Mitä annatte tuoreruuaksi?

kalevitykkääuolevi

Eli rotat on ollut reilut 3 vk ja olen antanut puuroa, lihapilttiä, kananmunaa, jokurttia, marjoja jne., mutta en keksi enää mitä antaa. Tiedän kyllä mitä rottien pitäisi saada, mutta en keksi mitään ruokaa mistä ne saa ne. Eli laittakaa te teidän rotan menu jossa on paljon monipuolisia ruokia. Kiitos :)

9

2017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Sulla on aika proteiinipitoisia noi ruuat. Rotille menee periaatteessa lähes kaikki, mutta perusruokana on kasvikset. Porkkana, salaatti, kurkku, omena, päärynä, banaani, viinirypäle, tomaatti, paprika... Ja sit toisinaan vähän makaronia, perunaa, bataattia tms hiilariruokaa. Proteiinipitoisia tuoreruokia ei kannata antaa kuin korkeintaan pari kerta viikossa, muuten rotat voi saada proteiinirupia (ja kasvainriskikin taitaa kasvaa). Poikaset voi toki syödä enemmänkin hiilihydraatteja ja proteiineja kun ne kasvaa, mutta toisaalta ne on tärkeää totuttaa ylipäätään monipuoliseen ruokaan (onko sulla muuten oman rotan poikaset jos kerran 3vk?)

      Mut siis itse yleensä annan mitä kaapista löytyy :D

      • Sedä

        Oho eikun joo ne onkin olleet sulla 3vk :D


    • kalevitykkääuolevi

      jaa, no voiko joku kiltisti tehä vaikka viikon ruokalistan? :)

    • 11+15

      Mitä et tuosta vastauksesta ymmärtänyt....?

      "Rotille menee periaatteessa lähes kaikki, mutta perusruokana on kasvikset. Porkkana, salaatti, kurkku, omena, päärynä, banaani, viinirypäle, tomaatti, paprika... Ja sit toisinaan vähän makaronia, perunaa, bataattia tms hiilariruokaa."

      Kai tiedät mitä ovat KASVIKSET ja HEDELMÄT !? Mene kaupan hedelmä- ja vihannesosastolle, kaikki sieltä maistuu rotille.

      Tai pikemminkin pyydä äitiä ostamaan.. Sitten pilkot ne raakana. Eipä ole mitään rakettitiedettä. Minä annan sitä mitä itsekin vihannespuolelta sillä viikolla syön, ei siinä mitään "menua" tarvita.

      Tuohon listaan laittaisin vielä riisin ja joskus annan oikein kuivuneen ruisleivän paloja työstettäväksi. Sitten vielä JUUREKSET, eli perunan ja bataatin lisäksi olemassa on myös lanttuja ja nauriita.

      Ja tosiaankin, vähennä myöhemmin tuota proteiinia, eli lihaa ja kananmunia. Itse annan n. kerran kuussa jo vanhuuden puolella oleville rotilleni. Sipulia älä anna rotille! Älä myöskään anna niitä pikkulasten "herkku"jugurtteja tai "vatsa toimii" jugurtteja, niissä on todella paljon turhaa sokeria myös ihmisille. Sama pätee noihin lasten piltteihin, turhia lisäaineita ja sokeria jne. niissä yleensä.

      Ja onhan rotillasi myös kuivaruokaa, naksuja, tarjolla?

    • kalevitykkääuolevi

      joo nillä on kuivaruokaa tarjolla.

      mutta tiedän että mitä ravintoaineita niiden pitäisi saada mutten vain keksi että mitä antaisin. Ja kun tunnut tietävän rotista noin paljon, olisiko mahdollisesti tehdä pari rottaa iloiseksi tekemällä ruokalistan?

    • 4+18

      Taidat olla joku typerä trolli, kun ei mene jakeluun.

      Mitä ihmeen ruokalistaa oikein kärtät? Ei niille mitään alku- pää- ja jälkiruokaa tarvitse tehdä, kuten ihmisten ravintolassa. Eikä taatusti ala valittaan, jos saa samaa hedelmää kahdesti samalla viikolla, tai ei saakaan joka keskiviikko kurkkua..

      Anna KASVIKSIA, HEDELMIÄ, JUUREKSIA, MARJOJA

      Porkkana, kerä/jäävuori/jne salaatti, kurkku, omena, päärynä, ananas, banaani, persikka, viinirypäle, tomaatti, paprika, mustikka, mansikka, vadelma... Ja sit toisinaan vähän riisiä, makaronia, perunaa, bataattia, lanttua tms hiilariruokaa.

      Pilkot raakana kaikki ekaks mainitut. Hiilariruoat käy kypsänäkin.

    • kalevitykkääuolevi

      No niin, kiitos!! Alkoha sieltä jo ruokalajeja tulemaan...!!

    • geh

      Myös esim. kukkakaali, lehtikaali, parsakaali ja tankoparsa, pinaatti, herneet, maissi, melonit, appelsiini, kookos, sienet, ruusun- ja pihlajanmarjat, nokkonen jne. käyvät rotille. Myös erilaiset sisäelimet ja lihat, kala, kana. Puuroa voi tehdä tattarista, hirssistä, ohrasta, kaurasta yms.

      Hedelmiä pitäisi antaa kohtuudella. Kurkku on suurelta osalta vettä, joten senkään ylenmääräinen antaminen ei ole hyödyllistä. Lehtisalaatti taas on pelkkää höttöä.

      Liika proteiini ei aiheuta rupia, jos proteiini on hyvälaatuista. Itse en ole ikinä oikealla lihalla, munalla yms. saanut rotille rupia, vaikka olisin tunkenut niitä ruokaan joka päivä. Kököillä kissan- ja koiranruuilla rupia kyllä saa aikaiseksi herkille rotille.

    • kalevitykkääuolevi

      ja siis tätä oon miettinyt pitkään: PIEREEKÖ ROTAT?
      kun luin jostain ettei niille saa antaa ilmavaivoja tuottavia ruokia, kun ne ei osaa piereä ja niiden suoli rähjähtäis (???). Mutta silti välillä nuo rotat haisee aivan pieruille :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe