Laskettelu, auttakaa nyt tyhmää!!

Zipadiiduu

HEI!
Vietin aikaani paljon rinteillä 80luvun lopulla ja 90 luvun alussa. Harrastusvälineet ovat muuttuneet niiltä ajoilta, eli opettelemista uudelleen riittää. Mikä ihmeen kääntösäde? Mikä sen pitäisi olla? Minkä pituiset sukset tällainen 160cm mittainen tarvitsisi. Entä ne ihan aloittelevat lapset, hommaisin mielelläni omat kamat meille, muuten raski kaikkea ostaa uusina, hintaa ainakin näyttää olevan, kuten ennenvanhaankin. Laskettelukärpänen on puraissut uudelleen, itseäni ei ne omat vanhat kamat haittaa, mutta lapsille voisin hankkia nykyaikaisemmat, miksi en sitten myöhemmin itsellenikin. Toivon asiallisia vastauksia tai linkkejä, mistä sitä tietoa voisi suomeksi saada.

22

3232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7. carving vuosi

      Moi!
      Kannattaa ehdottomasti hankkia uudet tai uudenveroiset käytetyt kamat jokaiselle. Ja jos ja kun olet aloittamassa carving tyylillä laskemista ei kannata missään nimessä ostaa pujottelusuksia joiden kääntösäde on mahdollisimman pieni vaan mielummin all-terrain sukset jotka sopivat niin rinteeseen kuin kaikkialle muuallekkin. Pituuden pitäisi olla suunnilleen itsensä mittainen, mutta ainakin itse lasken ja suosittelen hieman lyhyempää suksea kuin olet itse, ehkä noin 150cm-155cm. Ja jos tykkäät laskea rinteessä suosittelen näitä suksia. http://www.fischersports.com/fi/Alpine/Tuotteet/Sukset/High-Performance/1089-Progressor-700 Mutta suosittelen kaupassa käyntiä ja hieman lisää kyselya ennen ostoa. Ski expo suksimessut ovat myös mahtava paikka kysyä tietoa ja apua. Ne ovat Helsingissä nyt heti marraskuun alussa. Tuossa pari sivua lisää.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Carving
      http://www.laskettelu.fi/valineet/sukset/carver/

    • Zipadiiduu3

      Ihanaa, kiitos vastauksesta :)
      Pikkuhiljaa hankitaan kamoja ja kysellään lisätietoa!

    • mutkamäkimies

      Moi
      Mene lähimpään urheiluliikkeeseen, sieltä saat asiantuntevaa apua ja neuvoja. Varsinkin jos on tuttu myyjä niin saat kotiin mukaasi useammatkin monot soviteltaviksi, ne kun kaikki tuntuvat "ihan hyviltä" siellä liikkeessä kun kokeilet niitä, mutta ei välttämättä enään tunnin päästä kun olet rinteessä. Eli osta monot ainakin sieltä paikallisesta urheiluliikkeestä. Ja kannattaa kysyä onko jäänyt edellisvuosien malleja suksia myymättä jos ei niiden tarvitse olla viimeistä huutoa.
      Mutta ostat sitten mistä hyvänsä niin turvaudu aina asiantuntijaan tai ystävään joka ymmärtää niiden päälle, enkä todellakaan suosittele hankkimaan välineitä mistään huutonetistä tms. sikaa säkissä kamaa.
      Ja muista kypärä ja hyvät lasit.
      Olin muutama vuosi samassa tilanteessa kuin sinäkin, löysin laskettelun 30 vuoden tauon jälkeen uudelleen ja onpa se kivaa..

    • scoobidoo2

      Ehtikö se laskettelukärpänen puraista ilman että olet vielä käynyt rinteessä? Nimittäin kyllä näihin varustekysymyksiin saa ihan hyvät vastaukset myös välinevuokraamosta tai lasketteluohjaajilta eikä tarvitse luottaa Intersportin myyjän sanaan siitä, mitkä sukset pitäisi jaloissa olla.

      Ihan kaikissa tapauksissa esim. suksien mitta ei ei miellytä vaikka taulukon mukaan olisi itselle sopiva, kannattaa siis jotenkin päästä kokeilemaan ennenkuin laittaa rahat tiskiin.

