Parhaimmat kivunlievityksen synnytyksessä`?

apaupua

Mitkä teillä on auttaneet parhaiten synnytyksessä?
Itse odotan toista ja kovasti mietityttää tää asia kun en halua sitä selkäpiikkiä,mikä sen nimi nyt olikaan(niin huonot kokemukset viime synnytyksestä kun kolme kertaa tökättiin piikki ja pyöriteltiin selässä ennenkun onnistui,seuraavat päivät alaselän luuta vihloi ja oli todella kipeä)

Mutta en kyllä ilman kivunlievityksiä usko selviäväni synnytyksestä, ilokaasun tahdon ehdottamasti,se auttoi viimeksi hyvin siinä avautumisvaiheessa...mutta onko muita kivunlievityksiä?? Pari kk vielä synnytykseen niin haluaisin valmiiksi jo vähän miettiä että mitä haluan...

26

1663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hj5r4ey

      vesi, suihkuna tai kylpynä
      kaurapussit tms. lämmittimet
      aqua rakkulat, vyöhyketerapia, erilaiset painelut kipupisteistä
      ilokaasu.
      kohdunkaulan puudutus,
      pudendaalihermon (kirjotusasua ei muista) puudutus,
      spinaalipuudutus,
      epiduraali

      Tuossa nyt ainakin muutamia vaihtoehtoja :D Minä olen käyttänyt melkein koko liudan kahdessa synnytyksessäni ja vannon epiduraalin nimeen, vaikka se vaikea onkin ollut laittaa minulle. Luulin kestäväni kipuja hyvin, vaa pyh ja pah mikä nössö siinä tilanteessa olin :D

    • Oma etu

      Epiduraalin onnistumisen hyväksi voisi odotusaikana (ja ennenkin sitä) malttaa olla kasvattamatta rasvapatjaa selkärängan päälle. On aika ymmärrettävää, että jos nikamat eivät edes tunnu selässä, niin niiden väliin laittaminen puudutusta on hankalaa. Samaten tatskat voivat aiheuttaa ylimääräistä hommaa.

    • doula

      Minua on parhaiten auttanut se, että olen tajunnut että minulla itselläni on jo omassa kehossani mahtava kivunlievitysjärjestelmä! Silloin kun synnytyksen hormonitoiminta toimii optimaalisesti synnytys on kyllä intensiivinen, muttei mitenkään kestämättömän tuskainen. Endorfiini- ja oksitosiinihumalaa voi tukea rentoutumisella, tuella ja kannustuksella. Pelko ja epävarmuus taas lisää adrenaliinia, mikä lisää kipua ja hidastaa synnytystä. Konkreettisesti se on itselläni tarkoittanut sitä että synnytyksissäni on ollut mukana turvallisia ihmisiä joihin luotan (puoliso, doula), olen liikkunut, äännellyt ja muutenkin toiminut niinkuin siinä tilanteessa on tarpeelliselta tuntunut, minua on hierottu, halattu, silitelty, kehuttu ja kannustettu. Itse olen vain rentoutunut ja antanut mennä. Amme on joka synnytyksessäni ollut vielä mahtavana rentoutumisen tukena.

      Tämmöisellä hyvällä kierteellä synnytys voi sujua niin etteivät puudutukset tule mieleenkään. Pelkkä kaurapussi tai lämmin kylpy ei kipuja vie, mutta ne voivat osaltaan auttaa synnyttäjää rentoon regressiotilaan jossa synnytys etenee, kipu lievittyy ja äiti ja vauva voivat hyvin.

      • .............

        Itse olisin toivonut ammetta tai liikkumista mutta kumpikaan ei oikeen onnistunut, kun synnytys oli käynnistetty. Olin jos missä johdoissa kiinni :/ Toivon että seuraavaa synnytystä ei tarvi käynnistää.


    • voi jessus

      "Epiduraalin onnistumisen hyväksi voisi odotusaikana (ja ennenkin sitä) malttaa olla kasvattamatta rasvapatjaa selkärängan päälle. On aika ymmärrettävää, että jos nikamat eivät edes tunnu selässä, niin niiden väliin laittaminen puudutusta on hankalaa. Samaten tatskat voivat aiheuttaa ylimääräistä hommaa."

      Kuule, joillain ihmisillä nämä nikamavälit voivat olla ahtaat, ihan sama painaako hlö 50 vai 500 kiloa!
      Minä esimerkiksi olen normaalipainoinen ja silti lääkäri joutui silti monta kertaa pistämään epi piikkiä, jotta se onnistuisi... Ja minulle tämä ko. lääkäri silloin sanoi, että muista sitten seuraavalla kerralla kun tulet synnyttämään, kerro että sinulla on ahtaat nikamavälit, niin tuskinpa sillä painolla on tässä asiassa mitään merkitystä. Kannattaisi mennä sinunkin uudestaa biologian tunnille. Ap:lle tsemppiä synnytykseen!

