ADDko?

eerika___

Heippa vaan! Olen hiukkasen hukassa itseni kanssa... En jaksa juuria myöden nyt tänne selvitellä kaikkea, mutta olen saanut viimeisen 10vuoden aikana 3masennus diagnosia sekä kerran 2suuntaisen diagnosin... Lääkkeitä olen kokeillut joka kerta (seromex, sertralin ja nyt viimeisimpänä efexor yhtä en muista enää) vaan niistä ei tunnu olevan mitään apua. Kärsin vaikeudesta keskittyä mihinkään, olen nyt 27v ja vieläkään en ole saanut yhtäkään ammattikoullua käytyä loppuun, vaikka 5 nyt jo menossa, mielenkiinto vaan loppuu jossain välissä yhtenä syynä taitaa olla se että en pärjää kokeissa koska en muista mitään lukemiani/ opiskelemiani asioita, vaatii hirveää ponnistelua vastata edes k/e väittämiin koska joudun jokaisen sanan tarkkaan miettimään ja lukemaan kysymyksen useaan kertaan ennenkuin tunnun sen ymmärtäväni...

VAI...

Olenko vain yksinkertaisesti laiska, tyhmä ja saamaton?

10

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ymmärrystä

      Ehdottomasti kannattaa mennä kunnon tutkimuksiin neurologille tai psykiatrille ja selvittää ADHD.n mahdollisuus koska oireesi siihen viittaavat.Pojallani on adhd diagnoosi,nyt 20v.Lisäksi on masennusta ja ahdistuneisuutta....kokeillut 3.a eri masennuslääkettä eli mirtatsapiini,cipralex ja viimeisimpänä optipar mutta mistään lääkkeestä ei ole ollut yhtään mitään apua.ADHD lääkkeestä hyötyisi mutta nyt kuulostaa siltä ettei tuon ikäiselle enää kirjoteta consertaa.On menossa psykiatrille ja sit näkee kuinka käy.Miten masentunutta adhd potilasta sitten hoidetaan jos mitkään masennuslääkkeet ei kert.kaikkiaan auta????!!!!

      • Eerika___

        Noniin... Saa nähdä kuin käy... eilen sitten varasin ajan yksityiselle neuroligille, ja tänään on meno... Haluan saada elämäni ja asiani kuntoon, jospa täältä löytäisin ratkaisun siihen miksi käyttäydyn näin. Päätin illalla värkätä "oirelistan" mukaani koska tänään en enää tilanteen tullen muistaisi kertoa kaikkea... kunhan vaan muistan ottaa listan mukaani :D


    • pekkakivi

      Oletkos löytänyt tälle foorumille jo?

      http://adhd-aikuiset.org/bbs/index.php

      Tuttua tekstiä. Mulla erinäisiä masennus ja ahdistus diagnooseja vuosien varrella, ja kaksisuuntaisen epäily. Cipramil, Sertralin, Efexor, Lamictal nyt ainakin kokeiltu. Pelastus on ollut add diagnoosi ja lääkitys pari vuotta sitten. Opiskelukin on nyt melkein lasten leikkiä. ;)

    • Eerika___

      Kiitos teille asiallisista kommenteista :) En ole Pekkakivi vielä, täytyypi käydä :)
      Muttamutta, oih ja voih vai sanoisinko jippii. -Nyt lääkäri reissu takana, heti alkuun kun kerroin mitä itse epäilen totesi lääkäri että hänellä ei ole lupaa diagnosoida tarkkaavaisuushäiriöitä tai jotain, ja ei voisi minua auttaa.. en enää muista tarkalleen mitä hän sanoi... ja minun täytyisi kääntyä jonkun muun puoleen, hän kuitenkin suostui (olisin minäkin sillä hinnalla) kuuntelemaan asiani kun sitä pyysin ja pyysin että hän kertoisi oman mielipiteensä minusta. Noh kun olimme saaneet asiat puhuttua ja kerroin koko historiani hän sanoi että hänen mielestään kyseessä on adhd... Ja sanoi yrittävänsä josko saisi minut lähetteellä neuropsykologille, eli nyt vain odottamaan onnistuuko :)

    • ei ymmärrystä

      OMPA TOSI HIENOA ett asia selvisi ja sinua ymmärrettiin ja toivon mukaan saat tarvitsemasi adhd-lääkkeen jos omasta mielestäsi sitä tarvitset eli oireyhtymä vaikeuttaa huomattavasti elämistäsi ja suoriutumistasi arjesta ja haasteista.Meidänkin tapauksessamme kyllä käännymme yksityisen puoleen jos kunnalliselta psykiatrilta ei apua tule!!!!

    • Eerika____

      Kyllä! Toki vielä tarkemmat testit tehdään, (julkisella puolella eli siinä kestää) mutta kai minä nyt vielä olen valmis odottamaan, oonhan odottanu tätä koko ikäni siitä asti kun kuvitittelin vain olevani harvinaisen tyhmä ja laiska, jospa nämä itsetunto ongelmatkin helpottais sitten. Lääkitys auttaisi elämääni että selviytyisin päivittääisistä askareista, malttaisin mennä nukkumaan illalla enkä vasta sit ku muut heräilee töihin, saisin tehtyä tärkeät asiat jotka vaikuttavat elämääni suureltaa osin niinkuin ammatin hankkiminen ja laskuista ja kodista huolehtiminen.

