Alanvaihto

CanbyBalllie

Onko täällä muita, jotka olisivat tehneet totaalisen alanvaihdon. Olen siis terveydenhoitoalalla hyvällä palkalla, mutta en koe minkäänlaista intohimoa työhöni. Nuorempana halusin jo lähteä opiskelemaan luovaa alaa kuten verhoilua, muotoilua, vaatesuunnittelua tai graafista alaa. Kuitenkin kuuntelin vanhempiani ja valitsin hyvän työllisyyden alan. Ikää on nyt 28v. ja olen todella pettynyt alavalintaani. Minua pelottaa, että jos lähden opiskelemaan uutta alaa enkä tykkäisi siitäkään. Olen kuitenkin aina ollut taiteellinen, käsityöt, valokuvaus ja piirtäminen tuottavat minulle valtavaa iloa. Asuntolainaa tmv ja amattini mahdollistaa kuitenkin aika hyvät tulot, vaikka tekisin muutaman illan viikossa töitä opintojen ohella.

10

1838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkaduen

No hyvänen aika anna palaa!
      Itse vaihdoin alaa 44 vuotiaana ja en kadu pätkääkään. Kerranhan me täällä ollaan ja silloin pitää uskaltaa tehdä valintoja :D

• Into

Intohimot tulevat ja menevät. Taiteellista puoltasi voisit toteuttaa myös harrastuksena, jonka varassa jaksat arkisemmatkin asiat.

• 12+12

Taiteellisella alalla ongelmana on se, että sillä ei yleensä elä. Ja jos harrastus on myös työ, voi elämä muuttua raskaammaksi, kun raja työn ja vapaa-ajan välillä häviää.
      Eli kannattaa pitää vaikka välivuosi töistä, tavalla tai toisella ja keskittyä harrastukseen vähän enemmän. Sitten taas takaisin puurtamaan.

• Rohkeasti vaan

Itse olin hoitoalalla töissä kymmenen vuotta ja vaihdoin rakennusalalle 29-vuotiaana. Yhtään ei ole kaduttanut, päin vastoin! Kuullostaa kliseeltä, mutta seuraa sydäntäsi ja ryhdy tekemään jotain sellaista mistä sinulle tulee hyvä mieli. Ei kannata jäädä junnamaan paikalleen, jos se ei tunnu mielekkäältä. Huomaat muuten vielä kymmenen vuoden päästä miettiväsi samaa asiaa.

Tsemppiä sinulle ja rohkeasti vaan kokeilemaan! Hoitoalalla on aina töitä, joten tyhjän päälle et putoa jos uusi ammatti ei jostain syystä miellytäkään. Ja tosiaan, saat helposti keikkatöitä opintojen ohelle.

• nälkäpalkalla

Ei kannata, luovilla aloilla ei ole töitä. Työtä se on luovakin ala ja siihenkin leipiintyy ihan niin kuin kaikkeen työhön.

• työtöngraafikko

Itse olen graafinen suunnittelija joka nyt haaveilee lähihoitajan ammatista. Luovilla aloilla ei ole töitä, niikuin varmaan tiedät mutta hyvät pärjää aina. Tsemppiä! :)

• Elämän kevät

Valitettavasti ei ainavoi tehdä mitä oikeasti haluaisi. Töitä on huonosti luovilla aloilla. Ja vuokra pitää maksaa, leipää pöytään. Itse en pystyisi vaihtamaan vaikka haluaisinkin. Kannataa miettiä kaksi kertaa lähteekö työttömäksi.

• tyytyväinen

Minä vaihdoin diplomi-insinöörin hommista sairaanhoitajaksi 35-vuotiaana. Kun oli riittävän kyllästynyt entiseen työhön ja sen epäkohtiin niin perusteellisen harkinnan jälkeen löytyi tämä uusi ala, jolle sovinkin selvästi paremmin. Minäkin opiskelin aiempaan ammattiini suurelta osin vanhempieni painostuksesta. Tai ei ehkä voi sanoa "painostus", mutta kuitenkin myötävaikutuksesta.

Kannattaa ottaa selvää millaista opiskelu olisi, minkälaisia työtehtäviä voisi saada jne. ja miettiä tarkkaan onko se sitä mitä haluaa. Monella se oma ala voi selvitäkin vasta myöhemmällä iällä ja yhden tai useammankin koulutuksen jälkeen.

• mmmjölk

Itselläni on täysin sama tilanne. Olen 26-vuotias ja terveydenhoitoalalla, jolla töitä riittäisi, mutta kiinnostusta sen sijaan ei. Tiesin jo opintojen loppuvaiheessa, ettei kyseinen ala ole minua varten, mutta tätä olen toistaiseksi tehnyt kun en ole varmistunut siitä mitä muuta minun kannattaisi opiskella. Minuakin kiinnostavat ns. luovat alat. Olen aina tykännyt tehdä jotain käsilläni ja tiedän olevani hyvä siinä. Samaa tunnetta en koskaan koe nykyisessä työssäni. Nyt olen päättänyt tehdä asialle jotain ennen kuin nykyinen työni alkaa ahdistamaan liiaksi. Vaikka riskinä olisikin heikompi työtilanne, aion vaihtaa alaa, koska tiedän etten nykyistä työtä tekemällä voi koskaan olla täysin tyytyväinen elämääni.

• uskonitseeni

Itsekin opiskelin terveydenhoitoalaa ja kävi nopeasti selväksi, ettei ala ole minulle. Kävin sen loppuun ja hyvin epävarma alasta. Toteutinkin haaveeni opiskella luovaa alaa -pari vuotta oltuani töissä johti opiskelemaan sitä, mikä oikeasti kiinnostaa. Valmistumisen jälkeen tein töitä terv hoitoalalla, ja samalla myös järjestin taidenäyttelyitä. Tein myös freelancerin hommia luovaan alaan liittyen ja pikku hiljaa kokemusta kertyi - sain töitä lopulta luovalta alalta, jossa on hyvä palkka. Parempi kuin hoitoalalla :) eli se on potaskaa ettei muka vois elää luovalla alalla. Käyttäkää mielikuvitusta, miettikää, ketkä ne ovat jotka piirtävät kuvia kirjan kansiin yms. Ottakaa yhteyttä alan tekijöihin ja kysykää heidän kokemuksia luovasta alasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe