Olen käynyt Viron koiratarhalta ostamassa aivan ihanan saksanpaimenkoiran. Oli noin vuoden vanha ja maksoi jopa 40€, oli kaikki rokotukset ja passi ja siru.
Koira on ollut mulla nyt vuoden ja kasvanut täysin kiinni muhun. Olen todella tyytyväinen päätökseeni etten ostanut pentua vaan annoin kodin kodittomalle.
Olin myös apulasta etsinyt, mutta kukaan ei suostunut myymään aikuista sakua kerrostaloon. Viron tarhalla ne ei edes kysynyneet asutko okt:ssä.
koira tarhalta
64
2398
Vastaukset
- Hienoa
Onneksi olkoon! Onnistuneen valinnan tunnut tehneen. Outoa, ettei sakemannia ole myyty kerrostaloon. Sakuja on paljonkin kerrostaloissa ja hyvin menee.
Aktiviteettejä saku kaipaa olipa asuinolot mitkä tahojaan.- Priima yksilö.
Joo ostakaa vaan virolaisilta koiratarhoilta.
Alle 10% koirista asiat ovat kunnossa.
Yli 90% rokotukset, sirut ja passit ovat väärennettyjä.
Niitähän voi tehtailla tuosta vaan ja viro on edellä kävijä väärennösten suhteen, oli kyseessä vaate, meikki, tupakka tai mikä vaan.
Silloin kun koira irtoaa 40 eurolla, että on rokotukset, passi ja siru, pitäisi hälytyskellojen laulaa.
Mutta aloittajahan paljasti tyhmyytensä jo aloituksessa. - koira on koira
Priima yksilö. kirjoitti:
Niitähän voi tehtailla tuosta vaan ja viro on edellä kävijä väärennösten suhteen, oli kyseessä vaate, meikki, tupakka tai mikä vaan.
Silloin kun koira irtoaa 40 eurolla, että on rokotukset, passi ja siru, pitäisi hälytyskellojen laulaa.
Mutta aloittajahan paljasti tyhmyytensä jo aloituksessa.On tietysti hyvä jos passit jne ..krääsä on kunnossa,...mutta tärkein on että koira on kunnossam dotettu, ja tuki-ja liikuntaelimistöltään terve... jos koiralla ei harrasta näyttelyitä,, jotka maksavat 40- 80 € - näyttelyltä..niin on aivan se ja sama miten paljon väärennetyt paperit ovat, eihän itse koiraa voi väärentää!
Koira on ensikertaa nähdessä sellainen kuin on 10 v päästä samanlainen.
Lihakset ja luusto muuttuvat hyvän ravitsemuksen vuoksi hyvään suuntaan...mutta koira on sama.
Jos rokotukset on väärennetty, niin 40 ,e koiralle mielellään hankkii rokotuksen suomesta, ei koira siihen hajoa, vaikka olisi rokotettukin.
Papereilla ei ole mitään merkitystä, jos harrastaa koiran kanssa itse kotona. Vain jalostuksessa asialla olisi merkitystä, ei muutoin.. jos nyt pennut joku rekisteröisi...
Huijaus ei vaikuta itse koiraan, .. ruokinta puutokset ja liikkumattomuus ..ne vaikuttavat koiraan. -- terv. tietävä voi vietävä - en ikinä usko
Mutta aloittajahan paljasti tyhmyytensä jo aloituksessa.Nuo todistukset ovat väärennöksiä jos koira maksoi 40e. Ei sillä saa edes todistuksia, saati sitetn vielä koiraa siihen lisäksi.
- hukkasuden
Mutta aloittajahan paljasti tyhmyytensä jo aloituksessa.Aika väärin arvoitu prosentti;)
- ranskanbulldog
Mutta aloittajahan paljasti tyhmyytensä jo aloituksessa.itse ostin ranskan bulldogin venäjältä.tosin myyjä asuu lahdessa. on ihan terve ja iloinen vesseli.ja kolme kertaa halvempi kuin suomessa myytävät.eläinlääkärin tarkastuksessa suomessa kaikki ok.kaveri osti suomen kennelistä samanlaisen. kuoli kolme vuotiaana, seuraavan osti ukrainasta. hän nyt jo viisivuotias
- oma miel
Älkää hyvät ihmiset ottako noita koiria sieltä tarhoilta. Antakaa rahaa niiden lopetukseen ja hoitoon muuten.
- iuyjk
Taidat olla vähän yks oikoinen .
- ytfghbnn
iuyjk kirjoitti:
Taidat olla vähän yks oikoinen .
siis yks oikoinen viesti oli tarkoitettu oma miel kommentiin . hyvä että edes yksi koira sai hyvän kodin.
- adoptiotessu
Onnea aloittajalle! Oman koirani olen ottanut Pietarista ja päivääkään en ole katunut. Kaikin puolin terve ja iloinen koira :)
Oma miel: Katukoirakin voi olla kotikoira, ja sitä ne useimmiten haluavatkin olla. Tuskimpa itsekään asuisit kadulla vapaaehtoisesti. Ja voivat olla jopa parempia kuin että ottaisit pentukoiran itselle. Ainakin minun koirani on osoittanut sellaista lojaalisuutta ja uskollisuutta minua kohtaan mitä en saanut aiemmalta koiraltani. - hieno homma
kyllä kora kodin tarvitsee.on erittäin hieno asia kun rokotukset ja lääkärin tarkastukset sirutukset kunnossa.oman koirani sukujuuret venäjältä isän isä ja norjasta emän emä.on sellainen yhdistelmä metsäkoirana että koskaan ei ole meillä ollut sellaista koiraa,kun vihellän tai hihkaisen ja näytän kädellä metsään ja metsässä koira ymmärtää minne mennä,itse en sen kummemmin ole edes opettanut on viisas jo syntyessään.jos nyt joutuisin hankkimaan koiran olisi paljon mahdollista että hakisin venäjältä tai virosta jos ei suomesta löytyisi.ei sillä ole suurta merkitystä missä koira on syntynyt vaan tarve muuttaa hankkimispaikan.
- loppu lähenee
olisko sinun lopettaminen hieno juttu,annetaan sinun lopetukseen rahaa ja maailma pelastuu.vai huoliiko sinut syömään,kun ei itselläkään ole ruokaa.mummo hirtti nallen kun söi lasten ruuat.olisko sun kohtalo sama jos söisit lasten ruuat
- landella asuva
adoptiotessu kirjoitti:
Onnea aloittajalle! Oman koirani olen ottanut Pietarista ja päivääkään en ole katunut. Kaikin puolin terve ja iloinen koira :)
Oma miel: Katukoirakin voi olla kotikoira, ja sitä ne useimmiten haluavatkin olla. Tuskimpa itsekään asuisit kadulla vapaaehtoisesti. Ja voivat olla jopa parempia kuin että ottaisit pentukoiran itselle. Ainakin minun koirani on osoittanut sellaista lojaalisuutta ja uskollisuutta minua kohtaan mitä en saanut aiemmalta koiraltani.joopa joo 5 vuotta on ollu viipurin koirista tuotu mastiffi ja rotikan sekotus eikä päivääkää vaihtas pois alku oli hiukan oletettu ku ties koiran taustaa eli kulkija luonteeltaa ja ruokaa pitää saada ku on nälkä elikkä eka päivä yksin kotona 1 koko leipä 1 kilo omppui katos parempii suihi mut sitten kun huomas et ruokaa saa kax kertaa päiväs ni ei tarvi enää omin nokkinee mennä hakemaa . hyvää jatkoa vaan kaikille jotka ottaa tarhoilta koiria muistakaa mitkä olosuhteet on ollu ennen tarhalle pääsyä elikkäs ei kattoa ei ruokaa eikä paljon sellasta kaveria joka rapsuttelee kivittäjiä ja ohikulkevia potkijoita kyl riittää
- tämä on totuus
Ottakaa hyvät ihmiset koira tarhalta. Jos et ota, ja sulla on tilat, olet paha ihminen,
joka ei tee hyvää eläimille.
Muistakaa äidit: " henki on aina parempi pelastaa kuin tappaa se".. olipa henki joko koiralla, tahi syntymättömällä lapsella!
- hmmh
Itse ajattelin kesällä hankkia katukoiran Venäjältä. Viipurin koirat ry:stä. Siellä moni suloinen ja huono onninen koira tarvitsee pikaisesti rakastavaa kotia ja sellaisen haluan tarjota! Nyt elämäntilanne ei salli koiraa (muutto edessä, voi olla liikaa stressiä) mutta kesän alussa on suunnitelmissa antaa kulkukoiralle koti. :)
- gzgz
Koiran otto tarhalta on ihan ok, mutta muistakaa ihmeessä hommata koiralle rokotukset ja varsinkin madottaa se! Vaikka tarhalta olisi vakuutettu että kaikki on kunnossa ei se sitä välttämättä ole; veljeni hankki juuri about kuukausi sitten koiran Virosta, ja eivät sen kummemmin sitten tarkastelleet kun kaiken vakuutettiin olevan hoidettu. No, muutama päivä myöhemmin koira oli kuolla syötyään siankorvaa: koira oli täynnä matoja, niitä alkoi tipahdella suolen kautta uloskin. Ei muuta kuin eläinlääkäriin ja tehokuurit päälle, samoin rokotukset. Tähän mennessä hoito on syönyt noin 500e mutta onneksi koirakin on jo toipumaan päin. Täytyy vain toivoa etteivät madot ole ehtineet maksaan tai keuhkoihin asti tekemään vahinkoja...
Eli tottakai tarhalta voi koiran hakea, mutta tosiaan tarkistakaa/tarkistuttakaa eläimen kunto! - Niin Mutta
Meillä on venäjältä tuotu koira. On ollut jo kolmevuotta tosi ihana koira, mutta. Koira on rokotettu ja todettu terveeksi ja onkin terve. Meille kuitenkin tuli Suomesta rotukoiran pentu, sille tuli omituinen suolisto sairaus, ei mitkään lääkkeet tehonneet. Syynä sairauteen oli Venäjältä tuomani koiran virus joja tarttui pentuun. Aikuinen koira ei oireile mitenkään, kantaa virusta piilevänä mutta pennulta se vei hengen. Miettikääpä sitä.
- N&N- team
Hei. Minäkin otin kaksi koditonta koiraa (sisarukset) mutta Suomen alueelta. En ole katunut, mutta olen huomannut, että suhde koiriin muodostuu hitaammin kuin jos ne olisivat olleet pennusta asti minulla. Ne kyllä pääosin tottelevat, vaikka joissakin toiminnoissa on vielä vähän hiomista. Eivät ole tuhonneet paikkoja eivätkä tehneet tarpeitaan sisälle. Asuimme ensimmäisen vuoden niiden kanssa kerrostalossa ja nyt puolisen vuotta rivitalossa.
Aion mahdollisesti vielä tulevaisuudessa ottaa kodittoman koiran, mutta en vielä vuosiin. Nyt haluan nauttia elämästä näiden kanssa =) - Ryo-chan
Noita katu- ja kulkukoiria ulkomailta hankittaessa kannattaa myös varautua kaikkeen. Ajatus on toki hieno antaa koti koiralle, joka sellaisen on jossain vaiheessa elämäänsä menettänyt ja asuu nyt tarhalla, mutta todellisuus voi olla erittäin karua. Kannustan ihmisiä harkitsemaan kodin antamista kotia vaihtavalle tai kodin menettäneelle koiralle, mutta lähtökohdat on otettava huomioon. Ensimmäiseksi koiraksi tarhalta ei kannata koiraansa hankkia, sillä ongelmia voi esiintyä ennemmin tai myöhemmin, jopa vuoden tai parin jälkeen vaikka niitä ei alkuun olisi ollutkaan. Rahaa saattaa koiraan palaa enemmän kuin uskoisikaan, tai vaihtoehtoisesti koiran aiheuttamiin vahinkoihin kotona (syödyt sohvat, tuhotut seinät ja ovienkarmit tms.).
Vaihtoehtoja toki kannattaa punnita ja miettiä mikä on se paras itselle. Säälistä ei eläintä sovi ottaa, siitä ei seuraa yleensä kuin ongelmia. Jos kuitenkin kokee olevansa valmis niin henkisesti, fyysisesti kuin taloudellisesti koiran hankintaan tarhalta, niin mahtava juttu. Asiaa kuitenkin kannattaa harkita ja puntaroida erittäin tarkkaan, sillä tarhoilla asuvien koirien taustoista ei monistakaan pystytä sanomaan juuta eikä jaata ja tulokas on näin ollen melkoinen mysteeri uudelle omistajalleen. Paikalliselta (eestiläiseltä) kasvattajalta kuultuna: Niin kauan kun suomalaiset hakevat näitä "reppana"koiria niin kauan niitä on. Syynä se, että koira on huoletonta hylätä koska hylkääjä luottaa siihen että se "otetaan huostaan" ja tuodaan esim suomeen. Eli tämä pelastaminen edesauttaa katukoirien lisääntymistä. ja sama pätee myös näihn espanjasta tuotuihin.
- olli
Mitä vinkuintiaaneja täällä valittaa koirientuonneista,hain itsekkin koiran virosta maksoin 40 ilman sirua se oli 1,5 vuotias sakunarttu joka nyt täyttää 9 vuotta ,teetin sillä suomessa pennut jotka pidin itse.Ulkomailta tuodaan paljon eläimiä suomeen hölmönpää on tuoda jotain eksoottisia eläimiä jotka kuolevat ensimmäisillä pakkasilla jos pääsevä ulos.
- Maikkik
Ihan niin kuin Virosta todella menit koiran ostamaan. No hyvä sentään, ettet ostanut koiraa torilta.
- mikä maksaa?
Hö? Eihän koira muutu siitä ostaako sen talon katolta, torilta tai torin takaa... ainut on että pitää osata ostaa koira, joka on terve.. tai se on saatavissa terveeksi. Mutta vaiika 40 € koira kuolisi, niin vahinko on pieni.
Ja sehän oli tään väännön tarkoitus että niiden toivottais kuolevan...Jos Virosta saa koiran 40 € lla..niin suomessa se maksaisi 400 €uroa.. vai?
- dingo3
Tekisi mieli kysyä noista "siruista", joista lähes kaikki mainitsevat. Jos koiralla on ID-siru on sillä myös identiteetti ja omistaja jäljitettävissä. Sirutettu koira ei ole yleensä kulkukoira.
Jos koiralla on siru, eiköä sen omistajaa aiotaa etsiä?
Ja jos koira tuodaan kulkukoirana Suomeen, niin mihin helvattiin tuota sirua tarvitaan? Mikä onnen tae se on?
Kertokaapa kulkukoiran ostajat, mihin sirua käytätte?- animalsrescue
Suomessa on oma sirujärjestelmä. Sirun voi joko päivittää suomalaiseen, tai sitten esim. espanjalaisen sirun tunnuksen voi ilmoittaa eteenpäin eläinlääkäriin, vakuutusyhtiölle, rescue-järjestöille, mutta ilman yhtenäistä kattavaa järjestelmää siitä ei ole parasta mahdollista hyötyä. Jos eläin katoaa vieraalla paikkakunnalla, on omistajan oma aktiivisuuden varassa enemmän että eläin löytää takaisin, kuin sirumerkinnän jolle ei ole tietoja. Onneksi verkon kautta moni karkulainen löytää takaisin omistajalleen.
Omat ulkolaista sirua kantavat koirani ovat ainakin sirun numeron osalta ilmoitettu vakuutusyhtiölle, eläinlääkäriasemalle, sekä rescuejärjestön tietokantaan. Lisäksi omistajan tiedot kulkevat mukana nimilaatassa. - animalsrescue
animalsrescue kirjoitti:
Suomessa on oma sirujärjestelmä. Sirun voi joko päivittää suomalaiseen, tai sitten esim. espanjalaisen sirun tunnuksen voi ilmoittaa eteenpäin eläinlääkäriin, vakuutusyhtiölle, rescue-järjestöille, mutta ilman yhtenäistä kattavaa järjestelmää siitä ei ole parasta mahdollista hyötyä. Jos eläin katoaa vieraalla paikkakunnalla, on omistajan oma aktiivisuuden varassa enemmän että eläin löytää takaisin, kuin sirumerkinnän jolle ei ole tietoja. Onneksi verkon kautta moni karkulainen löytää takaisin omistajalleen.
Omat ulkolaista sirua kantavat koirani ovat ainakin sirun numeron osalta ilmoitettu vakuutusyhtiölle, eläinlääkäriasemalle, sekä rescuejärjestön tietokantaan. Lisäksi omistajan tiedot kulkevat mukana nimilaatassa.päivittämisellä tarkoitan siis ulkolaisen sirun vaihtamista suomalaiseen.
- adoptiotessu
Kulkukoirat ovat sirutettu vasta kiinniottotilanteen jälkeen :) Tietenkin sirutetut, kiinniotetut koirat venäjällä ja virossa jäljitetään omistajilleen, mutta sirutusasteet taitaapi olla sielläpäin vähän eri luokkaa mitä suomessa.
Esim. jos koira tuodaan venäjältä kuten oma tapaukseni, niin rajaeläinlääkäri tarkastaa koirat rajalla ja jos koiralla ei ole sirua tai sirunumero ei täsmää eläinpassiin, se käännytetään takaisin. En tiedä onko sama taktiikka käytössä eu-maiden välisissä siirroissa. Venäjä kun ei kuulu eu:n alueeseen ja eläinpassi siru vaaditaan. - tomica
en mihinkään mutta kertoman mukaan se on sirutettu ja lemmikki passi on missä on sirun tiedot!
- animalsrescue
Jos koira on terve ja saa terveen paperit (voi käyttää myös itse eläinlääkärillä, eikä luottaa tarhan todistuksiin), kannattaa ehdottomasti harkita löytökoiran ottamista. Usein koirilla on pelkoja tai haasteita, jotka vaativat aikaisempaa kokemusta elämistä ja olosuhteet jotka palvelevat koiraa - ei omistajaa. Minulla on ollut monia rotukoiria, ja rescue-taustaisia seropeja. Itse olen hakenut 3 koiraa Espanjasta. Olen aina viettänyt useamman viikon tarhalla tutustuen sen toimintapoihin, sekä koriin. Olen myös tarkkailut valitsemaani koiraa ja viettänyt sen kanssa aikaa, sekä kävelyttänyt tms. ennen kuin olen tehnyt valintani. Tarhan eläinlääkärin (ellei ole ollut suomalainen) lisäksi olen aina käyttänyt koiran terveystarkastuksessa sekä ulkomaanpäässä, että vielä tulotarkastuksessa Suomessa. Mitään terveysongelmia ei ole koskaan ilmennyt. Eroahdistusta on ollut odotettavissa, mutta sitä lievittää ihmisen lisäksi toisen koiran seura, sekä turvalliset päivärutiinit.
Itse voin lämpimästi suositella sekarotuisia koiria ns. löytöeläintarhalta. Ne ovat olleet terveimpiä, iloisempia ja elämänhaluisempia kuin rotukoirani. Se kiitollisuus, jonka koira uudelle omistajalleen ilmaisee päivittäin on jotain sanoinkuvailematonta. Itse olen kiitollinen jokaisesta yhteisestä hetkestä, jonka saan koirieni kanssa viettää. Ovat antaneet paljon iloa ja positiivisyyttä elämääni.
Olen toiminut 18 vuotta myös eläinsuojelutyössä resurssieni mukaan, toimitamme tavaralahjoituksia Romaniaan, Espanjaan, Kreikkaan sekä Kanarialle - ja teemme yhteistyötä kahden suomalaisen eläinsuojeluyhdistyksen kanssa. Suoraa rahaa emme ulkomailla lähetä vaan lääkkeitä, antibiotteja, sidetarvikkeita, peittoja, kaulapantoja, leluja, ruokaa, tms. lakanat ja fleecehuovat ovat helposti hyödynnettäviä tavaroita. Koirien lisäksi olemme auttaneet kissoja, frettejä, aasia, hevosia sekä poneja. Tuen myös rahallisesti olemalla kummi kahdelle vanhalle eläkepäiviään viettävälle espanjalaiselle aasille. Oma apuni on pieni pisara meressä, mutta koen sen arvokkkaaksi. Jokainen voi auttaa tavallaan, olipa apu sitten rahallista, tai pelkästään asenteisiin vaikuttamista. Jokainen eläin on arvokas ja ansaitsee hyvän elämän. - Kimmo
Miksi koiraa ei sirutettaisi, lastutetaanhan autojakin.
- Koiraa kattoo
Miltä tarhalta kävitte koiran hakemassa? Voisitteko laittaa yhteystietoja/nettisivujen osoitteita jotta voisi itsekin käydä katsomassa?
Hyvä jos löytyi kelpo koira.Ihmettelen vaan miksi ihmeessä pitää etsiä koiria pitkin eurooppaa,onhan noita kotia vailla olevia täälläkin.
Minusta tuollainen tuontikoira on aina lupaus noille pentutehtaille ja "koiraväärentäjille",että kyllä me ne ostetaan.- UusiKotiKoiralle
Minusta on hienoa, että kotia tarvitsevat koirat uuden kodin saavat. Olen kuitenkin aika lailla sitä vastaan, että niitä koiria tuodaan ulkomailta. Meillä on täällä Suomessakin uutta kotia kaipaavia koiria. Aloitetaan se hyväntekeväisyys ihan näistä omista nurkista.
Yksi ja hyvin merkittävä syy vastenmielisyyteeni ovat nuo sairaudet, joita ulkomailta tulleet koirat meille tuovat. Meiltä jo pois kitkettyjä tauteja tulee takaisin niiden mukana. Ja mikä kauhea esimerkki oli se, että taudinkantajana ne itse selviävät, mutta tartuttavat muita koiria, jotka sitten kuolevat.
Minä annan aina kodin jo vanhemmalle eläimelle. Niillä ei ole niin kova kysyntä, mutta minua ei ikä haittaa. Otin juuri kesäkuussa 11-vuotiaan koiran . Terve ja ikäisekseen varsin reipas yksilö, joka leimautui minuun jo alle kahdessa kuukaudessa.
Lisäksi kun ottaa koiran täältä Suomesta, saa hyvinkin tarkan selvityksen koiran taustoista - ei siis tarvitse ostaa sikaa säkissä. Tarvittaessa voi olla yhteydessä entiseen omistajaankin, kuten minä olen ollut. Mulla on aivan upea, lähinnä Länsi-Siperian laikaa oleva 7 1/2 vuotias poikakoira Viipurin tarhalta. Hyvin on sopeutunut kerrostaloon. Tuli sieltä puolivuotiaana. Olga tekee hyvää työtä Viipurissa. Siellä on paljon kodittomia. Maksoi muistaakseni n. 150 e, johon sisältyi pino lääkärintodistuksia, rokotukset, kuljetukset yms. Hyvän luontoinen koira, paras kaverini. Kiltti, sosiaalinen, terve. Jos nyt pitäisi ottaa uusi koira en ollenkana epäröisi. Ellei rodunjalostus, näyttelyissä menestyminen yms. ole tärkeitä asioita mieluumin sitten voi tarjota kodin jo olemassaolevalle koiralle. Näissä löytyy valikoimaa...:-)
-Pentti- Merja-Kristiina
Kiitos kaikille ihanille ihmisille, jotka olette ottaneet näitä koiraraukkoja kuluista huolimatta koteihinne eläinkodeista. Koira on uskollinen ja kaipaa toveria - hoitoakin joskus, mutta antaa uskollisuudessaan kaiken takaisin. Kyllä tarhaltakin voi saada ihan kivan koiran. Ja kiitos, että käytätte niitä eläinlääkärissäkin. Ihailen teidän hyväsydämisyyttänne luontokappaleita kohtaan! Kaikkea hyvää uusille koiranomistajille ja koirillenne myös!!!
- jennaxxxx1
Koiran hankkiminen ulkomailta on riski, ja monesti erittäin kallis projeksi. Itse adoptoin koiran Virosta 6 vuotta sitten. Vähän aikaa kotiutumisen jälkeen koiralla todettiin sikaripunkki, rahaa meni yli 1000e. Nyt vajaa viikko sitten koira kuoli 9-vuotiaana hieman mystisesti vakavaan anemiaan (tutkimuksiin ja hoitoon paloi taas 1000e rahaa, tuloksetta). Eläinlääkäri epäili kuolinsyyksi leukemiaa tai jotain tautia, minkä se on Virosta mukanaan tuonut.
En haluaisi puhua rahasta kun on rakkaan lemmikin terveydestä kyse, mutta edullisuuden vuoksi ei kannata ulkomaista löytökoiraa ottaa (tai ihmisille mainostaa), olen kuullut lukuisia tarinoita missä rahaa on palanut tuhansia euroja.
Kun aikanaan uuden koiran otan, en valitettavasti uskalla ottaa enää koiraa ulkomailta, vaikka kuinka mieli tekisi elämä pelastaa. Se kannattaa myös ottaa huomioon, että vaikka koira vaikuttaa ammattilaistenkin mielestä täysin terveeltä, on riski, että koira kantaa tietämättämme vakavaa tarttuvaa tautia. Suomessa on tautien osalta tilanne käsittääkseni melko hyvä, eli on todella kyseenalaista vaarantaa tätä tilannetta tuomalla koiria ulkomailta Suomeen. Oma koiranikin on vieraillut koirapuistossa ja leikkinyt pentujen ja aikuisten koirien kanssa ja saattanut tartuttaa näitä koiria.
Myös Suomessa lopetetaan päivittäin koiria, ja ihan turhaan. Suosittelen tekemään hyvää kodittomien koirien eteen täällä Suomessa, ja tehdä esim. rahalahjoituksia ulkomaille. suomen eläinsuojeluyhdistysten sivuilla on jatkuvasti kodittomia koiria, samoin yksityisillä ihmisillä.- jaana651
Itse pelastin nuorelta tytöltä 4 kuukautisen isoksi kasvavan sekarotuisen pennun. Koira oli tytön hoivissa aliravittu, tutkittaessa pahasti lonkkavikainen. Rahaa meni eläinlääkäriin jolloin 2-3 röntgenkuvausta ja fysikaaliseen hoitoon. Puolessa vuodessa ei 1000 euroa näihin riittänyt. Erikoislääkärille oltiin menossa lonkkaleikkaukseen (n. 600 euroa) mutta kuvattaessa ilmeni että olikin jo pitkälle kehittynyt luusyöpä. Sain pitää koiraa 10 kuukauden ikään saakka.Ainut hyvä puoli asiassa oli että sain pelastettua tytön huonolta hoidolta, rahan menetys oli sivuseikka, aina se raha eläinlääkäriin löytyi. Tässä oli kyseessä Suomessa syntynyt keltaisessa pörssissä myyty koira.
Onnea vaan aloittajalle! :D
Isäni luota löytyy myös n. 4-vuotias sekarotuinen narttukoira, joka on haettu Virosta Rekku Rescuen avulla, mutta oli ennen isälle tuloa yhden toisen suomalaisen luona (joka käsittääkseni alkujaan adoptoi kyseisen koiran), mutta joutui luopumaan ihan muista syistä koirasta ja päätyi isän luo. Luonteeltaan kiltti ja tottelee eikä ollut mitään ongelmia. Koiralla taitaa olla hieman huonoja kokemuksia vanhemmista miehistä, kun pelkäsi ensi alkuun ukkiani eli isän isääni (ei ollut mitenkään aggressiivinen jne. ukkia kohtaan), minkä me ollaan epäilty johtuvan siitä, että todennäköisesti joku vanha juoppo on ehkä lyönyt tmv. koiraa ennen Suomeen tuloa, mutta vaikea sanoa näin jälkeen päin, mikä on syy. Nykyään koira on hyvää pataa ukkini kanssa.
Näin lopuksi voin sanoa, että kyllä minäkin voisin ottaa tarhasta löytökoiran. Tosin tällä hetkellä tilanteeni on sellainen, ettei koiraa voi pitää. Siihen asti tyydyn tuohon edellämainittuun sekarotuiseen ja äidin luona asuvaan melkein 2-vuotiaaseen kultaiseennoutajaan.- Löytyykö Siru
Hienoa että sait hyvän kuiran. Älä liiemmin kuitenkaan revittele näillä sirulla, passilla ja rokotuksilla. Myös Virossa on virallista kenneltoimintaa. Siru luentaan ja tietoja koirasta? Verikokeilla selville onko rokotukset annettu?
Mutta eihän niin väliä, näyttelyyn tuskin halajat.
Halvalla ei saa parasta, eikä aina kalliillakaan.
Aikuinen (ulkolainen) koira on sika säkissä ostettu.
Joskus siellä säkissä on oikeasti hyvä sika. - belle ja sebastian
Äkää hyvät ihmiset RAAHATKO niitä Rakkejanne tänne ulkomaita Tauteja levittämään! jokainen maa hoitakoon RAKKIONGELMANSA ITSE! Suomessa jo muutenkin liikaa kaikenmailman karvaturreja! Lemmikeistä näkee omistajan Narsismin parhaimmillaan! Nyt on muotia RETOSTELLA että minulla on tämmöinen erikoinen rakki joita ei ole suomessa kuin muutama! voi vittu sentään! ps. koirista saa mahottoman hyvät kintaat!
- werkkari1
Koira = onko se ihmiselle sopiva leikkikalu ? Tuntuu kuvottavalta kun eläin laitetaan "tanssimaan " ihmisen pillinmukaan elävä lelu .
En tiedä miten kehtaat edes sanoa noin :D Onko itselläsi ollut/on koiraa? Otappa haastava koira ja jätä kouluttamatta! Silloin varmasti huomaat kuinka tärkeää koiran on "tanssia ihmisen pillin mukaan" koirat ovat laumaelämiä ja tarvitsevat johtajan. jotkut koirat voivat jopa ahdistua jos heillä ei ole laumanjohtajaa johon luottaa ja jota kuunnella miten pitää toimia. Ihmisenä sinun kuuluu olla koirallesi rauhallisen itsevarma johtaja. Ajatteleppa vaikka susilaumaakin....! Hohhoijaa nyt..
- resque
Minulla on kohta 11-vuotias paimenkoirasekoitus joka tuotiin Virosta yksi-vuotiaana.
Koiralla on huonot lonkat mutta parempaa ja viisaampaa koiruutta en olisi millään rahalla voinut saada kuin tämä kaveri!
Vuottakaan en antaisi pois enkä vaihtaisi näyttelypuudeliin.
Käytin tosin heti Suomessa el.lääkärillä ja rokotukset ym. laitettiin ajantasalle passista huolimatta. - JaViNi
Meidän perheessä oli myös vuosia sitten Virosta tuotu koira, joka kuitenkin kuoli onnettomuudessa. Tällä hetkellä kotoa löytyy kaksin kappalein espanjalaisia. Koiria "etsiessä" seurailin myös suomen löytökoirasivuja jne mutta päädyin kuitenkin ulkomailta ottamaan. Omiin tarkoituksiin ei löytyny sopivaa täältä. Koirat ovat kaikki olleet perusterveitä, ystävällisiä ja valmiiksi kastroituja.
- osmotin
Aika rohkeeta, jos on siru niin ootko varma et se on tän koiran siru? tullut muutamii siruja jotka ei todellakaan pidä paikkaansa :(
- annnnna.
Hommasin oman otukseni Pelastetaan Koirat ry:n kautta. Ennen koiran saamista minut haastateltiin tarkkaan ja mietittiin yhdessä koiran ottamisen plussia ja miinuksia. Ensimmäiseksi koiraksi en olisi kyseistä tapausta saanut. Mutta siis aivan mahtavan koiran sain, nyt 3 vuotta asunut mun luona eikä oo tartuttanu suomalaisiin puhdasrotusiin rabiesta, vaikka moni niin kuvitteleekin löytökoirista. Toiset myös kuvittelee, että löytökoiran ottaminen ja pentutehtailun tukeminen on sama asia, mutta niillä ei oo mitään tekemistä keskenään. Koiran ei myöskään tarvi olla puhdasrotunen ollakseen ihmisen paras kaveri. Ja sterkkauksen ja kastroinnin puolella oon vahvasti, jos ei kasvattajaks aio; helpottaa huomattavasti elämää eikä tuu vahinkopentuja, jotka mahdollisesti täytyy lopettaa, jos niille ei löydykään kotia.
- Eesti koer
Tervehdys!
Kyl se vaan niin on et koirat on ihan samanlaisia Virossa kuin täällä Suomessakin. Suomen ongelma on käsittämättömiksi nousset pentujen hinnat. Ei oikeesti mitään tolkkua, vaan puhdasta rahastusta ja pentutehtailua suureltaosin.
Meillä on tällähetkellä vielä neljä koiruutta, joista kolme on kotoisin virosta. Vanhin jo 14 vuotias. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia sensuhteen mikä on koiran synnyinmaa.
Noniin, sitten eläinlääkärikokemuksiin. Tämä vanhin koiruus on jo jonkinverran sairastellut viimeaikoina.
Käytimme koiran Suomessa kahdella eläinlääkärillä, jotka kumpikin olisivat antaneet lopetuspiikin koirallemme. Matkustimme sitten Viroon kyselemään mitä siellä tehtäisiin tässätilanteessa. Koira tutkittiin ja sille annettiin lihaksia rentouttava rokote. Lisäksi koiraa hierottiin puolisentuntia nivelistä.
Toimenpiteestä on nyt jo aikaa runsaasti, eikä koiralla ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen liikkumisessa.
Suomen eläinlääkärit veloittivat kumpikin yli satasen pelkästä tutkimuksesta, mutta Virossa kustannukset jäivät 25 euroon. Passiin tuli kaikki merkinnät lääkityksestä ja kaikki meni virallisesti oikein.
Suomessa on kyllä ilmanmuuta pätevä eläinlääkärikunta, mutta heidän toimintansa on mielestäni mennyt liian liukuhuhnamaiseksi toiminnaksi. Varmaan heilläkin on liian kiire ajatella potilaitaan yksilöllisesti jokakerta.- Ryo-chan
Koirien hinnat on täällä Suomessa kyllä varsin korkealla, mutta mielestäni 1000-1500€ koirasta, joka on sirutettu, eläinlääkärin tarkastama, rokotettu, madotettu ja hoidettu muutoinkin hyvin kasvattajansa toimesta, on pieni summa, jos sen koiran todella haluaa. Tuo summa kun ei pidä sisällään pelkästään koiraa vaan myös kasvattajan tuen ongelmatilanteissa - ja muutoinkin - ja vastuuntuntoinen kasvattaja myös tukee rahallisesti isompien ongelmien sattuessa (esim. piilokives, nuorena ilmaantuneet vakavat sairaudet), jolloin asian kanssa ei ole yksin.
Toki se kertarykäyksenä tuntuu isolta ja pahalta summalta, mutta eipä sen koiran pitäisi olla mikään heräteostos muutoinkaan. Koiraa harkittaessa on hyvä pistää säästöön ja säästää koko sinä aikana kun harkitaan, punnitaan mistä ja keneltä hankitaan ja millainen hankitaan aina siihen hankintahetkeen asti.
Ihmisten pihiys johtaa pentutehtailuun, joka näkyy poikkeavan edullisina hintoina pentumarkkinoilla. Virosta ja Espanjasta hankitut koirat omalla tavallaan lisäävät pentutehtailun kannattavuutta, sillä ne osoittavat edullisille koirille olevan kannatusta.
On toki hienoa, että ihmiset haluavat antaa koiralle uuden kodin ja elämän, mutta niin tehdessään asiaa pitää harkita tarkkaan.
Oma koirani on tullut minulle kodinvaihtajana Suomen rajojen sisäpuolelta. Suomalaiselta kasvattajalta on koiruus lähtöisin ja vaikka en suoraan kasvattajalta koiraa ostanutkaan, olen erittäin kiitollinen ja tyytyväinen kasvattajalta saamaani tukeen koirani kanssa.
Olen toisinaan itsekin miettinyt koiran hankintaa ulkomaisilta koiratarhoilta, mutta jollain tasolla en tuota toimintaa kuitenkaan tahdo koiraa ottamalla kannattaa. Suomessakin on kodittomia koiria ja koteja vaihtavia enemmän ja vähemmän ja vaikka hinta sitten kovempi olisikin. Ylempänä UusiKotiKoiralle kiteytti asian varsin hyvin.
Toivotan kuitenkin onnea ja jaksamista koirienne kanssa itse kullekin oli perheen karvakuono lähtöisin mistä oloista tahansa :)
- sie8
kyllä, uskon. meillä on jo koditon koira Pietarista.. se on jo koht 4 v meillä. ihana terve ja älykäs tyttö )) sekarotuinen, mikä on mun mielest paras rotu !
Meillä myös pietarista koditon..ollut noin 2v. kovia kokenut koira josta ei välttämättä tule koskaan normaalia kaikessa mutta ensimmäinen koirani ja aivan paras, vaatii vaan vähän ymmärrystä :D
- Silja-Alice
Minullakin oli kerran sekarotuinen koira - oli puhdasrotuisen mäyräkoiran ja ilmeisesti jonkun toisen puhdasrotuisen todella kaunis sekoitus. Koirani oli tosi kiva ja virkeä kuin mikä. Sekarotuinen on usein vilkas ja seurallinen. Sen kauneuden vuoksi monet kyselivät innostuneina mikä rotu se on, johon eräs Speden kaltainen sukulaismieheni alkoi vastailemaan: "Irakin setteri"! Täydestä meni. Siitä on jo vuosikymmeniä, mutta koira pysyy mielessäni iäti. Se ei muuten sairastellutkaan koskaan - oli ihan pienestä pitäen meilä kotikoirana.
- Rodesian koira 3v
Itselläni on myös virosta tuotu koira.Oli silloin 1,5v nyt kohta 3v Käytiin suomessa eläinlääkärissä heti kolmenpäivän päästä kotiuduttuamme Passi ok rokotukset ok siru ok Kaikki kuten oltiin luvattukkin Ihana Rodesian-koira
Ei kaikki ole epäluotettavia - snowcloud
Itse otan varmaan koiran espanjasta. Olen monta kertaa sinne soitellutkin. Kiva, kun ihan suomella pärjää, tarhan omistaja on suomalainen.
- Rakastan koiraani
Minulla on eläinsuojelun kautta tullut huonoissa oloissa kasvanut koira. Koiraressu on sairastanut paljon ja olen häntä paljon saanut käyttää lääkäreissä. Kuitenkaan en kadu, koska ajattelinkin , että huonosti kohdellulla koiralla voi olla sairauksia enemmän kuin hyvän hoidon alusta asti saaneella koiralla. Koirani on suomalainen ja rekisteröity rotukoira kennelissä kasvanut. Entinen omistaja on nyt eläintenpitokiellossa, koska hoiti koiria todella huonosti. Koirat olivat ilman ruokaa ja juomaa, eivät saaneet ulkoilla ja ulostivat lattialle ja nukkuivat ulosteidensa päällä.
Koira voi nyt hyvin kun lääkitys on kunnossa ja kipujen tullessa annan heti lääkkeen. Koiralla on ihana luonne - enkä kadu. Elämme päivän kerrallaan. Tietysti olisi ollut hyvä, jos koira olisi ollut terve, mutta niin ei aina vain ole - ei varsinkaan silloin, jos koira tulee huonoista oloista. - paakta
otettiin ressuresguen kautta pentu 6 vuotta sitten emä virolainen pennut synty suomessa. Ei vois kiltimpää ja hyväluontoisempaa koiraa toivoa.
- jklooiio
niiinkö
- koiriakoiriakoiria
olet tehnyt hienon teon ihan kokonaisuudessaa:)
tarjoat kodin sille jolla sitä ei ole,
samalla myös otit valtaisan riskin mutta senhän sinä jo tiesit tietysti koiraa hommatessasi :)
tää maailma on nii täynnä koiria ja kissoja ja suomessa ei ole katukoira ongelmaa mikä taas on monessa muussa maassa.
jos joku haluaa tarjota kodin oikeesti kodittomalle koiralle tai uuden paremman elämän niin hattua nostan.
riskistä puhuessani tarkoitin juurikin koiran terveyttä,mutta myös sitä miten se soputuu uuteen ympäristöön ja elämään ihmisen kanssa.
huono elämä on varmasti jättänyt koiraan jälkensä ja vaikka ongelmia ei ilmene vielä nyt niin niitä saattaa tulla.
mutta tän nyt tietää jokainen joka kadulta tullutta aikuista koiraa alkaa miettimään kotiinsa.
makso se koira mitä tahansa niin sillä ei ole merkitystä vaan sillä että joku ihana ihminen hsluaa pelastaa koiran.
rokotukset ym.saadaan kuntoo suomessa ja eipä kukaan taida koiraa pelastaa näyttelyiden voitto ym silmissään ;)
kaikkea hyvää aloittajalle ja hänen koiralleen :) - Näin on...
Olen sitä mieltä, että jos koiralla on passi, siru ja kaikki muut paperit, ja koira itse on hyväluontoinen, niin kyllä sen voi ostaa vaikka kiinasta. Tärkientäthän on, että koira on terve, ei aggressiivinen ja iloinen koira. meilläkin on ollut yksi sakemanni virosta, ja kasvatamme niitä vieläkin. kyllä useimmat Virosta ostetut koirat ovat ihan kunnollisia ja kilttejä.
- pietaristarakkaansai
Minunkin koira tullut pietarista ja sain siitä parhaan kaverin ikinä. Se on aina rinnallani ja kaikkialla kuljetaan yhdessä. se ymmärtää minua ja minä sitä!! Vois lopettaa kaikki pinnalliset tehtailut niin saisivat kodittomat karvaturritkin rakastavan kodin. Ja oli koira mistä maasta tahansa niin hyvän kaverin ja perheenjäsenen siitä voi saada jos vaan jaksaa nähdä vaivaa. Pentutehtailijat ja ns. jalostajat ovat minun mielestäni vain rahanahneita ja kapeakatseisia typeryksiä!!!
- Ryo-chan
Todellisilla vastuuntuntoisilla kasvattajilla ja jalostustyötä tekevillä ei ole se raha ensimmäisenä mielessä vaan koiran terveys, rodun kehittäminen parempaan suuntaan, hyvät vastuulliset rakastavat kodit pennuille ja rakkaus eläimiin. Jos koiria kasvatellaan miten sattuu, luonnevikaiset ja muutoin sairaat yksilöt pääsevät periyttämään geeninsä, jolloin lopputuloksena on kaaos.
Kannatan itse vakaasti roturisteytyksiä, jotta erinäisiin rotuihin saataisiin takaisin sitä elinvoimaisuutta mitä niissä on aikoinaan ollut. Nykyisin jalostus menee monilta osin aivan liian pitkälle ja monilla kasvattajilla valitettavasti kimaltelevat ne eurojen kuvat verkkokalvoilla.
Joillekin kasvattajille valitettavasti se raha on suurin motivoija, sitä ei toki käy kieltäminen. Näitä kasvattajiakin voi toki välttää ja suosia kasvattajia, jotka välittävät enemmän koiristaan kuin rahasta. Tiedän kasvattajia, jotka tosiaan kasvattavat selvästi vain rahankiilto silmissään ja myyvät koiria sille, joka nyt sattuu kyselemään ottamatta huomioon rodun vaatimuksia ja haastavuutta. Onnekseni tiedän myös niitä, joille tärkeämpää on hyvät kodit pennuille ja rodun vieminen jalostuksella eteenpäin parempaan suuntaan. Nämä kasvattajat eivät näe ongelmaksi sitä, jos pentu tai useampi jää pidemmäksikin aikaa kotiin tai vaikka lopullisestikin, jos sopivaa kotia ei löydy. Sellaisia kasvattajia pitäisi olla enemmän, tai oikeastaan, kasvattajien pitäisi olla juurikin sellasia, ei rahanahneita pentutehtailijoita, joille koiran arvo mitataan vain rahassa. - sakumamma
höh, minä olen kolme sairasta koiraa ostanut Suomesta ja täydellä hinnalla vielä kaiken lisäksi... Yhdestä on kyllä luvattu korvauspentu jos haluan
ehkä on ollut epäonnea matkassa, mutta ei todellakaan sakut ole terveemmät Suomessa kuin muualla maailmassa - viron koirapentu
huomio kaikki !!!
koiran siruttaminen ja passin kanssa ja rokotukset 7000eek,joten laskekaa siitä onko koira oikeasti sirutettu ja asiat kunnossa.
itse myyn koiran pentuni viron ja ei ole hinnalla pilattu a25 egee.ilman sirua ja rokotuksia ainoastaan matolääke annettu. ja hinta on tuollainen,koska uros on puoli sekarotuinen ja narttu sirulla.
tämä on uusin tieto eyu-säännöistä,että pentu jolla toinen vanhemmista on sirulla,on alahinta tuo 25 euroa ,ainakin virossa.jos molemmat on ilman sirua,niin hinta voi olla vasikka yksi euro. - 2+12
Oletteko huomannut että tämä on SAKSANPAIMENKOIRA palsta!!!!!!Sekarotusille on ihan omansa, jossa voitte käydä näitä keskustelujanne toinen toistaan paremmista koiristanne.
- sie8
ootko huomannut että kyse on koirasta. eli se, joka omistaa saksanpaimekoiraa voi kyllä myös textata tääl
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035