      • VeeÄmmmPeee

        Mitähän sinä oikein yrität osoittaa sepustuksellasi? Mitä tekemistä ahtailla nikamaväleillä on selkärangan liikaläskistä johtuvan epiduraalipuudutuksen hankaloitumisen kanssa? Yritätkö väittää, että koska sinulla on ahtaat nikamavälit, niin rasvapatjan kasvattaminen niiden päälle ei tekisi hommaa vielä vaikeammaksi? Vai että koska joillakin on ahtaat nikamavälit, niin sen vuoksi ylipaino ei muilla haittaa puudutuksen laittamista?

        Etkö yhtään mieti, mitä olet kirjoittamassa?

        Minä en tarvitse tämän johdosta lisää biologian tunteja. Sinä sen sijaan kaipaat kipeästi oppia loogisessa ajattelussa.


    • Hohhoijaa

      Etkö itse yhtään mieti?! Tämä henkilö tarkoitti, että ahtaat nikama välit vaikeuttavat epiduraalia laittoa vaikka olisit 40kg 170cm! Eli laiton hankaluuteen on muitakin syitä kuin läski.. Kaikki tietävät ettei raskausaikana muutenkaan kannata lihoa ylettömästi, ei siitä aina tarvitse jauhaa.

      • VeeÄmmmPeee

        Hohhohhhoijjaa. Jos puudutuksen laittaminen on hankalaa jo jonkun rakenteellisen asian vuoksi, on sitä suurempi syy välttää lisäharmeja, jollainen on mm. nikamien piilottaminen läskin sekaan. Se, että laiton hankaluuteen on olemassa muitakin syitä, ei tee tarpeettomaksi yrittää vaikuttaa niihin tosiin syihin. Vaikka kaikki tietävät, ettei raskaudenaikainen ylipaino ole hyväksi, niin mm. lehtien uutisoinnin mukaan ylipainoisuus on yhä yleisempää raskauden aikana. ja sille voi tosiaan tehdä itsekin jotain, nimenomaan itse, ei muut siihen pysty muuten kuin sitomalla ketjuilla seinään tai teippaamalla suun umpeen.
        http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2012100816174220_rb.shtml

        Nimimerkin "voi jessus" avautuminen omista ongelmistaan meni täysin ohi siitä kirjoituksesta, johon hän vastasi, siitä puuttui alkeellisin logiikka ja kaiken päälle hän lähti vielä oppimestaroimaan biologiantunneillaan. Tuollaista ajatuksenjuoksua (tai ennemminkin sen puutetta) ei voi kuin ihmetellä, ja sinä (tosin taidat olla sama henkilö) jatkat samaa linjaa...


    • kärsitty on!

      Ei mikään auta synnytyskipuihin. No epiduraalista ei ole kokemusta, ehkä se sitten.. en teidä.

      Aikanani kun minä sain kaikenmaailman kipulääkkeitä, ei yksikään vienyt kipua pois.. ne taisi olla vaan silmälumetta, sillä järkikin jo sanoo, että kipulääkkeillä pitäisi kipu viedä pois, mutta synnytyksissä yksikään minun saamista sitä ei vienyt.

      • kipuja?

        Niin, no synnytyksessä saa kivunLIEVITYSTÄ. Eli siitä voi päätellä, ettei kipuja saa täysin pois. Epiduraali vei kyllä mulla supistuskivut täysin. Ponnistusvaiheeseen se ei auttanut.
        Jäähän on tosi yksilöllisiä asioita, käsittääkseni hieman kipukynnyksestä kiinni, mutta vielä enemmän kudosten joustavuudesta.


    • okosok

      Mä sain synnyttäessä spinaalipuudutuksen, kun epiduraalia ei haluttu enää siinä vaiheessa laittaa. Spinaalipuudutus laitettiin siis vain yhdellä piikillä selkään, eli sinne ei laiteta mitään katetria mistä kipulääkettä voi lisätä kuten epiduraalissa. Spinaalipuudutus kestää 2-3 tuntia. Minulla se auttoi avautumisvaiheen kipuihin vieden supistustuntemukset vallan pois. Ponnistusvaiheessa sen teho oli jo päässyt lievenemään, ja sillon supistukset olivat sitten todi kivuliaita. Minulla puudutus aiheutti lisäksi tosi kovan tärinän ja sen lisäksi toinen jalkani meni ihan voimattomaksi että ei minulla ollut siihen mitään kontrollia. Kaiken kaikkiaan spinaalipuudutus oli ainakin minusta ihan ok kivunlievitys.

    • E....

      Minä en ees tajunnut synnytyksen aikana pyytää kivunlievitystä eikä sitä edes tarjottu. Oli muuta ajateltavaa. Näin jälkikäteen sanottuna: Luojan kiitos. Kätilöni käski ponnistaa jokaisen supistuksen aikana. Supistus auttaa lasta tuleemaan eteenpäin kohdunkaulaa pitkin. Sen jälkeen olen ihmetellyt, mikä niiden tarkoitus on. Miksi pitää estää lapsen ulostulo kivunlievityksellä??

      • no johan on

        No nyt on sinulla kyllä puurot ja vellit sekaisin. Hienoa, että itse koit mahdollisena synnyttää ilman kivunlievitystä. Kivunlievityksen tarkoitus ei todellakaan ole estää lapsen ulostuloa, vaan auttaa äitiä jaksamaan synnytys. Kaikki synnytykset eivät mene muutamassa tunnissa, eivätkä edes vuorokaudessa, vaan joskus synnytyksen kesto voi olla kaksikin vuorokautta. Jos synnytys etenee hitaasti, alkavat äidin voimat loppua ja rentoutuminen olla mahdotonta. Silloin kivunlievitys voi estää leikkauspöydälle joutumisen ja jouduttaa synnytystä. On totta, että jos epiduraali laitetaan väärään aikaan, se voi hidastaa synnytystä, mutta oikeaan aikaan laitettuna se jopa nopeuttaa sitä. Sitä paitsi, ei niitä kipuja niin paljon ponnistusvaihetta ajatellen pyritä lievittämään, vaan avautumisvaiheessa. Ihanko oikeasti sinä ponnistit koko avautumisvaiheen? Epäilen.


      • Synnytys..

        käsittää aika paljon muutakin kuin ponnistusvaiheen. Onkohan itselläsi edes kokemusta koko synnyttämisestä, sen verran erikoinen kirjoitus.


    • emilia^^92

      itselläni auttoi epiduraali erittäin hyvin siihen ponnistus vaiheeseen saakka, ilokaasusta taas ei ollut mitään hyötyä, synnytys vain nopeutu epiduraalin myötä. (avauduin hetkessä)

    • Puudutteet auttavat

      Jos haluat synnyttää ilman suuria kipuja, kannattaa ottaa se mielestäsi kamala epiduraali. Kaurapussit, ammeet ja muut hömpät saattavat auttaa niillä, joilla on helppo ja vähemmän kivulias synnytys, mutta en pitäisi niitä varsinaisesti kivunlievityskeinoina.

    • kassu

      Yks asia tuli mieleen, et kannattaa harjoitella rauhallista hengitystä kun jotain puudutusta annetaan. Auttoi mulla koska kun keho on ns.rennompi kivun kestää paremmin.

    • minun kokemukset:

      Esikoisesta sain ilokaasua josta silloin tuli vain paha olo joten sen hylkäsin aika nopeaan sekä kohdunkaulanpuudutuksen, joka oli hyvä eikä laitto sattunut ollenkaan, tehosi noin tunnin jonka jälkeen sain spinaalin ja se oli kyllä todella hyvä, laitto ei sattunut ja vaikutus alkoi heti.
      Kuopuksesta sain ilokaasua(ei paljo apua) ja kohdunkaulanpuudutuksen jonka laitto sillä kertaa sattui aivan saatanasti, lisäksi ei edes tehonnut koska kaulaa ei ilmeisti ollut jäljellä (näin lääkäri sanoi kun kysyin miksei auta mitään) pyysin taas spinaalin ja se oli aivan yhtä mahtava kuin viimeksikin, heti loppui kivut joten spinaalin puolesta kyllä liputan vaikka selkäpiikki onkin, ja aina sen saa paremmin/helpommin paikalleen mitä enemmän saat selkääsi sykkyrälle jotta nikamavälit aukeavat lisäksi selkään ei jää mitään letkua roikkumaan niinkuin epiduraalissa.

    • teeeens varma apu

      Tens-laite!!!!!!! Ihan ehdottoman hyvä kivunlievityskeino! Suosittelen lämpimästi :)

    • jiu2

      Minulla eivät saamani kipulääkkeet auttaneet, ei kohdunkaulanpuudutus, eikä epiduraali. Tuli aikamoisena yllätyksenä, että niinkin voi käydä.
      Ammeeseenkaan en päässyt kun lapsivedet oli mennyt. Ilokaasusta sain sentään vähän apua.
      Nyt yritän etsiä tietoa lääkkeettömistä kivunlievitysmuodoista, vaikka aiemmin ajattelin niiden olevan yhtä tyhjän kanssa. Tens-laite kiinnostaa. Mietityttää vain miten sen käyttö onnistuu ilokaasun kanssa. Onko kellään kokemuksia?

      • Tara4

        Tens-laite voi olla selässä samalla kun käyttää ilokaasua. Tens-laite on todettu hyväksi tavaksi LIEVITTÄÄ kipua avautumisvaiheessa. Joku sanoi tuossa aikaisemmin, että hänen mielestään lämpöpussit jne. eivät lievitä kipua, mutta totuus on, että mikä tahanasa tekeminen lievittää kipua. Se on sitten eri asia, kuinka paljon mikäkin tekeminen auttaa kenelläkin. On myös synnyttäjän omasta asennoitumisesta kiinni, mistä saa lievitystä kipuihin.

        Jotta synnyttäjän keho erittäisi synnytystä edistävää oksitosiinihormonia se tarvitsee kipuviestin. Esimerkiksi varhaisessa vaiheessa laitettu epiduraali tai amme ennen 5 cm saa synnytyksen herkästi lopahtamaan juuri tästä syystä. Keho ei tiedä, että sen kuuluisi synnyttää..


    • Yllättynyt

      Akupunktio auttoi avautumisvaiheen kipuihin mukavasti. Kätilöni itse ehdotti akuneuloja. Onnistuin jopa vähän torkahtamaan akupunktion ansiosta. Huono puoli oli, ettei akupunktion vaikutus toiminut kovin pitkään. Lisäksi sieltä täältä törröttävät neulat vähän haittasivat kääntyilyä.

      Epiduraalipuuduts oli pettymys. Se vähän vähensi kipua, muttei mitenkään merkittävästi. Yritin kysyä, onnistuiko puudutus. Kuulemma onnistui. Ei siltä tuntunut.

    • ammattisynnyttäjä ;)

      Mulla ehdoton ykkönen aina ilokaasu, kakkosena että doula hieroo niskoja, hartioita, käsiä.

    • J;ohanna

      Minua kanssa häiritsi se, kun ei päässyt enemmän liikkumaan kun joka hemmetin paikassa roikkuu piuhaa, jopa alapäästä että täytyi johonkin pötsiin pissiä siinä kaikkien keskellä kun ei enää vessaan päässyt. Sain epiduraalin joka toimi loistavasti, eikä vienyt tuntoa jaloista yhtään. Eli epiduraali oli minusta paras ja suorastaan taivaallinen sen kivun keskellä.

    • s.t1

      Epiduraali ja spinaali. Siis ne on ne jotka mulla on aina oikeesti auttanu. (2 ekaa epiduraalilla ja 3spinaalil)
      Ilokaasu oli yhtä tyhjän kans ja puhdas happi taas vähä helpotti oloa kun se puhalsi ihanan viileetä naamaan, mutta ei se kipuja vähentäny.

      Spinaali vei kyllä ponnistuksen tarpeen mutta 3. raskaus oli sillon ja osasin kyllä työntää kun käskettiin. En usko sen pidentäneen ponnistus aikaa kun se ei kestäny kun 8 min.

      Molemmat puudutukset on auttanu aina niin hyvin ettei oo tullu kipeetä kun tikattu ja istukan työntäminen on menny aina siinä vauvaa ihmetellessä. Ilman kipuja.

      Niin ja olen kyllä ylipainoinen, mutta ei kertaakaan oo ollu ongelmia puudutusten laittamisessa. Lääkäri osas hommansa. Ainut olin minä. Kun supisteli niin että en millään olis ollu selkä kaarella paikallani. Kenenkään aikana.Siinä on mies ja kätilö saanu pitää jalkoja ja päätä paikoillaan...

      Nyt jännitän koska taas pääsee tosi toimiin. RV38 6 ja mahdottomasti supistelee, ei vaan tuu läheskää tarpeeksi kipeetä. Isoon mahaan vaan alkaa jo kyllästyä!

    • vali vali

      Oli synnytys menetelmä syöksynä tai tunteja ponnistellessa. sektiona tai alateitse. Nykyään onneks on kivunlievityksiä vaikka kuinka paljon ja ihmisen kipumuisti melkoisen lyhyt. Synnytetty on kautta aikojen niin kyllä nykysynnyttäjillä on parhaat mahdolliset eväät siihen.

      Nykyään tiedämme sukupuolen ja lähes terveydentilan etukäteen jos niin tahdomme.

      Joten turhat rutinat pois!!! ja täyttäkää maa lapsilla =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1812
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1245
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      261
      935
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe