Hellaneuroosi

Nollanollanolla

Onkohan tämmöistä ongelmaa muilla.
Ongelma on hella, vaikka sitä ei olisi käyttänyt useampaan tuntiin tai vaikka kokonaiseen päivään, ennen kotoa poistumista tai nukkumaanmenoa hella täytyy käydä tarkistamassa ja katsoa että jokainen vipu näyttää nollaa(hoen nolla nolla nolla nolla), ja hellassa ei pala valoa, sen jälkeen sammutan valot ja tarkastan uudestaan ettei valo pala ja kädellä kokeilen levyt läpi ettei ne ole kuumia. Tämä on alkanut minulla silloin ku mieheni lähti armeijaan ja olen usein yksin, eli voisiko olla mahdollisesti jotain turvallisuuden hakua? Tuntuu hölmöltä että usein joutuu nousemaan sängystä ylös keittiöön tarkistuskäynnille.
Joskus myös tarkistan ulko-oven kun menen takaisin makuuhuoneeseen..
Rasittavaa mutta jokseenkin myös huvittavaa.

8

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrasta poikki

      Tuttu juttu: pakko-oireista eli vanhan termin mukaan pakkoneuroosista on kyse. Et ole yksin, meitä on pilvin pimein. Olen itsekin huomannut, että oire pulpahtaa esiin, kun joutuu asumaan yksin. Kun perheessä on muita, ihminen tietää, että joku tulee aina kotiin, joku muukin tsekkaa hellat ja muut. Aika tavallista on myös se, että täytyy monta kertaa tarkistaa lukinneensa asunnon tai auton ovet. Tietysti olet varmaan myös vähän siipi maassa ja ikävöit miestäsi, sekin buustaa oiretta.
      Tartu hommaan nyt, lainaa kirjastosta Edna Foan kirja Kerrasta poikki. Se neuvoo, miten pääset pakko-oireista eroon. Kannattaa toimia heti, koska kokemukseni mukaan ihminen helposti keksii lisää tarkistettavaa. Tsemppiä! Vaiva on rasittava, mutta perin tavallinen, ja siitä pääsee kyllä omin voimin eroon.

    • Nollanollanolla

      Täytyykö tässä hammasta purren vaan yrittää jäädä sinne sänkyyn eikä nousta kierrokselle, helpommin sanottu kuin tehty ;D
      Mutta kiva tietää että on muitakin :)

    • eräs vaan

      Minullakin on samoja oireita ainakin stressaavina aikoina. ehkä se johtuu siitä että eräs naapuri meinasi polttaa asuntomme. kun murtatui sisälle omin lupinensa yleisavaimella. ja on tässä muutenkin rankka vuosi ollut.

    • Nuppien vääntelijä

      Todella tuttu juttu. Minulla on ollut pakko-oireinen häiriö jo lapsesta lähtien, se on vähän kausittaista, joskus on tosi pahoja vaiheita ja välillä menee vähän helpommin mutta ei se koskaan katoa.
      Pahassa vaiheessa en aina pysty edes lähtemään kotoa koska tarkistelen mm. niitä hellan nuppeja ja kun pääsen ovelle niin täytyy taas mennä tarkistamaan jne. Minua ei lohduta edes ettei valo pala vaan jokaisen nupin täytyy olla ihan puolenmillin tarkalleen nollassa. En juurikaan edes käytä hellaa koska sitten vasta pelkäänkin että se jää päälle. Yhdessä vaiheessa nukuin vesisanko makuuhuoneessa että jos herään siihen että hella syttyy palamaan voin mennä sammuttamaan sen. En aina pysty nukkumaankaan tämän asian takia koska täytyy koko ajan nousta sängystä tarkistamaan uudeestaan ja uudestaan. Kun olen poissa kotoa mietin onkohan pihassa paloauto on menen takaisin.
      Nämä kaudet liittyvät siihen miten minulla muuten menee. Minulla nimittäin on myös epävakaa persoonallisuus, anoreksia, masennus ja fobioita. Kun muiden asioiden kanssa on oikein rankkaa niin sitten kyllä tarkistellaan. Pakko-oireinen häiriöni ei kuitenkaan voi olla lähtöisin näistä asioista koska se tuli ensimmäisenä. Olen käynyt vuosia terapiassa ja on siitä jotain hyötyä ollut mutta hyvin hidas prosessi se kyllä on.

    • Nykysin normaalimpi

      Tämä oli ihan kuin minun kirjotus olisi voinut olla muutama vuosi sitten!!! Tarkistin hellan aina monta kertaa ennenkuin pääsin ovesta ulos, ja hoin juuri tuota nolla nollaa, kokeilin levyt ja vahtasin lamppuja!! Luulin että olin ainoa!! :) niihin aikoihin revin myös kaikki töpselit irti ennenkuin pystyin poistuun kotoa ja hoin irti irti irti! On sitä ollut hullu, nh
      Nyt voi tuollekkin touhulle nauraa, olen normalisoitunut niistä ajoista :) ja olihan niitä hulluja oireita pitkä litania lisää, mutta tämä yksi niistä..

      • Nykyisin normaalimpi

        Ja mullakin oli tuo pelko että pihassa on paloauto kun tuun kotiin, ja kattelin aina kauempaa että nouseeko savua mistään :) Ovenkahva on löystynyt kun olen tarkastellut sitä että on lukossa.


    • hellapoliisi

      sama, nyt minulla on niin rento vaihe että en jaksa välittää :)))noin puoli vuotta on ollut jo helpompaa, koin valtavan isot stressit joihin oli aihetta ja hella-asiat alkoi vaikuttaa mietättömille, nyt olen siis parantumassa, tsemppiä kaikille

    • hullu-.-

      Turvallisuuden hakua joo, itselläni kammona pesuaineet. Huuhtelen astiat 3 kertaan ja hinkkaan niitä sormin että varmasti lähtee KÄSItiskiaine pois niistä. Jos jotain vahvempaa pesuainetta joudun käyttämään niin huuhtelen käsiäni kellosta aikaa katsoen 10 minuuttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2464
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      284
      2118
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2050
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1259
    Aihe