    • ei ymmärrystä

      Olet niin oikeassa....hoitamaton ADD/ADHD vaikeuttaa TODELLA paljon elämää.Tiedän sen kun poikani rämpimistä katson ja yritän parhaani mukaan auttaa.Juuri tuo että ihan tavalliset kotityötkin jää tekemättä ja raha-asiat jatkuvasti retuperällä.Ei jaksa keskittyä mihinkään eikä tehdä muuta kuin sellaista joka kiinnosaa.Monikaan tätä oireyhtymää ei ymmärrä....pidetään vaan laiskana luuserina.Ja kun asiat ei luista,siitä iskee juurikin itsetunto ongelmia,masennusta ja ahdistusta!!!!Toivon sydämmestäni kaikkea hyvää sinulle ja jospa se elämä lähtisi luistamaan kun oikeanlaisen avun saat.TSEMPPIÄ;))))

    • Eerika____

      Kiitos, samoin tsemppiä sinne

    • TyhjäPäääää

      Hei kaikille.

      Ammattiin valmistuminen ja uusi työ toi eteen niin valtavia ongelmia suoriutumisessa, että mieleen nousi onko tämä normaalia? Miksi kahtena päivänä viikossa suoriudun erittäin hyvin ja saan siitä kiitostakin, mutta seuraavana päivänä kaikki tarkkaavaisuus on poissa ja teen valtavasti virheitä sekä putoan kärryiltä jatkuvasti?! Päässä "kohisee", en ymmärrä mitä luen tai mitä minulle sanotaan ja se on valtavan ahdistavaa. Vaikka kuinka teen yksityiskohtaisia muistilistoja en kykene niitä noina päivinä käyttämään. Olen lähiesimies asemassa ja sellaisessa ko ongelmat nousevat varmasti vähitellen esteeksi työssä suoriutumiselle. Onkin jo tullut mielihalu hakeutua takaisin vähän helpompaan työhön, jossa hallittavana on pienempiä kokonaisuuksia.

      Ihan kuin teistä monella, minullakin on diagnosoitu masennus, myöhemmin kaksisuuntaisuus..yhtään maniajaksoa ei ole. Koheltamista senkin edestä, raha-asioiden sotkemista ja päihteilyä - nyt ne ovat olleet jo vuosia hoidossa ikääntymisen myötä, En ole saanut vastetta millekään bipo lääkkeelle, joten itseäni on aina epäilyttänyt koko diagnoosi.

      Nyt yhtäkkiä silmiin osui näitä ADHD:n oireita, kun koetin etsiä netistä tietoa vaikeuksiini. Minä olen lisäksi mahdottoman epäsosiaalinen vapaa-ajallani, minulla ei ole yhtään ystävää koska en jaksa olla kenenkään kanssa tekemisissä. Sellainen on liian työlästä, en jaksa pitää mielenkiintoa yllä. Työssä ihmissuhteet toimivat, vaikken etsiydykään minkäänlaiseen kaveruuteen kenenkään kanssa.

      Päätin ottaa yhteyttä heti huomenna psykiatriini ja keskustella tästä asiasta. Pelottaa vaan jos hän pitää keskustelun avaustani jonkinlaisena osoituksena hypomaanisesta vaiheesta, silloinhan ihmiset usein saavat kaikenlaisia päähän pistoja. Tai jos hän pitää minua "alati sairaana" kun mikään diagnoosi ei tunnu osuvan kohdalleen. Yhtä hämmentynyt olen kaikesta itsekin, olisi hienoa saada jonkinlainen tieto ja rauha elämään sen myötä. Tietäisi mistä on kyse ja osaisi sitten sen mukaan elää.

      Sitä vaan mietin, että pystyykö noista stimulantteja edes kokeilemaan ihmisellä, jolla oireilua on epäilyt kaksisuuntaisuudeksi. Olisi kamalaa pamahtaa johonkin maniaan lääkekokeilun takia..

      Kaikille voimia oireitten kanssa ja kuitenkin ihanaa joulun odotusta :)

    • pekkakivi1

      Tosta kaksisuuntaisepäilystä...ex-psyki sanoi, että varsin yleistä on ennen adhd dg saada bipo dg tai epäily. Niin kuin mullakin.

      Mulla lekuri oli selvästi erittäin varovainen lääkekokeilujen kanssa eikä ensimmäisenä ollut tarjoamassa psykostimulanttia kokeiluun. Mun kaksisuuntais-epäilu aikoinaan syntyi siitä, että Efexoria käyttäesssä mulle tuli mania/hypomania. Ennen sitä ei (kai) ole ollut eikä sen jälkeen. Nykyinen psyki kyllä sanoi, että alttius maniaan on olemassa, vaikka vänkäsin vastaan. ;D Anyway, nyt stimulantit olleet käytössä pari vuotta, isoillakin annoksilla, eikä tietoa maniasta. :) Kerran kyllä annoksen noston yhteydessä taisin pari viikkoa olla todella lievästi psykoottinen, mutta tasaantui olo kun kroppa tottui isompaan annokseen. Lekurille en uskaltanut tästä kertoa, kun pelkäsin että lääkkeet lähtee kerta laakista. :/ Tästä on yli vuosi eikä sen koommin ole moista ollut.

      Tsemppiä tyhjäpää sulle - toivottavasti saat haluamasi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe