Vihanneskeitto Kanarialla

laihduttava mummo

Nyt on menossa meidän perheessä kunnonkohotus ja painonalentaminen. Siksi syödään kasvisruokaa. Sunnuntaina tein seuraavanlaista soppaa:
1 sipuli , kuorin ja pienensin
1 purjo , kuorin, halkaisin, puhdistin ja pienensin
kattilaan 2 rkl voita ja sipulit muhimaan
1 pieni kesäkurpitsa, kuorin sen juustohöylällä ja pienensin ja lisäsin kattilaan
Kesäkurpitsa melkein liukenee soppaan, eikä tarvitse mitään jauhosuuruksia.
1 tomaatti, lohkoin ja kattilaan
pakastevihannessekoitustuksesta osa kattilaan
vettä niin paljon, että just peittää vihannekset
2 vihannesliemikuutiota keittoon, lisäksi mustaa pippuria ja valkosipulia ja pari rkl Kikkoman-soijaa.
Kun soppa on valmista, niin vielä 2 rkl creme fraiche sekaan. 2 sämpylänpuolikasta tai näkkileipää vuohenjuustolla per nokka.
Jo tekee hyvää tämmöinen keitto, 2 lautasellista/hklö. Vatsa toimii hyvin, muutenkin hyvä olo. Vihanneksia voi vaihdella sen mukaan, mitä on. Brokkoli, pinaatti, ohuet kaalinsuikaleet muiden vihannesten lisäksi.
- Miehestäkin on tullut melkein vegetaari näiden soppien ja uuniruokien ja friteerattujen aubergiinisuikaleitten ansiosta. Ennen halusi vain grillilautasia.

19

662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • |

Meillä on meneillään ihmekeittokuuri, mutta siihen ei kyllä lisäillä mitään rasvatuotteita.
      Maha kulkee liiankin iloisesti, ja samalla pienenee.
      Leipä ja pullakin ovat pannassa.

Meidän keiton perusaine on valkokaali, lisättynä saatavilla olevilla kasviskunnan tuotteilla.

• laihduttava mummo

Ihailen teidän hyvää itsekuria. Sitä meillä ei ole. Jos keitto ei maistuisi todella hyvältä, ja jos siihen ei saisi syödä leipää/sämpylää lisäksi, jäisi meiltä koko homma.
        Myös peruna kuuluu meidän ruokalistaan nyt, siis vanhat ohjeet on meillä heitetty romukoppaan, onhan meilläkin ollut joskus 1998 lihakuuri. Nytkin on hyvää lampaanfilettä pakasteessa, mutta sinne jää, jos ei syötetä kissoille.
        Yksi hyvä asia tässä nykyjärjestyksessä: ruokakulut ovat laskeneet huomattavasti ja sekin sopii, ei näillä eläkkeillä kaikkea voi tehdä kuten aikaisemmin..

• heikko vatsanen

kun vielä ei närästäisi, mikä ettei..

• 4 9 _ 9 4 - 13

Vihannesliemikuutiot - pois, vaihda voi rypsiöljyyn, creme fraiche - pois, paista vihannekset öljyssä ennenkuin lisäät veden, enemmän mausteita, kuitenkin maun mukaan. Meikeläistä närästävät kermat ja voi. Kokeileppa. Vihanneskeitot muutoin ovat todella hyviä. Nukuttaakin rauhallisesti, kun vatsassa eivät kierrä pitkää ruoansulatusaikaa vaativat liha ja maitorasvat.

• laihduttava mummo
        4 9 _ 9 4 - 13 kirjoitti:

Vihannesliemikuutiot - pois, vaihda voi rypsiöljyyn, creme fraiche - pois, paista vihannekset öljyssä ennenkuin lisäät veden, enemmän mausteita, kuitenkin maun mukaan. Meikeläistä närästävät kermat ja voi. Kokeileppa. Vihanneskeitot muutoin ovat todella hyviä. Nukuttaakin rauhallisesti, kun vatsassa eivät kierrä pitkää ruoansulatusaikaa vaativat liha ja maitorasvat.

Tuota maitotuotteiden vättämistä olen kyllä harkinnut, ne ovat niitä poikkeuksia, joita olemme vielä sallineet. Minusta vain voi antaa hyvää makua vihanneksille ja creme fraiche pehmentää koko makua. Ja sitten on vuohenjuusto, jota canariot osaavat niin hyvin tehdä, minun herkkuani, esim. rucola-kirsikkatomaattisalaatti, johon tulee päälle uunissa lämmitettyjä vuohenjuustokappaleita.
        Mutta täytyypä haeskella, onhan sitä kasviskunnasta kotoisin olevia maitoja, kuten soijamaito ja kookosmaito.
        Olet kyllä oikeassa joka asiassa, olenhan minäkin refluxini kanssa kärsinyt närästyksistä.
        Muuten jo tuo 5 kilon pudotus on antanut iloa ja vaatekaapista voi taas käyttää joitakin vaatteita entisiltä ajoilta. Mutta ollaan edelleen kaukana ihannepainoista.

• laihduttava mummo
        laihduttava mummo kirjoitti:

Tuota maitotuotteiden vättämistä olen kyllä harkinnut, ne ovat niitä poikkeuksia, joita olemme vielä sallineet. Minusta vain voi antaa hyvää makua vihanneksille ja creme fraiche pehmentää koko makua. Ja sitten on vuohenjuusto, jota canariot osaavat niin hyvin tehdä, minun herkkuani, esim. rucola-kirsikkatomaattisalaatti, johon tulee päälle uunissa lämmitettyjä vuohenjuustokappaleita.
        Mutta täytyypä haeskella, onhan sitä kasviskunnasta kotoisin olevia maitoja, kuten soijamaito ja kookosmaito.
        Olet kyllä oikeassa joka asiassa, olenhan minäkin refluxini kanssa kärsinyt närästyksistä.
        Muuten jo tuo 5 kilon pudotus on antanut iloa ja vaatekaapista voi taas käyttää joitakin vaatteita entisiltä ajoilta. Mutta ollaan edelleen kaukana ihannepainoista.

"Ja sitten on vuohenjuusto, jota canariot osaavat niin hyvin tehdä, minun herkkuani, esim. rucola-kirsikkatomaattisalaatti, johon tulee päälle uunissa lämmitettyjä vuohenjuustokappaleita."

Unohtui edellisestä: Kun lämmitetty vuohenjuusto on siirtynyt salaatinpäälle, tiputan juuston päälle vähän juoksevaa hunajaa. Se herättää makusinfonian soimaan.
        Ja jos ei laita koko salaattia, voi leikata vain tomaattia ohuina siivuina lautaselle, mustaa pippuria päälle ja lämpimät juustosiivut juoksevaa hunajaa.
        Kokeilkaapa.
        Se oli alkuruoka. Pääruoaksi oli tänään vihannespannu uunissa, jossa 3 munaa, 2 rkl creme fraichea. Jos kaipaa enemmän makuja, voi syödä sen kanssa vähän aiolia tai Thomyn punavalkoista ketchuppia.

• bessie*

Mahtaakohan tuolla kunto kohota ja paino aleta?

Proteiinit melkein puuttuu ja rasvaa on aivan liikaa. Et kai heittänyt kesäkurpitsan kuoria pois?

• |

Eikö keiton ole saaneen ihmeelllisen kaikunsa, kun sitä on käytetty sairaalassa muutaman kilon pikapoistoon?
        Jos nyt lie totta vai tarua.

Joku kertoi nukuttavan. Itse kyllä oli noustava 5 kertaa yössä, kun suoli lauloi ilolauluaan pyrkien ilmoille.
        Mutta lautasellinen keittoa poisti varmaan 5 kiloa.

• laihduttava mummo
        | kirjoitti:

Eikö keiton ole saaneen ihmeelllisen kaikunsa, kun sitä on käytetty sairaalassa muutaman kilon pikapoistoon?

Joku kertoi nukuttavan. Itse kyllä oli noustava 5 kertaa yössä, kun suoli lauloi ilolauluaan pyrkien ilmoille.

I: Keiton kaiku ja sairaalaruoat. Koska minulla on edessä ehkä-luultavasti sairaalareissu, niin kauhistuttaa etukäteen ne ruoat. Tosin edelliset kokemukset ovat vuodelta 2000-2001, niin voi vain toivoa, että täällä Kanarialla olisi vähän maukkaampaa. Syön kitisemättä siellä mitä ruokaa tahansa, kunhan se on edes vähän rakkaudella laitettu siellä suurkeittiöissä. Jos nyt yleensäkään pääsen mihinkään sairaalaan täällä. Voi olla, että haluavat ensin nähdä, jos poistun näyttämöltä, kun tarpeeksi odotetaan.
        Ja sanoisin, että pyrin noissa vihanneskeitoissani ns. kanarialaisiin vihanneskeittoihin, jotka ovat melkoisen sisältörikkaampia kuin huono kaalikeitto tai kesäkeitto, jotka tietysti voivat olla hyviäkin. Tai sitten on tottumukset erilaisia. Sehän aina maistuu parhaalta, minkä tunnistaa.

• keittoa on syöty
        | kirjoitti:

leipää, pulla, sukalattaa ja pizzaa, yn muut, ja silti painoa on haihtunut taivaantuulin jo yli 30kg toukokuun puolivälistä. ;)

Tänään söin makkarakeittoa, huomenna (oi voi, sehän on jo tänään, tätä se tekee kun on hyvä kunto) teen Lidlin säilyke sianlihasta soppaa, torstaina ajattelin syöväni hernesoppaa.

Ja silti paino laskee, mut ei enää 7 - 8 kg:a kuukaudessa.

Syyskuussa meni vaan hieman yli kolme kiloa ja saa nähä meneekö tässä kuussa edes tuota 3kg:a enää ?. Mut eihän mulla oo enää oikein mistä mennäkään ku luut törröttää jo joka paikasta ?

Kuntoa kyllä on ku nuorella pojalla, vaikka naapuritkaan ei enää meinaa tuntea, ja kaikki kyselee tätä mun painonpudotusta, kuinka olen saanut noin nopeasti painon putoamaan. ;)

• aamua.kohti

I: Keiton kaiku ja sairaalaruoat. Koska minulla on edessä ehkä-luultavasti sairaalareissu, niin kauhistuttaa etukäteen ne ruoat. Tosin edelliset kokemukset ovat vuodelta 2000-2001, niin voi vain toivoa, että täällä Kanarialla olisi vähän maukkaampaa. Syön kitisemättä siellä mitä ruokaa tahansa, kunhan se on edes vähän rakkaudella laitettu siellä suurkeittiöissä. Jos nyt yleensäkään pääsen mihinkään sairaalaan täällä. Voi olla, että haluavat ensin nähdä, jos poistun näyttämöltä, kun tarpeeksi odotetaan.
        Ja sanoisin, että pyrin noissa vihanneskeitoissani ns. kanarialaisiin vihanneskeittoihin, jotka ovat melkoisen sisältörikkaampia kuin huono kaalikeitto tai kesäkeitto, jotka tietysti voivat olla hyviäkin. Tai sitten on tottumukset erilaisia. Sehän aina maistuu parhaalta, minkä tunnistaa.

Täällä kotosuomessa aika vasta pitkään sairaalasapuskoilla olleena, voin vakuuttaa, että ihan vaihtelevaa ja maukasta ruokaa on tarjolla.
        Muussakin, kuin yksityissairaalassa.

Eihän tuo kaalikeitto aikanaan, liekö edes totta, ole ollut kuin mahdollisten muutaman ylikilon liotus, ennen toimenpidettä.
        Ei ollut menuussta kaalikeittoa, kun itse pötkötin pedissä enimmän aikaa.
        Kyllä kaikki oikein ja taitavasti valmistettu ruoka on hyvää, melkein kaikki ainakin.
        Täällä on tapana valittaa muiden puheiden perusteella. Sinua en tarkoita.

• ??++??
        keittoa on syöty kirjoitti:

leipää, pulla, sukalattaa ja pizzaa, yn muut, ja silti painoa on haihtunut taivaantuulin jo yli 30kg toukokuun puolivälistä. ;)

Tänään söin makkarakeittoa, huomenna (oi voi, sehän on jo tänään, tätä se tekee kun on hyvä kunto) teen Lidlin säilyke sianlihasta soppaa, torstaina ajattelin syöväni hernesoppaa.

Ja silti paino laskee, mut ei enää 7 - 8 kg:a kuukaudessa.

Syyskuussa meni vaan hieman yli kolme kiloa ja saa nähä meneekö tässä kuussa edes tuota 3kg:a enää ?. Mut eihän mulla oo enää oikein mistä mennäkään ku luut törröttää jo joka paikasta ?

Kuntoa kyllä on ku nuorella pojalla, vaikka naapuritkaan ei enää meinaa tuntea, ja kaikki kyselee tätä mun painonpudotusta, kuinka olen saanut noin nopeasti painon putoamaan. ;)

Oletko siis lisännyt valtavasti liikuntaa, vai minimoinut annoskoot?
        Kaikkeahan saa syödä, kunhan kuluttaa enemmän, laihtuakseen.

• laihduttava mummo

Meillä on ehkä 20 erilaista vihannesruokaa nyt käytössä. Molemmat meistä ovat kutistuneet 5 kiloa. Tätä vegetaarista ruokajärjestystä on pidetty nyt kohta 2 kk.
      Minä olen odottanut kutsua mahan ym. tutkimuksiin 4 kk sairaalaan. Kun se on kestänyt näin kauan ja kestää edelleen, ajattelin yrittää tehdä jotain asian hyväksi. Jätin pois sen 1 lasi viiniä/päivä, jonka mainostettiin olevan hyväksi. Ei sovi ainakaan minulle. Kun käydään Inglesissä asioilla ja syödään, tulee juotua yksi olut, siis n.kerran viikossa. - Kunto on parantunut jonkin verran, en ole niin väsynyt. Pääkin toimii paremmin, jopa ristisanatehtävien ratkaisut, kun pari kk sitten saatoin istua ja ihmetellä, mihin ne sanat ovat hävinneet.
      Emme ole niitä parhaita terveysintoilijoita, on tapahtunut muutama poikkeus säännöistä, mutta ei se mitään, sitten jatketaan taas. Jos oltaisiin tarkkoja, olisi painokin laskenut enemmän.

• |

Teillä on ihan hyvä homma. Suunta on oikea, ja mitä hitaammin lähtee, sitä varmemmin liikakilot myös pysyvät poissa.
        Puoliso on juuri lekurin hoidossa, ja vaikka vyönsä on kovin pitkä, lääkärikin suositteli maltillista laihdutusta.
        Monet pikakuurit ja ihmedieetit on kokeiltu. Lähteehän niillä, nesteitä varmasti enin, muttei niistä pitemmän päälle ole hyötyä.
        Kasvispitoinen ruokavalio on muutenkin tosi terveellinen, niin kuin tiedämme.

Teillä on siellä varmasti mahdollisuus monipuolisempaan valikoimaan, kuin meillä täällä pohjan perillä.
        Tosin, lennätetäänhän tännekin monen moisia "etelän hetelmiä".

• Mukavaa tuo painotus: Kanarialla.
      Siitä voi saada niin ihanan loiston aloitukselleen, kun hölmöt eivät ymmärrä.
      H.

• laihduttava mummo

hunkz: olen ollut poissa Suomesta v. 1977 alkaen, asunut kahdessa muussa maassa , toisen maan kansalainen, mies toisesta maasta. Näin keskusteluissa tulee aina jotain, jota ihmiset ihmettelee, jos en sano asuvani muualla tai juuri Kanarialla. Siitä on sanottu minulle useasti, esim. miksi usein kerron saksalaisten ravintoloista, tapaamisista, retkistä ym. Tai kun en tunne enää kaikkia Suomen asioita, poliitikkoja jne. Jos joku teistä tulee tänne ja tarvitsee jotakin apua, kuten kerran haettiin parille palelevalle nätit kamelinkarvafiltit edullisemmin kuin Suomesta, niin voin auttaa.
        Mutta mutta, jos tavataan, niin saat luvan olla vähän mukavampi, muuten vedän korvista. En minä ainakaan pidä ketään hölmönä. :)) Olenhan minä jo yhden miehen kasvattanut oikein mukavaksi.

• laihduttava mummo

hunkz: olen ollut poissa Suomesta v. 1977 alkaen, asunut kahdessa muussa maassa , toisen maan kansalainen, mies toisesta maasta. Näin keskusteluissa tulee aina jotain, jota ihmiset ihmettelee, jos en sano asuvani muualla tai juuri Kanarialla. Siitä on sanottu minulle useasti, esim. miksi usein kerron saksalaisten ravintoloista, tapaamisista, retkistä ym. Tai kun en tunne enää kaikkia Suomen asioita, poliitikkoja jne. Jos joku teistä tulee tänne ja tarvitsee jotakin apua, kuten kerran haettiin parille palelevalle nätit kamelinkarvafiltit edullisemmin kuin Suomesta, niin voin auttaa.
        Mutta mutta, jos tavataan, niin saat luvan olla vähän mukavampi, muuten vedän korvista. En minä ainakaan pidä ketään hölmönä. :)) Olenhan minä jo yhden miehen kasvattanut oikein mukavaksi.

Tänään on siivouspäivä, mies siivoaa kerran viikossa joka nurkan, kylpyhuoneesta keittiöön. Se on meidän työnjakoa. Minä laittelen ruokia. Tänään on vaihtoehtoina
        Nasi Goreng, riisi-vihannes-kanaruoka. josta kanat syö mies, tai sitten raggmunkar, perunalätyt, johon mies raastaa raakaa perunaa. Siitä ei taida tulla mitään, koska miehellä on siivouspäivä. Kun yhteinen taipaleemme alkoi 20 vuotta sitten parin vuoden seurustelun jälkeen, olin yhtenä päivänä siivonnut ja miehen-turilas kehtasi sanoa, etten ollut siivonnut hyvin. Otin kakkulat nenälleni ja katselin nurkkia ja totesin itsekin, ettei jälki ollut niin hyvä kuin olisi voinut olla. Koska mies oli valinnut arvostelun eikä kilttiä kysymystä, oliko minulla kakkulat silmillä, kun siivosin, äyskäisin hänelle, että tästä lähtien meillä siivoaa se mies, niin tulee juuri sellaista kuin hän tahtoo. Niin on ollut nyt 20 vuotta ja nyt eläkkeellä on se normaalia työnjakoa. Tein toki töitä ennenkin ja paljon, joten ei ole tästä huono omatunto. Ja aion pitää sen miehen loppuun asti. Rakkaat ystävättäreni niissä parissa muussa maassa tekivät kyllä kaikkensa muuttaakseen sitä asiaa. Mm. tuli yksi niistä meille ja teki bravuuriruokansa, sellaista katkarapu-musseli-kalapataa, vähän niinkuin bouillabaisse. Vahinko vaan, ettei mieheni edes maistanut sitä, koska ei tykkää merenelävistä. Minulle se maistui, kyllähän se naisihminen ruokaa osaa tehdä:)). -
        Siis tänään Nasi Goreng, jossa minun osuuteni on vain maustaminen. Mies syö kanat ja minä katkaravut.- Minun täytyy hoitaa kirjeenvaihtoani Ruotsiin, olemme molemmat toisillemme tärkeitä venttiilejä, kun saa purkaa sydämensä, menee sitten taas hyvin.

• laihduttava mummo

Tänään on siivouspäivä, mies siivoaa kerran viikossa joka nurkan, kylpyhuoneesta keittiöön. Se on meidän työnjakoa. Minä laittelen ruokia. Tänään on vaihtoehtoina
        Nasi Goreng, riisi-vihannes-kanaruoka. josta kanat syö mies, tai sitten raggmunkar, perunalätyt, johon mies raastaa raakaa perunaa. Siitä ei taida tulla mitään, koska miehellä on siivouspäivä. Kun yhteinen taipaleemme alkoi 20 vuotta sitten parin vuoden seurustelun jälkeen, olin yhtenä päivänä siivonnut ja miehen-turilas kehtasi sanoa, etten ollut siivonnut hyvin. Otin kakkulat nenälleni ja katselin nurkkia ja totesin itsekin, ettei jälki ollut niin hyvä kuin olisi voinut olla. Koska mies oli valinnut arvostelun eikä kilttiä kysymystä, oliko minulla kakkulat silmillä, kun siivosin, äyskäisin hänelle, että tästä lähtien meillä siivoaa se mies, niin tulee juuri sellaista kuin hän tahtoo. Niin on ollut nyt 20 vuotta ja nyt eläkkeellä on se normaalia työnjakoa. Tein toki töitä ennenkin ja paljon, joten ei ole tästä huono omatunto. Ja aion pitää sen miehen loppuun asti. Rakkaat ystävättäreni niissä parissa muussa maassa tekivät kyllä kaikkensa muuttaakseen sitä asiaa. Mm. tuli yksi niistä meille ja teki bravuuriruokansa, sellaista katkarapu-musseli-kalapataa, vähän niinkuin bouillabaisse. Vahinko vaan, ettei mieheni edes maistanut sitä, koska ei tykkää merenelävistä. Minulle se maistui, kyllähän se naisihminen ruokaa osaa tehdä:)). -
        Siis tänään Nasi Goreng, jossa minun osuuteni on vain maustaminen. Mies syö kanat ja minä katkaravut.- Minun täytyy hoitaa kirjeenvaihtoani Ruotsiin, olemme molemmat toisillemme tärkeitä venttiilejä, kun saa purkaa sydämensä, menee sitten taas hyvin.

Eilen syötiin niitä raggmunkkeja, perunalättyjä, mies 4 pannullista ja minä yhden.
        On ne hyviä, mutta niitä tulee vain, jos mies raastaa 800 gr perunaa niihin.
        Muuten niihin tarvitaan vain 3 dl maitoa, 1 muna, 1,5 dl vehnäjauhoja, suolaa ja sitten ne kuoritut raaat perunat raastettuina. Puolukkahilloa lisäksi.
        Tänään jatkettiin peruna-ruoalla, eli laatikolla: 800 gr kuorittuja perunoita hyvin ohueksi siivutettuna (mies ahkerana), 1 sipuli, 2 porkkanaa, siivuina. Ne voideltuun vuokaan, 2 vihanneskuutiota, 2 munaa, 3 dl kermaa. Uuniin ja 30 minuutin kuluttua uunista pois, juustoa päälle ja takaisin. Luin eilen OPD-dieetistä, 12 pv perunaa minus 6 kg, 2 kk perunaa miinus 9 kg. Olisikohan tässä selvitys siihen, miksi viimeiset 20 v. paino on noussut. Perunoita vain jouluna ja juhannuksena, ei muuten. Kalium-,kalsium-, magnesiumpuute jatkuvaa. Niitä hivenaineita on perunassa runsaasti. Hakusanalla OPD löytyy ruotsiksi ja englanniksi tietoa, kääntää voi Googlella, jos tarvitsee.

• ÖLJKL

Finni nollat tulle ja kasvaa aina vain nollia>?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe