Minkälaista oikeutta?

Kanakas

Minkälainen on eläimenomistajan oikeusturva, jos irtonaisena juokseva koira raatelee vaikkapa kanan omalla kotipihalla? Tarina ei taida olla mitenkään harvinainen.

Meillä tapahtui näin ja koiranomistaja lupasi korvata kanan vielä saman vuorokauden aikana. No, aikaa on kulunut ja tyttösen shokki on kai haihtunut, kun korvausta ei ole kuulunut. Sappi alkaa kohota. Omiin eläimiinsä kiintyy, lemmikki se on kanakin. Mahdollinen seuraava hätäteurastus sujuu varmaan vähemmän hysteerisissä tunnelmissa, mutta se on aika laiha lohtu. Ärsyttää.

7

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

Kyllä koiran omistaja on velvollinen korvaamaan vahingon. Jos ja kun se seuraava kerta tulee, ota koira kiinni ja anna takas korvausta vastaan. Jos ei suostu korvaamaan, soita poliisit paikalle. Koira onkin halvempi lunastaa ulos jostain koirahoitolasta ja lasku tulee kanastakin. Minunkin kanat söi aikoinaan naapurin koira ja suureksi ihmeeksi, naapuri maksoi kanat.

• Kanakas

Navettapiika, se tässä on niitä surkeimpia puolia, että sitä voi pitää ihmeenä, jos saa korvauksen. Mulla on kanssa huonot aavistukset. Muutama kymppi kanasta ei kaada taloutta, mutta osoittaa että koiran omistaja kantaa vastuun ja on ehkä jopa pahoillaan tapahtuneesta.

Olen se verran vanha stara, että en siinä tilanteessa haukkunut koiraa ja omistajaa pataluhaksi. Tilannehan on tukala kaikille. Sen ymmärtää. Nyt vaan alkaa tuntua, että ystävällisyys antaa luvan unohtaa pyydetty korvaus. Sanoin myös, etten halua enää koiraa pihalleni, joten varoitus on annettu. Koirahoitolan ovi heilahtaa varmasti, jos toinen kerta tulee.

• Kanakas
        Kanakas kirjoitti:

Navettapiika, se tässä on niitä surkeimpia puolia, että sitä voi pitää ihmeenä, jos saa korvauksen. Mulla on kanssa huonot aavistukset. Muutama kymppi kanasta ei kaada taloutta, mutta osoittaa että koiran omistaja kantaa vastuun ja on ehkä jopa pahoillaan tapahtuneesta.

Olen se verran vanha stara, että en siinä tilanteessa haukkunut koiraa ja omistajaa pataluhaksi. Tilannehan on tukala kaikille. Sen ymmärtää. Nyt vaan alkaa tuntua, että ystävällisyys antaa luvan unohtaa pyydetty korvaus. Sanoin myös, etten halua enää koiraa pihalleni, joten varoitus on annettu. Koirahoitolan ovi heilahtaa varmasti, jos toinen kerta tulee.

Korvaus kanasta saatu.

• navettapiika
        Kanakas kirjoitti:

Korvaus kanasta saatu.

Hyvä juttu, on ne niin harvinaisia rahoja, ett kannattaa miettiä, miten sijoittaa....

• Kanakas
        navettapiika kirjoitti:

Hyvä juttu, on ne niin harvinaisia rahoja, ett kannattaa miettiä, miten sijoittaa....

:D:D Mä tiedän jo, mut vasta keväällä. Näin harvalla alhoparvella ei pysy munakkaan syrjässä kiinni.

• Kanatar

Loppu hyvin kaikki hyvin! Mutta kukas olisi korvannut jos metsäkoira pupun perässä mennessään olisi poikennut pihaan ja kana nokannut koiralta silmän puhki? Kai sitä ollaan noista kanoistammekin vastuussa? :)

• Kanakas

Niin, enpä tiedä noista vastuista, kun on metsästyskoirista kyse. Kai se olisi metsästyslaista tarkistettavissa. Kerran beagle juoksi jänön perässä automme alle ikävin lopputuloksin. Kukaan ei korvausta vaatinut kuolleesta koirasta. Ikävä tilanne yhtäkaikki.

Hiuksia voi halkoa, mutta periaatteessa kotipihalla tulisi saada olla rauhassa ja ohikulkijoilla koirat hihnassa. Tässähän ei ollut meidän tapauksessa kyse metsästyskoirasta. Ihmiset eivät osaa ajatella kultamussukoidensa pystyvän muuttumaan silmänräpäyksessä pedoiksi, kun sopiva saalis on äkätty. Sekin on koettu, ettei kanaverkko estä koiraa pääsemästä tarhaan.

Ja toki, olen kanoistani vastuussa, mutta senkin tiedän, että laki tällä kohtaa turvaa korvauksen menetetystä eläimestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      11051
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3668
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      249
      2528
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      26
      2505
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      3
      1810
    6. 201
      1308
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1244
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1180
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      1079
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      1019
    Aihe