Kaksosista

mumminajo

Olipas mielenkiintoinen palsta jonka löysin.
Olen itse kahden tässä kuussa 33v täyttävien kaksoistyttöjen äiti. Synnytyksen jälkeen kätilö lähti kiireisesti jonnekin istukan kanssa ja lääkäri sitä kaipaili.... en tiedä mistä oli kyse.
Tytöilläni oli kummallakin oma sikiökalvopussi mutta oli vain yksi istukka, onko se mahdollista?? Se kysymys heräsi kun luin tätä palstaa. Paljon on tietoa tullut näköjään lisää ja se on hienoa.
Toinen tytöistäni kävi gynellä rutiinitarkastuksessa jolloin lääkäri oli kertonut että häntä kiinnostaisi tietää ovatko tytöt identtisiä. Oli kertonut mahdollisuudesta tutkia asia, se maksaisi jotain 100 egeä per henkilö. Itseänikin se kovasti kiinnostaa sillä olen aina luullut että ovat epäidenttiset. Kovasti ovat myös toistensa näköisiä mutta kuitenkin omanäköisiään ja luonteisiaan. Tuo puoli-identtisyys joka tällä palstalla nousi esiin on myös mielenkiintoinen asia.
Itselläni oli yksi lapsi 1,3 v kun kaksoset syntyivät. Elämä oli kyllä aika työntäyteistä ensimmäiset vuodet yövalvomisineen jota kesti nuorempien ollessa jotain lähellä 3 ikävuotta. Syynä siihen oli jatkuvat korva ym tulehduskierteet vaikka hoidin lapset kotona. Se jätti myös minuun jälkensä, siksi kehoitan kaikkia pienten lasten äitejä erityisesti; pitäkää huolta itsenne jaksamisesta, hakekaa apua ajoissa ja joku hoitaja lapsille että saatte nukuttua edes joku yö rauhassa. Jos yritätte ja ylitätte sietokykynne rajat se voi "kostautua" myöhemmin kun tilanne helpottaa. Emme ole kaikki samanlaisia henkiseltä ym rakenteeltamme. Toiset kestävät paremmin paineita ja valvomisia kuin toiset ja se täytyy vain hyväksyä ja toimia sen mukaan.
Kaikkea hyvää kaikille kaksoisperheille.

3

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuinen identtinen

      Hei!

      Kaksosista noin 30 % on identtisiä, loput epäidenttisiä.

      Kaikilla epäidenttisillä kaksosilla on omat istukat, ne voivat tosin kasvaa yhteen jos sijaitsevat lähekkäin, ja silloin saattaa näyttää, että heillä on yhteinen istukka, mutta todellisuudessa se on siis 2 eri istukkaa. Istukoita tutkitaan käsittääkseni todella eri tavoin riippuen synnytyssairaalasta. Varsinkin sinun tapauksessa, kun lapset syntyneet 1970-luvulla, niin silloin voi olla ollut näiden asioiden kanssa paljon vähemmän tutkimista.

      Mutta jatketaan, identtisistä kaksosista, joita siis on kaikista kaksosista noin 30 %, noin 30 %:lla on omat istukat eli tilanne on samanlainen kuin epäidenttisillä. Näillä identtisillä munasolun jakautuminen on tapahtunut kolmen ensimmäisen päivän, jolloin kummallekin kaksoselle on tullut omat istukat ja vesipussit. Eli toisin sanoen samaa sukupuolta olevista kaksosista, joilla on omat istukat, noin 25 % on identtisiä ja noin 75 % epäidenttisiä. Usein lääkärit jopa nykyaikana päättelevät automaattisesti, että kaksi istukkaa tarkoittaa epäidenttisiä kaksosia. Lääkäreillä ei monestikaan ole tarpeeksi tietoa identtisyyden monivivahteisuudesta.

      Melkein 70 %:lla identtisistä jakaantuminen tapahtuu 3. päivän ja 8. päivän välissä hedelmöityksestä, jolloin kaksosilla on sama istukka, mutta kuitenkin eri vesipussit. Sinun kaksosten tilanne vaikuttaisi tältä. Samalla istukalla kasvavilla kaksosilla on aina riskinä se, ettei ravinto jakaudu tasaisesti ja lapsilla voi olla merkittävä kokoero syntyessään.

      Noin prosentilla identtisistä jakautuminen tapahtuu myöhemmin ja heillä on sama istukka ja sama vesipussi, ja tämä on jo tosi iso riski.

      Jos jakautuminen tapahtuu kahden viikon jälkeen, niin lapset ovat siamilaiset kaksoset, joilla jakautuminen on jäänyt kesken.

      Onko lapsillasi luonnostaan samanlainen hiuslaatu ja hiusten väri? Onko sama veriryhmä ja sama silmien väri? Nämä ovat identtisten "tunnusmerkkejä". Kun lapset olivat pieniä, niin oliko tuntemattomilla vaikeutta erottaa lapset toisistaan? Onko kengänkoko sama? Entäpä sormien pituus ja muoto? Ihon tuntu, identtisillä on mm. ihokarvoitus samanlaista. Ovatko suunnilleen samanpituisia (muutamien senttien eroja voi olla identtistenkin kesken)? Entäpä ruumiinrakenne, onko samantapainen?
      Mainitsit, että teillä on hieman kaksosia vanhempi lapsi. Ovatko kaksoset keskenään paljon samannäköisempiä kuin vanhempi lapsenne?

      Ylläolevat kysymykset ovat suuntaa antavia, varman tiedon saa DNA-testillä. Suosittelen sitä, itsekin olen identtinen aikuiskaksonen ja olin yli 30-vuotias, kun lopulta sain varmistuksen siitä, että olemme identtisiä. Itse näki kaikki erot ja muut pitivät meitä samannäköisinä. Minua ärsytti se tietämättömyys, kun ei tietänyt asiaa varmasti. Uskoin kyllä, että identtisiä oltaisiin, mutta ei voinut olla satavarma asiasta.

      Minulle lääkäri sanoi, että yleensä ne on juuri ne identtiset, jotka pohtivat mahtavatko olevansa epäidenttisiä. Harvinaisempaa on, että epäidenttiset miettisivät ovatko identtisiä vai epäidenttisiä. Uskoisin, että lapsesi ovat identtisiä, ainakin kaikki merkit viittaavat siihen.

      • aikuinen identtinen

        Vielä vähän eli puoli-identtisyyttä en edes miettisi, se on tosi harvinaista ja kaikki lääkärit eivät kai edes usko siihen. DNA-testissä tutkitaan DNA:n rakennetta ja jos se täsmää täysin, henkilöt ovat identtisiä. Jos yhdessä kohdassakin on eri luku, niin ovat epäidenttisiä. Tosi helppo ja kivuton tehdä ja antaa "vapauttavan" tunteen, kun vihdoinkin tietää asian varmasti.


    • mumminajo

      Hei!
      Kiitos sinulle nimim. aikuinen identtinen,tosi, tosi paljon kun vaivauduit vastaamaan. Aion näyttää kirjoituksesi tyttärilleni kun poikkeavat tässä, elleivät sitten itse käy katsomassa.
      Kyselit eräitä asioita tyttäristäni, vastaus on useampaan kyllä. Kokoeroa ei syntyessä ollut kuin 30gr, pituus sama.
      Hiusten ja ihon "laatu" samankaltainen, värinen. Silmien väri sama, pituus syntyessä sama ja aikuisenakin suunnilleen. Ruuminrakenne hieman erilainen, toinen tullut minuun ja toinen anoppiin.:) Ele ja liikekieli persoonallinen mutta samuutta esiintyy. Vieraat eivät lapsina heitä eroittaneet ja nykyäänkin sekaannusta esiintyy, jopa työnantaja toisella sekoittaa heidät keskenään. Jalan koko sama, käsiä en ole katsonut nykyään, lapsena samankaltaiset. Ensimmäinen lapsi isänsä näköinen enempi, kaksoset minun. Naurussa eri vivahteita, sama huumori jne... kuitenkin kasvoissa ja ruumiinrakenteessa selkeästi eroittavia tekijöitä. Temperamentiltaan erilaisia mutta samuuttakin esiintyy. Kaksoisuutta esiintynyt mieheni puolella vahvastikin vanhemmissa sukupolvissa. Omasta taustastani ei ole ainakaan tietoa.Tyttäret aikovat jossain vaiheessa selvittää identtisyytensä Dna- testin avulla, asia on alkanut iän myötä kiinnostaa heitä enempi ja nykyään minuakin. Silloin kun lapset olivat pieniä ja vähän isompiakin se ei ollut mitenkään ajankohtainen. Tärkeintä oli että olivat suht terveitä ja kasvoivat sekä kehittyivät normaalisti.
      Lämpimät kiitokseni sinulle vielä kerran ja erittäin mukavaa loppuvuotta.
      T.mummina jo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe