Tiukkaa menoa?

Aloittelija

Olen ollut muutaman kerran purjeveneen kyydissä.

Joskus matkalla on käynyt niin, että kova puuska kallistaa venettä ensin voimakkaasti ja kiihdyttää sitten veneen vauhtia reilusti.

Kipparit ovat aina selvittäneet tilanteet hienosti, mutta ei tällainen maakrapu siinä huomaa katsoa mitä he tekivät tasatakseen veneen kulun miellyttäväksi ja samalla suunnalla pysyväksi.

Kysyisinkin nyt teiltä kokeneilta, että mitä siinä oikeen pitää tehdä?

Jos vaikka joskus tulevaisuudessa itse pääsisin koittamaan kipparointia omalla veneellä.

7

1944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneilijä

      heps. samoin oli ekat kallistukset ihmeellisiä mullakin. Jopa ekoilla kerroilla omassa veneessä.

      Monia asioita voi tehdä, tässäpä muutama:

      1) Älä tee mitään - nauti ja kokeile, muttei liian kovalla tuulella
      2) tarpeeksi kun kallistuu, todnäk joudut kampeamaan pinnasta tai kääntämään ruorilla pois tuulesta - vene pyrkii automaattisesti nousemaan tuuleen.
      3) tarkkaile veden pintaa - voit ikäänkuin aavistaa puuskat ja jo hieman valmistautua puuskaan
      4) löysää hieman isoa, tai ison skuutin lähellä oleva gasti löysää, ruori/pinnamies ohjaa
      5) jos ison löysäys ei auta, niin sitten löysätään tai pienennetään keulaa.

      Näitä nyt ainakin - jos nimittäin ei kilpailla. Silloin tietysti haetaan paras vauhti.
      Muista kuitenkin ettei pelkkä kallistus tee sitä parasta vauhtia.

    • Hilta

      Riippuu tilanteesta mutta yleensä ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin pitää keula oikeaan suuntaan. Eli puuska pyrkii nostamaan ( kääntämään ) keulaa tuuleen päin jolloin peräsimestä pitää kääntää keulaa vastakkaiseen suuntaan. Jollei näin tee vene kääntyy tuuleen ja vauhti pysähtyy.
      Jos puuska on kova ja kestää pitkään voi esim ison jalustusta löysätä, jolloin kallistus vähenee.

    • Jussi P.

      Oleellista on, että peräsin pitää olla suorassa tai melkein suorassa, muuten se jarruttaa vauhtia. Omassa, leveässä veneessä se tarkoittaa, että kallistus ei saa olla koskaan yli 20 astetta tai vauhti hidastuu. Pinnan pitää olla kevyt, kahdella sormella pidettävissä. Kallistus voidaan estää usealla keinolla aloittamalla tässä järjestyksessä: miehistö tuulenpuolelle, purjeiden latistus liikkejä kiristämällä, maston taivutus osatakilaveneessä, ison löysäämien levangista, nostattaminen tuuleen, ison löysääminen skuutista, keulapurjeen vaihto pienemmäksi ja viimeisenä keinona ison reivaus.

      Ennen reivausta iso voi olla niin löysällä, että vain ihan takareuna vetää ja kiertymääkin saa olla aika paljon. Ainakin itsellä reivaus vaikuttaa veneen nousukykyyn.

      • tsbmw

        Ym. perussäätöjen lisäksi suurena linjana voi pitää: reivata/vähentää purjeita aina kun parras painuu pidemmäksi aikaa yhtäjaksoisesti veden alle tai kallistus ylittää 45%. 1-reivin jälkeen sama juttu ja 2-reivin jälkeen jos vielä parras painuu veden alle fokka pois ja viime vaiheena (osatakilaveneessä) iso pois ja ajo pelkällä fokalla. Eikä veden tulo partaan yli ikkunoiden painuessa veden alle ole vaarallista, kummasti sitä skuuttia siinävaiheessa löysää...

        Spinaakkeripurjehduksessa voi partaan painuessa veden alle löysätä suojanpuolen skuuttia ja laskea myötäisempään puuskissa.

        Reivattuna paatti kulkee kevyesti tasapainossa painamatta peräsintä. Sortuma pienenee ja edelleen mennään runkonopeutta jos tuulta riittää.


      • n.n.
        tsbmw kirjoitti:

        Ym. perussäätöjen lisäksi suurena linjana voi pitää: reivata/vähentää purjeita aina kun parras painuu pidemmäksi aikaa yhtäjaksoisesti veden alle tai kallistus ylittää 45%. 1-reivin jälkeen sama juttu ja 2-reivin jälkeen jos vielä parras painuu veden alle fokka pois ja viime vaiheena (osatakilaveneessä) iso pois ja ajo pelkällä fokalla. Eikä veden tulo partaan yli ikkunoiden painuessa veden alle ole vaarallista, kummasti sitä skuuttia siinävaiheessa löysää...

        Spinaakkeripurjehduksessa voi partaan painuessa veden alle löysätä suojanpuolen skuuttia ja laskea myötäisempään puuskissa.

        Reivattuna paatti kulkee kevyesti tasapainossa painamatta peräsintä. Sortuma pienenee ja edelleen mennään runkonopeutta jos tuulta riittää.

        Kun edellinen mainitsi tässä yhteydessä spinnaakkerin, on lisäys paikallaan. Kun spinnulla purjehditaan kovassa sivutuulessa ja vene alkaa kallistua, ei ison skuuttia kannata löysätä liikaa, sillä mikäli puomia päästää liikaa ulos, se tukkii ison ja spinnun välisen "solan" ja virtauksen lakatessa spinnun veto muuttuu pelkästään kallistavaksi voimaksi. Sanoisin siis, että ison skuutin avaaminen aiheuttaa tällaisessa tilanteessa lähes poikkeuksetta broachin.


      • tsbmw
        n.n. kirjoitti:

        Kun edellinen mainitsi tässä yhteydessä spinnaakkerin, on lisäys paikallaan. Kun spinnulla purjehditaan kovassa sivutuulessa ja vene alkaa kallistua, ei ison skuuttia kannata löysätä liikaa, sillä mikäli puomia päästää liikaa ulos, se tukkii ison ja spinnun välisen "solan" ja virtauksen lakatessa spinnun veto muuttuu pelkästään kallistavaksi voimaksi. Sanoisin siis, että ison skuutin avaaminen aiheuttaa tällaisessa tilanteessa lähes poikkeuksetta broachin.

        Spinnulla navakassa sivutuulen puuskassa hellitän kyllä aina ensin spinnun suojanpuolen skuuttia jos vetää sitlooraan vettä. Itseasiassa spinnun skuutti on aina varoiksi kovemmassa kelissä sivutuulella kädessä paatti kun on "ei itsetyhjentyvä". Spinnu ei vähennä voimaansa kallistuksen mukaan ja isopurje on kallistavassa voimassa toisarvoinen.

        Spinnullakaan ei tämmöisellä vanhanmallisella paatilla pääse paljon yli runkonopeuden eli purjeet ja reivit runkonopeuden mukaan, ylimääräisistä räteistä ei ole hyötyä.


    • 94111

      Kyllä on hyvä jotain tehdä jos maston huippu kastuu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe