Ilman välittäjää

Neuvoja!

Olemme ostamassa kerrostaloasuntoa suoraan omistajalta ilman välittäjää. Mitä kaikkea pitää muistaa? En ole koskaan tehnyt asuntokauppaa edes välittäjän kautta, joten hieman stressaa....

15

5178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoja!

      Pitäisikö kerrostaloasuntoon tehdä kuntotarkistus, jonkun firman kautta? Vai tehdäänkö niitä yleensä vain omakotitaloihin?

      Tekeekö pankki kauppakirjat? Meidän varmaan kuuluu lisätä niihin jotain?

      • Ostanut myynyt

        Huoneistoihin tehtävät kuntotarkastukset ovat turhia. Myyjältä,isännöitsijätodistuksesta, isännöitsijältä voi kysyä asunnosta tärkeimmät asiat. Pankkiin tietenkin varata aika siellä neuvovat lisää .Kauppakirjat voi teettää pankissa tai tehdä itse.


    • ei välittäjä

      Ainakin kannattaa pyytää 5-vuotiskunnostussuunnitelma. Selvitys taloyhtiön veloista. Selvitys osakkaan veloista yhtiölle. Onko maksamattomia vastikkeita.

      Tässä noin 1 % kaikesta siitä mitä tekee välittäjä.

    • ent ostaja

      Niin, tai 99% siitä mitä tekee välittäjä, asunnon näyttämisen, hintaneuvottelujen ja itselleen rahastamisen lisäksi..

    • 17+5

      Asunnon ostaminen suoraan omistajalta on kannattavaa!
      Muista kysyä onko tiedossa tulevia remontteja ja isännöitsijätodistus. Tarkasta yhtiön talous. Juttele isännöitsijän kannssa taloyhtiön asioista myös.
      Kysy myös kaikki mieltäsi askarruttava myyjältä. Esim kuinka kauan on asunut taloyhtiössä. Pitkän ajan jos on asunut, niin asunto on taatummin hyvä, tai ainakin parempi kuin jos asunto on vaihtanut omistajaa vilkkaasti.Ei siis piileviä epämääräisyyksiä. Putkiremontti kannattaa varoa ellei taloyhtiöllä ole kassassa paljon rahaa.

      Netin kautta ilmoitetussa asunnossa on yleensä palveluna lakimiehen tarkastama kauppakirja. Käykää ehdot yhdessä myyjän kannssa läpi ja lähettäkää lakimiehen hyväksyttäväksi.

      Itse olen ostanut ja myynyt kaikki asunnot ilman välittäjää. Se on kannattavaa varsinkin kun ei sitä rahaa ole liikkaa.

    • Ostanut myynt

      Miten se putkirenmontti varotaan ? kyllähän se n 5 v sisään kaikkiin noin 1960 -1975 ikäisiin taloihin tulee lähivuosina. Ostettua ei kyllä saa asuntoa ilman välittäjää ainakaan lehdestä käsin. Olisihan kiva ostaa mieluisalta paikalta uusi talo minulla ei rahat riitä kuin vanhempaan taloon hyvältä paikalta.

    • yksinkertaista asiaa

      Tässä on hyvä linkki:

      http://www.google.fi/#hl=fi&gs_rn=1&gs_ri=serp&pq=kauppakirja asunto osake&cp=13&gs_id=2k&xhr=t&q=asunto osake kauppakirja&pf=p&tbo=d&sclient=psy-ab&oq=asunto osake &gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=3ab8b38a1ff2ccc1&bpcl=40096503&biw=1282&bih=701

      Tällä pääsee asiassa alkuun.

      • S. Ijoittaja

        Kannattavaa on myyjälle. Minä olen tehnyt kauppaa molemmilla tavoilla ja ilman välittäjää tehdyssä kaupassa en suostunut maksamaan samaa hintaa kuin välittäjil myynnissä olevista. Jos hinta ei ole edullisempi, en ole itse asuntoaan myyvältä ostanut. Miksi maksaisin palkkion verran ylimääräistä myyjän taskuun? Mitä siitä hyödyn?


      • 242424
        S. Ijoittaja kirjoitti:

        Kannattavaa on myyjälle. Minä olen tehnyt kauppaa molemmilla tavoilla ja ilman välittäjää tehdyssä kaupassa en suostunut maksamaan samaa hintaa kuin välittäjil myynnissä olevista. Jos hinta ei ole edullisempi, en ole itse asuntoaan myyvältä ostanut. Miksi maksaisin palkkion verran ylimääräistä myyjän taskuun? Mitä siitä hyödyn?

        Mitä merkitystä sinulla on kuka sen rahasi saa? Jos olen ostamassa asuntoa, mua kiinnostaa se että paljonko rahaa joudun maksamaan jotta haluamani asunnon saa. Sen jälkeen mulle on ihan sama vaikka ne rahat poltetaan tai ostetaan ferrari ja ihan sama kuka ostaa.

        Jos taas tuota pöljää ajatustasi vie vähän järkitasolle niin käytännössä käy usein näin: välittäjä laittaisi asunnon myyntiin vaikka 230 000 eurolla, ottaisi 10 000 euroa välityspalkkiota, jolloin myyjä saisi 220 000 euroa. No kun myy suoraan itse, voi tyytyä vaikka 225 000 euroon. Tällöin ostaja säästää 5000 euroa koska ei tarvinnut maksaa välittäjän osuutta, ja myyjä voitti 5000 euroa koska ei tarvinnut maksaa välityspalkkiota => kumpikin voitti.


      • 242424 kirjoitti:

        Mitä merkitystä sinulla on kuka sen rahasi saa? Jos olen ostamassa asuntoa, mua kiinnostaa se että paljonko rahaa joudun maksamaan jotta haluamani asunnon saa. Sen jälkeen mulle on ihan sama vaikka ne rahat poltetaan tai ostetaan ferrari ja ihan sama kuka ostaa.

        Jos taas tuota pöljää ajatustasi vie vähän järkitasolle niin käytännössä käy usein näin: välittäjä laittaisi asunnon myyntiin vaikka 230 000 eurolla, ottaisi 10 000 euroa välityspalkkiota, jolloin myyjä saisi 220 000 euroa. No kun myy suoraan itse, voi tyytyä vaikka 225 000 euroon. Tällöin ostaja säästää 5000 euroa koska ei tarvinnut maksaa välittäjän osuutta, ja myyjä voitti 5000 euroa koska ei tarvinnut maksaa välityspalkkiota => kumpikin voitti.

        Paitsi että sinua edeltävä kirjoittaja oli valmis maksamaan ammattilaiselle enemmän kuin yksityiselle. Tämä johtuu siitä, että ammattilaisen on pakko selvittää asiat, tai sitten ammattilaisen vastuuvakuutus maksaa viulut. Yksityinen myyjä voi yrittää vaikka minkälaista huijausta, ja heittäytyä varattomaksi jos se menee läpi.

        Suomessa käytännössä kaikki yksityishenkilöiden väliset asuntokauppariitat johtuvat siitä, että myyjä ei tiedä mitä on myymässä ja sen seurauksena ostaja ei tiedä mitä on ostamassa.


      • miten?
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Paitsi että sinua edeltävä kirjoittaja oli valmis maksamaan ammattilaiselle enemmän kuin yksityiselle. Tämä johtuu siitä, että ammattilaisen on pakko selvittää asiat, tai sitten ammattilaisen vastuuvakuutus maksaa viulut. Yksityinen myyjä voi yrittää vaikka minkälaista huijausta, ja heittäytyä varattomaksi jos se menee läpi.

        Suomessa käytännössä kaikki yksityishenkilöiden väliset asuntokauppariitat johtuvat siitä, että myyjä ei tiedä mitä on myymässä ja sen seurauksena ostaja ei tiedä mitä on ostamassa.

        Välittäjiäkin on monenlaisia. On huonoja ja on todella hyviä. Sama juttu on yksityisten myyjien kohdalla.
        Eikö se kuitenkin mene niin, että loppupeleissä vastuu kuuluu aina asunnon omistajalle, olipa myysä sitten välittäjä tai omistaja?

        Harvemmin kerrostalo-osakkeen myyntiin tarvitsee välittäjää, kun kaikki tarvittavat paperit saa suoraan isännöitsijältä...


      • Välittäjä-LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Paitsi että sinua edeltävä kirjoittaja oli valmis maksamaan ammattilaiselle enemmän kuin yksityiselle. Tämä johtuu siitä, että ammattilaisen on pakko selvittää asiat, tai sitten ammattilaisen vastuuvakuutus maksaa viulut. Yksityinen myyjä voi yrittää vaikka minkälaista huijausta, ja heittäytyä varattomaksi jos se menee läpi.

        Suomessa käytännössä kaikki yksityishenkilöiden väliset asuntokauppariitat johtuvat siitä, että myyjä ei tiedä mitä on myymässä ja sen seurauksena ostaja ei tiedä mitä on ostamassa.

        http://www.youtube.com/watch?v=-n_aYdDFMIE


      • kunkku1002
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Paitsi että sinua edeltävä kirjoittaja oli valmis maksamaan ammattilaiselle enemmän kuin yksityiselle. Tämä johtuu siitä, että ammattilaisen on pakko selvittää asiat, tai sitten ammattilaisen vastuuvakuutus maksaa viulut. Yksityinen myyjä voi yrittää vaikka minkälaista huijausta, ja heittäytyä varattomaksi jos se menee läpi.

        Suomessa käytännössä kaikki yksityishenkilöiden väliset asuntokauppariitat johtuvat siitä, että myyjä ei tiedä mitä on myymässä ja sen seurauksena ostaja ei tiedä mitä on ostamassa.

        Väärin

        myyjä tietää mitä myy , mutta ei kerro


    • faktaaa...

      Tärkeää on tietää omistaako myyjä asunnon (henkilötodistukset syyniin), ja lupa asunnon myyntiin pitää saada myyjän puolisolta vaikka hän ei sitä omistaisi, mutta asuu siinä, muuten saat puolisosta mahdollisesti vuokralaisen. Pankissa kannattaa tehdä lopulliset kauppakirjat (halvempi palkkio) ja pankin edustaja tarkastaa myyjän ja papereiden laillisuuden ja kenelle raha todellisuudessa menee. Maksat väärälle henkilölle ja myyjä kertoo ettei ole saanut rahoja. Yksityisen myyjän kanssa pitää aina olla tarkkana koska huijauksen mahdollisuus on aina tosiasia. Muutaman tonnin säästöstä voi tulla iso rahallinen menetys ja oikeuskäsittelyt ei ole ilmaisia.

      Kun ostat asuntoa, palkkaa itse kiinteistönvälittäjä ja neuvottele oma prosenntisi kauppahinnasta tai puolita palkkio myyjön kanssa, kirjallisesti.

    • 12+10

      Kokemusta tältä vuodelta.

      Katselin kerrostaloasuntoja naapurikaupungista, löysin mielestäni (taas kerran!) kivan ja kävin katsomassa, omistaja myi. Olin seurannut alueen hintatasoa pitkään ja tarkkaan ja kun näin asunnon livenä, tajusin että hintapyyntö on n. 10 000 liikaa. Tein tarjouksen 11 000 halvemmalla hinnalla mutta he olivat saaneet lähes pyyntihintaisen tarjouksen. Se ei minua haitannut koska asunto ei ollut yhtään enemmän arvoinen kuin mitä siitä tarjosin. Kirjallisen tarjouksen tekemiseen meni minulta n 6 tuntia aikaa soitto tutulle kiinteistövälittäjälle käynti omassa pankissa tarkistuttamassa tarjouksen sanamuodot.

      Muutamaa kuukautta myöhemmin samalla alueella 6 neliötä isompi, paljon hienompi asunto, parempi yhtiö; juuri julkisivuremontista valmistunut, ei viiteen vuoteen tiedossa mitään, ylempi kerros, isompi lasitettu parveke ja asunnon neliöt paremmin jaettu, sama hintapyyntö, joka oli tässä tapauksessa täysin oikea hinnoittelu ellei vähän alakanttiinkin. Välittäjä paikalla. Sanoin heti että teen tarjouksen samantien (hinnasta en tingi) mutta haluan maksaa nyt osan ja xx ajan kuluttua loput - että sopiikohan myyjille? Tässä kaikki mitä minun piti tehdä, sitten parit nimmarit alle, käynti pankissa.

      Kyllä ostaja pääsee helpommalla kun välittäjä välittää. Ja pitää olla hintatietoinen, omistaja kun hinnoittelee tunne mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe