ARKKITEHTIOPINNOT

-----

Lukeeko kukaan parhaillaan arkkitehdiksi.
Opintojen keskikesto näyttää Akavan kotisivuilla olevan 9 vuotta ja syyksi sanotaan opiskeluaikainen työnteko. Töissä kuitenkin käydään muillakin aloilla, joten onko arkkitehtiopinnoissa jotain erityisen vaativaa joka venyttää niitä. Esim. diplomi-insinöörin opintojen keskikesto näyttää olevan 6 vuotta.

4

1455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Mitä se sua kiinnostaa kuinka kauan toisten opinnot kestää??

    • Maanmittari

      En ole arkkitehti mutta olen arkkitehtiopiskelijoiden kanssa samoissa pöydissä istunut opistoasioiden tiimoilta TKK:ssa sekä olen suorittanut yhden arkkitehtien kurssin yhdyskuntasuunnittelussa. Totuus vain on että tällähetkellä arkkitehtien 180 ov tutkinto on vaativampi ja aikaavievämpi kuin DI:n 180 ov tutkinto. Syitä on mm. harjoitustöiden suuruus ja niistä annettavat kitsaat opintoviikot. Syynä tähän lienee että arkkitehtitutkintoon on katsottu olevan hyvä sisältyä tietty kokonaisuus erillaisia asioita jotka on sitten tutkintosäännön takia pakko puristaa 180 ov:hen ainkin nimellisesti. Omana kokemuksena voin sanoa että suorittamani 3 ov arkkitehtipuolen kurssi oli kyllä työlläimmät 3 ov mitä olen tehnyt. Oikea arkkitehti opiskelija tekisi sinänsä harjoitukset rutinoidummin kuin minä tein mutta työmäärä oli silti ylisuuri 3 ov:hen jos verrataan sitä DI:puolella annettaviin opintoviikkoihin. Harjoitustöiden suuresta osuudesta johtuen myös itsenäisen työn osuus osuus on suuri. Toinen selkeästi opintoja viivästytyttävä tekijä opiskelijoiden käytännössä pakolli työssäkäynti ylemmillä vuosikursseilla. Ensinnäkin yleensä arkkitehtiopiskelijalla kuluu enemmän rahaa koulutarvikkeisiin kuin DI opiskelijoilla, sillä he joutuvat kustantamaan kaiken harjoitusmateriaalinsa pääosin itse. Tämä tarkoittaa niin kyniä ja värejä kuin myös suuria paperiarkkeja ja pienoismalleihin tarvittavia erikoisaineksia. Toisekseen ainakin TKK:lla muistaakseni 3 opintovuoden jälkeen tilanpuutteen takia eivät opiskelijat enää saa harjoituspöytätilaa osastolta. Tämä käytännössä pakottaa töihin arkkitehtitoimistoihin jotta työn lisäksi voisi tehdä siellä myös kouluhommia tai maksaa työstä saatavalla palkalla erillisen ateeljeetilan vuokran joka on yleensä vuokrattu muutaman kaverin kanssa.

      Joku oikea arkkitehtiopiskelija voi sanoa tarkemmin mutta näin mitä itse on kuullut ja kokenut arkkitehtien naapurina.

    • Tekn. yo

      On totta että varsinkin Otaniemessä arkkitehtiopiskelijat joutuvat myöhäisemmässä opiskelujen vaiheessa ahtaalle tilojen suhteen. Osalla melkein valmiista arkkitehdeista ei myöskään ole mikään kiire valmistua sillä he ovat jo saaneet hyvän työpaikan. Siis lopputyöntekeminen jää, vaikka kaikki muut opinnot onkin jo suoritettu.

      • Maanmittari

        Viimeksi mainittu on täysin totta eli että arkkitehdeillä työ vie miehen tahi naisen ja varsinkin muutamat todella ylipitkään opiskelleet joita aina silloin tällöin vuoden mittaan valmistuu voivat myöskin nostaa opintojen keskiarvoa ylöspäin. Tiedän mm yhden arkkitehdin viime (vai oliko se edellinen) vuonna valmistui 23 kunniakkaan opintovuoden jälkeen. No siinä on työmarkkinoille herkkupala. Vastavalmistunut jolla yli kymmenen vuoden työkokemus alalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe