Yhtiöjärjestyksen muutos paritalossa.

HaaVe

Pyrimme muuttamaan nykyisen paritaloyhtiömme yhtiöjärjestystä vastikemaksujen ja vastuiden osalta. Yhtiössämme on kaksi täysin saman kokoista asuntoa, joissa molemmat hoitavat vesi, sähkö yms. maksut omien mittareiden kulutuksen mukaisesti. Ainoastaan kiinteistövero sekä kiinteistön vakuutus on yhteisiä maksuja ja nämäkin jaettu kahteen erään, eli yhdet kummallekin omistajalle. Emme peri vastikemaksuja ollenkaan. Pyrimme muuttamaan yhtiöjärjestyksemme ( v. 2005 ) sellaiseksi, että molemmat omistajat vastaavat täysin oman huoneistonsa kuluista, kunnossapidosta yms. vastuista. Miten hoidetaan yhtiöjärjestyksen muutos lainvoimaisesti ?

4

2928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJ

Laaditte naapurinne kanssa listauksen siitä, mitä vastuita haluatte siirtää yhtiöltä osakkaalle. Tämän jälkeen laaditte yhtiöjärjestykseen uuden pykälän, jossa vastuut on määrätty. Huomioida kannattaa, että mikään yhtiöjärjestykseen liitettävä erillinen liite ei kelpaa vaan on nimen omaan laadittava erillinen pykälä vastuista. Pykälässä on sitten mainittava kaikki asiat/kohteet jotka jäävät osakkaan vastuulle. Eli, aika tarkkana pitää olla. Tämän jälkeen käsittelette asian yhtiökokouksessanne ja päätätte asian normaalin järjestyksen mukaisesti. Kokouksen jälkeen asiakirjat (kokuksen pöytäkirja ja uusi YJ) vain maistraattiin/patentti- ja rekisiterihallitukseen rekisteröitäväksi. Huomioida kannattaa, että joissain vanhan yhtiöjärjestyksen muutoksissa tulee koko yhtiöjärjestys päivittää vastaamaan uutta asunto-osakeyhtiölakia. Tietämättä tarkemmin nykyisen YJ:nne sisältöä, kannattavaa saattaa olla, että päivitätte YJ:nne kokonaan uuden lain mukaiseksi. Ei YJ:n laatiminen mitään rakettitiedettä ole, mutta vaatii kyllä perehtyneisyyttä asiaan. Jos itsellä sitä ei ole, niin ammattilaisia asiaan löytyy kyllä. Itse laadin viime vuonna rivitaloyhtiön YJ:n kokonaan uusiksi uuden lain mukaisesti. Aikaa siihen kyllä kului, mutta meni PRH:ssa kerralla läpi. Netistä löytyy PRH:n sivuilta aika hyvää tietoa asiaan liittyen. http://www.om.fi/Etusivu/Valmisteilla/Lakihankkeet/Yhtiooikeus/Uusiasuntoosakeyhtiolaki

• HaaVe

Kiitos JJ:lle asiantuntevasta vastauksesta.

• Pian edessä

Ostin paritalon ja nyt meillä on edessä yhtiön muutos.
      Yhtiö on rekisteröity kaupparekisteriin 1986.
      Nyt pitäisi ilmoittaa uusi isännöitsijä ja puheenjohtaja.
      Käytännössä minä olen uusi isännöitsijä ja mieheni puheenjohtaja.
      Naapuri ei halua olla mukana ja mikä onkin järkevää, koska hän on ulkomaalainen ja käy harvoin suomessa.
      Tilintarkastajaa emme tarvitse, koska yhtiöllä ei ole tuloja.
      Molemmilla on oma vesi-ja sähkölasku, jätelasku maksetaan puoliksi ja kiinteistövakuutus-ja vero neliöiden mukaan.
      Pitääkö meidän ilmoittaa muutokset maistraattiin vai kaupparekisteriin ja maksaako tuo muutos tosiaan 350e?

• jjjj2

Yhtiöjärjestyksen muutos maksaa tuon 350 euroa. Jos ilmoitat vain nuo henkilömuutokset (hallituksen pj ja isännöitsijä) niin silloin maksaa 65 euroa. Ilmoitukset henkilömuutoksista pitää tehdä maistraattiin.
      http://www.maistraatti.fi/fi/hinnasto/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      43
      4723
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      53
      2564
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1034
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1015
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      71
      954
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      118
      911
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      70
      874
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      835
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      810
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      51
      778
    Aihe