Vanki ja lapset

Vanhemman jouduttua vankilaan katkeaa liian usein välit omaan lapseen. Erityisesti huoleni on sijaisperheissä olevien lasten mahdollisuus tavata vanhempaansa vaikka haluaisivat. Liian usein sijaisvanhemmat vastustavat tapaamista. Perusteeksi riittää sijaisvanhempien henkilökohtainen näkemys siitä, ettei "vankila ole lasten tapaamiseen sovelias paikka" ja lastensuojelu hyväksyy tällaisen perusteen. Sijaisvanhempien ei siis tarvitse viedä lasta tapaamiseen. Vankilan tarjoama perhetapaaminen on ainoa mahdollinen tapaamispaikka vangille. Myönnän toki ettei vankila ole kaikkien ihanteellisin tapaamispaikka mutta silti lapsella on oikeus tavata vanhempiaan ja olosuhteet eivät saa olla este. Vankiloiden tulisi ensitilassa järjestää sellaisia tapaamispaikkoja vankilan läheisyyteen mistä ei voitaisi sanoa ettei "vankila ole lasten tapaamiseen sovelias paikka". Onhan "siviilissäkin" järjestetty soveliaita tapaamispaikkoja jos tarvitaan esim. valvottuja tapaamisia, niin miksi ei vangeille ja heidän lapsilleen. Vankeuslakihan lähtee siitä että vankeus ei saisi poiketa muusta elämästä kuin että on menettänyt vapautensa, siksi sitä sanotaankin vapausrangaistukseksi mutta tämä on monelta "unohtunut". Millaiset seuraukset ovatkaan myöhemmin siitä ettei lapsi saa tavata vanhempiaan? Kun lapsen kasvatusvastuu siirtyy maksullisiin sijaisvanhempiin, niin muuttuuko lasten oikeus tavata vanhempiaan?

http://www.suomi24.fi/yhteisö/markopekkarinen

15

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saminah

      politikoi siellä omalla sivullasi.

    • voi voi

      Juu, väärälle palstalle eksyit nyt.

      Ei sijareita kiinnosta lasten oikeudet.
      Ja jos omat vanhemmat sattuvat kirjoittamaan niistä rikoksista, miten sijaishuollossa rikotaan lasten oikeuksia, on se kuulema vanhempien oikeuksien ajamista, ei lasten, huoh....

    • Rikosrekisteritön

      Tai voisi jättää ne rikokset tekemättä ja laittaa omat lapset etusijalle.

    • Ei vankilaan lapsia

      Henkinen rangaistus on lapselle joutua vankilaan vierailemaan. Vangit ovat alunperinkin monasti ihan omaa itsekkyyttään vankilaan jo joutuneetkin, miksi sitten vielä kostaa lapsilleenkin?

    • Sijais

      Jopa oli asenteellinen ja yleistävä kirjoitus. Itse olen sijarina aktiivisesti yrittänyt edistää lapsen oikeutta tavata vankilassa olevaa vanhempaansa, ne jarrumiehet asiassa ovat olleet ihan muualla...

      Ikävä lukea tuollaista aiheetonta syyttelyä.

      • werty

        Kuten näit niitä jarrumiehiä löytyi kommentoijista, vaikket sinä ole sellainen.


    • Rikos ei kannata

      " Millaiset seuraukset ovatkaan myöhemmin siitä ettei lapsi saa tavata vanhempiaan?"

      Toivottavasti sellaiset seuraukset etteivät lapset kulje vanhempiensa/vanhempansa jalanjäljissä.

      • werty

        Valitettavasti se seuraus voi olla myös viha sijaisvanhempaa kohtaan, tunne ettei tule omana itsenään hyväksytyksi ja jopa välien katkeaminen.
        En kirjoita näitä millään pahalla. En vain itse pystynyt antamaan anteeksi, että minun ei annettu pitää yhteyttä vanhempiini.
        Aikuisena äitini löysi minut, ja sain selville, että isä oli kuollut pari vuotta aiemmin.
        Äiti oli huostaanoton jälkeen eronnut isästä ja raitistunut kokonaan. Minulla meni monta vuotta hukkaan, kun olisin voinut viettää aikaani äidin kanssa, joko kokonaan tai edes lomilla.
        Tiedot tästä kaikesta löytyi myös papereista.
        Ajatelkaa itseänne pidemmälle ja jos mahdollista antakaa lasten pitää yhteyttä. Ei se vankilassa vieraileminen ole lapselle maailmanloppu ja tuskin opettaa huonoille teille, pikemminkin päin vastoin.


      • näillä mennään
        werty kirjoitti:

        Valitettavasti se seuraus voi olla myös viha sijaisvanhempaa kohtaan, tunne ettei tule omana itsenään hyväksytyksi ja jopa välien katkeaminen.
        En kirjoita näitä millään pahalla. En vain itse pystynyt antamaan anteeksi, että minun ei annettu pitää yhteyttä vanhempiini.
        Aikuisena äitini löysi minut, ja sain selville, että isä oli kuollut pari vuotta aiemmin.
        Äiti oli huostaanoton jälkeen eronnut isästä ja raitistunut kokonaan. Minulla meni monta vuotta hukkaan, kun olisin voinut viettää aikaani äidin kanssa, joko kokonaan tai edes lomilla.
        Tiedot tästä kaikesta löytyi myös papereista.
        Ajatelkaa itseänne pidemmälle ja jos mahdollista antakaa lasten pitää yhteyttä. Ei se vankilassa vieraileminen ole lapselle maailmanloppu ja tuskin opettaa huonoille teille, pikemminkin päin vastoin.

        se,että lapsi tietää vanhempansa olevan vankilassa,miksei siis sinne menisi tapaamisiin?huone on tavallinen,sinne vanki voi tuoda syötävää kanttiinnin valikoimasta.kokemuksesta kerron,ettei se aivan kamalaa ollut lapsesta.lapsi näki vanhempansa ja sai jutella.siviilissä ei ole kaltereita,ja joitakin vanhempia ei edes kiinnosta nähdä lastaan.tilanteessahan ei muut vangit pyöri lähellä,metallinpaljastimen läpi kulkeminen voi inhottaa,lukitut ovet.uskoisin yhden kerran käynnin jälkeen lapsella olla joksenkkiin helpompaa mennä linnaan.ja kun se vanhempi saa lapsensa syliinsä,unohtuu äskeiset taphtumat lapseltakin.


    • sonoko

      Ensikertalaisillahan on se käsitys ettei vankila ole mitään. Näiltä lapsilta se käsitys ainakin puuttuisi ja voisi auttaa ajattelemaan asiaa enemmän.

    • jggjjgjhhg

      Vankilaan saa lapsen mukaan äiti ja lapsi osastolle,mutta olikohan raja 3v,niin lapsi sijoitetaan sijaispaikkaan,näin ainekin lehdistä olen lukenut

    • kukamun reservin var

      Meillä lasta vietiin Konnunsuolle tapaamaan vanhempaa satoja kilometrejä, vanhempaa tuotiin Kainuusta vankivaunulla tapaamaan lastaan kahden vartijan saattamana. Tavattiin vieroitusklinikoilla ja sosiaalitoimiston tiloissa vanhemman ollessa vankilassa. Olihan se vanhemmalle mukavaa vaihtelua vankilan arkeen, kun pystyi kerran kuussa vähän rutiineja vaihtamaan. Kertaakaan vanhempi ei tuonut kanttiinista edes karkkipussia lapselle saati tarjonnut muuta "kunnon ruokaa". Sosiaalitoimi sensijaan tarjosi tapaamispisteissä aina kahvin/mehun ja suolaista purtavaa niin lapselle kuin vanhemmallekin.

      Vankilasta oli aina mukava muistaa lasta. Mutta kun vapaus sitten koitti, niin sovitut tapaamiset lapsen kanssa unohtuivat. Oli taas niin paljon muuta mielessä.

      Ja kun häkki sitten seuraavan kerran heilahti, palattiin alkukuvioon. Lasta täytyy saada tavata, se on vanhemman oikeus ja lapsen velvollisuus.

      • likemy

        Olet käsittänyt väärin. Lastahan siinä ajatellaan. Ne vähätkin tapaamiset, jotka ei mene ihan täydellisesti ovat tärkeitä. Se auttaa lasta kehittämään totuudenmukaisen ja selvän kuvan isästään tai äidistään. Tukemalla tapaamisia lapsi oppii ymmärtämään omia juuriaan ja lähtökohtiaan. Muuten olet aika varmasti murrosiän koittaessa siinä tilanteessa, että lapsi vertaa sinua vanhempiinsa.


      • Sijari
        likemy kirjoitti:

        Olet käsittänyt väärin. Lastahan siinä ajatellaan. Ne vähätkin tapaamiset, jotka ei mene ihan täydellisesti ovat tärkeitä. Se auttaa lasta kehittämään totuudenmukaisen ja selvän kuvan isästään tai äidistään. Tukemalla tapaamisia lapsi oppii ymmärtämään omia juuriaan ja lähtökohtiaan. Muuten olet aika varmasti murrosiän koittaessa siinä tilanteessa, että lapsi vertaa sinua vanhempiinsa.

        Olen samaa mieltä. Kun vanhempi on istumassa, hän on selvä ja muistaa pyytää tapaamisia. Ne ovat lapselle tärkeitä siitä huolimatta, että isään liittyy lähinnä kielteisiä muistoja. Vanhemman tapaaminen auttaa kuitenkin rakentamaan kuvaa omasta suvusta ja menneisyydestä. Lapsi tarvitsee sitä voidakseen itse tietoisesti valita toisin sitten joskus. Kun lapsi näkee vanhempaa, hän ei ala elättelemään kuvitelmia tästä, ei katkeroidu tälle tai koe tarvetta toistaa tämän virheitä niin helposti. Meillä vankilatapaamiset ovat menneet hyvin. Tuomioiden välillä isä ei tapaamisia muista eikä sellaisiin kykene. Vaikka tapaamisissa voi nousta monia tunteita ja lapsi voi oireilla niiden takia, ei se tee tapaamisista turhia. Niiden tunteiden ja asioiden eteen lapsi kuitenkin joskus joutuu.


    • oikea ala?

      Eihän sinun tarvitse ottaa kantaa asiaan. Hoida vaan oma työsi.

      Jos et halua työtäsi hoitaa, säästä katkeruutesi ja anna jonkun muun tehdä työ.

      Sijaisvanhemmista - valitettavasti tulee kuva - että heillä on aina suupielet alaspäin. Mikään ei oikein miellytä.

      Ammatinvalintaa kannattaa vielä miettiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe