Riittääkö hehtaarin sekametsän puu pitämään tavallisen OK-talon lämpimänä? Siis ihan tavallisesti. Puut poikki ja hyviksi klapeiksi kuivumaan ja poltetaan kuivana. Eikä kerralla vaan kestävällä keräämisellä. Ja niin että aina tulee uutta alkua tilalle. Siis taimia. Ehkä niin, että viiden vuoden välein otetaan tavaraa useamman vuoden tarpeiksi.
Hehtaari sekametsää
9
2599
Vastaukset
- jalmarip
Nippa nappa, jos on hyvä puusto valmiina ja ottaa vuosikasvun, niin tosi kauan menee ennekuin loppuu.
Puut kannattaa polttaa todella kuivina,lämpöarvo romahtaa pienelläkin kosteudella ja tietenkin päästöt ohessa kasvaa.
Pannuhuoneessa kannatta pitää pikkusatsi, niin on todella kuivaa,kun menee kattilaan.
Itse olen laskeskellut,että 1,5ha ois passeli. kun startissa on kunnon metsä päällä. - tällaisemenee...
Jos ei mitään muuta energiaa käytetä, ja myös käyttövesi lämpeää puilla, niin vastaus on että ei riitä. Hehtaari on 100x100 metriä, ja noita plänttejä tarvitaan 2-3kpl että jatkuvasti vuodesta toiseen voidaan ottaa vaadittava määrä polttopuuta.
- 10+20
Joo ja ei, jos lähtötilanne on luokkaa yli 100 mottia puuta hehtaarilla niin riittää, kun metsä on kunnon lihomisvauhdissa, mutta vuosikasvu normaalisti jää alle 10 kiinnon niin ei riitä. Hybridihaavalla päästään 10 kiinnon vuosikasvuun ja metsän kiertoajaksi noin 30 vuotta.
Harsimalla vuosituotos vähenee, ei taimia sinne kaadettujen suurien puiden tialle tule kun ympäröivä metsä varjostaa niin paljon.
Hieskoivikolle löytyy laskettua tietoa tuolta
http://www.metla.fi/tapahtumat/2012/bio-loppuseminaari/pdf/BIO_19-4-2012_05-Niemisto.pdf
Lehtipuumetsien ongelma on liian suuri hirvikanta joka saattaa tuhota koko yrityksen... - ihan metsässä
Ei se kyllä ihan riitä, eikös hehtaari kasva vuodessa noin 10 kiinto-mottia, ja mielestäni tällöin pitää olla "isoa" metsää.
- Näin on
Ei riitä eikä 10 ha kaan eihän metsää voi kasvavaa sellaista aukoksi laittaa. Jos lasketaan 15-20 pinometriä vuodessa omakotitalon lämmitykseen mikä on realismia.
- hybridius aspenus
1.5 hehtaaria riittää jos on eri-ikäistä metsää ja parikyt pinomottia riittää vuodelle, noin puolen hehtaarin aukkoja 10 vuoden välein ja sillä saa metsän kierron sopivaksi, hybridihaavalla 30 vuoden kiertoaika ja puolelta hehtaarilta saa noin 10 vuoden polttopuut.
- Kevyesti
Verottajan taulukoissa puuta syntyy hehtaarilla 200 e arvosta vuosittain. Määräysten mukaan tulisijaa kohden saa hyödyntää 2000 kWh, mikä vastaa 400 kg halkoja eli pinokuutiometri. Tämä vain on täydellistä haihatusta.
Kokemuksen perusteella hehtaarilta harvennettu 40 v. vanha puusto riittää vuodeksi harvassa mökissä pelkällä puulla lämmitettäessä (n. 10 p-m3). - 14+20
40 vuotiaasta harvennusmetsästä lähtee noin 50-70 kiintoa puuta -> 75-105 p-m3 jos metsää ei aikaisemmin ole harvennettu.
Omaan käyttöön saa omasta metsästä ottaa polttopuita -> hiljainen vähennys eli kuluja ei vähennetä verotuksessa eikä myyntituloa tule.
Mikä ihmeen määräys on käyttää tulisijassa 400 kg puuta vuodessa? Pannuhuoneessa ne puut kannattaa polttaa ja talvella menee 400 kg viikossa. - Lapissako
Sinä olet bisnesmies, kun teet mahtavia arvioita kytösuon räkämännyistä. Naapuri tosiaan teki polttopuut sillä tavalla, että kaatoi kaikkein paksuimmat puut tajuamatta, että niistä lehtikuusitukkeina parin kymmenen vuoden päästä olisi saanut ihan hyvin. Minitukkeinakin aika hyvin.
http://www.lehtikuusi.info/tuoteluettelo.php
Itse poistin sahauskelvottoman aineksen. Yksinkertaisen laskutoimituksen mukaan risusavotan jälkeen puuta on 250 ropsia, joista harvennetaan kolmasosa. Yhdestä ropsista saadaan polttopuuta keskimäärin 50 kg. Tekee yhteensä 4 000 kg polttopuuta jotain 5 kiintom-3.
Tuossa luki ilman välikäsien väärinkäsityksiä: Määräysten mukaan tulisijaa kohden saa hyödyntää 2000 kWh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista937639- 1055522
- 2664738
- 494673
- 653392
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244