      • Vanha lumitykki

        Jep. Samat suksen mitat ja tyypit ei todellakaan miellytä kaikkia. Pääsääntönä voisi pitää että valitaan sukset jotka eivät ole liian pitkät eikä ärhäkät - siis riittävän helpot.

        Ärhäkämmillä suksilla saadaan lisää pitoa karving tyyppiseen laskuun, mutta vastaavasti leppoisa luisuttelu vaikeutuu huomattavasti. Liika pituus tekee suksista ylipäätään kankeat käsitellä. Liika pituus vakauttaa menoa, kun mennään liika kovaa, eli ei normilaslijan hakema ominaisuus..

        Monot pitää olla hyvät jalassa, mutta samalla niiden pitää olla myös napakat, jolloin sukset tottelevat paremmin käskijäänsä.

        Homman juju on valita itselle sopivat kamat. Kaikki normaalit monot ovat mielestäni ihan hyviä, sieltä vaan valitsee halvimmat sopivat. Sukset eivät kulu normaalissa käytössä. Ehjän näköiset käytetyt ovat oikein hyvät. Käytetyt hyvin teroitetut ja voidellut voittavat ihan 6-0 kaikki huoltamattomat sukset laskuominaisuuksissa. Sauvat, kunhan ovat edes hehtaarilleen oikean mittaiset.. ;)

        Mukavia mutkia :)


    • r-oll

      Itsellä oli muutama vuosi takaperin ihan sama tilanne.
      Ensin kävin parikertaa vanhoilla laudoilla kokeileen ja sen jälkeen ostin käytetyt carvinit. Nuo ensimmäiset carvinit ostin ihan summassa, mutta heti kyllä iski läpi ettei niillä vanhoilla viitsi laskea enään vaikkakin olivat aikansa huippua.
      Suraavalla lapin reissulla marssin vuokraamoon ja ilmoitin haluavani ostaa heilta käytetyt sukset, mutta haluan testata mahdollisimman monia ennen ostopäätöstä.
      Vuokraamot yleensä hyvittää vuokraus hinnan jos tehdään kaupat joten itsellä ei paljoa hävittävää.
      Tämä oli mielestäni loistava päätös, uhrasin puolipäivää ja varmaan laskin kymmenet eri sukset, mutta suksiin olen ollut erittäin tyytyväinen.
      Löytyi ne omaan tyyliin sopivat sukset ja sain kohtuu hinnalla huiput, vastaavien lähtöhinta hipoi 900€ ja sain ne 150€.
      Tämän jälkeen olen ostanut itselle vielä toisenlaiset sukset uutena, mutta kun on kokemusta carvereista niin osaa valita oikeanlaiset.
      Lapsille ollaan ostettu vuokraamoista ja myös netistä, tosin tuo vaatii vähän perehtymistä. Myynnissä kun on niin monen tasoista.
      Ai niin ja ne omat sukset testien jälkeen oli ja on Atomic Nomad crimson ti:t.
      Tykkään laskea rinteessä kovaa, mutta aina tilaisuuden tullen pitää päästä myös puuterille.

    • kokenut kaikea

      Itse olisin vailla kunnon rinnesuksia jotka kääntyy tiukkaan, mutta ovat sopivan leveät puuterille. Puuteri on parasta. Suomen olosuhteet eivät vaan suosi puuteri laskijoita. No kuitenkin itsellä mittaa 170cm ja painoa 55kg ja kokoajan tulee lisää molempia. Olisko ehdotuksia?

    • powder beast

      Moro, Olet ilmeisesti nuorikaveri kun kerran pituutta ja painoa on kumpaakin tulossa lisää? Itse olen kohtuu kokenut freeski laskija offmountain ja parkki kuuluu omaan laskuun... melkeen suosittelisin Mikäli et halua siis nimen omaan carving tyylisiä rinne suksia niin freeski (twintip) what ever you wanna call it suksia eli jotkut about 20-30% offmountain ja 70-80% park simboja itellä totaluokkaa ominaisuudet ja toimii erittäin hyvin parkissa ja offmountain pyydalla oon laskenu noilla jopa norjassa lyngenissä ihan kunnon offmountainii ja nousee iisisiti ...esim. K2 tekee kohtuu edullisia laadukkaita suksia ja suomestakin löytyy side suksi pakettaja....

    • Nuorikaveri

      Joo. Kiitoksia vinkeistä olen tutkinut jo jotain k2, völkl, atomic, fischer, mutta suurin osa juuri puuterille tarkoitetuista suksista ovat jotain 20-30% puuteri ja 70-80% parkkiin ja kun itse en laske parkissa juuri ollenkaan. Olisin vailla suksia jotka olisivat jotain 30-40% rinteeseen ja 60-70% puuteriin. Ihan hyvältä vaikuttaisi k2 Rictor, Völkl RTM 84 , Fischer vatea 84, mutta kaikkiin suksiin on itsellä hieman liian vähän painoa. Joten olisiko helposti löysästi kääntyviä suksia rinteeseen ja puuteriin kevyelle laskijalle?

    • Stanne

      Hei! Nykypäivän sukset ovat tosiaan 80-luvulta ja 90-luvulta kehittyneet ja muuttuneet melkoisesti. Idea on kuitenkin sama, eikä asiasta pidä liikaa tehdä välineurheilua. Uusilla välineillä laskeminen tosin muuttaa asioita helpommaksi.

      Lapset oppivat helpoiten mitä vain uuttaa ja jokaisella jo aiemmin rinteissä laskeneella riittää myös omaa kehitettävää. Oma ehdotukseni on, että matkustatte porukalla johonkin isompaan rinnekeskukseen vaikka 4 päivän reissun. Vuokraatte välineet ja osallistutte laskettelukurssille.

      Tässä on sellainen ajatus: kun vuokraatte välineet, voitte vaihtaa niitä kesken laskun, rinnekeskuksien vuokraamoista saa asiantuntevaa ja opastavaa palvelua ja kun mieleiset vehkeet löytyy, niin "uuden karheet" vuokraamon välineet saa ostaa yleensä järkevään hintaan itselle.

      • Alppiope

        En vaihtaisi välineitä kuitenkaan kesken laskun. ;) Mutta tuo vuokrausajatus on suositeltava. Nykyään vuokraamoiden suksitarjonta on huomattavan monipuolinen ja niistä löytää varmasti omaan laskettelutaitoon sopivan setin kokeiltavakseen. Kannattaa ottaa Stannen neuvosta vaarin ja testailla useampia malleja ja merkkejäkin, jos vuokraamossa siihen vain on mahdollisuus. Monesti on vaan niin, että vuokraamo tunnustaa merkkiä, joten saattaa kannattaa poiketa muutamassakin vuokraamossa ennen ostopäätöksen tekemistä.

        Yleensä kauden lopussa vuokraamot uudistavat suksitarjontaansa, silloin hereillä oleminen palkitaan hyvänä tarjouksena, johon yleensä vielä kuuluu suksien koneellinen kunnostus "myyntikuntoon", jolloin saa uudenveroisen setin kohtuu hintaan hyvin huollettuna.

        Olin 80-90 -luvuilla alppihiihdonopettajana useammassakin keskuksessa. Sen jälkeen, muihin töihin mentyäni lasketteluharrastus jäi yhteen kahteen rinnepäivään kymmenessä vuodessa. Tuli täyskyllästyminen auraamiseen ja kotimaisista pikkurinteistä ei saanut enää mitään irti.

        Ostin noin 15 vuoden tauon jälkeen uudet sport-sukset, joiden kanssa menin mäkeen. Laskin niillä kymmenisen rinnepäivää, joista viimeisimpänä sattui olemaan demo-day hissin ala-asemalla. Testailin sieltä erilaisia suksia ja ihastuin rinnesuksimalliseen yleissukseen expert-kategoriasta.

        Sen jälkeen soitin hovihankkijalleni Lohjalla ja sanoin, että haluan sukset, nää vanhat on kumilenkut. Hiihtopäiviä ei tule edelleenkään kuin muutama vuoteen, mutta niistä nauttii ihan eri tavalla, kun on kisasuksimaiset tukevat pelit alla.


    • ex-snowboarder

      Polvet eivät kestä enään snoukkausta eikä suksilla laskemista lukuisten tapaturmien vuoksi. Kokeilin snowscoottia, kun siinä ei ole siteitä ja sellasella suhaillut jo 5 vuotta ilman minkäänlaisia polvivaivoja, muuten en enään laskettelukeskuksissa kävisi ellei snowscoot-lajia olisi olemassa.

    • sal bandy

      Minusta kannattaisi etsiä joku turvallisempi harrastus. Niin paljon on kaiken maailman lumivyöryjä, kaatumisista aiheutuneita aivovammoja ym. eli kannattaa miettiä vielä uudelleen.
      Toki huipulla kilpaillessa se vasta vaarallista on, syöksylaskut sun muut. Ihmettelen kuinka yritykset sponsoroivat niin vaarallisia lajeja.

      • Lasqeddelija 6969

        Vitut vaaroista perkele... Kannattaa muute lähtee laskettelee Chamonix:iin, Alppihiihdon mekkaan sieltä löytyy rinnettä joka makuun ;)


      • made in finland
        Lasqeddelija 6969 kirjoitti:

        Vitut vaaroista perkele... Kannattaa muute lähtee laskettelee Chamonix:iin, Alppihiihdon mekkaan sieltä löytyy rinnettä joka makuun ;)

        Lasqeddelija 6969 oot muuten oikeessa.
        Chamonix 6/5


    • Alppiope-67

      Sen sijaan, että menee selittään historiaansa välineliikkeseen, jossa toiminta perustuu kaupantekoon, kannattaa mennä rinteeseen. Ottaa pari yksityistuntia kahtena päivänä ja vuokraamosta eri päivinä toisistaan poikkeavat välineet ja kokeilla, miltä ne tuntuu.

      Sitten keskustelee opettajan kanssa, minkä tyyppinen väline sopisi nykyiselle osaamiselleni ja miten hän näkee tilanteen esim. ensi talvena. Kannattaako ostaa juuri tämänhetkisen taidon tarpeeseen sopiva paketti, vai olisiko järkevää katsoa vähän vaativammat sukset, joilla voisi laskea myös seuraavina talvina, kun tekniikka paranee.

      Nykysuksissa on niin paljon erilaisia ominaisuuksia jopa samoissa lankuissa, että kylmiltään kauppaan meno on oikeasti sama, kuin arvalla heittäisi.

      Voi myös selvittää välinemaahantuojien tai -liikkeiden demo-päiväohjelmistoa ja mennä sinne testaamaan koko repertuaaria. Ainakin juhlapyhäviikoilla on useimmat merkit edustettuina tunturikeskuksissa jopa vierekkäisissä teltoissa samana päivänä.

    • leo laskettelija

      Mä halusisin lasketella, mutta kun kaikki lumet on sulaneet! Perrrkele!
      Mitä mä nyt voin tehdä!
      Kaipaan vain asiallisia vastauksia!

      • Skisis

        Mee Rukalle :)


      • lunta tänne heti
        Skisis kirjoitti:

        Mee Rukalle :)

        Mä minnekkään Rukalle mee, painu itte, perrkele! Mä vaadin, että Helsingissä PITÄÄ olla tänään 31.5.2013 laskettelurinteessä lunta koska mä maksan niin pirusti verojakin.
        Kyllä veronmaksajien pitää saada lunta aina kun ne sitä tarttee.


      • olisin otettu
        lunta tänne heti kirjoitti:

        Mä minnekkään Rukalle mee, painu itte, perrkele! Mä vaadin, että Helsingissä PITÄÄ olla tänään 31.5.2013 laskettelurinteessä lunta koska mä maksan niin pirusti verojakin.
        Kyllä veronmaksajien pitää saada lunta aina kun ne sitä tarttee.

        https://www.youtube.com/watch?v=DEZREEhWkCo&feature=youtube_gdata_player tilatkaa tää kanava:)!Kiitos


    • hauskaa on

      Täällä meilläpäin on semmonen tapa, että koiranulkoiluttajat tulee aina kesällä koiriensa kaa laskettelurinteeseen ja kun koirat ulostavat rinteeseen, siihen tulee hyvä luisto. Voidaan siis kesälläkin lasketella.
      Hauskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe