kävin tänään neuvolassa, rv 22. Terkka totesi, et isolta vauvalta vaikuttaa, mitat yläkäyrällä. Aikaisemmat vauvat ovat olleet suht. pieniä. Painoa oli tullut viikossa 580g. Itse olen pienikokoinen ja hoikka. Nyt alkas vaivaamaan tuo vauvelin koko, onko mahdollisesti raskausdiabetes, vai mikä tuota painoa ja kokoa nyt kasvattaa? Aikaisemmissa raskauksissa on tehty sokerirasitus, kaikki on kuitenkin ollut ok. Nyt ei ole puhuttu asiasta mitään, kaikki arvot on kunnossa ja vauva on erittäin vilkasliikkeinen. Ruokahalut ovat olleet tosin ehkä liiankin hyvät ja makeaakin on tullut syötyä kiitettävästi. Millainen ruokavalio yleensä määrätään, jos todetaan raskausdiabetes?
Aion nyt ainakin tuota karkin syöntiä vähentää, vaan onko jotain muuta, mistä olis hyvä luopua?
iso vauva
2
833
Vastaukset
- tarja
eikä toisaalta kannata liikaa pohtia niitä ennakkoarviointeja lapsen koosta.Minulla ensimmäinen piti olla pieni ja siro,kun itselläni ei paino noussut kuin viitisen kiloa,no,lapsi syntyi viikon etuajassa ja oli 3kg8oog ja 53cm,eli ei niinkään pieni.Ja yksi lapsista arvioitiin kaksi päivää ennen synnytystä 3kg500g ja parin päivän päästä olikin 4500kg,eli ne vähän heittelee.Lykkyä loppuraskauteen!
- Emma
Minäkin olen (lue: olin :D))pienikokoinen ja hoikka ja koko raskausajan sf-mitta meni ns. yläkäyrillä. Vauvani todettiin jonkin verran tavallista kookkaammaksi, (rv 36 3,4 kg) mutta noihin mittoihin vaikuttaa myös äidin vartalon muoto. Pienellä ihmisellä kohtu ei mahdu kasvamaan niin paljoa ns. sisään päin vaan työntyy enemmän ulos päin ja näin ollen vatsakin voi kasvaa reippaammanlaisesti. Mieheni on suurikokoinen ja myös se vaikuttaa, kumman geenit lapsi sattuu perimään. Raskausajan diabeteksen toteamista varten voivat tehdä neuvolassa ns. sokerirasituskokeen, mutta virtsanäytteessä saattaa olla myös sokeria jos sinulla todettaisiin raskausajan diabetes. Onnellista odotusta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3406355Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483796- 81953
- 52870
- 56826
- 41820
Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v8803- 68800
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,135792Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue14711