Hgin päivähoidon taksat

minä vaan

Pakko purkaa tuntoja hieman, kun alkaa Helsingin päivähoitomaksupolitiikka ärsyttää jo yli äyräiden. Eli meillä 2 lasta kokopäiväisessä kaupungin pvhoidossa ja maksamme 11kk vuodessa täyttä kk-maksua eli yht. yli 460e/kk, vuodessa siis yli 5000 euroa! Helsinki ei peri heinäkuulta maksua, koska sillä tasoitetaan kaikkia pyhiä ja muita pvkodin kiinnioloaikoja. Huom! emme maksa heinäkuulta, vaikka lapsemme eivät ole heinäkuussa hoidossa eli lapsemme ovat aina pois pvkodista juhannuksesta elokuun alkuun asti ja tästä hyvästä saamme 1kk:n maksuvapaata.

Jos Helsingissä lapsi on pvhoidossa edes 1 päivän kuluneen kk:n aikana, menee siitä täysi kk-maksu!!! Jos lapsi olisi pois pvkodista KOKO kalenterikuukauden, siitä menee 1/2 kk-maksu!! Ainoastaan sairaspoissaoloista saa maksuvapaata jos lapsi on pois yli 11pv putkeen ja siitä on lääkärin todistus. Eli tiukka räkätauti tms. ei riitä sairaspoissaolon hyvitykseen, vaikka lapsi olisi pois koko kuukauden.

Kaikki tämä perustuu asiakasmaksulakiin, jota noudatetaan ilmeisesti VAIN Helsingissä kirjaimellisesti. Vantaalla saimme hyvitystä jos tuli pidempi poissaolo, Kirkkonummella vähennetään kk-maksusta sitä mukaa, kun poissaolopäiviä kertyy. Lain mukaan on mahdollista periä tällaisia maksuja, kun Hki perii, mutta sitä ei velvoiteta. Onko Hgin talous niin kuralla, että jopa lapsiperheiltä (muutenkin rahaa kuluu ihan törkeesti vaippoihin, vaatteisiin jne.) täytyy repiä jokainen latinki, minkä irti saa?! Kyllä muillakin talouksilla on varmasti yhtä lailla haastavaa taloudellisesti, mutta lapsiperheillä ei tasan sen helpompaa.

En itke mitään hyvityksiä lapsiperheille ja sitä rataa, haluaisin vaan jotain järkeä näihin tolkuttomiin pvhoitomaksuihin. Vähän jotain rotia tähän kaupungin rahastusmeininkiin!

19

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan vieläkin

      Ja jatkoksi vielä. Ainakin meidän lapset ovat pois pvkodista myös paljon muitakin pätkiä eli tietty kaikki joulunajat, kevätloma, syysbreikki jne. jne. ja siitä huolimatta maksamme siis 11x vuodessa täyden maksun. Meidän lapset ovat todellisuudessa pvhoidossa (kaikkine omine lomineen ja räkätauteineen) ehkä 9kk vuodessa! Jos aina sitäkään. Eli vähintään 2kk:n maksut menevät joka vuosi kaupungille ihan vaan lahjaksi, näin täällä.

      Toki heinäkuussa, joulunaikoihin jne. saisi jostain pvkodista korvaavaa hoitoa, mutta laitapa pienet lapset 2x vuodessa ventovieraiden joukkoon pörräämään. Kokomuksen perusteella se on kerran tehty eikä tehdä enää toiste.

    • sölkdgfjosdag

      Näin se menee monessa muussakin kaupungissa. Maksu perustuu varattuun hoitopaikkaan. Jos tietää että lapsi ei tule tarvitsemaan hoitoa kuin esim. 12 tai 16 päivää kuussa, kannattaa tehdä sellainen sopimus että varaa paikan vain noille päiville ja maksaa vain vain niistä. Yllättävät poissaolot eivät vaikuta siihen että on varannut paikan joka päivälle, tottakai silloin myös maksaa varaamastaan paikasta joka päivältä.

      Kyllä lääkäreistäkin peritäänmaksu jos varaamansa ajan jättää käyttämättä eikä ole perunut sitä ajoissa, jotta joku toinen asiakas voisi kyttää tämän ajan. Samoin toimii päivähoito. Maksat siitä minkä olet varannut.

      • msmsmmsm

        Helsingissä hyvitetään myös kesäisin kaikki viikot jotka lapsi on poissa hoidosta. Eli esim.jos lapsi on poissa 8 viikkoa kesällä, niin yksi kuukausi on maksuton ja lisäksi perhe saa hyvityksen kolmelta viikolta. Espoossa näin el ole.Siellä on vain 1 kk maksuton, vaikka olis 2 kuukautta poissa.


    • Elina ===

      Päivähoidon todelliset kustannukset ovat n. 12 000 euroa vuodessa yli kolmivuotiailta ja pienemmiltä n. 16 000.

      Eli mistähän rahastuksesta tässä on kyse? Päinvastoin päivähoito on suuri subventio lapsettomilta lapsiperheille. Ja en sano, etteikö tämä olisi oikein. Tällaisesta etuudesta vinkuminen vain on minusta kummallista.

    • rrrrrrzzzzzz

      Palkkaa lapsille hoitaja kotiin, niin näet, mitä päivähoito maksaa.

    • ---------------

      Meillä on myös kaksi lasta päivähoidossa. Me maksamme kuukaudessa 502 euroa hoidosta (lain sallima täysi hoitomaksu) ja täällä on heinäkuu myös maksuvapaa, JOS lapsi on vuoden aikana poissa lomilla sen kuukauden verran. Samoin on noin, että jos on KOKO kalenterikuukauden poissa etukäteen ilmoitetusti, niin siitä kuukaudesta maksetaan vain puolen kuukauden maksu, mutta jos on yhdenkin päivän kuukaudesta hoidossa, niin täysi hoitomaksu. Sairauspoissaoloista ei saa maksuvapaata, jollei ole lääkärin todistuksella KOKO kalenterikuukautta poissa. Eli jos käy huono tuuri, niin voi olla melkein kaksi kuukautta sairaana, mutta siten, että on esimerkiksi maaliskuun ensimmäinen päivä vielä hoidossa ja huhtikuun viimeinen päivä taas, jolloin maksuvapautuksia ei kummastakaan kuukaudesta tule.

      Eli ei teillä mitenkään ainutlaatuisen tiukkaa ole. Päin vastoin, meillä hoitomaksukin on jo suurempi kuin teillä. Jokin sellainen sääntö taisi olla, että jos on kesällä yhteen menoon kaksi kalenterikuukautta poissa hoidosta, sai molemmat kuukaudet maksuvapaiksi.

    • Laske vaikka itse

      Kyllähän te olette tuossa jatkuvasti saamapuolella. Maksamanne ph-maksut eivät kata lähellekään saamanne palvelun todellisia kustannuksia.

    • vahditaan ja vaadita

      Kyllä muuallakin vahditaan - osapäiväisellä, jos yhtään minuuttia yhtenäkään päivänä hoitoaika ylittyy, peritään täysi maksu koko kuukaudelta jne.
      Meillä tosin myös syys- ja talvilomapäivistä, jotka lomaillaan eikä tarvita varahoitoa, hyvitetään - edellyttäen, että vapaapäivät on ilmoitettu määräpäivänä n kuukautta etukäteen. Vaikein asia onkin tämä aikajänne, kun omat lomansa ja vapaansa pitää totta puhuen arvata, niitä ei voi varmaksi niiin aikaisin tietää, kun ne vaaditaan ilmoitettavaksi.

      • tätä tämä on...

        Niin ja todella epäoikeudenmukaista, että olen vuokrannut kaupungilta asunnon ja usein lomailen maalla jopa 2 kuukautta putkeen ja talvellakin olen paljon poissa ja silti joudun maksamaan jokaisesta päivästä vuokraa. Harmittaa vietävästi!!!!!


      • tätä tämä on...
        tätä tämä on... kirjoitti:

        Niin ja todella epäoikeudenmukaista, että olen vuokrannut kaupungilta asunnon ja usein lomailen maalla jopa 2 kuukautta putkeen ja talvellakin olen paljon poissa ja silti joudun maksamaan jokaisesta päivästä vuokraa. Harmittaa vietävästi!!!!!

        siis kesäisin olen poissa asunnosta 2kk.


      • --------------
        tätä tämä on... kirjoitti:

        Niin ja todella epäoikeudenmukaista, että olen vuokrannut kaupungilta asunnon ja usein lomailen maalla jopa 2 kuukautta putkeen ja talvellakin olen paljon poissa ja silti joudun maksamaan jokaisesta päivästä vuokraa. Harmittaa vietävästi!!!!!

        Jos säilytät tavaroitasi asunnossasi, niin silloin asunto on sinun käytössäsi niinäkin päivinä, kun olet itse sieltä poissa. Voithan itse vuokrata sen jollekin lomasi ajaksi kalustettuna.


      • tätä tämä on
        -------------- kirjoitti:

        Jos säilytät tavaroitasi asunnossasi, niin silloin asunto on sinun käytössäsi niinäkin päivinä, kun olet itse sieltä poissa. Voithan itse vuokrata sen jollekin lomasi ajaksi kalustettuna.

        Siis viesti ei mennyt perille. Jos lapselle on myönnetty päivähoitopaikka, se tarkoittaa sitä, että ne tilat ja päivähoitohenkilökunta on varattuna siellä lasta varten. Olipa se lapsi lomallla tai sairaana.


      • cgfcmj
        tätä tämä on kirjoitti:

        Siis viesti ei mennyt perille. Jos lapselle on myönnetty päivähoitopaikka, se tarkoittaa sitä, että ne tilat ja päivähoitohenkilökunta on varattuna siellä lasta varten. Olipa se lapsi lomallla tai sairaana.

        Itse et ymmärtänyt mitään.
        Henkilökunta ei ole varattu, kun lapsi on lomalla. Jokaisesta tulevasta loma/poissaolopäivistä tehdään erillinen kysely, nimenomaan henkilökunnan mitoituksen vuoksi.

        Henkilökunta mitoitetaan lasten määrään, joten miten ihmeessä tämä liittyy johonkin asunnonvuokraamiseen? Onko sulla siellä jotain henkilökuntaa kun asut kotonasi? Menetkö sairaana ulos kadulle potemaan? Oletko vkoloput poissa kotoasi? Voi hyvä sylvi!

        Kummallsita, että jossain kunnissa asia hoidetaan oikein ja joissain taas ei. Mikähän muu syy, kun virkamiesten haluttomuus tehdä hommia?


      • tätä tämä on.
        cgfcmj kirjoitti:

        Itse et ymmärtänyt mitään.
        Henkilökunta ei ole varattu, kun lapsi on lomalla. Jokaisesta tulevasta loma/poissaolopäivistä tehdään erillinen kysely, nimenomaan henkilökunnan mitoituksen vuoksi.

        Henkilökunta mitoitetaan lasten määrään, joten miten ihmeessä tämä liittyy johonkin asunnonvuokraamiseen? Onko sulla siellä jotain henkilökuntaa kun asut kotonasi? Menetkö sairaana ulos kadulle potemaan? Oletko vkoloput poissa kotoasi? Voi hyvä sylvi!

        Kummallsita, että jossain kunnissa asia hoidetaan oikein ja joissain taas ei. Mikähän muu syy, kun virkamiesten haluttomuus tehdä hommia?

        Voi hyvät hyssykät, et taida olla päiväkodissa töissä. Eli päiväkodissa on palkattuna tietty määrä hoitajia. Hoitajilla on myös lomia ja ylityövapaita, jotka pidetään paljolti silloin kun tiedetään, että iso osa lapsista on poissa. Eli päivähoidon kulut ovat samat onko sinun lapsi mahdollisesti poissa päivähoidosta joko loman tai sairauden takia. Hoitaja saa palkkansa myös oman loman aikana, eli ei hän palkatta ole niinä päivinä.
        Tarkoitin myös tällä asunnon vuokrauksella sitä, että olen varannut tämän asunnon käyttööni olempa siellä tai en ja samaan tapaanhan on päivähoitopaikalla, se varataan ja jos lapsi on poissa hoidosta niin tilat ja henkilökunta on kuitenkin varattuna siellä lasta varten. Eri asia on lapsen säännölliset viikkovapaat, silloinhan lapsi saa hyvityksen niiltä päiviltä.


    • sergsrg

      Voi jumalauta, lopeta se itkeminen, tiedätkö paljonko se päivähoito OIKEASTI MAKSAA? Oikeasti se maksaa 800-1200e/kk per lapsi riippuen lapsen iästä ja hoitopaikasta (pphoito halvempi ja päiväkoti kalliimpi), se loppuosa kustannetaan VERORAHOISTA. Monissa muissa maissa päivähoito maksaa vähintään sen 1000e/kk ja kukaan ei valita mitään, koska työtähän ne hoitajatkin tekevät! Omat lapsemme menivät yksityiselle pphoitajalle ja kuule me maksamme saman verran kuin te osa-aikaisesti hoidosta (lapset vain 3 päivänä viikossa hoidossa). Valitsimme ratkaisun juuri siksi, että emme halunneet vielä viedä lapsia 1v9kk ja 3-vuotiatia päiväkotiin (liian isot ryhmät ja paljona sairasteluja).

    • eikömikäänriitä

      Tuo on aivan turhaa valitusta. Ilmaistako päivähoidon muka tulisi olla? Otapas selvää mitä päivähoito ulkomailla maksaa. Esim Yhdysvalloissa noin 250$ per VIIKKO per lapsi. Minä maksan iloisena lapseni hoitopaikasta 264 eur kuussa ja se on korkein maksuluokka, monihan maksaa vähemmänkin.

      • vnbvb

        Tämä on poliittinen päätös, koska ollaan laskettu, että naisten työllistyminen tuo yhteiskunnalle enemmän kuin heidän kotona olemisensa.

        Se että jenkkilässä, tuossa länsimaisessa sivistyksen kehitysmaassa, ei ole ymmärretty tehdä samoin, on ihan heidän omaa tyhmyyttäänsä.


    • päätäntävalta

      Mikäs päätös se on, että äidit makaavat kotonaan ja lapset hoidetaan yhteiskunnan varoin. Jenkkilässä sentään ei näin tyhmiä olla.

    • J K

      NIINKÖ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1910
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe