narttukoiran leikkaus

koiran omistaja

Minulla suomenlapinkoiranarttu hieman yli vuoden. Ollut jo yksi kunnollinen juoksu, ensimmäinen oli huomaamaton. Koira erittäin kiltti ja luonteeltaan aivan ihanan lempeä, vilkas ja energinen kylläkin.
Olen miettinyt leikkausta, koska en aio teettää pentuja.
Millaisia kokemuksia teillä muilla leikkauksesta?
Onko muuttanut luonnetta? Suuri leikkaus, kuinka toipui ja kestikö kauan toipuminen?
Mitä muuta haluat antaa neuvoksi?
Kiitos, jos viitsit vastata!

4

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cat1982

      Itsellä ei ole narttua, mutta tunnen leikattuja narttuja. Jotkut nartut ovat tulleet ärhäkimmiksi, ja toiset taas lempeämmiksi. Joillakin ei muutu ollenkaan luonne.

      Toipuminen kestää aina narttukoiralla pidempään, ja silloin kannattaa ehkä katsoa ettei harrasta mitään rasittavaa nartun kanssa. Kannattaa ottaa vapaata siis sinä päivänä (ja ehkä seuraavana) kun leikkaus on, että voit hoitaa narttua tarvittaessa.

      Leikkauksessa on se hyvä puoli, että sitten ei koskaan tule niitä vahinkopentueita.

      • koiran omistaja

        Kiitos vastauksestasi!
        Minulla on hyvin aikaa hoidella koiraani, sillä en ole enää töissä.
        Leikkausta olen miettinyt kauan ja ainoa asia siinä, mikä askarruttaa, on juuri tuo koiran luonteen muutos, sillä koirani on todella ihanan luonteinen nyt.
        Jos ärhäkkyyttä ilmenee myöhemmin, voi välttää sellaisia tilanteita, niin ehkäpä sekin sitten vähenee
        Kuitenkin juoksut olisivat sille turhaa vaivaa, samoin kujin minulle turhaa työtä.
        Kolmisen viikkoa menee ihmetellessä, ei pääse koirapuistoon eikä lainkaan vapaana juoksentelemaan, vaikka siihen voisi joskus olla mahdollisuus.
        Mukava, että vastasit viestiini


    • Minulla on viisivuotias leikattu lappalaisnarttu. Olen muuten tyytyväinen leikkaukseen, mutta aikaisemmin helppohoitoinen turkki on muuttunut leikkauksen takia sellaiseksi höttökasaksi. Takkuja tulee myös herkemmin. Toipuminen leikkauksesta kesti n. 2-3 viikkoa ja koira on edelleenkin hyvin leikkisä ja touhuilee entiseen malliin. Ruuan kanssa saa olla tarkempi, kun lihominen on herkempää. Suosittelen leikkausta ei-jalostuskäytössä oleville sekä iäkkäille nartuille sillä kohtutulehduksen kanssa ei ole leikkimistä. Jos se jossakin elämän vaiheessa tulee nartulle, niin sitten on kiire leikkuulle, että saadaan nartun henki pelastettua. Juoksun jälkeen kannattaa odottaa parisen kuukautta ennen kun viet narttusi leikkuulle. Tsemppiä tulevaan.

    • koiran omistaja

      Kiitos sanneli3 viestistäsi.
      Nyt koirallani on aivan mahtava, upea turkki ja toivon kovasti, että se ei leikkauksen jälkeenkään huonontuisi,
      Tarkoitukseni on nyt keväällä viedä leikkaukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3727
    2. 208
      3029
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      174
      1374
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe