Minkälaista oikeutta?

Kanakas

Minkälainen on eläimenomistajan oikeusturva, jos irtonaisena juokseva koira raatelee vaikkapa kanan omalla kotipihalla? Tarina ei taida olla mitenkään harvinainen.

Meillä tapahtui näin ja koiranomistaja lupasi korvata kanan vielä saman vuorokauden aikana. No, aikaa on kulunut ja tyttösen shokki on kai haihtunut, kun korvausta ei ole kuulunut. Sappi alkaa kohota. Omiin eläimiinsä kiintyy, lemmikki se on kanakin. Mahdollinen seuraava hätäteurastus sujuu varmaan vähemmän hysteerisissä tunnelmissa, mutta se on aika laiha lohtu. Ärsyttää.

7

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

      Kyllä koiran omistaja on velvollinen korvaamaan vahingon. Jos ja kun se seuraava kerta tulee, ota koira kiinni ja anna takas korvausta vastaan. Jos ei suostu korvaamaan, soita poliisit paikalle. Koira onkin halvempi lunastaa ulos jostain koirahoitolasta ja lasku tulee kanastakin. Minunkin kanat söi aikoinaan naapurin koira ja suureksi ihmeeksi, naapuri maksoi kanat.

      • Kanakas

        Navettapiika, se tässä on niitä surkeimpia puolia, että sitä voi pitää ihmeenä, jos saa korvauksen. Mulla on kanssa huonot aavistukset. Muutama kymppi kanasta ei kaada taloutta, mutta osoittaa että koiran omistaja kantaa vastuun ja on ehkä jopa pahoillaan tapahtuneesta.

        Olen se verran vanha stara, että en siinä tilanteessa haukkunut koiraa ja omistajaa pataluhaksi. Tilannehan on tukala kaikille. Sen ymmärtää. Nyt vaan alkaa tuntua, että ystävällisyys antaa luvan unohtaa pyydetty korvaus. Sanoin myös, etten halua enää koiraa pihalleni, joten varoitus on annettu. Koirahoitolan ovi heilahtaa varmasti, jos toinen kerta tulee.


      • Kanakas
        Kanakas kirjoitti:

        Navettapiika, se tässä on niitä surkeimpia puolia, että sitä voi pitää ihmeenä, jos saa korvauksen. Mulla on kanssa huonot aavistukset. Muutama kymppi kanasta ei kaada taloutta, mutta osoittaa että koiran omistaja kantaa vastuun ja on ehkä jopa pahoillaan tapahtuneesta.

        Olen se verran vanha stara, että en siinä tilanteessa haukkunut koiraa ja omistajaa pataluhaksi. Tilannehan on tukala kaikille. Sen ymmärtää. Nyt vaan alkaa tuntua, että ystävällisyys antaa luvan unohtaa pyydetty korvaus. Sanoin myös, etten halua enää koiraa pihalleni, joten varoitus on annettu. Koirahoitolan ovi heilahtaa varmasti, jos toinen kerta tulee.

        Korvaus kanasta saatu.


      • navettapiika
        Kanakas kirjoitti:

        Korvaus kanasta saatu.

        Hyvä juttu, on ne niin harvinaisia rahoja, ett kannattaa miettiä, miten sijoittaa....


      • Kanakas
        navettapiika kirjoitti:

        Hyvä juttu, on ne niin harvinaisia rahoja, ett kannattaa miettiä, miten sijoittaa....

        :D:D Mä tiedän jo, mut vasta keväällä. Näin harvalla alhoparvella ei pysy munakkaan syrjässä kiinni.


    • Kanatar

      Loppu hyvin kaikki hyvin! Mutta kukas olisi korvannut jos metsäkoira pupun perässä mennessään olisi poikennut pihaan ja kana nokannut koiralta silmän puhki? Kai sitä ollaan noista kanoistammekin vastuussa? :)

      • Kanakas

        Niin, enpä tiedä noista vastuista, kun on metsästyskoirista kyse. Kai se olisi metsästyslaista tarkistettavissa. Kerran beagle juoksi jänön perässä automme alle ikävin lopputuloksin. Kukaan ei korvausta vaatinut kuolleesta koirasta. Ikävä tilanne yhtäkaikki.

        Hiuksia voi halkoa, mutta periaatteessa kotipihalla tulisi saada olla rauhassa ja ohikulkijoilla koirat hihnassa. Tässähän ei ollut meidän tapauksessa kyse metsästyskoirasta. Ihmiset eivät osaa ajatella kultamussukoidensa pystyvän muuttumaan silmänräpäyksessä pedoiksi, kun sopiva saalis on äkätty. Sekin on koettu, ettei kanaverkko estä koiraa pääsemästä tarhaan.

        Ja toki, olen kanoistani vastuussa, mutta senkin tiedän, että laki tällä kohtaa turvaa korvauksen menetetystä eläimestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe