Olin kesällä lomamatkalla. Yksin vastaan ajanut poliisi kääntyi perääni moottoritiellä, tai en tiedä olinko minä tai joku muu auto jota ajoi perästä mutta minut pysäytti n.20km päässä. Ilmoitti että olen ajanut 80km/h alueella ylinopeutta. Ruksasi sitten ,ei kiistä. Olin sitä mieltä että en ajanut ylinopeutta 80km/h alueella.Laitoin vastustamisilmoituksen mutta maksoin sakon. Nyt olen varannut ulkomaan matkan ja en aio sitä perua. Kysymykseen tulee kirjallinen käsittely tosin joudun allekirjoittamaan, tunnustan rikkeeni. Kysymys kuuluu, tuleeko tästä kirjallisesta käsittelystä kuluja? muutakuin nuo sakot. Kannattaako sittenkin palkata asiamies ja mennä suulliseen kuulusteluun.
Ja jotka ei tiedä asiasta, älkää vastatko.
Sakon kiistämisen, kirjallinen käsittely
9
326
Vastaukset
- 17:34
Tuota, tuota
Eihän se poliisi vastoin tahtoa laita, ei kiistä ruksia. Jos laittaa, niin ei sakkoa ole pakko allekirjoittaa.
Koska vastustit sakkoa, niin syyttäjä pyysi poliisia suorittamaan esitutkinnan, eli sinut
pysäyttänyt poliisi on kuulusteltu todistajana. Jos nyt myönnät syyllisyytesi, jotta kirjallinen menettely on mahdollista, niin kyllä tuomari sakon sinulle langettaa todistajakuulustelun ja myöntämisesi perusteella. Kuluja siitä ei seuraa. Jos et kirjalliseen menettelyyn suostu, niin jutussa järjestetään tietysti suullinen käsittely joskus tulevaisuudessa. Jos silloin häviät, niin maksat tietysti sakon lisäksi omat oikeudenkäyntikulusi, eli avustajan, jos sellaisen palkkaat, sekä todistelukustannukset. Jos voitat, niin veronmaksajat maksavat ja sakkoa ei tule.- 17:34
Tuota, jatkoa edelliseen
Eli, jos jutun voitat, niin Oikeusrekisterikeskus palauttaa maksamasi sakon.
- sakon jo maksoin
Eli olen valmis maksamaan sakon vaikka se ei ole oikein mutta ulkomaanmatkan siirto, käsittelypaikkakunnalle meno, mahdollisesti joutuisin siellä yöpymään, joutuin ottamaan töistä vapaata, palkkaamaan asiamiehen. Kaikki tämä vaiva tuntuu liian isolta. Puuren hammasta ja maksan sakon.
(En saanut lukea sakkolappua ennen allekirjoitusta)- 17:34
Tuota
Eli suoritat sitten intressien vertailua. Kun Suomessa poliisi määrää joka vuosi n. 300.000 sakkoa, niin joka ikinen sakon saanut on kanssasi samaa mieltä, että sai sen aiheetta.
Ei Suomessa muuten kenenkään tarvitse allekirjoittaa mitään, jos ei saa nähtäväksi, mihin nimensä laittaa.
- Ja kysymys oli
Kysymys kuului, aiheutuuko aloittajalle muita kuluja kuin sakko maksettavaksi
- 17:34
**************Kuluja siitä ei seuraa. ***********
Tuota
Jos suostuu kirjalliseen menettelyyn ja kiltisti maksaa mahdollisesti sieltä saamansa sakon.
Jos ryhtyy pullikoimaan ja häviää, niin hävinnyt maksaa ainakin todistelukustannukset ja omat kulunsa, jos itse ei käräjillä pärjää ja palkkaa jonkun.
Jos voittaa, niin kaikki menee veronmaksajan piikkiin ja sakko kumoutuu.
Poliisit, syyttäjät ja tuomarit ovat valtion kuukausipalkkaisia virkamiehiä, heidän palkkansa maksaa veronmaksaja.
Ihan noin opiksi, vaikka kuinka v*tuttaa, niin kannattaa ainakin miettiä mitä siiitä seuraa, kun tekee sakosta vastustamisilmoituksen. Kulut voivat nousta kymmenen kertaa suuremmaksi, kuin itse sakko. - Kosto elää
17:34 kirjoitti:
**************Kuluja siitä ei seuraa. ***********
Tuota
Jos suostuu kirjalliseen menettelyyn ja kiltisti maksaa mahdollisesti sieltä saamansa sakon.
Jos ryhtyy pullikoimaan ja häviää, niin hävinnyt maksaa ainakin todistelukustannukset ja omat kulunsa, jos itse ei käräjillä pärjää ja palkkaa jonkun.
Jos voittaa, niin kaikki menee veronmaksajan piikkiin ja sakko kumoutuu.
Poliisit, syyttäjät ja tuomarit ovat valtion kuukausipalkkaisia virkamiehiä, heidän palkkansa maksaa veronmaksaja.
Ihan noin opiksi, vaikka kuinka v*tuttaa, niin kannattaa ainakin miettiä mitä siiitä seuraa, kun tekee sakosta vastustamisilmoituksen. Kulut voivat nousta kymmenen kertaa suuremmaksi, kuin itse sakko.Siis eikös rikosasioissa oikeudekänyti ole aina ilmainen
Joten jos saan vaikka 200€ sakon, ja käyn "häviämässä" sen oikeudessa, tulee valtiolle esim 400€ kuluja oikeudekäynnistä
Näin ollen maksan 200€ mutta aiheutan 400€ tappion, ja tästä luonnollisestikin tulee tietenkin hyvä mieli
Joten itse olen saanut poliisilta tien päällä 4 sakkoa, ja kaikki näistä olen käynyt häviämässä oikeudessa, omat kulut (autolla oikeutalolle) on nyt ollut aika pieniä, verrattuna todellisiin kuluihin - *headdesk*
Kosto elää kirjoitti:
Siis eikös rikosasioissa oikeudekänyti ole aina ilmainen
Joten jos saan vaikka 200€ sakon, ja käyn "häviämässä" sen oikeudessa, tulee valtiolle esim 400€ kuluja oikeudekäynnistä
Näin ollen maksan 200€ mutta aiheutan 400€ tappion, ja tästä luonnollisestikin tulee tietenkin hyvä mieli
Joten itse olen saanut poliisilta tien päällä 4 sakkoa, ja kaikki näistä olen käynyt häviämässä oikeudessa, omat kulut (autolla oikeutalolle) on nyt ollut aika pieniä, verrattuna todellisiin kuluihin"Näin ollen maksan 200€ mutta aiheutan 400€ tappion, ja tästä luonnollisestikin tulee tietenkin hyvä mieli"
Heh, sun ja kaikkien muidenkin verovaroista ne poliisien, syyttäjien ja tuomareiden palkat sekä virastojen vuokrat, sähköt ja lämmitykset maksetaan. - NOlo Sika
*headdesk* kirjoitti:
"Näin ollen maksan 200€ mutta aiheutan 400€ tappion, ja tästä luonnollisestikin tulee tietenkin hyvä mieli"
Heh, sun ja kaikkien muidenkin verovaroista ne poliisien, syyttäjien ja tuomareiden palkat sekä virastojen vuokrat, sähköt ja lämmitykset maksetaan.On on, mutta pointti on siinä, että kun koitetaan ahnehtia rahaa muilta, niin tuleekin isompi tappioa kuin mitä saadaan rahaa.
Samasta syystähän muuntorangaistuskin poistettiin poliisin antamista sakoista, yksi vankilapäivä toi "rikolliselle" yleensä tappiota 18€ mutta valtiolle se toi tappiota 80€
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802