Canon ix6550 ja tummat tulosteet?

Caanon

Onko vika jossain asetuksissa kun tulostukset ovat aivan liian tummia?
Koneessa voi näyttökin olla vähän vitaksellaan, mutta ei taatusti noin pahasti. Paperin laadun yms perusasetukset olen laittanut kohilleen, mutta siltikään kuvat ei ole yhtään sitä mitä pitäs.
Mitä tuolle pitäs tehdä?

13

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikon D90

      Itselläni on vanhempaa mallia oleva iX4000 ja se ainakin printtaa varsin mukavasti samaa tasoa mitä näyttö esittää.

      Sinun kannattaa hakea netistä erilaisia väri ja varsinkin MV/BW kiiloja ja katsoa mitä se näyttö näyttää. Näetkö koko skaalan mustasta valkoiseen, miten näytön kontrasti ja kirkkaus ovat asetetut. Epäilen ongelman olevan noissa. Minulla on tälläkin hetkellä mahdollisuus käyttää kolmea eri Canon printteriä MP270 -> iX4000 ja yksi muutaman vuoden vanha monitoimi tuossa välissä ja kaikki printtaavat kohtuu kuvaa kunhan näyttö on edes kohtuu kalibraatiossa.

      En tosin tunne oikein asiaa tältä kannalta mutta voisiko paperin laatu vaikuttaa vai onko käytössäsi Canon paperi? Itse olen käyttänyt muitakin laadun ainakaan silmämääräisesti suuresti kärsimättä.

    • caanon

      Vaihdoi paperin matasta kiiltävään ja nyt ollaan aika lähellä taas sitä mitä pitäskin. Outoa sillä aikasemminkin olen matalle tulostellu ja ne on ollu aina melko lähellä sitä mitä pitääkin.
      Kaikenlisäks tuo kiiltävä on nyt ihan halppis paperia halpahallista.
      Tarttee varmaan pistää hankinta listalle ihan canonin omaa paperia, vai pitäytyskö tuossa halppis mallissa niin tulis ainakin halvaks :D

      • DB

        Paljon riippuu myös siitä millä ohjelmalla ohjaat printteriä.
        Käytätkö printterin vai tulostusohjelman määrittelemiä värejä?
        Oletko kokeillut tulostaa Lightroomista?


    • caanon

      Voi vee.. Mää taida ikinä saada tuosta vimpanpäälle kuvaa ulos..
      Corelin paint shop pro4 kautta oon tulostanu, vaikuttaako sekin?
      Tänää kokeilin kaikenmaaliman asetuksia muutella, mut meni aina vaan huonommaks niin laitoin kaikki takas.
      Miksei mikään voi olla niin yksinkertasta et piuha seinään ja sit vaan nappia painamaan ja masiina pukkaa kuvan ulos niinku pitääkin?!

      • DB

        Corelin paint shop pro4 kautta oon tulostanu, vaikuttaako sekin?
        —tottakai vaikuttaa. Näyttö on vain yksi tulostin, se ei vaikuta vähääkään paperitulosteeseen.

        Tulostukseen vaikuttavat:
        – kuvansäätö
        – ohjelma
        – tulostin
        – paperilaatu
        Jos tulostuksen laadussa on ”vikaa” niin jo(t)kin em. on pielessä.

        Miksei mikään voi olla niin yksinkertasta et piuha seinään ja sit vaan nappia painamaan ja masiina pukkaa kuvan ulos niinku pitääkin?!
        —juuri noin yksinkertaista se kuva ja tulostin on oikein säädetty ja ohjattu.

        CMYK vai RGB-kuvia?
        Minkälaisessa valossa tarkastelet tulosteita?

        LR:sta tulostamista kannattaa kokeilla. Ilmaisen version voit ladata tuolta:
        https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_lightroom&loc=fi_fi


      • DB
        DB kirjoitti:

        Corelin paint shop pro4 kautta oon tulostanu, vaikuttaako sekin?
        —tottakai vaikuttaa. Näyttö on vain yksi tulostin, se ei vaikuta vähääkään paperitulosteeseen.

        Tulostukseen vaikuttavat:
        – kuvansäätö
        – ohjelma
        – tulostin
        – paperilaatu
        Jos tulostuksen laadussa on ”vikaa” niin jo(t)kin em. on pielessä.

        Miksei mikään voi olla niin yksinkertasta et piuha seinään ja sit vaan nappia painamaan ja masiina pukkaa kuvan ulos niinku pitääkin?!
        —juuri noin yksinkertaista se kuva ja tulostin on oikein säädetty ja ohjattu.

        CMYK vai RGB-kuvia?
        Minkälaisessa valossa tarkastelet tulosteita?

        LR:sta tulostamista kannattaa kokeilla. Ilmaisen version voit ladata tuolta:
        https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_lightroom&loc=fi_fi

        Tulipa hölmöjä huolimattomuusvirheitä
        —juuri noin yksinkertaista se kuva ja tulostin on oikein säädetty ja ohjattu.
        po:
        —juuri noin yksinkertaista se on kun kuva on oikein säädetty ja tulostin ohjattu.


      • DB kirjoitti:

        Tulipa hölmöjä huolimattomuusvirheitä
        —juuri noin yksinkertaista se kuva ja tulostin on oikein säädetty ja ohjattu.
        po:
        —juuri noin yksinkertaista se on kun kuva on oikein säädetty ja tulostin ohjattu.

        En tiedä pro versiosta mutta Corel Photo-Paint x5 antaa muutamia asetteluja tulostukselle vaan ei anna valita RGB:n tai muun järjestelmän välillä.

        Kun näyttö on ollut kohtuullisesti vireessä niin tulostetut kuvat niin Corelista kuin Elementsistä kuin FastStonestakin ovat olleet useillakin eri printtereillä tulostaen varsin kohdallaan. Joissain on hieman pitänyt saataa kirkkautta tai kontrastia mutta koekuvakin on aina ollut katseltava (omasta mielestäni).


    • caanon

      Näytön pitäisi olla nyt ok, eikä siinä liiemmin vikaa ollut kuten arvelinkin.

      CMYK ja RGB?

      "Minkälaisessa valossa tarkastelet tulosteita"
      Kuvat on niin paljon erisarjaa kuin näytöllä, että eron huomaa kyllä puol sokeekin.. Ei siis kyse mistään pienestä sävyerosta.

      Pitänee kokeilla tuon LR:n lataamista jos ei muu auta, ois vaan huomattavasti kätevämpi jos vois samalla ohjelmalla tehä kaikki..

    • caanon

      Kyllähän tuolla varmast kaiken tarvittavan tekee, jos vaan lontoon kieli on hallussa. Sillä ostin tuon paint shop pron, kun sen sai suomenkielisenä..

      Täytyy yrittää taas perehtyä tähän ongelmaan kun vaan kerkee, työt tuppaa niin haittaamaan harrastusta :(

      • nocanon

        Tuota kielitaitovaatimusta en oikein ymmärrä, lieneekö enempi asennekysymys. En itsekään ymmärrä kovin montaa sanaa englanniksi, mutta ei se ole koskaan LR:n käyttöä haitannut. Säätimien vaikutus selviää kokeilemalla.

        Eihän kuvia sanoilla säädetä, kaikki LR:n liukusäätimet ja numerot näyttävät ihan suomenkielisiltä.

        Suomenkielisissä ohjelmissakin on paljon sellaisia sanoja joiden merkitystä en ymmärrä (”hila” yms)


    • hemmynen

      veikkaus: oletuksena näytöt on aivan liian kirkkaita.jos käsiyttelet kuvat niin että ne näyttää näytöllä hyvälyä. tulostettaessa niistä tulee tummia. kalibroi siis näyttösi.
      alklaen ehkä 100 eur kalibrointilaitteet.

    • itsellä

      ”Itselläni on vanhempaa mallia oleva iX4000 ja se ainakin printtaa varsin mukavasti samaa tasoa mitä näyttö esittää.”

      Näinhän se usein menee ”itsellä”:
      – itsellä tulostaa mukavasti
      – itsellä ei perspektiivivirheet haittaa
      – itsellä ei vääristymät haittaa

      ja muut ovat huonompia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe