Eli olen siis hoitoalalla ja sain opiskelijan ohjattavaksi. Tosi mielellään rupesin hommaan, tykkään ohjata ja minun mielestä opiskelija harvoin on rasite - päinvastoin. Nyt kuitenkin meni sormi suuhun heti ekan viikon jälkeen. Sanoin ekana päivänä että "kuljet nyt mun perässä näihin hommiin". Ei ole kertaakaan lähtenyt automaattisesti mun perään kun olen lähtenyt tekemään jotain, muutaman kerran olen erikseen sanonu et tulehan nyt. Sitten tämmöinen peruskuvio hoitoalalla: hän ei esittäytynyt asiakkaille (meillä samat joka päivä), ei tervehdi heitä (esim. aamuisin ei sano huomenta). Opettajan käydessä sanoin että asiakkaille täytyy jutella vaikka he ei puhukaan takaisin. Sitten jos pyydän hänet seuraamaan jotain hoitotilannetta niin hän jää aina asiakkaan huoneen ovelle, ei tule viereeni seuraamaan tilannetta - ainiin, paitsi jos erikseen sanon että alahan tulla. Toisaalta jos pyydän tekemään jotain niin hän varmasti tekee sen, oma-alotteisuutta en ole ekalla viikolla odottanut. Mutta nuo perusjutut!
Miten saisin sanottua hänelle suoraan palautetta? Oon tosi huono antamaan kritiikkiä, kun aikoinaan mulle ei ole palautteita annettu kovin nätisti... En halua loukata tai sanoa pahasti. Vinkkejä kiitos
Kuinka annetaan rakentavaa kritiikkiä opiskelijalle?
3
422
Vastaukset
- lh-opiskelija1
meillä oli puhetta koulussa tuon tyylisistä asioita..pian alkaa näet eka työssä oppiminen..jos ei osaa itse antaa palautetta niin puhut asiasta joko osastonhoitajalle tms ylemmälle tai sitten otat yhteyttä hänen opettajaan joka voisi asiasta puhua..tai kirjallisena jostain kaivat näitä juttuja ja kerrot että voisi tällaisia asioita käydä läpi ja opetella..tulevaa näyttöä huomioon ottaen
- vinkki
Voisitko sanoa harjoittelijalle, että meillä on tapana tervehtiä. Asiakkaamme odottavat sitä ja annat itsestäsi hyvän vaikutelman, kun tervehdit.
Siis eihän tässä nyt edes olisi kritiikkiä vaan tavallista harjoittelijan ohjausta.
- hilari1
Onko harjoittelu vielä menossa? Miten opiskelijasi on edistynyt, onko tullut oma-aloitteisemmaksi, entä omaksunut noita kohteliaita käyttäytymistapoja, kuten tervehtiminen? Onko kyseessä opiskelijan ensimmäinen/ensimmäisiä harjoitteluita? Olen itse kohta valmistumassa sairaanhoitajajaksi, mutta muistan vieläkin hyvin sen ensimmäisen harjoittelun lähihoitajakoulussa 16 vuotiaana päiväkodissa, ei ollut oikein käsitystä miten työelämässä toimitaan. Nyt kyllä naurattaa, että en tosiaan tajunnut edes tervehtiä ketään, kun paikalle tulin, hiippailin vaan sisälle ja tuolille istumaan! Mutta onneksi oli kannustava ohjaaja ja kehityin aloitustilanteesta huimasta ja sain lopulta kiitettävän, vaikka nyt en edes itse kiitettävää itselleni antaisi, toisaalta lähtötilanne oli kyllä mitä oli..
Eli tosiaan kannatan suoraan opiskelijalle puhumista, ihan noista käytöstavoista lähtien, sillä harjoitteluissa myös opitaan niitä työelämässä toimimisen taitoja, joita ei välttämättä juurikaan alkujaan vielä ole, riippuen tietenkin missä vaiheessa opintoja opiskelija on. Muista aina kehua myös jostain, positiivinen palaute rohkaisee kummasti! Esim. kehu ensin, että hyvin osaat tehdä kun pyydetään tekemään, jatkossa vaan reippaasti seuraat mukana, vaikka en aina hoksaisi pyytää ja oma-aloitteisuutta lisäät jne. :) Voithan myös kysellä, mitä opiskelijasi ajattelee harjoittelupaikastaan nyt, yrittää ehkä selvittää, kuinka kiinnostunut opiskelija on ja esim. mitä arvosanaa haluaa saada...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1697031
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes632686- 562178
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se651330Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3561289- 561254
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l181166Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171000Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79980Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384978