narttukoiran leikkaus

koiran omistaja

Minulla suomenlapinkoiranarttu hieman yli vuoden. Ollut jo yksi kunnollinen juoksu, ensimmäinen oli huomaamaton. Koira erittäin kiltti ja luonteeltaan aivan ihanan lempeä, vilkas ja energinen kylläkin.
Olen miettinyt leikkausta, koska en aio teettää pentuja.
Millaisia kokemuksia teillä muilla leikkauksesta?
Onko muuttanut luonnetta? Suuri leikkaus, kuinka toipui ja kestikö kauan toipuminen?
Mitä muuta haluat antaa neuvoksi?
Kiitos, jos viitsit vastata!

4

331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cat1982

Itsellä ei ole narttua, mutta tunnen leikattuja narttuja. Jotkut nartut ovat tulleet ärhäkimmiksi, ja toiset taas lempeämmiksi. Joillakin ei muutu ollenkaan luonne.

Toipuminen kestää aina narttukoiralla pidempään, ja silloin kannattaa ehkä katsoa ettei harrasta mitään rasittavaa nartun kanssa. Kannattaa ottaa vapaata siis sinä päivänä (ja ehkä seuraavana) kun leikkaus on, että voit hoitaa narttua tarvittaessa.

Leikkauksessa on se hyvä puoli, että sitten ei koskaan tule niitä vahinkopentueita.

• koiran omistaja

Kiitos vastauksestasi!
        Minulla on hyvin aikaa hoidella koiraani, sillä en ole enää töissä.
        Leikkausta olen miettinyt kauan ja ainoa asia siinä, mikä askarruttaa, on juuri tuo koiran luonteen muutos, sillä koirani on todella ihanan luonteinen nyt.
        Jos ärhäkkyyttä ilmenee myöhemmin, voi välttää sellaisia tilanteita, niin ehkäpä sekin sitten vähenee
        Kuitenkin juoksut olisivat sille turhaa vaivaa, samoin kujin minulle turhaa työtä.
        Kolmisen viikkoa menee ihmetellessä, ei pääse koirapuistoon eikä lainkaan vapaana juoksentelemaan, vaikka siihen voisi joskus olla mahdollisuus.
        Mukava, että vastasit viestiini

• Minulla on viisivuotias leikattu lappalaisnarttu. Olen muuten tyytyväinen leikkaukseen, mutta aikaisemmin helppohoitoinen turkki on muuttunut leikkauksen takia sellaiseksi höttökasaksi. Takkuja tulee myös herkemmin. Toipuminen leikkauksesta kesti n. 2-3 viikkoa ja koira on edelleenkin hyvin leikkisä ja touhuilee entiseen malliin. Ruuan kanssa saa olla tarkempi, kun lihominen on herkempää. Suosittelen leikkausta ei-jalostuskäytössä oleville sekä iäkkäille nartuille sillä kohtutulehduksen kanssa ei ole leikkimistä. Jos se jossakin elämän vaiheessa tulee nartulle, niin sitten on kiire leikkuulle, että saadaan nartun henki pelastettua. Juoksun jälkeen kannattaa odottaa parisen kuukautta ennen kun viet narttusi leikkuulle. Tsemppiä tulevaan.

• koiran omistaja

Kiitos sanneli3 viestistäsi.
      Nyt koirallani on aivan mahtava, upea turkki ja toivon kovasti, että se ei leikkauksen jälkeenkään huonontuisi,
      Tarkoitukseni on nyt keväällä viedä leikkaukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      135
      9626
    2. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      117
      7831
    3. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      34
      7624
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      247
      7375
    5. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      113
      6104
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      86
      5921
    7. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      49
      5711
    8. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      133
      5642
    9. Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan

Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit
      Maailman menoa
      90
      4779
    10. Persut ne lomailee veronmaksajien piikkiin

Nämä rötösherrat kyllä putoavat onneksi eduskunnasta. Ja kuten Marin maksoi aamupalansa, niin nämä reissut pitää periä m
      Maailman menoa
      33
      3315
    Aihe