Kissa oksentaa jatkuvasti

huolestunutkissasta

Noin pariviikkoa sitten kun tulin kotiin, toinen kissoistani oli oksennellut koko eteisen maton täyteen nestemäistä oksennusta. Kissani ei juossut ovelle vastaan eikä maukunut tai ollut mitenkään pirteä tai normaali. Juotin hänelle väkisin ruiskulla vettä , jottei kissa kuivuisi. Parin päivän päästä menin jo eläinlääkäriin sillä kissasta tuli apaattinen, hän ei syönyt eikä juonut itse ollenkaan eikä ollut pirteä eikä edes pessyt itseään. Lääkäei määräsi antibiootin ja nesteytti kissaa ja antoi kotiin mukaan pahoinvointilääkkeitä. Olin antanut kissalleni parafiiniöljyä jo ennen lääkärikäyntiä ja seuraavana aamuna lääkärikäynnin jälkeen kissa olikin jo pirteä ja normaali, oli vissiin tullut öljyt pihalle.

Nyt hän on edelleen normaali, syö ja juo ja käy astialla mielestäni normaalisti. Ruokahalu on ehkä hieman vähentynyt kun ennen veti kerralla kupin tyhjäksi ja nyt jää ruokaa. Kissa on pirteä ja kehrää ja kerjää seuraa, on oikeastaan kokoajan melkein kiinni ja kehräämässä. Mutta oksentelu on taas jatkunut ajoittain.. En ole muuten huolissani sillä kissa on täysin normaali käytökseltään, mutta oksennus tulee taas. Juuri äsken alkoi sama juttu , ensin kissa maiskuttelee ja joskus tulee kunnon maukaisu, sitten menee johonkin mielestään hyvään paikkaan, sängyn alle, eteiseen ja lopulta oksentaa, yleensä kaiken pihalle mitä siellä on..

Mitä voin tehdä asialle? Eläinlääkäri sanoi että jos oksentelu jatkuu, vie kissa kuvattavaksi yksityiselle, mutta en uskoisi että kissalla on vierasesine, sillä eikö kissa aristelisi vatsaansa ja olisi apaattinen? Lääkäri ei löytänyt vatsasta mitään omituista kun tunnusteli..

Entä voiko tämä johtua stressistä? Olen melko usein yön pois kotoa mutta silti joka päivä kotona, kissani nukkuvat aina vieressäni joten olisiko ikävä tms syy tähän oksenteluun? molemmat kissoistani ovat todella läheisiä ja ystävällisiä, tunkevat väkisin syliin ja kiehnäävät ja puskevat kokoajan, varsinkin tämä kissa.

Kissa on iältään ensikuussa 2 vuotias leikattu uros, kokonaan valkoinen pitkäkarvainen maatiaiskissa, painoa n.4,5kg.

Onko samanlaisesta kokemuksia? Tai neuvoja vinkkejä, voisiko joku auttaa :( ?

18

9967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wertqe

      Mites, onko madotus ajan tasalla? Myös sisäkissat pitää madottaa.

    • huolestunutkissasta

      Heti kun oireet alkoivat annoin molemmille matokuurin.
      Nyt on tullut taas karvapalloja, mutta kuinka paljon niitä siellä voi olla?

    • wertqe

      Kuulostaa kyllä erikoiselta. Hyvä merkki toki tuo, että kissa on muuten normaali. Meidän kissalla oli juuri joku suolitukos (vieras esine, karvapallo.. en tiedä), ja se meni ihan apaattiseksi ja kipeäksi hetkessä. Mitä ruokaa syötät kissalle? Kuinka usein se oksentelee? Kyllä meidänkin kissat aika paljon oksentelee aina.. Varsinkin poikakissa, jos hotkii ruokansa niin saattaa oksentaa ne myöhemmin. Veikkaan, että kerran viikossa vähintään toinen kissoista oksentaa karvapalloja, huonekasveja tai ruokaa..

      Sinuna veisin eläinlääkäriin, niin ei tarvitse arvuutella.

      • wertqe

        Ja minkä matokuurin annoit? Esim. Mirrix-tahna ei tehoa läheskään kaikkiin sisäloisiin.


    • huolestunutkissasta

      Matolääke oli Flubenol vet 44mg/ml, siinä oli ainakin 4 eri loista jota tuo torjuu.
      Kyllä munkin toinen kissa oksentelee välillä ähkyssään ruokaa ja karvapallojakin on tullut, mutta huolissani olen kun ei tämä kissa ole ennen oksentanut varmaan ollenkaan.. Olisikohan ne karvapallot sitten kerääntynyt sinne ja nyt sitten tulee kerralla kunnon oksennuskausi? Lisäksi ostin Aptus tehobakt pet 140 g jauhe -paketin, sisältää maitohappobakteereja ym lisärehua ,pistää vatsan toimimaan, mutta sitä kissa ei tykkää syödä jos on ruuan seassa ja se haiseekin pahalta.

      Meni tuokin kissa tosi apaattiseksi silloin alussa ja sitten vietiin lääkäriin, mutta parafiiniöljyllä, ja en tiedä oliko lääkkeillä vaikutusta niin yhdessä yössä oli piristynyt ja oli ihan normaali taas ja on vieläkin, oksentelee vaan.. Uloste on myös mielestäni normaalia, sitä on vähän vaikea ollut seurata kun kaksi kissaa eikä aina ole hereillä tai paikalla kun kisut käy asioilla. Oksentelua on joko niin, että ei koko päivänä oksenna, mutta jos käyn jossain ja tulen kotiin niin saattaa taas olla oksennus, tai sitten on 2 kertaa päivässä, vaihtelee, mutta ei kokoajan kuitenkaan oksenna ja ruoka pysyy sisällä.

      Sain eläinlääkäriltä myös pahoinvointilääkettä Cerenia 24mg ja kerran olen sellaisen antanut kun olin vaan, että tarvittaessa antaa. Ei oksentanut enää sen jälkeen, mutta jos siellä niitä karvapalloja on niin pitäisikö vaan antaa oksennella niitä ulos kun on tullut ainakin kakan mukana ja eilen oksensi myös pari karvapalloa kerralla?

      On vaan kamalaa katsoa vierestä kun toinen oksentaa. Ihminen kun oksentelee niin tietää ettei ole hengen hätä voi olla vaikka oksennustauti tms, mutta eläin kun oksentaa kerran niin heti tulee kamala huoli..

      Kunnan eläinlääkäri jolla kävin sanoi että, yksityiselle kuvattavaksi jos oksentelu jatkuu, eli muuta ei osaa siellä enään tehdä..

      Haluaisin tutkia ensin kaiken mahdollisen ja käydä ne keinot läpi ennenkuin lähden kiikuttamaan yksityiselle, Hinnat ovat todella korkeita ja opiskelijana sinne käynnille menee koko kuukauden tulot, jos riittää edes.. Ja joku varmasti tulee tähän sanomaan, että "Anna kissa parempaan kotiin kun ei ole varaa käyttää lääkärissä tai mitäs hommasit kissan", mutta nuo kissat ovat olleet minulla siitä lähtien kun asuin kotona ja sinne niitä ei pystynyt jättämään kun muutin yksikseni asumaan , että ei kiitos mitään saarnoja tästä. Kissoihin on varaa todellakin ja saavat ruokaa=
      Vastaus kysymykseen, kissa syövät yleensä 12 päkeistä kitekattia ja friskies raksuja on lähes aina, kissani syö lähes mitä tahansa ja olen välillä ostanut halppismerkkipurkkeja, raksuina ei halppikset kelpaa ja ne ovat muutenkin aika huonolaatuisia omasta mielestäni.. lisäksi kissani saa välillä wiskas kissanmaitoa sekä ruokien jämät menee joskus kisujen suihin, (siis lisänä, lautasten putsaajat) mutta nyt olen nekin jättänyt antamatta kun ei tiedä meneekö niistä maha sekaisin.. Keitettyä kanaa olen joskus antanut ja kermaviiliä nyt mitä lääkärikin suositteli jos maha on sekaisin.

      Olen myös harjannut kissojani, mutta se on välillä vähän haastavaa kun pitkäkarvaisella harjattavaa olisi vaikka kuinka pitkään, mutta kun ei enää hetken jälkeen anna harjata.

    • rit45

      mun kissani oksenteli usein ja ei paljoa syöny ja oli rotu kissa .nein e,äinlääkäriin sillä oli munuaiset tulehtunu ja suurentunu .eli kuvattiin ei toivoa piti antaa piikki ja tuhkatiin .tosi ikävää mulla itken joka päivä kissaani .

    • Simbulimbu

      Hei,

      Mun pulleroinen oksenteli kanssa kun muutama vuos sitten otin sen. Kokeilemalla selvisi että on vissiin allerginen tai vatsa on yliherkkä kanalle ja katkaravulle. Ne kun jätti kokonaan ruokavalionsta, oksentelu lakkasi melkeen kokonaan. Tulee enää silloin tällöin normaali karvapallo-oksennus kun on pitkäkarvainen kaveri.

      Voisi ehkä olla jotain tälläistä ?

    • HELPPIÄ4YOU

      Käy lekurissa verikokeilla ja jos niisä ei ole mitään ekxtraa niin vaihda kuivamuonamerkkiä. Omani oksentelivat Royal Canin -ruuista esim indoorista. Persian meni paremmin mutta sitten siirryin Hill`s chichen ja c/d-linjalle. Mitään kevytversioita en syötä.
      Korvaa toi kissanmaito esim seoksella:vähälaktoosinen kermaviili-laktoositon kerma ja raaka kananmunankeltuainen. Tällä cocktaililla omat kissani aloittavat aamunsa.
      Karvapallon hoitoon on hyväksi esim idätetty kaura. Osta kauraa ja idätä itse.

    • huolestunutkissasta

      Moi! Kiitos viesteistä. Nyt olen seurannut ja ulosteessa ja oksennuksessa on pelkkää karvaa?? ainakin oksennuksissa.. ja parissa ripulissa mitä oli tullut. Kuinka paljon sitä oikein voi siellä kissan masussa olla?

      • Vierasesine

        Kissalla tulee karvapalloja varsinkin jos se on pitkäkarvainen.... Omaani harjaan päivittäin ja se auttaa hiukan.

        Omalla kissallani oli kerran vierasesine mahassa ja lisäksi jättimäinen kasa karvoja. Oireina olivat oksentelu ja voipunut olo ja eristäytyminen. Kissa on luonteltaan normaalisti seurallinen ja rasittava, mutta sairastuttuaan meni hiljaiseksi ja syrjäänvetäytyväksi. Lönttiä yritettiin saada parafiiniöljyllä liikkeelle, mutta turhaan. Kissa ei enää syönyt eikä juonut joten tila heikkeni nopsaan ja joutui nesteytykseen. Lopulta kissa oli pakko leikata.

        Leikkauksesta toipuminen oli todella rankkaa, sillä kissalle oli annettava 3 eri lääkettä monta kertaa päivässä tasaisin väliajoin. Kissan ruokahalu myös palasi leikkauksen jälkeen rytinällä, mutta se ei saanut syödä kuin kynnen kokoisia nokareita kerralla ja sekin sellaista moussea veteen sekoitettuna. Ruokaa sai antaa 5-6 krt päivässä pikku nokareina. Oli jtn eläinlääkäristä saatua toipumisruokaa. Kissa ei myöskään juonut itse joten sitä oli pakko juottaa ruiskulla pieniä 2 millin eriä jatkuvasti. Tätä jatkui n. 2viikkoa ja samalla annoksia hiukan suurennettiin...

        Toivottavasti kissasi tokenee tuosta. Koita harjata vielä enemmän, vaikka kisu ei siitä pidä. Kysy eläinkaupasta esim. jotain antihairball raksuja, itse syötän kissalle ja tuntuu auttavan harjauksen lisäksi. Itse huomaan aina kun oksennus alkaa jos kissa "maiskuttaa" huuliaan. Tiedän myös jos mahassa on jotain sinne kuulumatonta kun vatsa "nykii" ruokailun jälkeen. Itse sain taas säikähtää mikä kissalla on kun tuota teki. Otin parafiini öljyn taas käyttöön ja kumilenksu tuli kakan mukana ulos.... Eli saattaa se kisu niellä kaikenlaista :/


    • huolestunutkissasta

      Nyt tätä samaa on jatkunut tähän asti.. Kissa syö joskus joka päivä vähäsen ja hyvällä ruokahalulla mutta voi oksentaa yöllä/aamulla . Kissani on laihtunut n.1,5 kg ja on luinen ja laiha.. Antihairball raksuja saa aina kun syö. Oksennuksen jälkee on yleensä päivän syömättä ja annan silloin ruiskulla vettä.

      En saa mistään neuvoja, ihmiset eivät tiedä mikä kissallani voi olla.. Eläinlääkäri sanoi että se voi olla mitä tahansa koska kissa on vitivalkoinen..

      Olen hukassa =(

    • erikoislekuriin

      Karvapallo voi tehdä oksentelua pidempään. Idätä tota kauraa kuten tossa jo aiemmin ehdotettiin ja anna parafiiniöljyä varovasti ruiskulla.Voit antaa n ruokalusikallisen/vrk. Käytä verikokeilla että saat varmuuden ettei kissallasi ole munuaisvikaa.
      Kuvaaminen kannattaa tehdä jos epäilet että kissasi on päässyt syömään esim kuminauhaa yms.
      Noi hairball raksut aiheuttavat toisille kissoille vatsavaivoja. Itse ole n kokeillut noita Hill`s ruokia joita tässä ketjussa mainostettiin ja kyllä alkoi turkki kiiltämään.
      Sinun kannattais uhrata sen verran rahaa että käytät kissasi pieneläimiin erikoistuneella lääkärillä.
      Tsemppiä sulle ja kisuillesi!

    • aogih

      friskies on yksi huonoimmista merkeistä johon olen ikinä törmännyt, joskus tuli omille kissoille annettua mutta oksensivat, eli heitä nyt ainakin se friskies menemään. Kitekat kannattaa vaihtaa joksikin aikaa latzin hyytelö ruokiin jos ei varat heti riitä eläinkaupan ruokiin, latzin hyytelöruuat ei sisällä vehnää, joka usein allergisoi niin kissoja kuin koiriakin, näin saat testattua vehnäallergian. Nappulat hae ihan suosiolla eläinkaupasta, myyjät osaavat kertoa mikä ruoka kissallesi sopii, tässäkin kannattaa minimoida se viljojen osuus ruuasta, kokonaan ei viljoja pysty välttämään mitenkään, mutta royal caninin ruuista löytyy kyllä vehnättömiäkin. Jos ruuissa haluaa säästää, suosittelen zooplus.fi sivustoa, jossa on ihan valtaisa valikoima kissan ruokia, näihin kannattaa perehtyä hyvin ennen tilausta jotta tiedät mikä on niistä se teille sopivin ja terveellisin vaihtoehto.

    • kissamami

      Kannattaa tosiaan kokeilla erilaisia kuivaruokamerkkejä, kuten edelläkin mainittiin. Mm. Sensible Royal Caninilla on tarkoitettu herkkävatsaisille kissoille ja saa eläinkaupasta. Kannattaa mieluummin satsata sen verran, että syöttää laaturaksuja tavan kaupan raksujen tilalla, koska niissä ei useinkaan ole ravintoaineet kohdallaan ja monet sisältävät sitä vehnää. Samoin tuo kasvatettu kauranverso, joka ehkäisee karvapallojen muodostumista tai saa ainakin ne säännöllisesti tulemaan ulos joko oksentamalla tai ulosteen mukana. Kissalle pitäisi aina antaa vain VETTÄ juomaksi. Niiden elimistö ei pysty pilkkomaan maidon laktoosia. Jos haluaa antaa maitotuotteita niin sitten suosia Hyla- tai laktoosittomia laatuja. Kunnallinen eläinlääkäri (erikoistunut tuotantoeläimiin) ei useinkaan ole erikoistunut pieneläinten vaivoihin eikä tunne niitä tarpeeksi hyvin hoitaakseen oikein ja antaakseen oikeita neuvoja. Kannattaa satsata siis pieneläimiin erikoistuneeseen lääkäriin, kun on sentään rakkaasta perheenjäsenestä kyse. Lemmikin pitäminen ja hoitaminen ei ole aina niin kovin halpaa, mutta kun sitä rakastaa, niin mitäpä sen eteen ei olisi valmis uhraamaankin.

    • vakava tilanne

      Kissasi on laihtunut 1,5 kg ja ei ole käynyt edes verikokeissa??
      Et saa muka mistään neuvoa? Puhelin käteen ja soitto mihin tahansa eläinlääkäriasemalle:verikokeisiin pyydetään välittömästi!
      Ilman tutkimuksia kukaan lääkäri ei ole niin velho,että voisi sanoa mikä kissaasi varmuudella vaivaa.
      Kertomasi mukaan kissasi on laihtunut noin 30% painostaan.Se on vakavasti sairas.
      Oksentelu on epäspesifi oire,eli voi littyyä lukuisiin eri sairauksiin.Ensimmäisenä mieleen tulee munuaisten vajaatoiminta ja diabetes.
      Munuaisten vajaatoimintaan ei ole parantavaa hoitoa,mutta oikeanlaisella tukihoidolla kissan elämänlaatua voidaan parantaa huomattavasti.Kissasi on nuori,munuaisten vajaatoiminaasta kärsivät yleensä vanhemmat kissat ellei sitten kyseessä ole synnynnäinen rakenteellinen vika munuaisissa.Diabetes taas voi puhjeta millä iällä hyvänsä.
      Kissan diabetes oireet ovat oksentelu ja laihtuminen.Kissan ruokahalu voi aluksi lisääntyä mutta sairauden edetessä se huonontuu.Hoitamattomana diabetes johtaa diabeettiseen ketoasidoosiin,johon kissa menehtyy.Jos kissa ehtii saadaa ketoasidoosin sen ennuste heikkenee huomattavasti.Tilan korjaaminen vaatii useamman päivän sairaalahoitoa.
      Tietoa,neuvoja ja apuja on saatavilla kun ottaa puhelimen käteen ja soittaa pieneläimiä hoitavalle klinikalle.Kissan tila kuulostaa vakavalle.Toivon melkeen että olen juuri vastannut prpvoilijan viestiin..

    • ragamuffin79

      Lukematta koko ketjua annan ajatukseni: Meillä oli oksenteleva kissa, jolla todettiin lopulta munuaisten vajaatoiminta. Se myös joi paljon...

      Toinen kissani oksenteli myös madotuksesta huolimatta jossain vaiheessa ruokansa, sai myös antibioottikuurin ja samalla tehtiin ruokavaliovaihdos eli royal canin laadukkaita raksuja ja raakaruokaa (uunissa paistettua kanaa, sei-kalaa, naudan jauhelihaa ja joskus herkuksi hyvin pestyjä katkarapuja.) Mahaoireet hävisivät. Todennäköisesti oli jokin ruoka-aineärsytys. Tutustu raakaruokintaan, siitä on ollut joillekin kissoille apua. Apteekista saa myös kissan mallasta, joka estää karvapalloja ja suolistotukoksia, maistuu ilmeisesti hyvältä, koska kissa otti sitä ihan itse annoksensa. Eikä ole mikään järjettömän kallis tuote.

      Kannattaa tutkituttaa kunnolla jos nämä neuvot, mitä täältä saat eivät auta. röntgen-kuvalla voi jo aikaslailla sulkea pois suolistotukoksia ja verikokeella näkee jo paljon....

      tsemppiä

    • ei noin

      Noin nopea laihtuminen johtaa herkästi maksan rasvoittumiseen. Myös oksentelu voi kertoa maksavaivoista, tai muista sisäelinongelmista. Varaisin nopeasti ajan verikokeisiin.

    • Anonyymi

      Mun kissa syö mutta ei juo vettä eikä pissaa eikä lakkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe