Äksy rotta

hmmh

Meille tuli pari päivää sitten rotta joka on äksy. Tiedän että rotat ovat laumaeläimiä ja haluaisinkin hommata sille kaverin, mutta sopeutuuko pureva rotta lemmikiksi?
Omistaja luopui kahdesta rotasta koska ne kävivät toistensa kimppuun..
Veikkaan että niitä rottia ei oltu käsitelty poikasena, jonka takia rotta puree (ainakin ihmisiä).
Olen yrittänyt totutella sitä, annan sen haistaa kättäni (mutten kumminkaan ole tunkemassa sitä heti häkkiin koska pelkään sen purevan).
Ja rotalla on ikää jotain 4kk, jos oikein muistan.

7

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heiluriliikevievoitt

      no jos on vain yksi rotta hanki toinen! sillä jos toinen rotista tottuu sinuun, tottuuu toinenkin.

    • Sedä

      Kuinka paljon rotat tappelivat kaverillasi? Pieni kina on ihan normaalia. Oliko sinun rottasi kiusattu vai kiusaaja? Uros vai naaras? Tietyissä linjoissa on uroksia jotka ei vaan kerta kaikkiaan tule toimeen toisten urosten kanssa, mutta ne on aika harvassa. Onko se purrut ihmisiä kunnolla, siis niin että tulee verta? Osa lopettaa saman tien ihmisiä purevat rotat, mutta oikealla käsittelyllä niistäkin voi saada ihan hyvän lemmikin jos osaa käsitellä.

      Suosittelen että otat yhteyttä johonkin viralliseen (tai toki muukin kokenut menee) kasvattajaan, joka osaa kokeneena neuvoa sinua tuon rotan kanssa. Häneltä voisit myös ottaa rotalle kaverit, mielellään kaksi luovutusikäistä. Ensinnäkin siksi, että jos rotta on kiusaaja, se ei ehdi kiusaamaan kumpaakin poikasta. Toisakseen siksi että jos rottasi ei hyväksy poikasia, sulla ei ole toinenkin rotta yksin. Valmiiksi aika kesyt poikaset saat tottumaan itseesi vaikka et olisikaan kokenut omistaja ja pelokas rotta voi ottaa niistä mallia.

      • hmmmh

        Jos oikein ymmärsin niin toinen rotta jonka hän antoi toiselle kaverilleen on ''kiusaaja''. Molemmat ovat tyttöjä. Ja purru on silleen että haava tullu ja verta.
        Ollaan yritelty nahkahanskalla (hampaat eivät tule niistä läpi), totutella ja uskaltaa jo tulla jo kädelle. Kyllähän tuo varmasti kaverin tarvitsee mutta en uskalla hommata mikäli meidän rotta hyökkää sen kimppuun ja ei tunnu kivalta sanoa ''sori, mutta meidän rotta käykin tämän kimppuun että pitäisi tämä uusi rotta palauttaa omistajalleen..''
        Ja ei kyllä ole aikomus tuosta rotasta luopu sen käytöksen takia, se on niin touhuisa ja viihdyttävä otus :)
        Toki voi yrittää hommata kaksi tyttöpoikasta seuraksi ja katsoa mitä käy..Sitä nyt täytyy vain miettiä.


      • Rottien rakastaja
        hmmmh kirjoitti:

        Jos oikein ymmärsin niin toinen rotta jonka hän antoi toiselle kaverilleen on ''kiusaaja''. Molemmat ovat tyttöjä. Ja purru on silleen että haava tullu ja verta.
        Ollaan yritelty nahkahanskalla (hampaat eivät tule niistä läpi), totutella ja uskaltaa jo tulla jo kädelle. Kyllähän tuo varmasti kaverin tarvitsee mutta en uskalla hommata mikäli meidän rotta hyökkää sen kimppuun ja ei tunnu kivalta sanoa ''sori, mutta meidän rotta käykin tämän kimppuun että pitäisi tämä uusi rotta palauttaa omistajalleen..''
        Ja ei kyllä ole aikomus tuosta rotasta luopu sen käytöksen takia, se on niin touhuisa ja viihdyttävä otus :)
        Toki voi yrittää hommata kaksi tyttöpoikasta seuraksi ja katsoa mitä käy..Sitä nyt täytyy vain miettiä.

        Okei. Tyttöjä siis. Huomasin, kun luin aiempia kommentteja. Minulla itselläni on kaksi rottaa ja niistä vain toinen on purrut minua kerran ihan alkuvaiheessa, kun ne sain, mutta vika oli minun, koska tungin sormeni rottien mökkiin, vaikka ne olisivat halunneet olla rauhassa. Rotat saattavat myös purra, jos kokevat itsensä uhatuksi tai tunnustellessaan eteen tulevia esteitä. Yleensä rotta ei pure omistajaa, johon se on tottunut, joten kannattaa tutkia tilannetta ainakin muutaman viikon ajan.


    • Rottien rakastaja

      Koska rotat ovat laumaeläimiä, niitä pitäisi aina olla vähintään kaksi, mutta koska kyseinen äksy rotta on jo 4kk vanha sen voi olla vaikeaa tottua asumaan entuudestaan tuntemattoman lajitoverin kanssa. Naaraat sopeutuvat tuntemattomiin ehkä hiukan paremmin kuin urokset, joten onko rottasi uros vai naaras?

      • hmmh

        Vastasinkin tuonne ylös ^ että tyttö eli naaras.


      • hmmh
        hmmh kirjoitti:

        Vastasinkin tuonne ylös ^ että tyttö eli naaras.

        Njooo, ei kyllä enää ihmetytä. Rotat on hankittu eläinkaupasta..eli luultavasti ei minkäänlaista käsittelyä ollut.. jos joskus hommaan lisää rottia niin ihan kasvattajalta ostan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe