Olen huomannut, että jotkin koiranomistajat täällä puhuessaan ovat salanneet koiransa rodun. Esimerkiksi usein on sanottu näin: "Koirani rotua en kerro, ettei tule vääriä käsityksiä rodusta". -Tällainen on mielestäni outoa, sillä kun asian esittää tuolla tavalla, niin sehän jo itsessään herättää ja ruokkii epäluuloja entisestään.
Mielestäni on myös hieman hassua sanoa "ettei tule vääriä käsityksiä". Kuinka niin vääriä käsityksiä? Uskoisin, että monessa tapauksessa, jossa koiranomistaja sanoo "en kerro koirani rotua, ettei tule vääriä käsityksiä rodusta" -kyseessä voi olla esimerkiksi Rottweiler tai Dobermanni. Mielestäni esimerkiksi kyseisten rotujen kohdalla ei ole ns. vääriä käsityksiä. Jokainen, joka on kyseisistä roduista tietoa etsinyt (ihan virallisilta eri koirarotuihin erikoistuneilta tahoilta) sekä kuulemiensa ja lukemiensa uutisten perusteella käsityksensä muodostanut, on mielestäni yhtä oikeassa. En yritä lietsoa mitään vihaa tai epäluuloja kyseisiä rotuja kohtaan. Ihmettelen vain, miksi esimerkiksi näistä roduista hyssytellään?
Kaikissa roduissahan on niin kilttejä, lempeitä yksilöitä, kuin hankalia, aggressiivisiakin yksilöitä. Ikäväähän se on, että esimerkiksi Rottweilerit ja Dobermannit ovat usein olleet otsikoissa huonossa valossa joidenkin häiriintyneiden yksilöiden hyökättyä toisten koirien tai jopa lasten kimppuun. Mutta eihän tuollaisten tapaustenkaan kohdalla ole mitään "vääriä käsityksiä" rodusta. Surullista, mutta totta, että tuollaisia tapauksia on valitettavasti ollut juuri Rottweilereiden ja Dobermannien kohdalla paljon. Eihän se poista sitä tosiasiaa, että kyseisissä roduissa on paljon myös kilttejä ja lempeitä yksilöitä.
Kaikissa koiraroduissa on niin hyviä kuin "huonoja" yksilöitä. Mielestäni turhan hyssyttelyn voisi siis lopettaa, sillä se vain herättää ja ylläpitää niitä ns. "vääriä käsityksiä", joita ei edes todellisuudessa ole olemassakaan.
Rotu "salaisuus" ?
32
292
Vastaukset
- Bullipoju
Sepä vain! Minä mietin ihan samaa tuossa erään henkilön kanssa keskustellessani. Miksi siinä on niin hirveän salaista minkä rotuinen koira siellä kotona pyörii? Siis eihän sillä monessakaan tapauksessa ole mitään merkitystä mutta se että pitää erikseen alkaa mainitsemaan että ei ole aikomuksena kertoa rotua koska "tulee väärinkäsityksiä" tms., on minusta todella outoa. Ja sekin jos asiaa oikeasti kysyy niin ei suostuta vastaamaan. Miksi?
Itse olen todella kiinnostunut koirista ja koska asun pienellä paikkakunnalla, ei täällä todellakaan pääse kaikkien rotujen edustajia näkemään joten minusta on vain mukava oppia uutta roduista, varsinkin jos on kyse jostain ei niin rodulle ominaisesta käyttäytymisestä tai sellaisesta käyttäytymisestä joka ehkä onkin rodulle ominaista mutta sitä ei kuuluteta missään yleisesti.
Minun tämän hetkisen rotuni tietää jo nimimerkistä ja olen huomannut että on todella kätevää sisäyttää oma rotunsa nimimerkkiin niin ei tarvitse sitä sitten erikseen alkaa kertomaan. Se ei kuitenkaan kerro minun täydellistä "rotuansiolistaani" joten sen kanssa sitten tulee sillä tavalla ongelmia kun ihmiset sitten kuvittelevat että olen tutustunut vain tähän tiettyyn rotuun.
Mutta kyllä sillä rodun kertomisella on joskus merkitystä jos keskustellaan esim. tietyn koiran käytösongelmista tai koulutusasioista. Kaikkiin rotuihin kun ei päde samat asiat.- sfggsfgg
Provoja lähes kaikki viestit täällä ovat. Suurin osa niistä on provoja, joissa keskustelija väittää omistavansa jonkin tietyn rotuisen koiran. Kun tänne voi vapaasti kirjoitella mitä lystää, jokainen voi esittää ja keksii päästään mitä kirjoittaa. Koko itseään täällä salaillaan, kun kirjoitellaan itsestään aina vain eri nimimerkeillä ja eri henkilöinä. En ole huomannut kenenkään väittävän, etteivät he suostu kertomaan koiransa rotua, vaan he valehtelevat koiransa rodun tai sitten eivät osaa päättää minkä rotuisen koiran mistajaa esittäisivät.
- AvoimuusKunniaan
sfggsfgg kirjoitti:
Provoja lähes kaikki viestit täällä ovat. Suurin osa niistä on provoja, joissa keskustelija väittää omistavansa jonkin tietyn rotuisen koiran. Kun tänne voi vapaasti kirjoitella mitä lystää, jokainen voi esittää ja keksii päästään mitä kirjoittaa. Koko itseään täällä salaillaan, kun kirjoitellaan itsestään aina vain eri nimimerkeillä ja eri henkilöinä. En ole huomannut kenenkään väittävän, etteivät he suostu kertomaan koiransa rotua, vaan he valehtelevat koiransa rodun tai sitten eivät osaa päättää minkä rotuisen koiran mistajaa esittäisivät.
Oletpas sinä "sfggsfgg" epäluuloinen kun kuvittelet niin monen täällä kirjoittelevan keksittyjä asioita.
Itse uskon, että suurin osa täällä kirjoittelee ihan aidosti kiinnostuneina asioista, joista he tietävät tai haluavat tietää jotakin. Ainahan niitä provoilijoita muutama foorumeilta löytyy, mutta uskoisin, että todella harva jaksaa oikeasti alkaa höpöttää mitä sattuu. Mutta kuten sanoin, suurin osa varmasti on täällä ihan oikealla asialla.
Bullipoju, mukava kuulla että en ole ainoa, joka on tätä aihetta ihmetellyt :) Salailu on tosiaan outoa. Roduista kun keskustellaan, niin olisi hyvä kertoa aina avoimesti omasta rodustaan ja kaikesta siihen liittyvästä.
- 20 euroa per kerta
Omistajien uskontoa myös hyssytellään, lestadiolainen esim saa juoksuttaa elukkaansa ei-uskovien naapurien pihoilla meillä päin. Herrarotu luulee olevansa lain yläpuolella siihen asti kun poliisi kaartaa pihaansa ja korjaa ajatusharhan. Nää on ihan ryssiä nämä maalaiset.
- Minpin4Ever
Minustakin on harmillista ettei haluta kertoa rotua. Monessa aiheessa se on oleellinen tieto. Saisi useampi tehdä kuten Bullipoju ja minä ja loistaa nimimerkissään rodulla ;)
- sishkebab
Voisiko siihen liittyä tunnistetuksi tulemisen riski?
Siis että henkilö tunnistetaan täältä ja irl. juttujen perusteella? - -
En tiedä liittyykö varsinaisesti aiheeseen, mutta täällä ihan ehdottomasti rotu salataan juuri tuon tunnistetuksi tulemisen riskin vuoksi. Itsellä harvinaisempi rotu ja pienet piirit kun pyörii, niin haluan pysyä netissä anonyyminä. Sitten jos haluan keskustella asioistani rodun harrastajien kanssa käännyn heidän puoleensa, täällä minua ei tarvitse tunnistaa. Tunnistaminen ei ehkä ole todennäköistä, mutta mahdollista... :)
- ..............
Jeps, en itsekkään useimmiten rotua paljasta sen vuoksi, että meillä on hyvin harvalukuisen rodun edustaja. Kuvaan rotua usein kiertoilmauksin, jolla pyrin siihen, että koiran tyypilliset piirteet tulisivat esille. Koiramme rotu ei ole kovin laajassa tiedossa, eikä sillä ole arjessa merkitystä. Rotu tuodaan esille vain silloin kun sillä on oikeasti merkitystä. Tiedän, että samaan on päätynyt todella moni juuri näiden vähämääristen rotujen kohdalla. Valtaosalle ihmisistä ei tarkemmilla tiedoilla ole merkitystä. Jostain syystä on paljon ihmisiä, joille se tieto tuntuu olevan tärkeä. Joskus ihmettelen, että miksi jokaisen pitäisi tietää koiran rotu. Taikka roduttomuus. Mitä ihmettä he sillä tiedolla tekevät, kun eivät kuitenkaan ole todennäköisesti sellaista ikinä kohdanneet, useimmat eivät ole edes tienneet sellaisen olemassaoloa.
Ja kadulla kohtaamisessa mikään ei varsinaisesti muutu, oli rotuja yksi taikka monta. En siltikään halua, että esimerkiksi täällä joku päättää olettaa asioita, enkä todellakaan halua, että henkilöllisyyttäni saisi selville. Siellä, missä sillä on merkitystä, ei sen paljastuminen haittaa. Mutta nykymaailmassa en todellakaan halua sen olevan helppoa ihan jokaiselle.
- 14
Niin, eihän täällä liikukkaan montaa kymmentätuhatta koiraihmistä. Jos joku mainitsee hänellä olevan kultaisennoutajan niin tottakai hänet siitä heti tunnistetaan!
En oikein usko, että tuo tunnistusongelma olisi yleisin syy siihen että ihmiset eivät halua kertoa koiriensa rotuja.
Menee arvailuksi, mutta luulisin, että suurin osa salaajista pitää rodun omana tietonaan sen takia, että esim juuri rotikoilla ja dobbereilla on edelleenkin yleisesti vaarallisen koiran maine, ja jos joku sen rotuinen on hankala ja siitä kirjoitetaan avoimesti, ihmisten asenne näitä rotuja kohtaan voi muuttua entistä nurjemmaksi. "Taas yksi verikoira lisää". "Tuon rotuiset koirat pitäisi laissa kieltää". "Ne pitäisi kaikki ampua". Ja niin edelleen...
Niiden rotujen, jotka ovat jossain vaiheessa saaneet vaarallisen maineen, on hyvin vaikea parantaa asemaansa ihmisten mielissä vaikka ne olisivat kuinka kilttejä, mutta jos yksikin edes tuhahtaa vierasta ihmistä kohti, niin kohta on taas lehdet täynnä otsikoita kauheista verikoirista. Arvelen, että juuri siitä syystä jotkut salaavat koiransa rodun, ettei sitä leimattaisi todellisuutta huonommaksi yhden hankalan tapauksen takia. Luulen, että juuri sitä ne puheet vääristä käsityksistä tarkoittavat. Että ihmisillä on kumma tapa leimata koko rotu yhden yksilön perusteella, niin typerää kuin se onkin.
Itselläni ei ole tarvetta salata koirieni rotua; collie on sen verran yleinen rotu ettei minua sen perusteella kukaan tunnista kuitenkaan, mutta varon huolellisesti mainitsemasta paikkakuntaa missä asun. Sikäli kun tiedän, minulla on seudun ainoat colliet, joten minut voisi tunnistaa paikan perusteella. Ja minäkin pysyttelen mieluummin anonyyminä.- ...
Itse en kerro koirani rotua, koska kirjoitan pysyvällä nimimerkillä ja monia ärsyttävästi ilmeisesti. eli kannatan positiivista koiran koulutusta, pidän johtajuutta perseestä olevana jne, enkä hiensotele ilmaistessani sitä mitenkään päin. Toimin kuitenkin koulutusohjaajana, joten en halua olevani tunnsitettavissa, jottei edustamani yhdistys saisi huonoa mainetta johtajuuden nimiin vannovien silmissä. Kahden aikaisemman koirani rodut ovat täällä tiedossa, nykysitä en kerro sen harvinaisuuden takia, siis suojellakseni identiteettiäni.
Lisäksi tuosta miksi viittaan kuitenkin johonkin koirani kohdalla kertoessani siitä. jos kerron: "Koirani on 8 kuukautinen xxx seisoja, joka ei osaa yhden yhtä käskyä ja käyttätyy näin..." Saan kieroja silmiä kohdalleni: "Mikäs ääliö tämä on koultusohjaajaksi, kun omaa koiraansa ei saa ruotuun..." Koska rotu on harvinaisempi, eikäs en käytöstä tiedetä. Mutta kun sanon "Koirani on 8-kuukautinen metsästyskäyttöinen setterin pentu, eikä se osaa..." On kommentit aina "Joo ymmärrään. Eikä muutosta ole muutamaan vuoteen odotettavissakaan..." Valehtelua? Jaa... Mutta ei tarvitse aina käydä läpi sitä jonniin joutavaa: "Entäpä jos yrittäisit kouluttaa sitä koiraasi ja kyllä koira kun koira osaa jo rauhoittua, jos koulutetaan..." (Missä veikeä on, että sitten kun esiin vedetään setteri, niin tiedetäänkin, että on koiria jotka eivät rauhoitu niin vaan...)- ____________________
"Missä veikeä on, että sitten kun esiin vedetään setteri, niin tiedetäänkin, että on koiria jotka eivät rauhoitu niin vaan..."
Mutta onhan roduissa eroja kuitenkin? Esim. juuri setterit ja noutajat on vilkkaita ainakin oman kokemuksen mukaan. Sitten taas seisojista en tiedä, jos sulla nyt joku sellainen sitten oikeasti on(?), eli kai se setteriksi koiran väittäminen siksi aiheuttaa erilaisia vastauksia. Sitten jos sulla sattuisi olemaan jotain sellaista rotua oleva koira, jonka tiedetään yleisesti olevan rauhallinen rotu, niin ihmiset saattaisivat luulla ettet osaa kouluttaa koiraasi, kun se riehakas on... Tässä taas sitten unohdetaan se, että onhan niissäkin yksilökohtaiset erot. Eli vaikka olisikin ns. rauhallista rotua oleva koira, niin eihän se ole 100% tae siitä, että koira ihan varmasti on rauhallinen.
Itse en sano oman koirani rotua yleensä siksi, että se ei ole minkään rotuinen, vaan sekarotuinen, ja rotuja löytyy useampi kuin vain kaksi, eli tosiaankin seropi. - ...
____________________ kirjoitti:
"Missä veikeä on, että sitten kun esiin vedetään setteri, niin tiedetäänkin, että on koiria jotka eivät rauhoitu niin vaan..."
Mutta onhan roduissa eroja kuitenkin? Esim. juuri setterit ja noutajat on vilkkaita ainakin oman kokemuksen mukaan. Sitten taas seisojista en tiedä, jos sulla nyt joku sellainen sitten oikeasti on(?), eli kai se setteriksi koiran väittäminen siksi aiheuttaa erilaisia vastauksia. Sitten jos sulla sattuisi olemaan jotain sellaista rotua oleva koira, jonka tiedetään yleisesti olevan rauhallinen rotu, niin ihmiset saattaisivat luulla ettet osaa kouluttaa koiraasi, kun se riehakas on... Tässä taas sitten unohdetaan se, että onhan niissäkin yksilökohtaiset erot. Eli vaikka olisikin ns. rauhallista rotua oleva koira, niin eihän se ole 100% tae siitä, että koira ihan varmasti on rauhallinen.
Itse en sano oman koirani rotua yleensä siksi, että se ei ole minkään rotuinen, vaan sekarotuinen, ja rotuja löytyy useampi kuin vain kaksi, eli tosiaankin seropi.Joo ja onhan tietenkin ihmisillä sävyeroja siinä, jos puhuvat ettei koira osaa mitään.
Mitä tarkoittaa se, että koira osaa jotain? Joillekin koira osaa istua, kun se istuu kotona pyyynnöstä. Itselleni taas koira osaa yleisen laskuopin mukaisesti jotain, kun se tekee onnistuen 20 harjoitusta, 20 eri paikassa, 20 eri häiriötekijän läsnä ollessa. Tarkoittaa siis noin 8tuhatta onnistunutta erilaista suoritusta, ennenkuin voisin puhua, että koirani osaa. Siksi yleensä harjoittelemme koko koiran elämän ajan...
- fghgytuytytytrii
Minä olen salannut rotuni ihan siitä syystä että kaikilla ei ole kokemusta rodustani ja he viljelevät vääriä olettamuksia. Mikäli rotu ei ole olennainen asia keskustelussa jätän sen pois ja sanon vain kuinka kauan olen kouluttanut koiria kuinka monta olen itse omistanut ja kuinka vaativa rotu on.
Turhaa epäluuloa enkä ymmärrä miksi rotu halutaan tietää kun se ei ole aina se olennainen kysymys.
Myös molossi salaa rotunsa joskus kysyin mitä rotua harrastaa mutta ei vastannut..kyse on myös hänen kohdallaan siitä ettei halua tulla tunnistetuksi. Ja kunnioitan sitä jokainen saa kertoa mitä haluaa..:)
Ja omani on hyvinkoulutettu mutta siltikään en halua rotua laittaa.. - Tällaistakin kuultu
Jotkut salaavat rodun, koska omistavat sekarotuisen koiran ja häpeävät sitä tai pelkäävät, että täällä jotkut rotukoiramaanikot saavat siitä syyn mollata kaikkia sekarotuisia koiria. Tavallaan ymmärrän toki, mutta silti voisi jotain kertoa, vaikka että "ei ole aggressiivisena pidetty rotu" tms. jos tietää, ettei seropissaan ole yleisesti aggressiivisena pidettyä rotua.
- Bullipoju
Itse asun pienemmällä paikkakunnalla eikä täällä kyllä bulleja ole ihan joka nurkan takana mutta voisin silti olla aika 100% varma että kukaan ei tiedä oikeasti kuka olen!
Kyllä tuo minusta on vähän itsestään liikaa kuvittelua että pelkästään koiran rodun takia ihmiset sinut tunnistaisivat. Asia on tottakai eri jos olet Suomen ainoa jolla tietty rotu on mutta eipä taida sellaisia rotuja edes olla kuin muutama hassu. Ja sitten se vielä että todennäköisyys siihen että juuri ne ihmiset jotka tietävät JUURI sinulla olevan sen Suomen ainoan laulavanlintukoiran, sattuisivat tänne keskustelemaan asiasta on todella todella pieni!
Sitten jos aletaan kenneleistä puhumaan niin silloin on suurempi riski tulla tunnistetuksi mutta ei pelkkä rotu todellakaan riitä.
Ja ei minustakaan sitä rotua tarvitse joka kohdassa selvittää, itsekin olen miettinyt niiden rodusta kyselijöiden motiivia, sitä rotua kun kysytään täällä monesti vaikka sillä ei mitään merkitystä koko keskustelulle.
Mutta joskus sillä oikeasti on merkitystä joten jos oikeasti kaipaa vinkkejä ja apuja niin parhaiten ne saa olemalla niin rehellinen kuin täällä on mahdollista.- koiran emäntä
Juuri noin. Rodulla ei tee mitään, jos on kyse koiran koulutuksesta tai käyttäytymisestä, kaikille koirille pitäisi olla samat säännöt ja kaikki koirat voi kouluttaa samalla tavalla, esim. makupalojen/lelun avulla. Kaikki koirat pitää kouluttaa ja ongelmista pitää voida kysyä ilman että kertoo koiranrotua, koska täällä lueskelee sellaisetkin joilla ei ole koiraa, on tiettyjä ennakkoluuloja jne.
Jokaiselle koiralle tulee omat ongelmansa viimeistään murkkuiässä, ja kaikille koirille yksilölliset ei mitkään rodunmukaiset. - fdgtyyuytyti
koiran emäntä kirjoitti:
Juuri noin. Rodulla ei tee mitään, jos on kyse koiran koulutuksesta tai käyttäytymisestä, kaikille koirille pitäisi olla samat säännöt ja kaikki koirat voi kouluttaa samalla tavalla, esim. makupalojen/lelun avulla. Kaikki koirat pitää kouluttaa ja ongelmista pitää voida kysyä ilman että kertoo koiranrotua, koska täällä lueskelee sellaisetkin joilla ei ole koiraa, on tiettyjä ennakkoluuloja jne.
Jokaiselle koiralle tulee omat ongelmansa viimeistään murkkuiässä, ja kaikille koirille yksilölliset ei mitkään rodunmukaiset."Jokaiselle koiralle tulee omat ongelmansa viimeistään murkkuiässä"
ei minun koirillani ole murkkuikä mitään hankaluutta tehnyt..?
Murkkuiässä tulee esiin kouluttamattomuus minusta. Ja jos johtajuus ollut huonolla kantimilla ja luottamus omistajaan niin asiat tulee viimeitään murkkuiässä näkyviin kun koira alkaa aikuistumaan ja saattaa kyseenalaistaa omistajansa.
Mutta jos on kasvatettu jo pennusta asti koiraa tasapainoisesti eleet tunnistaen niin murkkuiässä ei huomaa mitään erikoista en itsekään. - ei todellakaan
koiran emäntä kirjoitti:
Jokaiselle koiralle tulee omat ongelmansa viimeistään murkkuiässä, ja kaikille koirille yksilölliset ei mitkään rodunmukaiset.Koiria ei kouluteta makupalojen avulla. Suomi on kohta täynnä noita "nameilla kasvatettuja" koiria ja tuloksista voi sitten lukea iltapäivälehdistä.
Voin pitkän koirankouluttajan kokemuksellani kertoa sinulle, että koiralla EI ole minkäänlaista murkkuikää. Se on aivan höpö mamien juttuja, ja koko käsite pätee vain ihmisiin, ei mihinkään muihin lajeihin maapallolla. Eipä se nyt taida niinkään olla itsestään kuvittelua...
Rotupiirit on aika pieniä,siinä mielessä,että kyllä aika helposti voi tunnistaa,jos niitä tuntee.Toisekseen harrastuspiirit on vielä pienemmät.Ja mitä harvinaisemmilla harrastaa,niin esim.tekee kyllä aika tunnettavuutta.Tai toimii esim.aktiivisesti koiratoimissa.
Ei se paikkakunnan koko,vaan enemmän se näkyvyys koira-asioissa siis.
Ja kyllä itse uskon,että suurin syy on se,että ihmiset haluavat olla anonyymeinä.Varsinkin kun onkyse tällaisista palstoista,jonne ei edes rekisteröityä nimimerkkiä vaadita tai ip:tä näkyviin.
Voisi olla hyvinkin eri asia,jos ei palstalle pääse ilman rekkautumista,ja siinäkin vaikka omalla nimellä tai muuten niin,että kaikki on avointa.
Yhtä hyvin voisi toisaalta miettiä,miksi ihmiset ei käytä rekisteröityä nimimerkkiäkään...
Tuskin monikaan nyt mitenkään rotuaan "arastelee" tai "häpeää".
Ei täällä Suomessa mitään roturasismia ole,eikä luvanvaraista mikään rotu ym.niin miksi edes "pitäisi".
Rodut on rotuja rotumääritelmineen.Ja se,että jostain syystä jotkut rodut saaneet myös negatiivista mainetta,niin ei se rotuja huonommaksi tee yhtään,eik itse rodun vika ole.
Useinkaan rodulla ei ole edes merkitystä.Joskus kyllä mielestäni taas on.Esim.kun puhutaan ongelmakäyttäytymisestä.Jos/kun joku hakee apua/neuvoja,niin kyllä se rotu on aika olellinen.Samoin usein,kun puhutaan käyttäytymisestä.Vaikka peruslainalaisuudet olisin samoja,niin rotuominaisuuksista voi löytyä hyvinkin erilaisia piirteitä,jotka nyansseja jo muuttaakin.- justiinsa joo
ei todellakaan kirjoitti:
Koiria ei kouluteta makupalojen avulla. Suomi on kohta täynnä noita "nameilla kasvatettuja" koiria ja tuloksista voi sitten lukea iltapäivälehdistä.
Voin pitkän koirankouluttajan kokemuksellani kertoa sinulle, että koiralla EI ole minkäänlaista murkkuikää. Se on aivan höpö mamien juttuja, ja koko käsite pätee vain ihmisiin, ei mihinkään muihin lajeihin maapallolla.Just just...koirilla on murkkuikä, oli jo minun lapsuudessa silloin 1970-luvulla, joten älä jauha p*skaa. Että se siitä. Ja kyllä koira kannattaa kouluttaa makupaloilla, oppii nopeammin, niin olen tehnyt vuosikymmeniä ja teen nytkin.
justiinsa joo kirjoitti:
Just just...koirilla on murkkuikä, oli jo minun lapsuudessa silloin 1970-luvulla, joten älä jauha p*skaa. Että se siitä. Ja kyllä koira kannattaa kouluttaa makupaloilla, oppii nopeammin, niin olen tehnyt vuosikymmeniä ja teen nytkin.
"oppii nopeammin..."Sitä juuri...
Eli vahvistaa ja motivoi.Joka taas edesauttaa niin oppimista,kuin halukkuutta osaltaan toimia pyydetyn mukaan.
Toki tapoja toimia on erilaisia,riippuu ihmisestä,millä tavoin haluaakin toimia,tavoitteellisuudesta ym.seikoista.
Niin ja mitä sillä koulutuksella nyt tarkoitetaankin.Minulle se on nimenomaan koiran kouluttamista,ei lähinnä peruskasvatusta.
Eli jos puhutaan tuosta kouluttamissanasta,niin siinä nimenomaan juuri koulutetaan hyvinkin paljon...
ps.En ole lukenut iltapäivälehdistä namien kasvattamien tuloksista.Oisikohan jossain nähtävillä?- fdgtyyuytyti
ei todellakaan kirjoitti:
Koiria ei kouluteta makupalojen avulla. Suomi on kohta täynnä noita "nameilla kasvatettuja" koiria ja tuloksista voi sitten lukea iltapäivälehdistä.
Voin pitkän koirankouluttajan kokemuksellani kertoa sinulle, että koiralla EI ole minkäänlaista murkkuikää. Se on aivan höpö mamien juttuja, ja koko käsite pätee vain ihmisiin, ei mihinkään muihin lajeihin maapallolla.Pitkälti samaa mieltä..Mielestäni koiralla kuitenkin on murkkuikä mutta ei se minulle ole aiheuttanut ongelmia kuten ei sinullekaan.
Jos koira on hallinnassa niin ei se sen kummempi vaihe minusta ole.
Toki murkulla hormonit (ja uros kannattaa leikkauttaa jos ei pennuta) ja energia on huipussaan..mutta se ei muuten vaikuta kun koira on pennusta asti kunnolla kasvatettu.
Mutta jos jossain tingitään ja koira ei saa purkaa energiaa niin ongelmia tulee pakostakin ja tulisi ilman murkkuikääkin. Kun koira aikuistuu aiemmin tehdyt asiat tulee vain näkyväksi!!!!
Ja namikoulutuksesta samaa mieltä kun opetellaan uutta niin namit käyttöön mutta muuten eleiden tunnistus johtajuuden vahvistus ja vaatimukset oikeaan käytökseen.
ja paljon sosiaalistamista remmissä ja ilman. Johdonmukaisuus ja jämptiys.
Ei tule edes nykyongelmaa kuten yleistä remmirähjää.
Nameilla usein paikataan osaamattomuutta ja kuristuspannoilla..
Silti kasvatan positiivisesti enkä edes alista vaan ohjaan hyvään ihan pienestä asti ja tosiaan käyttöterriereitteni kanssa ei ainakaan murkkuiästä ole ollut ongelmia. - ...
koiran emäntä kirjoitti:
Jokaiselle koiralle tulee omat ongelmansa viimeistään murkkuiässä, ja kaikille koirille yksilölliset ei mitkään rodunmukaiset."Juuri noin. Rodulla ei tee mitään, jos on kyse koiran koulutuksesta tai käyttäytymisestä, kaikille koirille pitäisi olla samat säännöt ja kaikki koirat voi kouluttaa samalla tavalla, esim. makupalojen/lelun avulla."
Kyllä rotu vaikuttaa... tai ei ehkä niinkään rotu, mutta koiran käyttötarkoitus. Eis e vaikuta siihen kannattaako oiraa kouluttaa lelulla tai namilla vai kenties rangaistuksin. Mutta se vaikuttaaa siihen mihin koiran aknssa on painsotettava kouluttamisessa.
Itse nykyisin pääasiassa metsästyskoirien kanss touhuavana olen huomannut eron selkeästi. Aiemmat koirat, jsoita toinen noutaja oli emtsästävä myös, olviat kuitenkin helppoja. Nyt 8 kusien koiranpennun kanssa ollaan ehkäs iinä missä edellisten kanssa kolme kuukautisena. Tämän koiran aknssa kun motivaatio lähiryöskentelyyn aknssani ja kontakti pitää rakentaa aivan eri lähtökohdista kuin aiempien kanssa. Jos nyt ahneita ruuan perään ei ole ollut yksikään koirani, mutta kyllä niillä aiemmilla oli jonkinlaista luontaista halukkuutta työskennellä ihmisensä kanssa, eikä kahdeksan kuukautisena pääpaino koulutuksessa enää ollut kontaktin pysymisessä...
Jos ihminen valittaa, ettei saa makupala kädessään koiraansa istumaan, on suurta merkitystä ohjaamisen suhteen sillä, onko koira joku saksanpaimen vai onko se suomenajokoira... Tai ihminen valittaa, ettei saa agissa vauhtia koiransa hyppyihin, vaikka heittelee palloa koiran eteen, on suuri merkistys sillä onko koira bordercollie vai länsiylämaanterrieri... Tai ei saa koiraansa lupumaan patukasta vaikka tarjoaa vaihtaria, on suuri merkitys sillä onko koira rotweiler vai saksanmetssätysterrieri.. Tai jos koira ei nouda sorsaa on merkitystä onko koira kultainennoutaja vai onko se kiinanharjakoira... Kaikille roduille kaikki ei vain ole luontaista, kaikki on toki opetettavissa, mutta koulutuksessa tulee painottaa eriasioita rotu huomioon ottaen.
Yleensä kyllä ympäripyöreämpi vastaus kuin tarkka rotu riittää: seurakoira, metsästyskoira, palveluskoira, laumanvartijakoira... Noita sitten kannattaa tarkentaa niin paljon kun tarvetta, metsästyskoirista kun puhutaan puhutaan kuitenkin ihmisen kanssa lähityötä tekevistä koirsta (esim. noutajista), itsenäisesti työskentelevistä koirista (esim hirven haukkujat) tai sitten näiden välimuodoista (esim seisojista). - bullipoju
molossi kirjoitti:
Eipä se nyt taida niinkään olla itsestään kuvittelua...
Rotupiirit on aika pieniä,siinä mielessä,että kyllä aika helposti voi tunnistaa,jos niitä tuntee.Toisekseen harrastuspiirit on vielä pienemmät.Ja mitä harvinaisemmilla harrastaa,niin esim.tekee kyllä aika tunnettavuutta.Tai toimii esim.aktiivisesti koiratoimissa.
Ei se paikkakunnan koko,vaan enemmän se näkyvyys koira-asioissa siis.
Ja kyllä itse uskon,että suurin syy on se,että ihmiset haluavat olla anonyymeinä.Varsinkin kun onkyse tällaisista palstoista,jonne ei edes rekisteröityä nimimerkkiä vaadita tai ip:tä näkyviin.
Voisi olla hyvinkin eri asia,jos ei palstalle pääse ilman rekkautumista,ja siinäkin vaikka omalla nimellä tai muuten niin,että kaikki on avointa.
Yhtä hyvin voisi toisaalta miettiä,miksi ihmiset ei käytä rekisteröityä nimimerkkiäkään...
Tuskin monikaan nyt mitenkään rotuaan "arastelee" tai "häpeää".
Ei täällä Suomessa mitään roturasismia ole,eikä luvanvaraista mikään rotu ym.niin miksi edes "pitäisi".
Rodut on rotuja rotumääritelmineen.Ja se,että jostain syystä jotkut rodut saaneet myös negatiivista mainetta,niin ei se rotuja huonommaksi tee yhtään,eik itse rodun vika ole.
Useinkaan rodulla ei ole edes merkitystä.Joskus kyllä mielestäni taas on.Esim.kun puhutaan ongelmakäyttäytymisestä.Jos/kun joku hakee apua/neuvoja,niin kyllä se rotu on aika olellinen.Samoin usein,kun puhutaan käyttäytymisestä.Vaikka peruslainalaisuudet olisin samoja,niin rotuominaisuuksista voi löytyä hyvinkin erilaisia piirteitä,jotka nyansseja jo muuttaakin.Itse en ainakaan täällä kerro itsestäni mitään sellaista josta voisi 100% varmuudella sanoa kuka olen. Vaikka piirit on pienet niin silti, ei pelkän kirjoituksen ja rodun mukaan voi päätellä kuka ihminen on. Arvailla toki voi.. Ja jos joku arvaa oikeaan niin ainahan sitä voi kiistää! :D
Itse en ole nähnyt tällä paikkakunnalla kuin pari bullia meidän koiramme lisäksi joten jos tänne tulisi joku kirjoittelemaan ja sanoisi että on samalta paikkakunnalta kanssani, niin voisin toki arvailla että se on jompikumpi näistä mutta en siltikään voisi olla yhtään varma. En minä tiedä kaikkia bulleja täällä ja sen verran iso kaupunki kuitenkin että täällä voi ihan hyvin olla useampiakin bulleja mutta en vain ole niitä ikinä nähnyt!
Minä ymmärrän kyllä jos joku tahtoo olla yltiövarovainen mutta minun on jotenkin vaikea ymmärtää tuota rodun salailua. Eihän kaikki ihmiset harrasta koiriensa kanssa seuroissa, joka rodusta löytyy se oma määränsä pelkkiä kotikoiria.
Mutta sen minä ymmärrän kyllä jos kasvattaa jotain tiettyä rotua ja on täällä kertonut tekevänsä kasvatustoimintaa, niin silloin minusta on mahdollisuus tulla tunnistetuksi. Kasvattajia kun ei kuitenkaan ole joka nurkan takana isommissakaan kaupungeissa.. bullipoju kirjoitti:
Itse en ainakaan täällä kerro itsestäni mitään sellaista josta voisi 100% varmuudella sanoa kuka olen. Vaikka piirit on pienet niin silti, ei pelkän kirjoituksen ja rodun mukaan voi päätellä kuka ihminen on. Arvailla toki voi.. Ja jos joku arvaa oikeaan niin ainahan sitä voi kiistää! :D
Itse en ole nähnyt tällä paikkakunnalla kuin pari bullia meidän koiramme lisäksi joten jos tänne tulisi joku kirjoittelemaan ja sanoisi että on samalta paikkakunnalta kanssani, niin voisin toki arvailla että se on jompikumpi näistä mutta en siltikään voisi olla yhtään varma. En minä tiedä kaikkia bulleja täällä ja sen verran iso kaupunki kuitenkin että täällä voi ihan hyvin olla useampiakin bulleja mutta en vain ole niitä ikinä nähnyt!
Minä ymmärrän kyllä jos joku tahtoo olla yltiövarovainen mutta minun on jotenkin vaikea ymmärtää tuota rodun salailua. Eihän kaikki ihmiset harrasta koiriensa kanssa seuroissa, joka rodusta löytyy se oma määränsä pelkkiä kotikoiria.
Mutta sen minä ymmärrän kyllä jos kasvattaa jotain tiettyä rotua ja on täällä kertonut tekevänsä kasvatustoimintaa, niin silloin minusta on mahdollisuus tulla tunnistetuksi. Kasvattajia kun ei kuitenkaan ole joka nurkan takana isommissakaan kaupungeissa..No tuota,kuten sanoin,niin kyllä ne jotkut piirit on niin pienet,että jo pelkistä roduista tunnetaan.Ja jos vähänkään on viestejä lukenut,vaikkei nyt itsestään ihmeempää kerro,niin ei paljon tarvikkaan,jos/kun on mainitsemani tapauksia.
Koirapiirit,siis harrastus,kasvatus on loppujenlopuksi niin pienet,että poikkeavat tulokset tunnetaan hyvinkin,ihan ympäri maata.Saati jos on ns.nimeä harrastuksen/kasvatuksen puolella.Ihan siis roturajojen ulkopuoleltakin.
"Eihän kaikki ihmiset..." Ei,mutta mitä se tähän kuuluu?Kyse olikin siitä,että mitä syitä on olla tai halua anonyymi.
Jokaisella syynsä siis.Ja kuten sanoin,eihän kaikki edes ole rekisteröidyllä nimimerkillä.
Rekatuillahan kaikki kirjoituksetkin jää "eloon",ilman nimimerkkiä taas ei.
Eli yhtä hyvin voi miettiä,miksi ei haluta,että jää kirjoituksensa näkyviin...
Jos/kun niitä tsekkailee,niin ehkä siksi,että voi tunnistautua.Eli voihan tuonkin miettiä niin,miksi ei halua tunnistautua...
Eli ei se avoimuus sen enempää tai vähempää kunniassaan ole,jättää mainitsematta rotunsa tai kirjoittaa niin,ettei kirjoituksia voi tarkemmin syyniä,kun ei jää mitään näkyviin :D
Mutta minulle ihan sama.Kuten sanoin,jossain asioissa esim. vastaamisen tarkkuuden vuosi,se rotu on oleellinen,kuten vaikka ongelmakoirajutuissa.- fdgtyyuytyti
... kirjoitti:
"Juuri noin. Rodulla ei tee mitään, jos on kyse koiran koulutuksesta tai käyttäytymisestä, kaikille koirille pitäisi olla samat säännöt ja kaikki koirat voi kouluttaa samalla tavalla, esim. makupalojen/lelun avulla."
Kyllä rotu vaikuttaa... tai ei ehkä niinkään rotu, mutta koiran käyttötarkoitus. Eis e vaikuta siihen kannattaako oiraa kouluttaa lelulla tai namilla vai kenties rangaistuksin. Mutta se vaikuttaaa siihen mihin koiran aknssa on painsotettava kouluttamisessa.
Itse nykyisin pääasiassa metsästyskoirien kanss touhuavana olen huomannut eron selkeästi. Aiemmat koirat, jsoita toinen noutaja oli emtsästävä myös, olviat kuitenkin helppoja. Nyt 8 kusien koiranpennun kanssa ollaan ehkäs iinä missä edellisten kanssa kolme kuukautisena. Tämän koiran aknssa kun motivaatio lähiryöskentelyyn aknssani ja kontakti pitää rakentaa aivan eri lähtökohdista kuin aiempien kanssa. Jos nyt ahneita ruuan perään ei ole ollut yksikään koirani, mutta kyllä niillä aiemmilla oli jonkinlaista luontaista halukkuutta työskennellä ihmisensä kanssa, eikä kahdeksan kuukautisena pääpaino koulutuksessa enää ollut kontaktin pysymisessä...
Jos ihminen valittaa, ettei saa makupala kädessään koiraansa istumaan, on suurta merkitystä ohjaamisen suhteen sillä, onko koira joku saksanpaimen vai onko se suomenajokoira... Tai ihminen valittaa, ettei saa agissa vauhtia koiransa hyppyihin, vaikka heittelee palloa koiran eteen, on suuri merkistys sillä onko koira bordercollie vai länsiylämaanterrieri... Tai ei saa koiraansa lupumaan patukasta vaikka tarjoaa vaihtaria, on suuri merkitys sillä onko koira rotweiler vai saksanmetssätysterrieri.. Tai jos koira ei nouda sorsaa on merkitystä onko koira kultainennoutaja vai onko se kiinanharjakoira... Kaikille roduille kaikki ei vain ole luontaista, kaikki on toki opetettavissa, mutta koulutuksessa tulee painottaa eriasioita rotu huomioon ottaen.
Yleensä kyllä ympäripyöreämpi vastaus kuin tarkka rotu riittää: seurakoira, metsästyskoira, palveluskoira, laumanvartijakoira... Noita sitten kannattaa tarkentaa niin paljon kun tarvetta, metsästyskoirista kun puhutaan puhutaan kuitenkin ihmisen kanssa lähityötä tekevistä koirsta (esim. noutajista), itsenäisesti työskentelevistä koirista (esim hirven haukkujat) tai sitten näiden välimuodoista (esim seisojista).Minusta tärkeintä on osata lukea koiraa (rotukaan ei ole niin tärkeää sillä hyvällä koiran lukutaidolla pystyy kouluttaa monenlaisia koiria) eli tunnettava eleet ja osattava laumakäyttäytyminen tietää ajoituksen tärkeys on johdonmukainen osaa motivoida ja innostaa koiraa. Tunnettava koiransa ja sen reagointi eri asioihin.
Minulla on ollut terriereitä ja yksi paimenkoira toki paimenkoira on äärihelppokoulutettava koska on miellyttämishaluinen kun taas terriereille täytyy antaa syy toimia hyvin eli motivoida hyvin innokkuutta ja älyä kyllä riittää (enemmänkin kun paimenkoiralla. Minun mielipide eli älkää ottako hernua nenukkiin) - bullipoju
molossi kirjoitti:
No tuota,kuten sanoin,niin kyllä ne jotkut piirit on niin pienet,että jo pelkistä roduista tunnetaan.Ja jos vähänkään on viestejä lukenut,vaikkei nyt itsestään ihmeempää kerro,niin ei paljon tarvikkaan,jos/kun on mainitsemani tapauksia.
Koirapiirit,siis harrastus,kasvatus on loppujenlopuksi niin pienet,että poikkeavat tulokset tunnetaan hyvinkin,ihan ympäri maata.Saati jos on ns.nimeä harrastuksen/kasvatuksen puolella.Ihan siis roturajojen ulkopuoleltakin.
"Eihän kaikki ihmiset..." Ei,mutta mitä se tähän kuuluu?Kyse olikin siitä,että mitä syitä on olla tai halua anonyymi.
Jokaisella syynsä siis.Ja kuten sanoin,eihän kaikki edes ole rekisteröidyllä nimimerkillä.
Rekatuillahan kaikki kirjoituksetkin jää "eloon",ilman nimimerkkiä taas ei.
Eli yhtä hyvin voi miettiä,miksi ei haluta,että jää kirjoituksensa näkyviin...
Jos/kun niitä tsekkailee,niin ehkä siksi,että voi tunnistautua.Eli voihan tuonkin miettiä niin,miksi ei halua tunnistautua...
Eli ei se avoimuus sen enempää tai vähempää kunniassaan ole,jättää mainitsematta rotunsa tai kirjoittaa niin,ettei kirjoituksia voi tarkemmin syyniä,kun ei jää mitään näkyviin :D
Mutta minulle ihan sama.Kuten sanoin,jossain asioissa esim. vastaamisen tarkkuuden vuosi,se rotu on oleellinen,kuten vaikka ongelmakoirajutuissa.Itse kun en sen kummemmin "piireihin" kuulu niin olen varmasti autuaan tietämätön kuinka pienet ne piirit sitten oikeasti voivat olla.
Siksi otin esiin nuo ihmiset jotka eivät ole koiransa kanssa mukana "piireissä", koska voihan olla että se herra X joka sanoo omistansa todella harvinaisen rodun paikkakunnalla B on juuri sellainen joka ei niissä piireissä pyöri. Joten voi olla että vaikka lukija luulee tunnistavansa kirjoittajan harvinaisen rodun takia neiti D:ksi, se onkin herra X. Siis kun Suomi on iso maa ja varsinkin jos paikkakunta jää mysteeriksi, harva koiraharrastaja on niin ainutlaatuinen että hänet voisi tunnistaa pelkästään keskustelupalstan mielipiteidensä sekä rotunsa perusteella.
Mutta ei tällä minullekaan ole erityisemmin merkitystä, lähdin pohtimaan asiaa koska juuri hetki sitten keskustelin ihmisen kanssa joka ei väen vängälläkään suostunut kertomaan rotujaan ja otti sen koko ajan myös esille, kuinka hän ei niitä aio kertoa vaikka kukaan ei kysynytkään. Jos haluaa pysyä mysteerinä, pysyköön minun puolesta! :D Ei se ole minulta pois!
- Ei juoruämmä
Kukin voi pitää minkä tahansa asian salaisuutenaan jos haluaa. Syyt eivät kuulu kenellekään. Itse kyllä kerron koirani rodun, jos sitä kysytään. Olisikohan syytä aloittajan itsensä tarkastella omia "lörppö"-asenteitaan?
- AvoimuusKunniaan 17
"Olisikohan syytä aloittajan itsensä tarkastella omia "lörppö"-asenteitaan?"
Mistähän sinä tuollaisen tulkinnan vetäisit? Millä perusteella väität, että minulla on jotain ihmeen lörppö-asenteita? Outo ja aiheeton johtopäätös.
Minä halusin vain herättää keskustelua tästä itseäni askarruttaneesta asiasta. Vastausten perusteella asia on mietityttänyt muitakin ja on ollut mielenkiintoista kuulla erilaisia mahdollisia syitä rodun salaamiseen.
Hauskaa että joku on kanssani samaa mieltä namien käyttämisestä.
Kohdallesi on kyllä tainnut osua vain nitä helppoja koiria joiden murkkuikä ei oikeastaan näy mitenkään. Olet toistaiseksi ainoa ihminen joka on väittänyt ettei koirilla tuota ajanjaksoa ole, miksi hiukan aloinkin miettiä, oletko oikeasti kouluttaja. Tunnen nimittäin itse useammankin kouluttajan joista yksikään ei ole esittänyt tuollaista väitettä. Sen sijaan hekin ovat todenneet, että useimmat koirat ovat yleensä hankalimmillaan siinä tietyssä iässä josta täällä foorumillakin on useita kertoja ollut puhetta. Ja kahdella heistä on kokemusta yli 40v ajalta eli eivät todellakaan ole mitään vasta-alkajia.
Ja nyt painotus sanalle "useimmat". Kaikille koirille ei tätä hankalaa ajanjaksoa tule, se on totta., mutta oli koira koulutettu tai ei, se murkkuikä kyllä tulee jos on tullakseen, ja koulutus vaikuttaa ainoastaan siihen, kuinka rajusti se ilmenee.
Mutta nyt menee kyllä off topiciin, alunperin tässä ketjussa puhuttiin siitä miksi ihmiset salaavat koiriensa rodun eikä siitä, onko koirilla murkkuikää vai ei. :)- Talvi tuli
Nykyajan meno meno alkaa olla niin tolkutonta että on sangen viisasta netissä olla henkilökohtaisia tietojaan kovin laajasti kertomati. Aina jostain, tai joku vvalopää saa vaikka mitä ideoita päähänsä ja löydät tietosi vaikka mistä.
Mutta niin tässä kun monessa muussakin asiassa voi käyttää omaa äliiään ( jos sitä on ) , koirakeskusteluissa tuskin useinkaan tule tarvetta kertoa omia henkilötietojaan, rodun toki voi, jos se on harvinainen, on ehkä harvinaista myös tällä saitilla tavata sitä 2-3 samanrotuisen koiran omistajaa.
Vai mitä ??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi623995Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D783628- 413130
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192528Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!222377Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa442075- 471957
- 471748
- 291601
- 301546