Jakohihna väpättää/resonoi Vectra B 1,6XEL

Vekkuli....

Ostin Vectran jokin aika sitten. Vectra on siis vuosimallia -98 eli B malli ja moottori on 1,6 XEL. Moottoritilasta kuuluu erikoinen väpätys/resonanssi ääni tietyillä kierroksilla. Yleensä 1500-2500 kierroksen välissä riippuen vähän lämpötilasta ym. Kuuntelin tarkemmin konehuoneesta ja se tuli selvästi jakohihnan alueelta. Avasin jakohihnan muovikopan ja sieltähän se ääni tuli kun hihna väpätti hurjan näköisesti kaasuteltaessa aina tietyillä kierroksilla. Kaiken lisäksi hihna on vaihdettu korjaamossa 6000 km sitten.

Onko tämä ihan vaan ooppelien tyyppivika vai onko kireys väärä? Muistan kuulleeni että näissä on ollut ongelmia hihnan kestävyydessä.. Mutta silloin kun hihna resonoi niin onko se liian kireällä vai liian löysällä? En purkanut mitään enempää mutta kiristin näytti mielestäni olevan täyden kireyden asennossa, ja ainakin huomattavasti kireämmällä kuin ne merkkiviivat jotka pitäisi olla kohdakkain korjauskirjan mukaan. Onko siis jotain tehtävissä vai jatkanko vain ajoa?

14

2410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taas minä

      Jos se hihna on oikean ohjeen mukaisesti kiristetty, ei siinä mitään ongelmia silloin ole. Anna jonkun asiasta tietävän katsoa sitä.
      "Näytti mielestäni olevan" on aika huonosti sanottu. Et tiedä, saati ole varma. Hihnan kireys säädetään kampiakselin ja nokka-akselien ollessa tietyssä kohtaa. Ei ole aivan sama miten sen säätää tai tarkistaa.
      Saahan sitä ihminen kokeilla, ja pitääkin.

    • .........

      No tarkennetaan sen verran että hihnan vaihto ohjeissa ei kyllä puhuta mitään että kampi ja nokka akselit pitäisi olla kiristettäessä tietyissä kohdissa muutakuin ajoitus tietenkin kohdallaan. (Mitä niiden akselien asennot muka edes vaikuttaisivat kiristämiseen??) Ohjeissa käsketään kiristää sen verran että kiristinpyörässä oleva "viisari" osoittaa rungossa olevaan loveen ja jos asennetaan vanhaa hihnaa niin sitten vielä pari milliä pidemmälle. Mutta tossa mun autossa se on väännetty niin pitkälle kuin menee kireälle. Ja 6000 km sitten asennettu korjaamossa. Ja melkosta tärinää pitää.

      "Jos se hihna on oikean ohjeen mukaisesti kiristetty, ei siinä mitään ongelmia silloin ole."
      Tarkoitatko sitten että valtaosassa tämän ikäisiä ooppeleita on hihna väärin kiristetty kun alun perin hihnan vaihtoväliksi luvattiin 120 000 km mutta lukuisten hihnan katkeamisien jälkeen se laskettiin 90 000 km ja taas vähän ajan päästä se olikin jo 60 000 km?

      • Taas minä

        Jos sinun ohjeissa ei sitä säätökohtaa sanota, on ohje huono. Hihnan kireys säädetän moottorin olessa huoneen lämpöinen. Säätö tehdään jakomerkkien ollessa kohdallaan. Tarkistetaan pyörittämällä kampiakelia 2 kierrosta jolloin kireyden täytyy olla ok. Säätörullan säätökappaletta sitten säätäessä pyöritetään vastapäivään!
        Näin se ainakin tehtaan ohjeissä ilmoitetaan. Näitä Hynesin ja Hanesin pilipali ohjeita en ole koskan lueskellut.


    • fddfdfdffd

      "näytti mielestäni olevan täyden kireyden asennossa, ja ainakin huomattavasti kireämmällä kuin ne merkkiviivat jotka pitäisi olla kohdakkain korjauskirjan mukaan. "

      ne merkki viivat ovat ajoituksia.. eli jos ne on vituillaan niin ei se voi normaalisti toimiakka.. maksimissaan hampaan pari saa heittää... hyväl tuuril hajoaa noillakin jo

      kiereyden voit varmistaa sillä kun otat hihnasta kiinni suunnilleen siitä keskeltä niin ei pitäisi taipua kun n.90astetta..

      ja vaihto väli on 60tkm

      • ..............

        "ne merkki viivat ovat ajoituksia.. eli jos ne on vituillaan niin ei se voi normaalisti toimiakka.. maksimissaan hampaan pari saa heittää... hyväl tuuril hajoaa noillakin jo"

        En puhunut nyt ajoitusviivoista vaan kiristysrullan kireyden näyttävistä viivoista.


        "Jos sinun ohjeissa ei sitä säätökohtaa sanota, on ohje huono. Hihnan kireys säädetän moottorin olessa huoneen lämpöinen. Säätö tehdään jakomerkkien ollessa kohdallaan. Tarkistetaan pyörittämällä kampiakelia 2 kierrosta jolloin kireyden täytyy olla ok. Säätörullan säätökappaletta sitten säätäessä pyöritetään vastapäivään!
        Näin se ainakin tehtaan ohjeissä ilmoitetaan. Näitä Hynesin ja Hanesin pilipali ohjeita en ole koskan lueskellut. "

        Vastapäivään juu. Mutta se epäkesko kiristyssysteemi on mulla väännetty just siihen asentoon missä se eniten kiristää remmiä.
        Mun ohjeet ei tosiaan ole misään tehtaan korjaamokirjasta eli varmaankin puutteellisemmat mutta hyvä tietää toikin nyt.


        Mutta miten on yleensäkin ihan mikä vaan remmi niin jos rupeaa resonoimaan niin onko silloin liian kireä vai liian löysä??


      • Minä taas
        .............. kirjoitti:

        "ne merkki viivat ovat ajoituksia.. eli jos ne on vituillaan niin ei se voi normaalisti toimiakka.. maksimissaan hampaan pari saa heittää... hyväl tuuril hajoaa noillakin jo"

        En puhunut nyt ajoitusviivoista vaan kiristysrullan kireyden näyttävistä viivoista.


        "Jos sinun ohjeissa ei sitä säätökohtaa sanota, on ohje huono. Hihnan kireys säädetän moottorin olessa huoneen lämpöinen. Säätö tehdään jakomerkkien ollessa kohdallaan. Tarkistetaan pyörittämällä kampiakelia 2 kierrosta jolloin kireyden täytyy olla ok. Säätörullan säätökappaletta sitten säätäessä pyöritetään vastapäivään!
        Näin se ainakin tehtaan ohjeissä ilmoitetaan. Näitä Hynesin ja Hanesin pilipali ohjeita en ole koskan lueskellut. "

        Vastapäivään juu. Mutta se epäkesko kiristyssysteemi on mulla väännetty just siihen asentoon missä se eniten kiristää remmiä.
        Mun ohjeet ei tosiaan ole misään tehtaan korjaamokirjasta eli varmaankin puutteellisemmat mutta hyvä tietää toikin nyt.


        Mutta miten on yleensäkin ihan mikä vaan remmi niin jos rupeaa resonoimaan niin onko silloin liian kireä vai liian löysä??

        Jos se hihna näkyvästi lepattaa niin löysällähän se on. Liian kireä hihna taasen vinkuu ja ulisee hyvinkin surkeasti.
        Mikäli nokka-akselin asento tunnistin on irroitettu hihnaa vaihdettaessa, on sen ruuvit laitettava lukitusnesteellä kiinni. Irronnut ruuvi saattaa balanssin pikkusen heikoksi. Ensimmäisiä virhe tehtaalta oli ruuveiksi laittaa liian lyhyet ruuvit ilman lukitusta. Niitä tippui ja remonttia riitti. Muita vikoja ei nyt viitse ruveta luettelemaan. Niitä kyllä on jakopäässä, missä kaikki mahdollinen on jossain vaiheessa tehty valmistajan toimesta väärin.
        Mahottoman hyvä työllistäjä oli tämä X16XEL moottori. Vieläkin näen painajaisia venttilivarren kumien vaihdosta. Hajonneista jakopäistä. EGR-venttiileistä nyt puhumattakaan.


      • ..............
        Minä taas kirjoitti:

        Jos se hihna näkyvästi lepattaa niin löysällähän se on. Liian kireä hihna taasen vinkuu ja ulisee hyvinkin surkeasti.
        Mikäli nokka-akselin asento tunnistin on irroitettu hihnaa vaihdettaessa, on sen ruuvit laitettava lukitusnesteellä kiinni. Irronnut ruuvi saattaa balanssin pikkusen heikoksi. Ensimmäisiä virhe tehtaalta oli ruuveiksi laittaa liian lyhyet ruuvit ilman lukitusta. Niitä tippui ja remonttia riitti. Muita vikoja ei nyt viitse ruveta luettelemaan. Niitä kyllä on jakopäässä, missä kaikki mahdollinen on jossain vaiheessa tehty valmistajan toimesta väärin.
        Mahottoman hyvä työllistäjä oli tämä X16XEL moottori. Vieläkin näen painajaisia venttilivarren kumien vaihdosta. Hajonneista jakopäistä. EGR-venttiileistä nyt puhumattakaan.

        Samaa olen kuullut puhuttavan juuri tästä moottorityypistä että on huonoimmasta päästä ooppelin koneita. Sellainen tuli vielä mieleen tosta hihnasta kun se on jonkin verran öljyinen (jonkun akselin stefa tai venttiilikannen tiiviste vuotaa aavistuksen) niin voiko sillä olla tekemistä tämän väpätyksen kanssa?


    • ..............

      Vika löytyi kun purin jakopään. Vesipumppu oli autokorjaamossa asennettu väärään asentoon jolloin jakohihnaa ei saanut kiristettyä juuri lainkaan. Ja kun remmi pääsi vatkaamaan niin oli rikkonut kiristysrullasta sen jousisysteemin kappaleiksi jolloin hihna pääsi entistä löysemmälle. Ihme että auto edes kävi enää, oli nimittäin todella löysällä se hihna. No väänsin vesipumpun oikeaan asentoon ja laitoin uuden kiristinrullan ja hihnan ja kyllä rupesi kehräämään nätisti. Olis varmaan kuulunu sen autokorjaamon piikkiin toi korjaus ku vasta 6000 ajettu siitä kun ovat vaihtaneet hihnan mutta saipahan tutustuttua vectran sielunelämään nyt sitten itse.

    • Minä taas

      Onneksi olkoon! Olet juuri säästänyt selvää rahaa 1500-2500€. Vaikka täällä sekaviakin ohjeita annetaa, niin hommahan selvisi hienosti. Mitä luultavammin olet sen jakopään laittanut huomattavasti parempaan kuntoon kuin "korjaamon asentaja". Ihmetyttää vaan tuommoinen työnjälki miltään korjaamolta.

    • vilu4

      mikä korjaamo ettei vaa ollu ad hd

    • V.T.T

      tervehdys,,,laitoin kans just 98 mallin vectraan 1.6 kaikki jakopään härpäkkeet ja muuten ok,mutta ihmettelen että kun asensin kiristimen niin viisari oli siinä kolon kohdalla,,muttakun kiersin kaksi kierrosta niin viisari putosi aivan alkuasentoon,,silti remmi pysyy tiukalla,,,pitääkö vielä uusia kiristäminen,,auto on muutamaan otteeseen jo käynytkin ja hyvin käy mutta tuo viisari jotenkin hämää,,ettei si ajossa tee mitään temppuja se kiristin,,,,onko tietoo

      • ekotekki

    • Eläkeasentaja

      Jos ei ymmärrä mitä on tekemässä ja miten pitäisi tehdä. Kannattaa jättää tekemättä.

    • sussiki

      tää on se susi moottori
      tehtaalla laitettu liian pienet männät sylintereihin.
      Mulla meni 4 litraa öljyä 15000 matkalla.
      15000 lyhin hihnan vaihtoväli
      vesipumppu 2000km
      oulun autoliike joutu laittamaan tarvikepumpun kun ei hyllyssä ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe