Paniikkikohtaus iskee nukahtamisen yhteydessä/nukkuessa?

Hypokondria

Eli siis mulla on todettu ahdistuneisuushäiriö v.2010, silloin sain myös ekan paniikkikohtauksen stressaavassa tilanteessa. Tällä hetkellä en syö mitään lääkkeitä.

Viime vuonna kovan stressin aikana ensin iski nukahtamisvaikeudet, päässä humahti todella ikävästi heti, kun uni meinasi tulla, ja melkein itkin, koska aloin pelkäämään nukahtamista. Tämän stressin helpotuttua tuo vaiva katosi muutaman viikon sisään. Seuraavan stressiaallon aikana alkoivat lihasnykinät nukahtaessa. Lääkäri totesi, että johtuu niska-hartiaseudun lihasten jännityksestä. Nykinät lopulta vähenivät ja katosovat lähes kokonaan fysioterapian ja Sirdaludin avulla, enkä enää tarvitse lääkkeitä niihin.

Stressin pahetessa jälleen, tällä kertaa läheisen kuoleman takia, tulikin sitten nähtävästi jonkunlainen paniikkikohtaus kesken unien. Eli heräsin ja avattuani silmät näytti siltä kuin huonekalut olisivat olleet lähempänä kuin normaalisti, pulssi tuntui jo tuolloin suht korkealta. Sitten iski se paniikki, sydän alkoi hakkaamaan hulluna ja aloin hyperventiloimaan. Kohtaus ei kestänyt kauaa.Tämä toistui noin kuukauden välein yhteensä kaksi kertaa. Nyt on alkanut taas pelottaa tuo nukkuminen, kun ei tiedä, mitä tulee eteen kun avaat silmät keskellä yötä.

Päiväsaikaan esiintyy vapinaa, huimausta, niskasärkyä, korkeaa sykettä ja yleistä huolestuneisuutta höystettynä aivan kammottavalla sairauspelolla. Nämä kaikki edellä kuvaamani vaivat ovat saaneet minut vuorollaan uskomaan, että mulla on aivokasvain, enkä pääse siitä pelosta eroon.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Pitäisikö pyytää jotain aivojen kuvausta vai vaan rauhottavia?

13

10313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi,

      Olen ollut aivan samassa tilanteessa kuin sinä. Vuosi sitten paniikki/ahdistuneisuushäiriöni uusiutui ja sen seurauksena aloin pelätä aivokasvainta ja ms tautia. Minua huimasi valtavasti, päätä särki ja puudutti, olo oli epätodellinen, kärsin näköhäiriöistä, elohiiristä silmissä, minua ahdisti koko ajan, jne. jne.

      Kävin kuukauden-parin oireilun jälkeen otattamassa magneettikuvat päästäni, selkäydinnäytteessä, verikokeissa, neurologeilla, psykiatreilla jne. Mitään ei kuitenkaan löytynyt ja näin jälkikäteen voin vain sanoa, että minun olisi pitänyt uskoa saman tien puhtaaseen järjenkäyttöön. Minulle sanottiin heti oireiluni alkumetreillä, että kova (työn ja liiallisen kunnianhimon aiheuttama) stressi on todennäköisesti laukaissut aihditukset uudestaan ja niihin liittyvät psykosomaattiset oireet siinä samassa.

      Suosittelen sinulle omasta kokemuksestani ottamaan iisisti: suurella todennäköisyydellä olet fyysisesti täysin kunnossa. Olen itsekin saanut nukahtamisen yhteydessä paniikkikohtauksia melko usein ja olen kärsinyt - ja kärsin edelleenkin - kaikista kuvaamistasi oireista, mukaanlukien nukahtamisvaikeuksista. Itse käyn terapiassa ja syön mielialalääkkeitä ja välillä nukahtaisvaikeuksiin mietoa nukahtamislääkettä. Sekä lääkkeistä että terapiasta on ollut minulle suuri apu ja elämä näyttää jo paljon valoisammalta.

      Pahinta mitä voit itsellesi tehdä on se, että ryhdyt pelkäämään sairauksia. Itse tuhlasin pelkoihini kuukausia ja se sai minut henkisesti todella huonoon jamaan.

      Jos haluat kysyä jotain muuta, vastaan mielelläni kysymyksiisi ja voin myös tarvittaessa mailata privasti. Voimia!

    • nix ja nax

      Mulla on tasaisin väliajoin noita ihan samoja tuntemuksia ja etenkin noita sydämen tykytyskohtauksia ja jonkunsortin rytmihäiriökohtauksia. Olen pari kertaa käynyt niiden takia sydänfilmissäkin mutta kaikki on ollut ok. Nyt mulla alkoi pari päivää sitten ihan yks kaks telkkaria katsella kauhea tykytys ja paniikki. Kaks yötä meni melkein valvoessa, aina kun menin makuuasentoon tykytys paheni ja paniikki iski. Lopulta (eilen) päätin kokeilla selän, niskan ja hartiaseudun venyttelyä kun mulla on niska ihan jumissa. Venyttelin, makasin mm. lattialla pyyherulla tossa lapaluiden alla ja yritin rullata itseäni edestakaisin, hain netistä erilaisia yläselän ja hartiaseudun venytys- ja rentoutusohjeita. Ja sit vielä soitin yhdelle tutulle että tulisi hieromaan mun niskat ja yläselän. Kylläpä oli suuri yllätys kun menin illalla nukkumaan, ei tykyttänyt eikä panikoinut lainkaan. Muistan joskus aiemmin lukeneeni jostain että kireet niskat ym. saattavat aiheuttaa tykytyksiä ym., mutta enhän sitä noissa kohtauksissa ole muistanut, mutta kun tää "kohtaus" kesti pari vuorokautta niin jossain paniikin hetkellä se muistui mieleeni. Kannattaa ainakin kokeilla etenkin jos tunnet kireyttä yläkropassa.

    • Moi!
      Olipa kiva kuulla sun oireista, mulla nimittäin noita samoja "tavaroiden lähellä oloja" on ollut nyt lähipäivinä tosi usein, minulla todettiin masennus viikko sitten.

      En ole ennen kuullut kenenkään puhuvan tällaisista oireista, ja olen tosissaan ajatellut sekoavani. Nyt lohdutti suuresti tietää, että en olekaan ainoa joka noista kärsii!

      Minulla myös saattaa tulla keskellä yötä, herään tosi nopeasti, vedän happea keuhkot täyteen, niinkuin olisin tukehtumaisillani ja sitte tuntuu että pimeys ikäänkuin "imee" minut mukaansa, tulee paniikki ja pakko laittaa äkkiä valot päälle. Se vähän auttaa, mutta yleensä olo jatkuu tosi epätodellisena ja pelottavana vielä kauan..

      Millainen olo sinulla nyt on ollut?

      • Anonyymi

        Moro. Jees täs 9v myöhäs teidän kokemuksista mutta pointti oli saada apua ns ”kokeneimmilta” jjees tota oon täs kesän aikana alkanu saamaa kohtauksia nukahtaessa. En ees oikeestaan nuku viel on vaan silmät kiinni ja alan tuntee oudon olon tavallaan päässä ja rintaa painaa sydän hakkaa kovaa.. oon täs lukenu näistä ahdistus ja paniikki häiriöist sun muist aika paljo:/ tosiaan olo on sellanen että en nää sillee mtn unta tai mtn silmät vaan kiinni ja sydäntä hakkaa,Rintaa painaa, ahdistaa, hengitys vaikeutuu, kaulaa painaa jne ja kerran kuulin todella kovaa ulinaa päässä:dd mut se on tapahtunut vain kerran. Ja jotenki aina tajuan ja sanon tyttöystävälle ääneen että ”ei perkele kohtaus tuli taas” siinä sit heti ku avaan silmät ja nousen istumaan se jatkuu abt 2 sekunttia ja se loppuu ja kaikki ok👍Täs välis sanoo oon tosiaa vasta 14 kohta 15v eli nuori äijä ja silti tälläsiä joka nostattaa huolta mukavasti:// Se olo on ihan outo oikeesti ja sellane että mietin siin hetkes et kuolenkohan nyt mut jeess en tiiä vastaatteko. Toivottavasti menee paremmin 👍 toivottavasti saan vastauksen tai edes saman kaltaisia kokemuksia koska nää hieman eroaa teidän kokemuksista👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moro. Jees täs 9v myöhäs teidän kokemuksista mutta pointti oli saada apua ns ”kokeneimmilta” jjees tota oon täs kesän aikana alkanu saamaa kohtauksia nukahtaessa. En ees oikeestaan nuku viel on vaan silmät kiinni ja alan tuntee oudon olon tavallaan päässä ja rintaa painaa sydän hakkaa kovaa.. oon täs lukenu näistä ahdistus ja paniikki häiriöist sun muist aika paljo:/ tosiaan olo on sellanen että en nää sillee mtn unta tai mtn silmät vaan kiinni ja sydäntä hakkaa,Rintaa painaa, ahdistaa, hengitys vaikeutuu, kaulaa painaa jne ja kerran kuulin todella kovaa ulinaa päässä:dd mut se on tapahtunut vain kerran. Ja jotenki aina tajuan ja sanon tyttöystävälle ääneen että ”ei perkele kohtaus tuli taas” siinä sit heti ku avaan silmät ja nousen istumaan se jatkuu abt 2 sekunttia ja se loppuu ja kaikki ok👍Täs välis sanoo oon tosiaa vasta 14 kohta 15v eli nuori äijä ja silti tälläsiä joka nostattaa huolta mukavasti:// Se olo on ihan outo oikeesti ja sellane että mietin siin hetkes et kuolenkohan nyt mut jeess en tiiä vastaatteko. Toivottavasti menee paremmin 👍 toivottavasti saan vastauksen tai edes saman kaltaisia kokemuksia koska nää hieman eroaa teidän kokemuksista👍

        Mulla oli parikymppisenä paniikkihäiriötä, ja usein kohtaus tuli juuri siinä vaiheessa ku olin nukahtamassa.
        Havahduin pystyyn ja haukoin henkeä.

        Mulla auttoi, ku pidin yöpöydällä pientä paperipussia, ja kohtauksen tultua hengittelin pussiin.
        Sain hengityksen tasaantumaan ja nukahtaminen onnistui paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli parikymppisenä paniikkihäiriötä, ja usein kohtaus tuli juuri siinä vaiheessa ku olin nukahtamassa.
        Havahduin pystyyn ja haukoin henkeä.

        Mulla auttoi, ku pidin yöpöydällä pientä paperipussia, ja kohtauksen tultua hengittelin pussiin.
        Sain hengityksen tasaantumaan ja nukahtaminen onnistui paremmin.

        Heippa! Mulla on ihan samoja oireita ja äidillä on todettu paniikkihäiriö, ja syö jotain lääkkeitä ettei kädet tärisee esim kaupassa, jossain tärkeässä tilanteessa yms. Epäilen itselläkin olevan sama kyseessä.


    • Kokemusta on

      Kalkkuna, nukut luultavasti selälläsi ja kurkunpää tukkeutuu kuorsatessa. Siitä sitten herää äkkiä tosi huonoon paniikinomaiseen tilaan.

      Tai hengität hyperventiloimalla, eli sisään kovasti, mutta ulospäin ei juuri ollenkaan. Onko sulla astmaa, tai se on tulossa?

      Seuraavan kerran kun heräät, vedä henkeä voimakkaasti ulospäin ja lähde liikkeelle jotta hengitys tasaantuu.

    • m.i.r.

      Jos paniikkikohtaus iskee nukkuessa eli heräät paniikkiin, kannattaa ehdottomasti käydä testeissä, koska silloin kyse voi olla fyysisestä viasta (esim epilepsiakohtausten tapaista). Todennäköisesti tästä ei ole kyse, mutta kävisin varmistamassa. Yölliset kohtaukset voi jakaa niihin jotka tulevat hereillä liittyen esim nukahtamiseen ja niihin jotka herättävät sekä sellaisiin joissa heräät unissakävelystä ja saat sen tähden paniikkikohtauksen. Viimeisissä on tavallista disorientaatio ja etäisyyksien heittely. Unissakävely, joka ei välttämättä sisällä liikkumista, on aika yleistä stressaantuneena.

      Oma iltapanikointi loppui kun aloin rauhoittaa omaa olemista illalla. Jos oli koti-ilta aloin valmistella nukkumaanmenoa jo pari tuntia aiemmin, tyyliin pesin meikit ja laitoin pyjamat päälle. En siis mennyt klo 20 nukkumaan vaan normipuuhailujen ohella aloin henkisesti valmistautua nukkumiseen. Alussa tarvitsin enemmän aikaa, nykyään selviän nopeammalla vaihdollakin :) Nukahtaminen on paljon rennompaa kun ei mene "täydestä vauhdista" peiton alle vartissa.

    • Nyhverö

      Hei, sain eilen illalla panikkikohtauksen omaisen kohtauksen. Olin juuri nukahtanut ja herääsin huonoon oloon ja tykytykseen ja huimauksen tunteeseen. Tuntui ettei ilma oikein kulkenut. Sain samanlaisen pari viikkoa sitten. Pelottava tunne mutta nukahdin kuitenkin ja heräilin pari kertaa yön aikana. Aamulla tunsin olevani väsynyt kuten aina ennen paniikkohtausten jälkeen. En ole paniikkiin syönyt lääkkeitä kolmeen vuoteen :) Tuntemuksia on ollut mutta olen aina päässyt niiden yli. Nyt on ollut stressiä, ei mitään vakavaa...muuttopuuhia, asunnon myyntiä yms. eli varmaan liikaa taas asioita käsiteltävänä päässä. Kiva kuulla etten ole yksin :) Ihanaa joulun alusaikaa kaikille

    • Anonyymi

      Mulla ihan samanlaista. Herään yöllä paniikissa enkä oikein saa henkeä ja sydän hakkaa hulluna. Usein nähny jotain hirveetä painajaistaki. Viime yönä heräsin noin tunnin unen jälkeen näihin jatkuvasti. Nukuin yhteensä noin viis tuntii. Kyllä voi nukkumunenki olla jo yhtä helvettii. Aivan hirveä olo ny päivällä. Pelkään jo nukahtamistakin.

      • Anonyymi

        Joo samaa vikaa täällä. Alkoi noin viikko sitten kun heräsin yöllä siihen, että syke varmaan 150. Nousin ylös ja menin vessaan, jolloin tuli kylmähiki otsalle ja rupesi hieman pyörryttämään. Meni noin tunti, että sen jälkeen pystyin nukkumaan. Yhtenä yönä lähdin päivystykseen, kun edelliset oireet tunne ettei saa happea vaikka kuinka vetää keuhkot täyteen kesti 2 tuntia. Päivystyksessä tilanne meni ohi ja minulle sanoottiin, että kaikki on ok. Kotiin palatessani, menin nukkumaan ja heti tuli kuuma kun kävin makaamaan. Siinä sitten vähän aikaa yritin keskittyä kaikkeen muuhun, kuin sykkeeseen ja hengittämiseen niin nukahtaminen onnistui. Stressiä ei mielestäni ole hirveästi, mutta selkä/hartiat on kyllä ollut jo pitkään jumissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo samaa vikaa täällä. Alkoi noin viikko sitten kun heräsin yöllä siihen, että syke varmaan 150. Nousin ylös ja menin vessaan, jolloin tuli kylmähiki otsalle ja rupesi hieman pyörryttämään. Meni noin tunti, että sen jälkeen pystyin nukkumaan. Yhtenä yönä lähdin päivystykseen, kun edelliset oireet tunne ettei saa happea vaikka kuinka vetää keuhkot täyteen kesti 2 tuntia. Päivystyksessä tilanne meni ohi ja minulle sanoottiin, että kaikki on ok. Kotiin palatessani, menin nukkumaan ja heti tuli kuuma kun kävin makaamaan. Siinä sitten vähän aikaa yritin keskittyä kaikkeen muuhun, kuin sykkeeseen ja hengittämiseen niin nukahtaminen onnistui. Stressiä ei mielestäni ole hirveästi, mutta selkä/hartiat on kyllä ollut jo pitkään jumissa.

        Paniikkina hoidetaan myös kasvaimia,mm.feokromosytoomaa.


    • Anonyymi

      Jos ikää on sen verran, että vaihdevuodet ovat lähellä, niin nuo paniikkikohtaukset voivat johtua myös hormonitason vajauksesta. Itsellä näin. Kahden viikon estrogenin käyttämisen jälkeen pelkotilat ja paniikkiolo hävisivät.

      Kun vaihdoin toiseen estrogeniin (laastarista geeliin), niin hormonitaso laski ja paniikkitila palasi. Kesti noin 3 viikkoa, että lähti taas pois.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2435
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      271
      2058
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1767
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe