ostettu 2006 tai 2007. onhan tuo jo jonkin aikaa kestänyt. en usko että virta purkautuu moottorin ollessa pysähsyksissä kun vaikka kaksi tuntia käy niin välittömästikään ei jaksa käynnistyä.

      eikös ne akkuliikkeessä vaihda akun ihan samaan hintaan jos uuden ostaa sieltä niin ei tarvitse itse alkaa turaamaan.

    • Tuskin missään vaihdetaan ilmaiseksi. Kyllä se vaihtokustannus, vajaan puolen tunnin työ, on niissä akun hinnoissa. Tosin aika moni vaihtaa akkunsa itse, joten ne muut harvat asiakkaat hyötyvät.

      Lisäinfosi tukee sitä, että akku todella on loppu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin

      Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän
      Maailman menoa
      62
      2828
    2. Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella

      👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h
      Maailman menoa
      120
      2482
    3. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      8
      1752
    4. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      7
      1396
    5. En tiedä mitä olet mulle

      Rakkauteni,ihastukseni,pakkomielteeni,mitä lie. Jokatapauksessa ajattelen sinua päivittäin lämmöllä ja haluan toivottaa
      Ikävä
      57
      1357
    6. Ukrainan raukkamainen isku Moskovaan.

      Pitikö isku tehdä juuri jouluna.Siinä saattoi jäädä joku lapsi isättömäksi.Kyseessä ei edes sotilaskohde.
      Maailman menoa
      293
      1279
    7. On mullakin

      Sua ikävä. En vain pysty siihen mitä toivot. Siksi toivon joskus että voisin vain olla hetken lähelläsi
      Ikävä
      71
      1144
    8. Vittumaista Joulua Kuhmolaisille.

      Siinäpä se tiivistettynä.
      Kuhmo
      22
      1091
    9. Mikä on kaunein naisennimi jonka tiedätte?

      Kotimainen tai ulkomainen.
      Sinkut
      79
      1039
    10. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      0
      970
    Aihe